Duke Nukem Forever a jeho Desatero přikázání
Speciály Duke Nukem Forever Článek Duke Nukem Forever a jeho Desatero přikázání

Duke Nukem Forever a jeho Desatero přikázání

Pavel Charbuský

Pavel Charbuský

13

Napsat článek o Duke Nukem Forever ve stylu biblických přikázání se zdá být dobrým nápadem, zvlášť vezmeme-li v úvahu, že samotná hra je ve vývoji také téměř od biblických časů.

Reklama

Pro herní vývojáře jsou designové dokumenty jejich biblí, protože do detailu stanovují, jak hra bude fungovat, ale pro nás lenochy pouze představují hromadu nudného čtení. Ne, pokud chceme vědět, jak hra funguje, přikláníme se spíš ke zkoušení a testování – to je osvědčený způsob, jak se dostat rovnou k jádru věci. Připojte se tedy k nám, protože zde odhalíme novinky z tohoto jádra Duke Nukem Forever.

1) Žerty sám ze sebe tropit si budeš

Duke Nukem Forever byl za poslední dekádu terčem snad každého průmyslového vtipu – jeho vývoj byl koneckonců zastaven asi tolikrát, kolikrát byl Charlie Sheen zatčen – takže je úleva, že dokončená (dobře, téměř dokončená) hra nebere vůbec nic vážně, včetně sama sebe. Vývojáři si utahují z neustále protahovaného vývoje DNF již po několika prvních minutách hraní, když si Duke uvědomí, že hra je dobrá a že „po těch 12tiletech by teda sakra měla.“

Dost odvážné prohlášení, ale Duke je a vždy byl ovlivňován svým masivním egem. Což vysvětluje, proč má tento svalovec místo tradičního ukazatele zdraví ukazatel ega a také, proč na místo sbírání lékárniček nastoupí aktivity jako posilování nebo obdivování svého vlastního obrazu v zrcadle.

DNF si neutahuje jen sám ze sebe, ale i z ostatních her. Zprávy na načítacích obrazovkách říkají: „Když se zaseknete, nezapomeňte, že můžete podvádět a podívat se na FAQ online.“ Když se dostanete před zamřené dveře, Duke prohlásí: „Nepotřebuju žádnou zas****ou kartu,” a dveře prostředí vyrazí. Vedle vážných her jako je Call of Duty působí DNF jako když vás někdo praští do obličeje kladivem, vytvořeným výhradně z blbosti – a to je dobře.

2) Pivo bude tvým nejlepším přítelem

Když si k DNF sednete, první věc, které si všimnete, bude, že hra má mezi tlačítky „beer button“. Taková pivní tlačítka by se mohla uchytit i na ostatních platformách, zejména těch přenosných.

Navzdory tomu, jaká je Duke korba, z hlediska pití alkoholu to s ním žádná sláva není. Stačí jedno pivo a mlží se mu zrak (a pokud je mi známo, tak americké pivo je ještě slabší, než to naše, mají se co učit). Má to i pozitivní stránky – lehce přiopilý stav Dukovi zvýší výdrž a umožní mu absorbovat nějaké poškození. Kromě toho se nejspíš bude snažit telefonovat svým ex-přítelkyním.

Pivo hlavnímu hrdinovi tedy zvýší výdrž na úkor zraku. Naproti tomu steroidy brutálně zvýší Dukovu fyzickou sílu bez zřetelných vedlejších účinků. I když existují spekulace, že nadměrné používání steroidů povede ke scvrkávání Dukových varlat a jeho… ega?

3) Nebudeš se klanět moderním střílečkám

Duke Nukem Forever má kořeny v FPS doslova minulého tisíciletí a toho se také drží. Přesto dělá několik ústupků moderním střílečkám – můžete nést pouze dvě zbraně naráz a životy se budou doplňovat kdykoli nebudete pod palbou, jako prakticky v každé konzolové hře tohoto typu.

Samotný styl hry je ale neoddělitelně spjat s akčními hrami devadesátých let – nepřátelé běhají okolo jako terče na střelnici, strávíte nezdravé množství času prolézáním ventilačních šachet a budete sbírat napájecí články pro aktivaci reaktoru.

Je to omezeně zastaralé nebo se jedná o osvěžující retro? Vše záleží na našem osobním úhlu pohledu a očekáváních, ale v každém případě se bude DNF vymykat nyní již zažitým standardům.

4) Nebude ti záležet na velikosti

Nikdo nepochybuje o tom, že Duke má „koule z oceli“. Ty se ve hře přinejmenším jednou zmenší i se zbytkem jeho těla na velikost akční figurky a při té příležitosti budete řídit RC autíčko. Je poněkud zarážející, že auto na dálkové ovládání má plně funkční volant a plynový pedál, ale podmínkou, abychom si tuto hru užili, je příliš nepřemýšlet.

Kromě toho, že v autíčku můžete přejíždět prsty u nohou svých v té chvíli poměrně obrovských nepřátel, nabízí se i možnost kdykoli auto zaparkovat, vystoupit a běhat si okolo jako malý, sprostý skřítek-alkoholik, přičemž můžete využívat prostředí k různým blbinám, třeba skákat na matraci gauče jako na trampolíně.

Jsme velice zvědaví, jaké možnosti přinese toto zmenšování, ale zároveň z toho máme trochu strach. Vzhledem k typu humoru, který hru obklopuje, bychom se nemohli divit, kdyby došlo k prozkoumávání tělesných dutin nepřátel v první osobě. Ani hardcore hráči nemusí mít všechno, mám pravdu?

5) Interaktivita prostředí je Božská

V téměř každé střílečce dnešní doby máme spoustu možností, jak využívat prostředí, ať už je to splachování záchodů nebo rozsvěcení a zhasínání světel. Jedná se sice o takové maličkosti, ale rozhodně napomáhají tomu, abychom byli vtaženi do hry.

I v Duke Nukem Forever můžete splachovat záchody, pokud vás to bude bavit, ale okolo bude spousta jiné zábavy. Zahrajte si pinball támhle v rohu a zkuste pokořit rekord, nebo máte radši kulečník? Někteří z nás třeba objeví uměleckého ducha při kreslení sprostých obrázků na tabuli. A až vás přestane bavit prohlížení Penthousu, můžete se přesunout do posilovny a zacvičit si.

6) Tvé holky budou vyděšené

Jaká je vlastně zápletka Duke Nukem Forever? Přilétnou mimozemšťané, kteří nám chtějí ukrást naše holky, aby s jejich „pomocí“ vytvořili armádu hybridů, s nimiž by pak dobyli svět. Duke je přirozeně musí za každou cenu zastavit.

Příběh je skutečně takhle prostý, ale co víc potřebujeme? V sázce nemůže být víc. Nepřátelé jsou mimozemšťané a chtějí nám ukrást naše holky. A to jsou přece jediné holky, které máme.

7) Budeš krást od slavných

Duke nikdy nevynechal svojí post-mortem hlášku. Ale jeho zásoba se již dříve skládala zejména z toho, co ukradl ze série Evil Dead. V Duke Nukem Forever se k nim přidá ještě několik dalších klasických hlášek ze slavných filmů a tím pádem nebude asi žádná v ničem originální. Ale koho to zajímá, dobrá hláška je dobrá hláška, nebo ne?

Poté, co Duke sejme jednoho prasečího poldu, uslyšíme: „Pamatuješ, jak jsem říkal, že tě zabiju jako posledního? Lhal jsem,“ což je legendární hláška ze starého dobrého Komanda s Arnoldem v hlavní roli.

Vše namluvil notoricky známý John St John a v těch 90 minutách, po které si hru mohl redaktor IGN vyzkoušel, nezaslechl žádnou hlášku dvakrát, což je určitě velké plus.

8) Budeš nosit sluneční brýle i v noci

Duke konstantně nosí sluneční brýle od doby, kdy vstoupil do 3D éry. Ale dříve je používal jen proti slunci a možná proto, aby zamaskoval permanentní kocovinu.

V Duke Nukem Forever mají hrdinovy sluneční brýle i jinou funkci – poskytují nositeli „Duke vision“, obraz podobný tomu, co má predátor. I když by tato vlastnost mohla najít užití v Dukově soukromém životě, ve hře bude využívána především pro zabíjení nic netušících nepřátel.

9) Tví nepřátelé budou poníženi

Pokud jste mimozemský nepřítel Duka Nukema, existuje jen jedna věc, která vás poníží víc, než vydloubnutí oka a jeho následné použití místo míče pro vstřelení gólu, a to je, když Duke buší do vašeho vrásčitého pytle jako Rocky Balboa do speedbagu, což se stane jednomu bossovi zhruba po hodině hraní kampaně.

A o tom Duke je. Většinu času strávíte tím, že budete zabíjet cizáky pomocí svého arzenálu, stejně, jako v jakékoli jiné FPS, ale kdykoli je to možné, měli byste zkoušet je dorazit nějak jinak. Poprava nepřítele, klečícího před vámi na kolenou zvedne Dukovi hladinu ego baru. A zabít nepřítele tak, že vypijete plechovku piva, doplížíte se mu za záda, krknete mu do ucha a pak ho v momentu překvapení umlátíte je určitě velmi zábavné.

10) Tři vývojářské týmy vytvářejí svatou Trojici

Pokud sledujete vývoj DNF, tak jistě víte, že vývoj začalo studio 3D Realms v roce 1997, a i když hra ještě nebyla dokončena, když bylo 3D Realms v roce 2009 zavřeno, zachránilo její vývoj sdružení Triptych Games a Gearbox Software.

Tři různá studia, vyvíjející jednu hru může znít jako jistý recept na katastrofu. Pochyby se ale vytratí, když si uvědomíme, že po celou dobu vývoje se na hře podílí ti samí individuální vývojáři.

Randy Pitchford, výkonný ředitel a prezident Gearbox Software a bývalých členů 3D Realms vysvětluje: „Když se podíváte na trailer k Duke Nukem Forever z roku 2001 a sledujete závěrečné titulky, tak zjistíte, že každý vývojář, kromě jednoho, je nyní členem Triptych Games. Všichni jsou zde spojeni proto, aby se jejich sen stal skutečností.“

Tak tady to máte, Destatero Duke Nukem Forever. Myslíte, že jsme na něco důležitého zapomněli? Pokud ano, napište nám to do komentářů.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama