Dojmy z hraní plné verze Elden Ring
Preview Elden Ring Článek Dojmy z hraní plné verze Elden Ring

Dojmy z hraní plné verze Elden Ring

Martin Zavřel

Martin Zavřel

41
Platformy PlayStation PlayStation 4 Xbox Xbox Series X|S PlayStation PlayStation 5 Windows PC Xbox Xbox One

Tuhle hru si budete chtít vychutnat jako archivní víno.

Reklama

Jednu z nejočekávanějších her současnosti jsme měli možnost vyzkoušet již v listopadu, takže pro ryzí první dojmy si můžete připomenout naše tehdejší preview. Zatímco tenkrát se ale jednalo o "tradiční" FromSoftware "síťový test" omezeného vzorku hry, tentokrát jsme již dostali možnost se ponořit do plné verze, hezky od začátku se vším všudy, včetně příběhového úvodu nebo třeba tvorby postavy. Zatím jsme ve hře strávili jen pár hodin, ale i to přineslo nové poznatky proti minulému testu.

Dojmy z hraní plné verze Elden Ring

Právě tvorba postavy a výběr povolání/vybavení mi hned na úvod hraní udělaly radost - ovlivněn reakcemi veřejnosti se také do nějaké míry obávám, aby Elden Ring nebyl až příliš podobný předchozím titulům FromSoftware, nicméně už při té volbě postavy jsem narazil na několik nových nápadů a prvků, byť v základu se stále jedná o volby mezi silným bojovníkem, hbitým bojovníkem, lučištníkem, mágem, specialistou na léčivé "zázraky" nebo třeba duální používání zbraní. Navzdory určitým žánrovým tradicím je ale všelicos pojmenované jinak než jsme zvyklí, odkazuje to na zbrusu nový svět/lore hry a také to jinak vypadá (kostýmy, zbraně). Pochopitelně ale nemůže chybět naháč s palicí, zde přezdívaný prostě "Wretch".

Pochopitelně nemůže chybět naháč s palicí.

Můžete si zvolit, zda budete hrát za mužskou či ženskou postavu a nechybí možnost vybrat si jeden startovní předmět nad rámec brnění a zbraně vašeho povolání. Tyto předměty jsou tradičně obskurní a byť mají stručné popisy, není vždy jednoduché pochopit jejich skutečnou hodnotu ve srovnání s ostatními "startovními dary". Určitá jistota je prsten mírně zvyšující vaše zdraví, ale osobně jsem dal přednost daru v podobě "Golden Seed", pomocí kterého můžete zvýšit počet náplní ve vaší lahvi s léčivem nebo manou (jiný druh vzácného předmětu ve hře zase zvyšuje účinnost každého jednotlivého loku vašeho elixíru). Tradičně můžete také sami zvolit, jak celkový počet náplní rozdělíte mezi léčivo a manu (jako alchymista jsem šel třeba na těžkého bosse pouze s "municí" v podobě lahví many, bez jediné lékárničky). Jestliže se na to ale cítíte, můžete do hry vstoupit hardcore - nazí, s kusem klacku místo zbraně a bez jakéhokoliv extra daru... výhodou tohoto odvážného startu je velmi rovnoměrné rozložení statistiky postavy.

Dojmy z hraní plné verze Elden Ring

Nesmíte totiž zapomínat na to, že Elden Ring je v jádru poctivé RPG a proto velmi záleží na číslech, které vaší postavě přisoudíte a následně budete navyšovat v oblastech jako je síla, odolnost, intelekt apod. Podobně budete muset řešit také statistiky jednotlivých brnění a zbraní, aby jednak sedly ke statistikám vaší postavy, ale také abyste správně utratili vzácné suroviny pro vylepšování arzenálu u jedné z kovadlin ve hře. Velmi příjemnou pomůckou je, že již nemusíte hodnotit tíhu vašeho vybavení (kvůli dopadu na vaši hbitost) pomocí čísel a statistik - v záložce informací o postavě totiž vedle přesných hodnot najdete i slovně napsané, zda je vaše vytížení lehké, střední, nebo těžké.

Elden Ring je v jádru poctivé RPG.

Teprve po tvorbě postavy vás čeká příběhový úvod v podobě animované sekvence s hlasem vypravěče. Nečekejte ale nějaké renderované scény, místo toho slouží jako vizuál nádherné artworky připomínající prastaré olejomalby (v podobném stylu jsou pak také vyvedeny obrazy pověšené na zdech zámku ve hře), které okamžitě propůjčují Elden Ringu svéráznou atmosféru prastaré mytologie, zachycené výtvarnou formu, připomínající skutečnou evropskou historii. Takhle napsané to nejspíš zní hodně zvláštně, ale snažím se prostě říct, že Elden Ring má svůj vlastní výtvarný rukopis, který jej v mých očích od začátku odlišuje od předchozích her FromSoftware. Pokud jde o samotnou zápletku, týká se vzpoury mezi bohy, při které došlo k roztříštění bájného nejstaršího prstenu a s ním související moci, nyní rozdělené mezi řadu mocných bytostí. Ačkoliv by se na první pohled mohlo zdát, že vám tento úvod představuje seznam bossů k poražení, skutečnost ve hře je pak o něco složitější a zajímavější. Lore působí na první pohled záhadně a neproniknutelně, jak jsme u FromSoftware zvyklí, ale je okamžitě poznat, že věci mají svůj řád a postupně odhalíte, jak do sebe zapadají.

Dojmy z hraní plné verze Elden Ring

Samotný vstup do hry je samozřejmě poněkud odlišný, než co jsme zažili v listopadovém "síťovém testu". Nechci na tomto místě prozrazovat příliš, ale asi nikoho nepřekvapí, že se hra se s vám od první minuty nijak nemazlí. Každopádně již během tohoto úvodu dojde k vašemu prvnímu setkání s Melinou (vaše průvodkyně, poskytující rady a vylepšování postavy za nasbírané magické runy) i Torrentem, vaším budoucím "rohatým ořem". Obecně je svět hry citelně živější, než v listopadové ochutnávce - na místech, kde předtím nebylo nic, nyní najdete nadabovaná NPC, která svými dialogy rozšíří vaše chápání dané lokace i celého světa. Mezi mé oblíbence patřila třeba dívka, která se vydala "přidat svoje končetiny k tělu všemocného pavouka", ale kousek před cílem se zasekla a ochromená strachem rozmítá, zda je opravdu připravena nechat si utrhat končetiny, aby se mohla stát součástí jednoho z bohů.

Elden Ring má svůj vlastní výtvarný rukopis.

Čeho jsem si v listopadu také nevšimnul (nebo to tam prostě tehdy ještě nebylo), občasné průsvitné paprsky, naznačující příběhový směr vaší další cesty otevřeným světem, se objevují nejen u startu vaší cesty (většinou "site of grace" odpočívadlo), ale také u jejího cíle (například zámek, do kterého máte dojít). Navíc je možné tyto paprsky vidět nejen fyzicky přímo v herním světě, ale také nakreslené na mapě. Nemusíte se ale bát, že by působily příliš nuceně. Osobně jsem se hned ze startu vydal úplně jinam a strávil hodinu prozkoumáváním jeskyní u pláže místo toho, abych šel do prvního příběhového zámku. Zmíněné paprsky se objevují jen na několika místech a jakmile výrazněji uhnete z cesty, zmizí úplně (můžete si je ale znovu vyhledat na té mapě).

Dojmy z hraní plné verze Elden Ring

Největším překvapením prvních hodin s plnou verzí hry pro mě ale byla lokace, nazvaná Roundtable Hold, do které se můžete přesouvat od jednotlivých "site of grace" odpočívadel. Jedná se o zámek plný propojených místností s řadou zamčených dveří a tajemných obyvatel - v zásadě by to šlo přirovnat třeba k Nexus hubu z Demon´s Souls. Zde se můžete od jednotlivých postav dozvídat užitečné informace, ale také se třeba učit nová kouzla. Nepochybuji o tom, že postupně budete nacházet klíče od řady zamčených dveří a vybudete si právo přístupu do místností, kam vás na začátku odmítají pustit. Před návratem do divočiny se zde také můžete třeba nechat obejmout od postavy jménem Fia, která vám touto formou udělí požehnání zvyšující vaše statistiky. Najdete zde i zrcadlo, u kterého můžete provádět dodatečné změny vzhledu své postavy. A jedna z postav vám zde daruje prsten, schopný přivolat na pomoc online hráče jistého sdružení, pokud jste napadeni lidským online útočníkem.

Největším překvapením pro mě byla lokace Roundtable Hold.

Jak je nejspíš z textu patrné, svoje první hodiny ve hře jsem si vyloženě vychutnával a zkoumal každičký kout herního světa. Nový titul mimořádných umělců z FromSoftware není něco, co bych chtěl "jen tak proběhnout" a také to není něco, co bych vám chtěl příliš "vyzradit". Hrál jsem PC verzi a trochu jsem se potýkal s absencí některých indikátorů tlačítek (navzdory hraní s ovladačem ukazovaly pouze informace o tlačítkách na klávesnici), ale tohle je typ nedodělku, který velmi pravděpodobně tvůrci ještě stihnou doladit. Naopak jsem měl velni dobrý pocit z grafiky, kdy mne opakovaně překvapovaly detaily jako vyšívání na obleku nebo pestrost a propracovanost vegetace ve hře. O designu a odpudivosti některých monster nemluvě. Pokud vás vyplašily zmínky o RPG statistikách, připomínám, že hru půjde hrát v kooperaci s přáteli nebo náhodnými hráči a nic vám nebrání jednoduše všechny body sypat jen do života a síly. Pevně věřím, že Elden Ringu dá šanci mnoho nových hráčů, pro které se bude jednat o první FromSoftware hru. Podle všeho je čeká skvělý zážitek.

Dojmy z hraní plné verze Elden Ring
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama