Ticho před bouří?
Z novinářské předpremiéry prvního dílu druhé sezóny jsem odcházel s téměř totožnými pocity, jako ze sledování předchozí sezóny: tohle si nejlépe užijí nehráči, kteří neznají herní předlohu seriálu, takže to pro ně bude vše nové, překvapující a nebudou mít tendenci srovnávat, které věci se ve které verzi povedly lépe nebo hůře. Za připomenutí stojí také skutečnost, že první řada seriálu byla extrémně úspěšná, daleko nad potenciální kapacitu “hráčské” části publika, takže hrou nepolíbených diváků má seriál očividně velmi mnoho.
Jak ovšem hráči předlohy vědí, druhá hra má mnohem náročnější příběh než ta první, včetně nemálo odvážné struktury a chronologie. Tuto skutečnost hra využívá k tomu, aby některé zvraty byly pro hráče naprosto nečekaným šokem, jelikož se teprve později dozví, kdo a proč se to vlastně najednou objevil na scéně a zachoval se tak, jak se zachoval. Ačkoliv osobně zastávám názor, že tento přístup ke struktuře příběhu byl velmi účinný, řada hráčů jej kritizovala. Pro seriál se tedy tvůrci rozhodli věci citelně zjednodušit a “narovnat”.
Jednodušší struktura příběhu
Opravdu by mne zajímalo, zda se sám Neil Druckmann “zalekl” kritzování tohoto aspektu předlohy a přišel se zjednodušením on, nebo zda tento aspekt adaptace prosadil Craig Mazin, který má relativně větší zkušenosti s tvorbou “filmařiny pro masové publikum”. Kdybych si měl vsadit, vsadil bych na Mazina. Každopádně tu největší změnu v tomto směru vám první díl naservíruje hned v úvodních minutách, kde po klasické “televizní” rekapitulaci “viděli jste minule” prakticky okamžitě následuje scéna, ve které Abby a její přátelé stojí kolem hrobů Světlušek a Abby zde rovnou také velmi zřetelně objasní svůj záměr.
Největší změnu naservíruje hned v úvodních minutách.
Přijde mi to líto, protože postava Abby fungovala mnohem lépe, když se vynořila zničehonic a její historie i pohnutky byly zpočátku neznámé. Působilo to zkrátka mnohem děsivěji, což je dle mého názoru způsob, jakým také mnoho skutečného násilí v realitě působí a funguje. Tímto poměrně radikálním krokem se příběhová linka seriálu stala sice mnohem “čitelnější”, ale také předvídatelnější a méně znepokojivá. Jsem upřímně zvědavý, do jaké míry tohle otupení předlohy pro nováčky zmírní jejich šok ze zvratů, které nás čekají dále. Každopádně se tyto změny již v prvním dílu sezóny projevují také na řadě dalších míst, včetně chronologického seřazení děje během novoročních slavností v Jacksonu.
Nové a prodloužené scény
Výrazné zjednodušení a přímočaré narovnání dějové struktury ale neznamená, že bychom se tentokrát nedočkali také zcela nových scén, včetně celých nových příběhových linek nebo dokonce nových postav, případně prohloubení rolí postav již existujících. Z upoutávek jste mohli zaznamenat například novou postavu psychologické poradkyně, která se snaží pomoci Joelovi, aby se vyrovnal z výčitkami a také aby našel lepší cestu k (nyní devatenáctileté) Ellie.
Nové příběhové linky i nové postavy.
První řada seriálu čelila kritice, že nakonec vlastně neobsahovala zas tak moc pasáží s monstry. To se očividně tvůrci budou snažit vynahradit zde, kde jednak přibyla zbrusu nová linka o chystaném gigantickém nájezdu monster na Jackson (opět něco, co bohužel vyzradily již upoutávky), ale citelně větší péče je věnovaná také “běžným střetům” s clickery, kdy například boj s prvním “Stalkerem” má nejen extra prostor, ale postavy následně diskutují také potenciální význam toho, že clickeři očividně mutují a objevují se tedy nové, zdánlivě chytřejší druhy.
Herecké obsazení
Nad některými castingovými rozhodnutími jsem hořekoval již v článcích o první sezóně seriálu, nicméně zde mi ten problém přijde ještě citelnější. Bella Ramsey je možná dobrá herečka, například ve Hře o trůny byla prakticky dokonalá, ale proti herní Ellie je, zjednodušeně řečeno, mnohem méně expresivní. Navíc ve druhé řadě seriálu vypadá prakticky stejně jako v té první, což hodně ubírá na dojmu, že původní dítě zde dospělo do mladé ženy, schopné stát na vlastních nohou a čelit náročnějším rozhodnutím i protivníkům. Jak mnozí fanoušci upozorňovali na sociálních sítích, například Cailee Spaeny by byla předloze mnohem blíže:
Docela rozpačitý jsem také z volby Kaitlyn Dever do role Abby. Přestože na to někteří hráči předvedli v době vydání hry opravdu absurdní reakce, obsadit do role “tajemné násilnice” ženu, která svým vzhledem i svalovou hmotou působila citelně výhružněji, bylo pohromadě s tím výše zmíněným utajením jejích pohnutek velmi účinné. V seriálu navíc přidává sůl do rány skutečnost, že Kaitlyn je vlastně mnohem více podobná herní Ellie, než samotná seriálová Ellie. Stranou pak nechám některé další volby, jako třeba změna etniky některých postav, to je v případě amerických seriálů již prakticky samozřejmost.
Skvělé pro nehráče, dobré pro hráče
Z debaty s některými účastníky předpremiéry po jejím shlédnutí jsem se utvrdil v dojmu, že pokud někdo nehrál předlohu, bude ze seriálu mnohem více nadšený. S ohledem na gigantický úspěch první sezóny zde HBO opět nešetřilo a seriál je kvalitně natočený, výpravný a působivý. Pokud nemáte s čím srovnávat, příběh plyne přirozeně, herci hrají kvalitně (Pedro Pascal opět nejlepší výkon podal ve scéně beze slov, co tento herec dokáže s očima a mimikou je naprosto úžasné) postavy jsou jaké jsou a nepochybně budete napnutí, co se stane dále. Pořád ale trvám na tom, že pro první zážitek je mnohem silnější a lepší volbou hra:
Recenze The Last of Us Part II
Strhující balada o ceně pomsty zvedá laťku videoher.
První díl druhé sezóny seriálu dorazí na české HBO/Max v pondělí 14. dubna 2025.