Dojmy z hraní Arma 3: Helicopters a návštěvy Bohemia Interactive
Speciály Arma 3 Článek Dojmy z hraní Arma 3: Helicopters a návštěvy Bohemia Interactive

Dojmy z hraní Arma 3: Helicopters a návštěvy Bohemia Interactive

Martin Cvrček

Martin Cvrček

12

Po dlouhé době jsme pronikli do sídla Bohemia Interactive poblíž Prahy, abychom vyzkoušeli nadcházející DLC Helicopters a dozvěděli se něco o budoucích plánech pro úspěšný simulátor.

Reklama

V červenci jsme vám přinesli speciál popisující další vývoj simulátoru Take On Mars od Bohemia Interactive. Nyní pokračujeme v podobném duchu, protože jsem dostal možnost navštívit sídlo Bohemia Interactive ve vesnických dálavách Stříbrné Lhoty u Mníšku pod Brdy, abych v doprovodu nesmírně ochotných vývojářů nahlédl pod pokličku připravovaného DLC Helicopters pro Armu 3. Z návštěvy jsem si samozřejmě odnesl množství dojmů a zajímavých zážitků a chvílemi nezůstalo jen u Helicopters. DLC s vrtulníky totiž není to jediné, co je pro úspěšný válečný sandbox v přípravě.

Dvě létající monstra

Jak už asi tušíte z názvu, přídavek Helicopters se soustředí především na využití vrtulníků na bojišti. DLC přitom vévodí dvojice nových strojů, a to CH-67 Huron pro NATO, který je inspirován tradičním Chinookem, a Mi-290 Taru pro CSAT, pro změnu založený na vrtulníku Kamov Ka-226. Musím říct, že oba vrtulníky jsou zpracované opravdu detailně. Taru sice vypadá na první pohled ošklivě, ale při bližším pohledu na velké množství detailů a průhledných částí poblíž kokpitu se z něj stává téměř krasavec, který však pořád budí kuriózní, skoro až exotický dojem.

Vrtulníky ale nejsou jen pěkné na pohled, pochopitelně nabízí možnost širokého využití v boji. Přesvědčit jsem se o tom mohl v případě Huronu, který hraje hlavní roli v nové showcase misi, v níž se ujmete role pilota s několika cíli. Kromě nutnosti transportu vojáků, kterých se do útrob Huronu vejde víc než dost, šlo o přesun kontejneru s municí pro artilerii a havarovaného vozidla pomocí lan. Tato funkce, v originále nazvaná sling loading, je jeden z klíčových prvků Helicopters a funguje prostě tak, že se s vrtulníkem přesunete těsně nad objekt, jenž je třeba zvednout, a s pomocí funkce sling loadingu objekt automaticky zavěsíte na lana, načež můžete letět dál. Huron je s ohledem na svůj design samozřejmě vhodný kandidát na pořádné využití této funkce, ale můžete jí vyzkoušet i se všemi vrtulníky z původní hry kromě Mi-48 Kajman a AH-99 Blackfoot. Jen musíte vzít na vědomí, že ne každá helikoptéra unese stejnou zátěž.

Pro zavěšení objektu, kterým může být člun, automobil nebo třeba SDV ponorka a motokára, přitom lze využít speciálního asistenta na obrazovce, který vyvolá minimapu a přesně vám řekne, jestli už jste ve vhodné pozici pro sling loading. Pokud se vám navíc příčí využití kamery z pohledu třetí osoby, tak právě pro vás je k dispozici speciální kamera zaměřená přímo na scénu pod spodkem vrtulníku. I tohle všechno si můžete dosyta vyzkoušet v showcase misi, která se mimochodem odehrává na pozadí třetí části singleplayerové kampaně.

Na Taru mi byla později prezentována druhá zásadní novinka, a to možnost střílení z vozidel. Nový vrtulník je na to opět jako dělaný, protože může mít po stranách speciální sedadla, kam se zavěsí několik vojáků s možností volně střílet během letu. I zde ale platí, že střílení z vozidla se neomezuje jen na nové helikoptéry, pěšáci dostanou možnost pálit hned z několika vozidel včetně drobné helikoptéry MH-9, člunu a offroad auta. Také stojí za to zmínit, že Taru nabídne hra ve třech verzích, přičemž každá má jiné zaměření na využití v boji. Huron oproti tomu bude ve dvou verzích, v ozbrojené a nákladní.

Ještě více autenticity

Kromě dvou nových vrtulníků a funkce sling loading a střílení z vozidel DLC nabídne i nový letový model nazvaný RotorLib. Ten je do značné míry shodný s letovým modelem simulátoru Take On Helicopters a jednoduše řečeno je s ním létání mnohem autentičtější, komplexnější, ale pro nováčky také mnohem náročnější. Jaroslav Kašný, který mi na mé návštěvě dělal průvodce, však sveřepě tvrdí, že jakmile se s tímhle modelem člověk naučí létat, nebude chtít používat nic jiného. RotorLib má skutečně své kouzlo, což jsem poznal hlavně v momentě, kdy mě vývojáři pustili k jejich provizorní testovací sestavě s funkčními pedály, kniplem a pákami (a s dřevěnou židlí). Následně se mi dostalo velmi zajímavého zážitku, který je jako dělaný pro příznivce leteckých simulátorů. Vše totiž opravdu působilo velmi autenticky, ale také náročně. Nebojím se přiznat, že se mi ani základní létání moc nedařilo a nutnost restartu nastala víckrát, než by mi bylo milé. Zažití systému chce zkrátka notnou dávku cviku.

Na klávesnici jsem raději nový letový model moc nezkoušel. Samozřejmě i na ní se s tímhle dá létat, stejně jako se to jakž takž dalo v Take On Helicopters, ale v každém momentě mého leteckého kurzu plného pádů a havárií mi bylo jasné, že RotorLib se hodí hlavně pro majitele joysticků a více specifických periferií. Ostatní můžou klidně dál využívat původní, zjednodušený model, mezi oběma režimy se dá v nastavení hry snadno přepínat. Mimochodem, při zapnutém RotorLib módu je také zátěž na lanech mnohem více znatelná.

Pokud nicméně patříte mezi ty, kteří se nedají považovat za zkušené virtuální piloty, nebo si jen chcete pořádně vyzkoušet RotorLib, určitě uvítáte sérii tutoriálů, které se odehrávají v prostředí virtuální reality představené v updatu Bootcamp. Dostanete se tak do velmi primitivního prostředí, kde musíte dávat pozor jen na základní objekty a neruší vás žádné vnější vlivy, takže se lze plně soustředit na pilování vašich leteckých schopností a postupně plnit méně či více náročné úkoly, které se z vás pokusí udělat pořádného pilota. A pokud se rozhodnete projít všechny tutoriály s RotorLib modelem, hra vás odmění jedním z nových Steam achievementů.

Pro zkušenější piloty je v rámci Helicopters k dispozici pětice časových výzev, v nichž je třeba prolétnout sérií kruhů rozmístěných v prostoru, a také oficiální scénáře pro multiplayer. S několika vývojáři jsem více než hodinu hrál nový mód Support, ve kterém šlo o konflikt NATO a místní ozbrojené složky AAF, zabírání klíčových bodů na mapě a o podporu pěších jednotek. Mým úkolem bylo za pomoci vrtulníku WY-55 Hellcat převážet zdravé i zraněné vojáky, v misi ale byla možnost zkusit si sling loading a také bojovat proti silám nepřítele. Občas tak došlo k velmi zajímavým potyčkám ve vzduchu, umocněným také tím, že si zúčastnění hráči a zároveň vývojáři prakticky koukali navzájem do monitorů.

Něco navíc

Dobrá zpráva je, že množství zmíněných novinek bude zdarma. Helicopters je sice placený přídavek (vyjde vás na 13 Euro), ale Bohemia Interactive aplikuje zajímavou DLC politiku, ze které těží jak ti, kteří si DLC zakoupí, tak i ti, kteří za nic platit nechtějí. V případě Helicopters to znamená, že každý hráč bude mít k dispozici zdarma všechny tři nové prvky, tedy sling loading, střílení z vozidel i RotorLib model, stejně jako jednu časovou výzvu a nové objekty spojené s provozem vrtulníků, mezi něž patří např. rampa, voj nebo látkové kryty rotorů. Jde sice jen o kosmetické předměty, ale i ty napomáhají autenticitě a v editoru se dají určitě dobře využít. Ti, kteří si DLC zaplatí, pak získají plný přístup ke dvěma novým vrtulníkům a k showcase misi s nimi související, stejně jako ke čtyřem zbývajícím časovým výzvám. Každý hráč přitom bude mít v multiplayeru nehledě na vlastnictví DLC možnost nastoupit do nových vrtulníků jako pasažér, jen možnost pilotování mají pouze vlastníci přídavku. Tím chtějí tvůrci zabránit tomu, aby se kvůli DLC tříštila komunita a aby pro některé hráče byly multiplayerové mise obsahující placený, potažmo prémiový obsah nepřístupné.

Hráči Army 3 také dostanou možnost vyzkoušet si v předstihu novinky, které Helicopters nabídne. Bohemia Interactive má ve zvyku vydat řadu věcí nejdřív ve vývojářské, testovací verzi hry, kterou si můžete aktivovat z knihovny Steamu (přes vlastnosti hry a záložku betaverze) a Helicopters nebude výjimkou. RotorLib, sling loading i střelba z vozidel je v této verzi už teď a později bude touto cestou možné zkusit nové vrtulníky. A pokud jde o datum vydání finální verze celého přídavku, původní plán na září samozřejmě nevyšel, Helicopters nakonec vyjde až 4. listopadu.

Nutno ale říct, že má návštěva Bohemia Interactive se neomezila jen na první DLC. Mimo jiné jsem dostal možnost zúčastnit se nahrávání hlasu ve farsi, kterým mluví frakce CSAT. Za mé přítomnosti se sice nahrávaly klidné pasáže určené pro tichý postup ve hře, ne nějaké výkřiky z bitevní vřavy, ale i tak šlo určitě o ojedinělý zážitek a cestu k uvědomění toho, jak může být něco takového vlastně náročné a zdlouhavé. Pohled na neskutečně dlouhý seznam vět, které je třeba v mnoha podobách namluvit, mě v tom jenom utvrdil.

Vzdálenější budoucnost

Úvodní větou předešlého odstavce jsem ale chtěl říct především to, že krátce přišla řeč i na budoucí vývoj obsahu pro Armu 3, nesoucí se hlavně ve znamení druhého DLC Marksmen a blíže nespecifikovaného datadisku. Oba projekty jsou nicméně v rané fázi vývoje. O Marksmen, které se pro změnu zaměří na úlohu palných zbraní, se ale už teď dá říct minimálně to, že je pro něj v plánu oficiální využití funkce střílení z vozidel. Do hry se dostane s Helicopters, ale oficiální tvorba Bohemia Interactive ji využije až v Marksmen, do té doby tak najde využití jen v komunitních projektech. Stejně tak v tomto DLC může přijít řeč na dlouho a velmi často žádané dvojnožky pro zbraně, ačkoliv vývojáři zatím nechtějí nic slibovat. Pokud ale budou bipody proveditelné, dočkáme se jich. Z dřívějška přitom víme, že se můžeme těšit třeba na zlepšení autenticity zbraní nebo na nové přírůstky do herního arzenálu.

Datadisk je pak samozřejmě velká a přísně utajovaná neznámá. A to se hezkých pár měsíců nejspíš nezmění. Přesto bych však mohl říct alespoň to, že se podíváme do odlišné lokality, kterou vedoucí projektu Joris-Jan van 't Land stručně a mlhavě popsal jako svěží a pro sérii nové prostředí skrývající potenciál pro nové druhy vozidel. Více říct nemohu, jednoduše proto, že sám víc nevím, a i kdybych věděl, stejně bych vám to nemohl prozradit. Rozhodně se ale zdálo, že jsou vývojáři ohledně zasazení velmi nadšení. Osobně jsem zvědavý, jestli se potvrdí zasazení do Pacifiku, o kterém komunita delší dobu spekuluje na základě událostí kampaně původní hry, nebo jestli Bohemia Interactive překvapí něčím novým.

Make Arma Not War

Trochu stranou vývoje samotné Army 3 stojí zajímavá soutěž Make Arma Not War pro tvůrce modů, v níž na výherce čeká především velká finanční odměna. Deadline pro přihlášení příspěvku už se pomalu blíží, a tak si na webu soutěže můžete prohlédnout a zkusit mnoho originálních výtvorů. Třeba boj zblízka, dinosaury nebo dokonce celou Austrálii. Zajímavých projektů je skutečně hodně a je těžké vyzdvihnout cokoliv dalšího, českým hráčům bych ale doporučil kampaň Deliverance od známého Sarge studia. Mimochodem, v Bohemia Interactive skutečně věří, že skrz soutěž mohou objevit další talentované vývojáře, koneckonců řada současných zaměstnanců studia pochází právě z řad modderů.

Budoucnost Army 3 je tak minimálně z pohledu nového obsahu určitě slibná a bude zajímavé sledovat, s čím tvůrci přijdou v případě Marksmen a datadisku. Do té doby nezbývá než vyhlížet Helicopters, které se mi zatím zdá velmi nadějné, určitě by si ho mohli užít všichni hráči Army 3 a ne jen pouze příznivci vrtulníků. Sice se to leckdy nezdá, ale z obyčejných helikoptér se může leckdy vyklubat zásadní prvek uprostřed boje. Tak snad bude pro fanoušky podobně zásadní i samotné DLC.

PS: Stejně jako ta pražská, i mníšecká centrála Bohemia Interactive nabízí pár kuriozit. Třeba koně za plotem rozlehlé zahrady studia, kteří jen podtrhují fascinující skutečnost, že autoři mnoha úspěšných her sídlí na prosté vesnici.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama