Dojmy z alfa verze Armored Warfare
Preview Armored Warfare Článek Dojmy z alfa verze Armored Warfare

Dojmy z alfa verze Armored Warfare

Martin Cvrček

Martin Cvrček

20

Jak se hraje tankový free-to-play počin od vývojářů z Obsidian Entertainment? To jsme zjišťovali v uzavřené alfa verzi.

Reklama

Studio Obsidian Entertainment patří bez nejmenších pochyb mezi nejvlivnější a nejúspěšnější tvůrce RPG. Za všechny zmíním dodnes oblíbené Star Wars: Knights of the Old Republic 2 nebo novější Fallout: New Vegas a South Park: The Stick of Truth. Brzy se také pokusí obměkčit srdce old-school hráčů s nadějným Pillars of Eternity. Proto přinejmenším zarazí, že se vývojáři, kteří se zatím specializovali na RPG, pustili do něčeho zcela jiného. To něco je Armored Warfare, free-to-play titul zaměřený na bitvy moderních tanků, který je vyvíjený pro síť My.com a který jakoby z oka vypadl proslulému World of Tanks. Důvod takové změny? Zaměstnanci studia si prý chtěli odpočinout u nějakého odlišného projektu. S ohledem na pověst Obsidianu jsem byl na takový odpočinek rozhodně zvědavý, a proto jsem se zúčastnil omezeného a uzavřeného testování alfa verze, z něhož jsem si odnesl mnoho dojmů.

Povědomá hratelnost

Nutno říct, že Armored Warfare se dá opravdu brát jako obdoba World of Tanks, a to prakticky se vším, co si pod tím dokážete představit. Především hratelnost je v tuto chvíli téměř k nerozeznání. I zde proti sobě stojí dva týmy se zastoupením několika typů obrněných vozidel, a to na poměrně rozsáhlých mapách, přičemž cílem není nic jiného, než zlikvidovat všechny členy nepřátelského týmu nebo obsadit jejich základnu na druhém konci mapy. Což má za následek samozřejmě to, že je občas naopak potřeba bránit vlastní základnu. Stejný je i nekompromisní přístup k respawnům, které zde prostě a jednoduše nejsou. Zničí vás uprostřed bitvy? V tom případě se můžete rovnou odporoučet do hlavního menu, kde musíte počkat, až bitva skončí, nebo mezitím vyrazit do nové bitvy, ale se zcela jiným vozidlem. A že jste v průběhu boje nikoho nezničili? Váš problém, ale může vás těšit alespoň to, že jste nějaký nepřátelský tank vůbec spatřili nebo alespoň poškodili. I funkce spottingu a soubojů, které zahrnují možnost přiblížení a šanci na poškození nějaké konkrétní části nepřátelského nebo vašeho tanku, vám budou určitě povědomé. Takže se můžete těšit i na spoustu příležitostí k rozčilování nad tím, jak je možné, že vaše střela nepronikla pancířem protivníka.

Boje zatím probíhají opravdu na chlup stejně jako ve World of Tanks, resp. jako za časů jeho betaverze, protože právě v té době jsem proslulý počin Wargamingu hrál naposled. Nemyslím si ale, že se od té doby něco výrazně změnilo. Armored Warfare je však přeci jen v alfa verzi, což znamená nejen to, že se může ohledně hratelnosti ledacos ještě změnit, ale také to, že zde zatím chybí některé více či méně zásadní součásti hry. Příkladem je artilerie nebo chystaný PvE mód, který by už mohl nabídnout něco jiného. Naopak zde nechybí možnost nákupu nových tanků a dalších druhů dostupných vozidel, jenž se odvíjí od získávání zkušenostních bodů a postupu po tierech, dále stromy, ve kterých můžete odemykat nové upgrady, nebo správa munice a další prvky, které s největší pravděpodobností znáte z World of Tanks. Prakticky shodná je i vaše garáž, v níž můžete vybírat mezi vozidly, která vlastníte a která si kupujete za peníze vydělané v bitvách. V alfa verzi byl přitom příjem dost velký a odemykání nových vozidel bylo vcelku rychlé, takže jsem už po dvou hodinách hraní měl v garáži k dispozici pět obrněnců. Je samozřejmě otázka, jestli taková rychlost přetrvá, osobně o tom ale pochybuji.

Dejte sbohem druhé světové

V jedné věci se však Armored Warfare zásadně liší. V dobovém zasazení. Zatímco World of Tanks a kolega War Thunder si vesele hoví v období druhé světové války, Armored Warfare cílí na modernější konflikty. Na samotnou hratelnost to alespoň zatím nemá vliv, ale rozhodně to má vliv na vozidla, která proti sobě ve hře stojí. Dejte sbohem všem těm Shermanům, Leichttraktorům, Panzerům, Tigerům nebo T-34kám a přivítejte BVP, LAV-150, T-62, AXM-10P, Leopard 1 nebo Scorpiona. Hra se tedy opravdu nezaměřuje jen na jeden druh tanků nebo obrněných vozidel, což bojům dodává na pestrosti. Už při prvním spuštění Armored Warfare máte v garáži LAV-150 a PT-76, přičemž oba mají poněkud odlišné parametry a vlastnosti a od nich se musí odvíjet vaše chování v průběhu bitvy.

Dobové zasazení má vliv také na design map. Alfa verze nabídla dvě mapy, a to zalesněnou Ghost Fields, které dominuje letiště, a Cold Strike, jež zahrnuje prostředí a blízké okolí opuštěného ruského městečka obklopeného zamrzlou řekou. Vyzkoušet jsem mohl ještě mapu Port Storm z prostředí přístavu poblíž pouště, ale ta podle slov tvůrců není dokončená, proto se jí nebudu zabývat. Ghost Fields a Cold Strike jsou každopádně dostatečně rozsáhlé a členité, takže si na nich na své přijdou všechny druhy vozidel, a obě také disponují perfektní atmosférou. Nad mapami totiž probíhá poměrně čilý vzdušný provoz, takže se můžete nezřídka kochat pohledem na přelétající stíhačku a letku Chinooků nebo na nějaké ty exploze a havárie na pozadí mapy. To s sebou přináší také zvukovou kulisu. Není nad moment, kdy vás při pomalém postupu úzkými, bezútěšnými ulicemi města téměř ohluší řev stíhačky, která nad vámi zrovna proletí. V tomto směru musím už nyní tvůrce z Obsidianu pochválit, protože i v takto laděných hrách může být atmosféra velmi důležitá a zde je zatím opravdu skvělá. Nezbývá než doufat, že se v podobném duchu ponesou i další mapy.

A zase ten CryEngine

Velkou výhodou je také využití CryEnginu. Optimalizace zatím není úplně ukázková, protože jde prostě o alfa verzi, ale není ani vyloženě zprasená. Na mé sestavě s procesorem Intel Core i5 o frekvenci 3,10 GHz, grafickou kartou GeForce GTX 660 a 8 GB RAM jsem si tak mohl užívat vysoké nastavení na průměrných 40 snímků za sekundu, ačkoliv chvílemi docházelo k viditelným propadům, jak se můžete přesvědčit ze screenshotů. Na takové nastavení každopádně vypadá Armored Warfare skvěle. Po zkušenostech s Warface, které je sice také free-to-play a běží na CryEnginu, ale rozhodně nenabízí nějak oslňující grafiku, jsem se obával, že bude i tentokrát vizuál nějakým způsobem degradovaný. Ale není, naopak se zdá, že se Obsidian snaží z enginu těžit maximum a všechno od vegetace přes efekty až po odlesky a práci se světlem vypadá opravdu dobře a přesvědčivě. Povedlo se i zpracování samotných vozidel, bohužel má ale hra zatím očividné problémy s úrovní detailů (LOD), takže z větší dálky vypadají tanky občas spíše jako ošklivé, rozmazané krabice a kvalitu provedení modelů uvidíte až při bližším pohledu kamery.

Oproti tomu destrukce a fyzika zatím působí spíše komickým dojmem, a to hlavně ve chvíli, kdy se s tankem rozjedete z nějakého kopce nebo se pokusíte zlikvidovat plot, zeď nebo alej stromů. V tomto ohledu je opravdu vidět, že jde jen o alfa verzi, ve které ještě těmto složkám hry nebyla věnovaná dostatečná pozornost. Podobné je to i s ozvučením. Na zvuky samotné hry si zatím nemohu stěžovat, ale soundtrack se zatím moc nepředvádí, což je zajímavá změna oproti World of Tanks, které už v počátcích disponovalo hudbou, která po několika bitvách dokázala lézt člověku na mozek a nějakou dobu tam zůstat. Jedinou výraznější skladbou je v tomto případě ústřední melodie, jejíž útržky můžete slyšet v hudebním doprovodu prvního traileru.

Stěžovat si ale mohu na něco jiného, a to na aplikaci My.com, která je nutná pro spuštění Armored Warfare a která bude doprovázet i chystaný World of Speed od Slightly Mad Studios. Jednoduše řečeno jde o další software, který se může zařadit do fronty za Origin, Uplay a Battle.net a který jako hráči nevyužijete k ničemu jinému než ke spuštění jedné nebo dvou potenciálně zajímavých her. A co víc, nejde jenom o zbytečnou aplikaci, jde dokonce o špatně naprogramovanou aplikaci, která spouští tři naprosto totožné procesy, jež dohromady žerou víc paměti než Steam. To sice v dnešní době operačních pamětí za hubičku není takový problém, ale dokazuje to, že programátoři My.com se opravdu nepřetrhli. Takhle by to soudruzi nešlo.

Nemluvě o tom, že aplikaci provází i další problémy v čele s problematickým připojením, autorizací serveru a se stahovací rychlostí, která byla v jakékoliv části dne ve srovnání s obvyklou rychlostí mého internetu přinejlepším poloviční. A to jsem si myslel, že nic horšího než Uplay být nemůže. I na něm, stejně jako na Originu se dá najít alespoň nějaká výhoda, na My.com ale ne a jde opravdu jen o další zbytečný program, který hráče tak akorát s prominutím nasere. Copak by nestačil pouhý plugin do prohlížeče jako v případě Battlelogu?

Železné potvory v akci

Pokud ale pominu otravnou doprovodnou aplikaci, v alfa verzi Armored Warfare jsem se nakonec dobře bavil a v tuto chvíli nemohu říct, že by v Obsidianu odváděli špatnou práci. Zatím zkrátka odvádí dobrou, ale neoriginální práci, a pokud byste se ke hře chtěli co nejdřív dostat, musíte si ujasnit, nakolik pro vás představuje podobnost s World of Tanks problém. Buď ji můžete akceptovat, nebo dokonce přijmout jako záruku neoriginální, ale chytlavé hratelnosti, která vás zde bezpochyby čeká. Jinak řečeno hratelnost, díky které se z World of Tanks stal takový hit, vás v prakticky nezměněné podobě čeká i zde, takže se Armored Warfare hodí nejen pro naprosté nováčky, ale i pro veterány, které už omrzela druhá světová válka. Nebo ji můžete brát jako nepřekonatelnou překážku, v takovém případě pro vás nový počin Obsidianu samozřejmě není. Já zvolil první přístup a díky tomu mi Armored Warfare nabídlo příjemnou zábavu na dva večery, ale přesto doufám, že z něj postupem času vyklube titul, který už po prvním spuštění nebude připomínat slavnějšího předchůdce.

Jak je to se sdílením informací z alfy?

Hráči, kteří se zúčastní současného alfa testu, nemají za hranicemi oficiálního fóra povolení k šíření informací nebo obrazových materiálů ze hry. PR ředitel My.com však dovolil Zingu vytvořit preview a dokonce nás nabádal k publikování jednoho videa. Pokusy o pořízení záběrů z bitev na jakékoliv grafické nastavení však vyústily ve video v průměru o dvaceti snímcích za sekundu, proto jsme zůstali u tradičního článku a screenshotů. Zveřejnění gameplay, které vypadá spíše jako slideshow, by nemělo valný smysl.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama