DriveClub – čisté závodění
Driveclub Recenze DriveClub – čisté závodění

DriveClub – čisté závodění

Michal Burian

Michal Burian

114

Tvůrci MotorStorm nám servírují své nové závody, které nejsou tak úplně arkádou.

Reklama

Před dvěma týdny jsem si užíval arkádové ježdění a bláznivě dováděl v jižní Evropě ve Forza Horizon 2 (recenze), zatímco proběhnutý víkend jsem věnoval závodění v konkurenčním titulu DriveClub. Záměrně zmiňuji Forza Horizon 2, spousta hráčů obě hry srovnává a jednotlivé tábory se přou o to, jaké závody jsou lepší. Osobně se k tomu nerad uchyluji, oba tituly jsou od sebe dosti odlišné. Pochopitelně je spojuje závodění, avšak v každém trošku jinak. Forza Horizon 2 je arkáda na pořádné vyblbnutí v otevřeném světě se spoustou závodů a vedlejších aktivit. Oproti tomu DriveClub se více přikloňuje k simulátoru a nabízí hráčům závody na uzavřených tratích, kde nedostanete moc možností k vyjetí mimo silnici. Po útesech sice jezdíte, ale nesletíte z nich, zabrání vám v tom svodidla.

V DriveClub se jednoduše vše soustředí na legální závodění. Zapomeňte na nějakou velkou party před závodem, ohlušující muziku atd. Zde se vše bere smrtelně vážně a dokonce byla vypuštěna i jakákoliv příběhová část. To vše pocítíte hned v prvním závodě s automobilem Mercedes-Benz A 45 AMG. Pokud budete jako já a zvolíte agresivní styl, sešlápnete plyn a budete se hlava nehlava řítit do první zatáčky, tak moc daleko nedojedete. Respektive stále pojedete, ale budete hluboko ve startovním poli. Nejen, že budete bourat do soupeřů a všudypřítomných svodidel, navíc vás čekají penalizace.

Při rychlém průjezdu zatáčkou jsem si užíval hlasité pískání pneumatik.

Systém penalizací vás za téměř každý ťukanec a vyjetí z tratě obdaruje snížením bodů, které potřebujete pro postup do dalšího levelu. Vcelku klasika, získáváte je za čisté závodění, driftování, předjetí soupeře, drafting atd. Pakliže budete sbírat méně bodů, tak později budete mít velké problémy. Nedostanete se na požadovanou úroveň = budete mít uzamčená rychlejší auta, dokonce i taková, která potřebujete, abyste se daného závodu mohli zúčastnit. V takovém případě vám nezbývá nic jiného než si zopakovat nějaký předešlý závod nebo se vrhnout do multiplayeru a nekonečných výzev. To vás směřuje k tomu, abyste jezdili čistě.

Kromě snížení bodů se musíte smířit i s tím, že za větší kolize a zkrácení tratě dostanete tvrdší penalizace. Na pár vteřin se můžete rozloučit s výkonem svého vozu, ať už řídíte cokoliv, a nezbude vám nic jiného než sledovat, jak vás předjíždí jeden protivník za druhým. Systém penalizací funguje vcelku dobře, alespoň mě dokázal motivovat k tomu, abych jel ohleduplně a dodržoval fair play. Jen mě štvalo, že jsem byl postihován i za to co jsem neudělal. Pokud to neopraví patch při dnešním/zítřejším vydání, tak vám bude hra odečítat body i za to, když do vás někdo narazí zezadu nebo z boku. To je dost nemilé a věřte nevěřte, dokáže to občas pěkně naštvat. Zejména v případech, kdy jste vepředu, někdo to do vás napere a vy dostanete smyk, ztratíte cenné pozice a navíc i body. Asi si dokážete představit, jak jsem se u toho tvářil. Nechtějte to vidět :-)

To je jediná větší kaňka na jinak skvělé a ve všech ohledech propracované závodní hře. V každé zatáčce pocítíte vymazlenost ovládání jednotlivých vozů – každé je malinko jiné – a zejména váhu, stejně tak nestabilní přední nebo zadní část. Neexistuje, že byste do zatáčky brzdili na poslední chvíli. Můžete to zkusit, pak ale budete brzdit i očima, abyste stihli zatočit a nenarazili do bariéry.

Hratelnost by se dala přirovnat k slavné sérii Gran Turismo, která by byla více líznutá arkádovějším Need for Speed. Mně to vyhovovalo a minimálně u mě jde o skvělou náhradu za chybějící Gran Turismo na konzoli PlayStation 4.

Závodíte v Kanadě, Chile, Indii, Norsku a Skotsku. V každé lokalitě naleznete 11 závodů – čtyři sprinty a sedm okruhů.

Samostatnou kapitolou je umělá inteligence ostatních závodníků. Ta je na dnešní poměry dost neúprosná. Rozhodně nečekejte, že se po první zatáčce dostanete do vedení a všem ujedete. Ztěžka se budete prokousávat startovním polem, soupeřit o každý centimetr a doufat, že se do úzké šikany vejdete oba dva. AI si většinou drží ideální stopu a do zatáčky brzdí předčasně, takže máte šanci na předjetí, v mnoha případech vám to ale vrátí a bude se snažit získat svou ztracenou pozici zpět. Pokud se dostanete do vedení, tak není moc šancí si vybudovat velký náskok, neustále máte protivníky za prdelí. Možná se mi to jen zdálo, ale když se mi nedařilo a vypadalo to, že je závod ztracený, tak jsem je celkem s lehkostí dojel, s předjížděním už to ale bylo horší. To by znamenalo, že AI se přizpůsobuje vašim dovednostem, aby závod nebyl nudný. Navíc se obtížnost postupně stupňuje a u posledních závodů je to už dost velká výzva.

Na chybějící příběh si nemohu stěžovat, nevadí mi to. Vše je soustředěno na závodění, Evolution Studios (tvůrci série MotorStorm) příběh vypustili a zaměřili se skutečně jen na závodění, které mi neskutečně sedlo. Od arkádově pojatých her je jiné v mnoha ohledech. Ovladatelnost vozů se liší kus od kusu a navíc nemusíte dojet ani na prvním místě. Většinou stačí, abyste cílovou páskou projeli na třetí pozici a zajistili si potřebnou hvězdu. DriveClub je totiž postaven na systému ocenění, vývojáři si pro každý závod (šampionát) připravili několik úkolů, které musíte splnit, abyste hvězdy získali. Ty potřebujete, zpřístupní vám další závody.

Celkem můžete získat 225 hvězd. Příděl hvězd se u závodů pohybuje od tří do devíti. Získáte je pouze za předpokladu, že pro to něco uděláte. Jak jsem již napsal, dost často musíte dojet do třetího místa (ke konci hry na prvním), posbírat v šampionátu určený počet bodů, jindy zase překonat výzvy stanovené vývojáři – na určeném úseku lépe zadriftovat, držet ideální stopu, zajet čisté kolo, dosáhnout stanoveného času nebo překonat průměrnou rychlost.

Často se mi stalo, že cíl byl na dosah, v euforii z dobrého umístění jsem pár metrů před cílovou páskou naboural a zbyly mi tak akorát oči pro pláč s vidinou dalšího restartu. Ty jsem raději přestal počítat.

Co vás okamžitě (příjemně) praští do očí je grafická stránka hry. Na propracované modely vozidel jsme si už zvykli, DriveClub se toho drží a nešetří detaily na jednotlivých čtyřkolových žihadel a rovněž nezapomíná na maličkosti, jako jsou odlesky na kapotách a oknech aut. V čem jde ještě dál je samotné zpracování jednotlivých tratí. U ambiciózního Project Cars od Slightly Mad Studios každý vychvaluje právě prostředí, osobně bych řekl, že DriveClub je v tom v současné době o chlup lépe. Nemohl jsem se nabažit všelijakých detailů, které zkrášlují závodění. Ať už mluvím o dynamických mracích na obloze v údolích ve Skotsku, rudě oranžovém slunci v Chile s prašnou cestou, západu slunce v Indii nebo o tajících ledovcích a sněhu těsně u silnice v Norsku. Právě na severu jsem si užíval jízdu tunelem s průzračně ledovou vodou, která vytvářela obrovské krápníky, a kolem silnice nechyběly kaluže s ledovou struskou, která po jejím projetí létala od kol.

Největší wow ale zažijete v noci. Závod odstartuje při západu slunce s oslňujícími paprsky a postupně se bude stmívat. Vidíte méně a méně až nakonec celou trať zahalí černota a vy se spoléháte pouze na své světlomety při viditelnosti jen několik metrů před auto. V noci jste nuceni bedlivě sledovat koncová světla vozidel před sebou a odrazy od bariér kolem trati. Největší výzva v hratelnosti přichází v opuštěných údolích a kaňonech. To za vděk vezmete i bílou čáru na silnici, abyste nepřehlédli zatáčku. Občas ani ta není a je to spíše hop nebo trop.

Největší výzva přichází v nočních závodech v opuštěných kaňonech, kde vidíte jen na pár metrů před sebe.

Model poškození v DriveClub moc nehledejte. Lak se odře, sklo popraská, ale to je tak všechno. Výkonnost auto neztratí. Stejně tak chybí jakýkoliv tuning, který by vylepšil jízdní vlastnosti nebo rychlost auta. Naleznete zde akorát úpravy vzhledu, kdy můžete zvolit originální barvu nebo některý z polepů. Je to z důvodu zaměření na soutěžení s ostatními hráči, kdy můžete v žebříčku porovnávat své časy se svými přáteli a dalšími závodníky z celého světa. Navíc výše zmíněné výzvy s driftováním, průměrnou rychlostí v daném úseku a ideální stopou se týkají také dalších hráčů. V závodech jste vyzváni, abyste překonali kupříkladu nejlepší drift svého kamaráda. Pokud se vám to povede, hra vás odmění extra porcí bodů, které potřebujete pro levelování.

Hlavně sociálně

V dnešní době je trend přidávat do hry sociální prvky a zapojit tak do vaší hry i ostatní hráče. DriveClub není jiný a vlastně o tom vypovídá i samotný název. Ve hře si můžete založit vlastní klub (s názvem, upraveným emblémem, bavičkami a dalšími věcmi) a pozvat do něj ostatní hráče, s nimiž se budete účastnit výzev nebo je sami vytvářet. Je to jednoduché, stačí odjet vámi zvolený závod a vytvořit výzvu, aby se vás pokusili ostatní překonat (může být veřejná nebo privátní/na pozvánku). Pokud si úplně nevěříte, můžete nastavit čas expirace výzvy a sledovat jak se ostatním daří. Pakliže by vás někdo překonal, můžete se pokusit svůj čas vylepšit.

Podobné je to s multiplayerem. V době testování fungoval velmi stabilně a nestalo se mi, že by hra spadla. Načítání je poměrně rychlé a vždy jsem našel nějaký event, kde jsem mohl ukázat své jezdecké schopnosti. Jen mi chybí možnost nastavit si závod podle svých představ, místo toho máte na výběr již vytvořené závody, do nichž se můžete zaregistrovat, a to buď sami, nebo se svým klubem. Je to vlastně obdoba singleplayerových eventů s tím rozdílem, že si ve hře jednoho hráče můžete vše nastavit, ať už počet kol, denní dobu, počasí a další věci, včetně obtížnosti AI.

Multiplayer doporučuji hrát, až budete mít natrénováno v singleplayeru a odemčené výkonnější vozy.

Shrnutí

DriveClub se přiřítil v plné parádě, přináší čisté závodění s penalizacemi, neúprosnou umělou inteligencí, sociálním zapojením a krásným grafickým kabátkem, který mě v mnoha ohledech překvapil. Načítání před závodem trvá pár vteřin a navíc je skryto za scénou představující samotnou trať. Jen kdyby hra nabídla více obsahu a nějaké ty inovace. Ze všech stran jsme slyšeli, jak to bude něco revolučního, ale nakonec to jsou vcelku klasické závody, které neurazí. S vidinou lepších zítřků dávám 8/10. Odklad se vyplatil, i když hře uškodila přílišná reklamní masáž.

Hodně mě mrzí nevyužitý potencionál celé značky, takové závody bych si dokázal představit v otevřeném světě. To by teprve byla jízda.

Nesmím zapomenout rovněž zmínit, že Evolution Studios se Sony mají v plánu do hry po vydání bezplatně přidat prý velmi dynamické a nepředvídatelné počasí. Na hráče podle vyjádření čekají přívalové lijáky, které se rychle objeví a ještě rychleji zmizí. V Norsku nás zase překvapí sněhová vánice na vrcholku hor, zatímco při sestupu z hory řidičské schopnosti prověří lehčí sníh nebo déšť se sněhem. Podle nadmořské výšky se bude měnit i rychlost větru a teploty. V možnostech nastavení by měla být i nulová viditelnost, což bude hodně zajímavé. Tyhle podmínky mají mít vliv na řízení vozu, stejně jako štěrk a prašné cesty.

Navíc každý měsíc dostanete dodatečný obsah zdarma přinášející nové tratě a automobily. Celkem bude v balíčcích obsaženo 11 tratí a 9 automobilů. Vycházet budou i placená DLC - 38 vozidel, 176 nových eventů a 80 livery packů.

Driveclub

Verdikt

DriveClub se vytasil s čistými závody s neúprosnou umělou inteligencí, penalizacemi a sociálním zapojením. To vše obohacuje krásné grafické zpracování s důrazem na detaily automobilů a okolí tratě. Jen grafika ale nestačí.

Hodnocení

Co se nám líbí a nelíbí?

rozmanité a detailní tratě
propracovaná grafika s detaily a mraky
umělá inteligence, která vám nic nedaruje
výzvy během závodů
možnost vypnout HUD
málo automobilů
penalizace za nehodu, kterou jste nezpůsobili
méně detailní model poškození
celkově málo obsahu
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama