Dojmy z hraní bety Dreams
Preview Dreams Článek Dojmy z hraní bety Dreams

Dojmy z hraní bety Dreams

Jiří Šmerda

Jiří Šmerda

1
Platformy PlayStation PlayStation 4

Vyzkoušeli jsme si tvůrčí betu v Dreams. Je opravdu možné si zde vytvořit všechny vaše sny?

Reklama

V minulém týdnu jsem se rozhodl jít trošičku proti proudu. Přestože aktuálním trendem bylo opakovaně vypínat a zapínat aplikaci s názvem Anthem Demo, já se raději pustil do poklidného času stráveného s mile vypadajícím programem pro tvoření PS4 her, nazvaným Dreams. Konkrétně jsem se zúčastnil tzv. Creator Beta a jak už název napovídá, celé testování se zaměřilo na vytváření vlastních projektů. Prakticky to znamená, že k dispozici byla většina nástrojů pro vytváření jak samotné hry, tak jednotlivých objektů, hudby, artworků, nebo čehokoliv byste chtěli ve hře dosáhnout. Následně jste mohli procházet a zkoušet výtvory jednotlivých uživatelů a samozřejmě je ohodnotit palcem nahoru. K čemu jsme přístup nedostali, byla slibovaná příběhová pasáž tohoto originálního herního počinu.

Autory Dreams jsou vývojáři ze studia Media Molecule. Znát je můžete především díky prvním dvěma dílům hry LittleBigPlanet nebo oblíbenému, původem na PS Vita, Tearaway. Právě sérii LittleBigPlanet nejvíce proslavil uživatelský kreativní mód, ve kterém se daly vytvářet skutečně originální a podivuhodné kousky, které držely hru živou i dlouhá léta po jejím vydání. Toho chtěli tvůrci využít, proto předali tuto populární sérii vývojářům v Sumo Digital a vydali se pracovat na takové hře, ve které si vytvoříte téměř cokoliv jen budete chtít.

Vývojářem na vlastní kůži

Beta běžela už od poloviny prosince minulého roku, já jsem se k ní však dostal až k samotnému závěru. Ono ani nebylo kam spěchat, neměl jsem v plánu vytvářet obrovské hry typu P.T., a vlastně jsem si chtěl jen osahat to, na čem se už dlouhých 7 let pracuje. Navíc na celé testování bylo uvaleno NDA, které mi zakazovalo cokoliv o této hře sdílet. To se však minulý týden změnilo a já si prostě nemůžu nechat dojmy jenom sám pro sebe.

Na začátku si za vyprávění dvou vypravěčů vyberete svého impa, který vás bude provázet celou vaší cestou. Není to nijak složitá volba, protože všichni jsou stejní, liší se jenom v základní barvě. Pak už se dostanete do vašeho domovského světa, ve kterém se ve zkratce naučíte, jak hýbat se samotným impem, potkáte Connie, malou postavičku ve tvaru kuželu, která vás bude provázet převážně v tutoriálech, a seznámíte se s největšími základy. Tento domovský svět je jenom a jenom váš, a tak je pouze na vaší představivosti, jak si jej vyzdobíte. Nikdo vám do něj nepoleze, nikdo vám s ním nebude hýbat, prostě je to váš soukromý píseček.

V betě jsem strávil všeho všudy asi 15 hodin a je to skutečně málo. Řekl bych, že se mi podařilo vyzkoušet tak dvacet procent toho, co beta nabízela. Z toho největší část jsem věnoval tutoriálům. Ne že bych byl zrovna fanouškem učení se, ale bez jejich projití bych asi nebyl schopen vytvořit vůbec nic. Tím chci říct, že samotná tvorba je skutečně komplexní a zabere spoustu času se jen naučit využívat veškeré nástroje, správně propojovat algoritmy, či jen vymyslet zajímavý herní koncept. Tutoriály byly rozděleny hned do 8 různých kategorií, které vás připravily od úplných základů až po detailní animaci a bůhví co ještě. Sám jsem se totiž nedostal přes třetí kategorii. Ačkoliv mě chyběla více jak polovina výuky, byl jsem schopný poskládat jednoduchou 3D plošinovku. Není potřeba zmiňovat, že jsem nedokázal nastavit konec levelu, ale plošinky se hýbaly, panáček skákal a vše fungovalo tak, jak jsem chtěl.

Pojďme se teď na chvíli zastavit u samotného vytváření. Zprvu by se totiž mohlo zdát, že to bude alfa a omega celého hraní, což možná nakonec nebude úplná pravda, ale o tom později. Začnu u samotného uživatelského rozhraní při tvorbě. To se ode mne dočká jednoznačné chvály. Jde totiž poznat, že tento program je připravovaný pro amatérské tvůrce, a že autoři skutečně přemýšlí, jak nám ten jindy složitý vývoj hry co nejvíce zjednodušit. Vše, co byste mohli chtít najít, je vždy symbolizováno nějakým obrázkem, který má připomenout to, co ta věc znamená. Vždycky je sice potřeba se k dané věci proklikat přes několik takových obrázků, mnohem lépe si však cestu zapamatujete pomocí vizualizace než podle slova. K dispozici máte také obrovský sklad výtvorů, a to jak od samotných vývojářů, tak od ostatních hráčů. Pokud totiž vy sami vytvoříte nějaký předmět, a následně jej uložíte do online skladiště, může jej použít kdokoliv bude chtít. Na oplátku se pak váš nick objeví u všech her, kde byl váš výtvor využit.

Sám se pořád nemůžu rozhodnout, jestli ovládání chválit, nebo si naopak pořádně postěžovat. Na jednu stranu chápu, že musí být skutečně těžké vynalézt takové ovládání, které by pro tuto hru na PS4 bylo dostatečné, na druhou stranu důvodem, proč jsem vytvářel deseti překážkovou plošinovku šest hodin, bylo ze značné míry právě ovládání. Musíte se tedy připravit, že ačkoliv jde opět vidět snaha vývojářů to udělat co nejpohodlnější, budete se s ovládáním neustále rvát a prosit všemocné bohy o myš. K samotnému budování vám totiž slouží imp, kterého jste si zvolili v úvodu. K jeho pohybu využíváte jak analogové páčky, tak i pohybový senzor.

Pohybový senzor v DualShocku 4 funguje trochu jako myš, pohybovat se můžete jen v rámci obrazu na vaší obrazovce. Hlavní jeho využití tak spočívá ve výběru konkrétních nástrojů, nebo velmi drobných posunů objektů. Neposune vám však kameru do strany, ani vašeho impa dopředu či dozadu. K tomu zase fungují analogové páčky, přičemž jedna slouží k pohybování impa po celé délce a hloubce obrazu, druhá zase k všemožnému natáčení úhlu kamery.

Samozřejmě pak různá tlačítka znamenají různé úkony a tlačítko L1 navíc funguje podobně jako Shift na klávesnici, takže kompletně mění funkci ostatních tlačítek. Když si vše zapamatujete a pochopíte, stane se z toho úplná brnkačka, bohužel pouhé drobné pootočení předmětu pro vás může znamenat pět minut plných strastí a bolesti.

Chcete být designérem, animátorem, hudebníkem, nebo třeba jenom hráčem?

To, že jsem do bety přišel až později, mělo i své výhody. Uživatelské portfolio bylo totiž již krásně zaplněno všemožnými projekty a zajímavými výtvory. Já sám jen nestačil zírat, co všechno někteří dokázali za pouhý měsíc vytvořit. FPS kousky s možností výměny zbraní, logické hádanky, strategie, dokonce i offroadové auto a mnohé další, které by se mi jen těžko zařazovali do nějaké té kategorie. Najít jste mohli jak hry pro jednoho, tak i hry pro lokální multiplayer. Když jsem viděl, co někteří dokázali stvořit za měsíc, opravdu se těším, co zvládnou udělat třeba za rok. Vyzkoušel jsem si i slavnou předělávku P.T. a byl jsem až překvapený, jak skvěle v Dreams funguje. Nejenže prostředí vypadalo stejně, autor dokázal přenést i samotnou děsivou atmosféru.

Vedle seznamu výtvorů ostatních hráčů nabízí Dreams i tzv. community jam. Ten vždy trvá po dobu sedmi dnů a má stanovené nějaké téma. Během bety zde byli například “Brouci“ nebo “Jiný svět“. To vede amatérské tvůrce k drobné soutěživosti. Všichni totiž mají 7 dnů, aby vytvořili nějaký projekt právě na dané téma. Po uplynutí této doby je na hráčích, jak jednotlivé výtvory ohodnotí. Odměnou všem tvůrcům je následně jméno na virtuálním pódiu.

Dreams ale zdaleka není jenom o hraní nebo designování levelů. Vaší profesí může být prakticky cokoliv, co by virtuální tvorba mohla dovolit. Chcete pouze animovat objekty? Není problém. Máte rádi muziku a chcete jí vytvářet? I tuto možnost Dreams nabízí. Je toho skutečně mnoho, co ve hře můžete vytvářet. Za všechno, čemu se věnujete, pak dostáváte body, které vás následně definují pro celou komunitu. A tak se každý může podívat, jestli jste hráčem, nebo třeba hudebníkem. Díky tomu si tak klidně můžete vyhledat konkrétního tvůrce a třeba se sním domluvit na nějaké spolupráci. Dokážu si klidně představit menší indie vývojářské studio, tvořící právě pomocí Dreams. Zvláštní, ale i tak se dá rozjet slibná kariéra.

Pro ty, co to nechtějí číst celé

To, co jsem viděl v Dreams mě skutečně nadchlo. Samotné tvůrčí prostředí je nejen hezky barevné, ale i snadno použitelné. Nebýt ovládání na DualShocku 4, troufl bych si říct dokonce i pohodlné. Hlavní ale je, že je ve všech směrech komplexní, a pokud se zvládnete naučit tvořit v Dreams, bez problému můžete pokročit i ke složitějším enginům. Důkazem komplexnosti jsou výtvory dalších uživatelů, které byly kolikrát přímo neuvěřitelné. Navíc se můžete věnovat čemukoliv chcete. Ať už se jedná o hudbu nebo virtuální umění, je to jen na vás.

Dreams by mělo vycházet později tohoto roku exkluzivně na konzoli PlayStation 4, a kromě zmiňovaného obsahu přibude do plné verze i samostatný příběhový mód.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama