Evolve – ulov si své monstrum
Evolve Recenze Evolve – ulov si své monstrum

Evolve – ulov si své monstrum

Ondřej Zeman

Ondřej Zeman

42

Ukousne si nové kooperativní FPS od tvůrců Left 4 Dead kus vaší pozornosti?

Reklama

Recenzovaná verze: PC

Tentokrát se vývojářské studio Turtle Rock rozhodlo hodit nemrtvé za hlavu a pustilo se bez podpory Valve do něčeho většího. Evolve je kooperace, v níž stojí skupinka lovců zastoupena čtyřmi hráči proti jednomu samotáři, který je v kůži monstra. Před pár týdny jsme měli možnost hru otestovat. Jevila se hodně nadějně. Nyní tu před námi stojí plná verze tohoto slibného projektu, která se měla plně vymanit z nedostatků bety. To, jestli se jí to podařilo na sto procent, se dočtete v následujících řádcích.

Ústup zahájen

Hra jako taková nemá prakticky žádný příběh. Místo něj je tu evakuace, která je primárním herním scénářem, při němž musíte do pěti dnů opustit planetu napadenou neznámým tvorem. Tím pádem před sebou máte pět kol. Ta jsou vzájemně propojená, takže když neuspějete v jedné mapě, následující vám dá určité penále a naopak když uspějete, bude mít pro vás příští lokace výhodu. Na každé z akcí budete mít před sebou jeden ze čtyř úkolů, jenž je nutné splnit pro vítězství. Ty se dělí na likvidaci netvorova hnízda, lov samotné zrůdy, záchranu civilistů a nakonec obranu evakuačního konvoje.

Záchrana civilistů spočívá v nalezení a následném přepravení kolonistů k portálu. Úkol monstra je jasný, zabít civilisty. Při obranné misi dostanete netvora na třetím stupni vývoje, který musí zničit tři generátory, aby loď s osadníky nemohla odletět. Lovci je naopak musí za pomoci všech sil chránit.

Hodně výraznou misí je likvidace hnízda, při které musí lovci do určitého času rozbít vejce, která jsou rozmístěna po celé mapě. Ta mají pevnou skořápku, takže je nutné se skrz ni prostřílet. Když se k nim netvor dostane před družinou, může z nich vyškrábat menšího služebníka, který se podobá Goliathovi. Tento úkol je asi jeden z mála, kdy můžete vyhrát nad monstrem i poté, co dosáhne třetího stupně vývoje.

Jak jsem již naznačil, specifickou vlastností evakuace bude, že nikdy nebude úplně totožná s tou předchozí. Z každé mapy si vždy odnesete do další určitou výhodu či nevýhodu. V jedné z nich například v kůži lovce můžete zachránit vodní elektrárnu, díky tomu se zapnou silová pole. Když se vám to ale nepovede, monstrum získá výhodu ve vodním prostředí, protože po prolomení hráze se ven dostanou různé typy nebezpečných živočichů. Za deset kampaní, které jsem měl zatím možnost hrát, jsem se nikdy nesetkal se stejným scénářem.

„Hra jako taková nemá prakticky žádný příběh.“

V kůži netvora

Autoři prozatím monstra rozdělili podle RPG tříd. Goliath, Behemont, Kraken i Wraith mají schopnosti, jež umožňují tyto netvory zařadit právě k tomuto žánru. Roli warriora zde například zastává první zmíněná příšerka. Jeho síla, zbroj a odolnost jsou na hodně dobré úrovni. Mírně zaostává snad jen v pohyblivosti. Na stejné lodi s ním je tanku podobný Behemont, který má snad nejsilnější hodnotu zbroje ze všech. Je čistě zaměřen na sílu a odolnost v rychlosti, ale značně zaostává za ostatními. Zrychlit svůj pohyb dokáže jen za předpokladu, že se valí schoulený v obří kouli. V ten moment předčí i americký tank Sherman.

Krom těchto dvou jsou zde i středně rychlá monstra, která se dokážou částečně vznášet. Ekvivalentem mága je v Evolve chobotnici podobný Kraken. Jeho nejsilnější zbraní je elektřina, kterou umí používat na skutečně mistrovské úrovni. Když se k němu lovci dostanou až moc blízko, zabije je za pomoci vytvoření elektrizujícího pole, které likviduje vše živé v dosahu. Pak tu máme velmi rychlého Wraitha. Ten je extrémně pohyblivým a záludným protivníkem. Své pronásledovatele dokáže zmást za pomocí iluzí a neviditelnosti. Mimo to má možnost vždy jednoho z hráčů odtáhnout od party a pořádně si s ním na pár sekund pohrát. Jeho největší nevýhodou je malá zbroj, ale díky vysoké ohebnosti jí zas tolik nepotřebuje. Kulkám se většinou vyhne.

Všechny zrůdy potřebují pro získání nových schopností projít vývojem. Ten je možné aktivovat až po snězení určitého počtu masa, které můžete získat jak ze zvířat, tak mrtvých těl lovců. Za pomoci jídla si příšera doplňuje také tělesný pancíř, jenž jí chrání před kulkami. Po jeho opadnutí je hodně zranitelná. V průběhu hry může, krom počáteční volby, rozvinout své dovednosti ještě dvakrát. Zvířata jako taková však nemusí sloužit jen k jídlu. Některá jsou speciální a jejich mrtvá těla obsahují buff, který může pomoct jak lovci, tak i monstru.

Kreatury mají dva způsoby jak hrát. Buď budete šlapat jako slon a zanechávat stopy, nebo přejdete do stealth modu a začnete se pohybovat pomalu a hlavně beze stop. Největší výhodou tohoto stylu je, že si vás lovci po určitou dobu vůbec nemusí všimnout. Po čase jim hra ale podá pomocnou ruku v podobě ptačího hejna, které se objeví za předpokladu, že vás delší dobu nemohou najít a vy vesele konzumujete jedno zvíře za druhým.

Monstra jako taková mají neutrální charakter. V rukou člověka se však dokáží změnit na skutečné krvelačné zrůdy. Jelikož jste na začátku spíše obětí, rozhodně vás potěší, že po prvním vývoji zabijete tři protihráče a jednoho z nich necháte úmyslně utéct, abyste prodloužili jejich agonii. Následně projdete přerodem na třetí stupeň, doplníte štít a pro zbytek pronásledovatelů si dojdete ke generátoru, který mají za úkol chránit. V ten moment už prakticky není šance zabít netvora, jenž dosáhl nejvyššího stádia vývoje. Lovci se stali na konci kola kořistí.

„Pro výhru lovců je hlavním prvkem spolupráce. Bez ní nemají prakticky žádnou šanci.“

Ve spolupráci je síla

Každé monstrum potřebuje svého lovce. Ti zde mají minimálně v počtech značnou převahu. Na všechny čtyři třídy jsou prozatím napojeni tři adepti. Kategorie jako takové se dělí na Assault, Support, Medic a Trapper. Mají vždy svou specifickou roli a pokaždé nabízí jedinečný způsob, jak za ně hrát. Žádná ze skupin ani postav není stejná.

Členové Assault třídy jsou plně orientovaní na útok. Markov, Hyde a Parnell mají výbavu, která je plně zaměřená na sílu. Vlastní dokonce osobní štít, takže mohou na chvíli odolat útokům monstra i bez svých věrných přátel.

Support třídu tvoří Hank, Bucket a Cabot. Největší podporu podle mého vytváří Hank, který dokáže poskytnout spoluhráčům štít, jenž je podobný silovému poli assault třídy. Ostatní jedou spíše na sílu. Hodně zajímavý je Bucket, který si odtrhne hlavu a používá jí jako průzkumnou sondu. Tím pádem dokáže bez problému zastoupit Trappera. Celkově je ale všechny spojuje schopnost vytvořit kolem svých společníků pole neviditelnosti.

Další na řadě je Medic zastoupený Val, Lazarusem a Cairou. Každý z nich má primární schopnost plošného léčení. Val je hodně zaměřená na single target, což se při tuhých soubojích občas vyplatí. Lazarus přivádí k životu mrtvé a Caira má dva typy plošného uzdravení.

Na závěr tu máme Trappery Maggie, Griffina a Abe. Jejich společnou dovedností je mobilní aréna, v které monstrum neprodyšně uzavřete. Nejvíc mě ze stopařů zaujal Abe. Má totiž schopnost čipovat zvířata a když je monstrum pozře, máte možnost jej po určitou dobu možnost sledovat.

Pro výhru lovců je hlavním prvkem spolupráce. Bez ní nemají prakticky žádnou šanci. Proto je lepší hrát s lidmi, které znáte, anebo s těmi, co mají s hrou již zkušenosti. I tak je hra bez sehranosti hodně náročná, jelikož na mapách, které navštívíte, je přežití jednotlivce prakticky nemožné. Fauna spolu s florou nemají totiž lidi zrovna v lásce.

Uklidňující samota

Když už budete mít lidí plné zuby a monstrum vás také omrzí, není špatné zabrousit do Solo sekce. Ta nabízí prakticky to samé co multiplayer, jen místo hráčů dostanete společníky ovládané pomocí AI. Ti na rozdíl od skutečných hráčů pracují hodně dobře. Nemají tendenci běhat po mapě, nezvedají se v průběhu souboje a hlavně jsou stále u sebe, což považuji za největší výhodu. Jednoduše řečeno, dají se považovat za kvalitní spoluhráče, u kterých máte prostor si celkem oddechnout od zvířátek z hry pro více osob.

Jediná postava, s kterou jsem měl při hraní s boty problém, byl support Bucket a jeho montovací hlava, kterou při letu ovládáte. AI se od vás prakticky moc neodděluje, takže když pošlete hlavu na průzkum, vaši spolubojovníci stojí na místě a nic nedělají. Ale to byl asi ve směru umělé inteligence jediný zádrhel. Ani monstrum jako bot nepracuje špatně. Navíc nepraktikuje permanentní stealth taktiku, takže jeho lov může být zábavný. Občas hraje defenzivně, jindy zas naopak hodně agresivně. Celkově se ale AI autorům povedla a hraní s ní rozhodně není špatné.

„AI společníci na rozdíl od skutečných hráčů pracují hodně dobře.“

Mizející myš a jiné záhady

Bylo jasné, že se ani Evolve chybám nevyhne. Škoda jen, že se jedná o chyby, které byly už v betě. Hodně iritující je například myš, která jde v průběhu vašeho lovu vidět. O něco horší je, když zmizí v menu. V momentě, kdy se vám to stane, můžete hru přímo vypnout.

Při hraní v určitých momentech docházelo k menším propadům fps, tento problém ale snad vyřeší první patch. Hodně záhadně na mě působilo i zmizení monstra v Solo modu. Ano, čtete správně. Netvor normálně po souboji zmizel a neobjevil se ani na konci kola. I když jsem ho hledal po celé mapě, nebyla po něm ani stopa. Zrůda se jednoduše vypařila. Pravděpodobně se jedná bug. Popřípadě byl protivník tak chytrý, že čekal až do posledního okamžiku, než prohraje.

Před vydáním se však kolem Evolve začal šířit ještě další menší problém, který se týkal DLC politiky jeho tvůrců. Ti se v podstatě rozhodli, že dají komunitě zadarmo všechny mapy, které do budoucna udělají. Namísto důležitého obsahu, bez kterého si nezahrajete, zpoplatnili nové postavy, monstra a různé kosmetické doplňky, takže bude jen na hráčích, jestli budou chtít daný charakter či ozdobu vlastnit. I přesto, že tento krok není zrovna ideální, je to o něco lepší alternativa DLC než u jiných společností, které nutí své zákazníky do koupě nových lokací a obsahu.

Grafická stránka hry spolu s hudebním doprovodem plně vynahrazují technické nedostatky, se kterými se v průběhu hraní setkáte. Soundtrack výborně podtrhuje loveckou atmosféru, kterou ve vás nabudí již samotné lokace, v nichž se bude pořádat štvanice.

Lovecká evoluce

Dá se říct, že až na pár detailů se Evolve vývojářům hodně povedlo. Ve finální verzi se jim plně podařilo vyrovnat misky vah mezi monstry a hráči, takže jsou souboje harmonické. Škoda jen těch nešťastných DLC, za které bude hra dozajista často souzena. Zásadním problémem však není dodatečný obsah, ale spíše komunita tvořená sólisty, kteří vám hru občas dokážou pořádně znechutit. Nicméně, nebyl jsem sám, kdo se v redakci rozhodl vyrazit na lov v Evolve. Spolu se mnou hrál ještě kolega Cvrnda, který má také co říct.

Druhý pohled

Autor: Martin “Cvrnda” Cvrček

Legenda říká, že když ještě vývojáři ze studia Turtle Rock pracovali pro Valve, přišli s nápadem na Evolve za Gabem Newellem. Ten však hru odmítnul, ale řekl jim, že jestli ji chtějí vytvořit, ať jdou a vytvoří ji sami. A tak šli a opravdu ji vytvořili. Právě z toho důvodu jsem byl na Evolve zvědavý. Byl jsem zvědavý na to, jak se studio Turtle Rock, které se podepsalo pod první Left 4 Dead a dnes už zapomenutý Counter-Strike: Condition Zero, dokázalo postavit na vlastní nohy a vytvořit první velký projekt bez podpory Valve. Byl jsem zkrátka zvědavý, jak dopadla hra, kterou prý odmítnul sám "božský" Gabe Newell.

Musím říct, že dopadla velmi dobře. Evolve dokáže nabídnout opravdu netradiční kooperativní zážitek, který je sice na míle vzdálený Left 4 Dead, ale pořád jsem jeho vliv při hraní cítil. Oceňuji především velmi dobrou vyváženost monster, tříd i map, díky níž závisí úspěch a neúspěch především na týmové spolupráci. Ta je ale bohužel v případě náhodných spoluhráčů příšerná. V naprosté většině zápasů, které jsem absolvoval, se hráči chovali jako prasata a nejspíš si mysleli, že nehrají kooperativní střílečku, ale nejnovější díl Call of Duty, ve kterém je nejdůležitější kopat sám za sebe a ostatní nechávat napospas nepříteli. Tolik promarněných příležitostí a hloupých a nepochopitelných přešlapů jsem už opravdu dlouho neviděl. A jak se zdá, odteď už nebudou nespolupracující Rusové, pro které je azbuka a ruština jediný existující způsob komunikace, noční můrou pouze hráčů Doty 2, ale také hráčů Evolve.

Nedokážu ale říct, čím to je. Nejradši bych tuhle skutečnost přiřknul faktu, že v prvních dnech po vydání se ještě hráči nestačili naučit všechna pravidla. Jenomže pravidla Evolve jsou poměrně jasná a o skutečné kooperaci jsem si mohl nechat zdát i v případě spoluhráčů, kteří dosáhli vysokého ranku, a tudíž by se od nich očekávalo, že už mají nějaké zkušenosti. Proto vždy a za všech okolností platí, že je nejlepší hrát Evolve s někým, koho znáte a na koho se můžete spolehnout. Rozdíl mezi zápasem s náhodnými spoluhráči a zápasem, kde mi dělal společnost především Ondra a pár překvapivě chytrých botů, byl totiž obrovský a teprve při pořádné spolupráci s alespoň jedním hráčem plně doceníte krásy téhle kooperativní divočiny.

Během hraní za vhodných podmínek jsem se opravdu dobře bavil a nemohu si stěžovat ani na strukturu a počet map, ani na náplň herních módů nebo jakékoliv další herní mechaniky. Problém nevidím ani ve funkčnosti matchmakingu nebo v audiovizuální stránce. I já občas zažíval nepříjemné propady snímků za sekundu (výjimečné nebyly propady z 60 fps na 45 nebo dokonce 37), ale jinak se podle mě optimalizace Evolve docela povedla, slušné grafické úrovně dosáhnete i se slabším strojem a celkově platí, že tvůrci dokázali CryEngine rozumně podojit.

Jedinou výraznou vadou jsou tak především již zmíněné bugy. Kurzor myši, který se objevuje a zase mizí za naprosto záhadných okolností, dokáže opravdu naštvat, hlavně při snaze odkliknout všechny statistiky a nabídky po konci kola. Jak asi tušíte, bez kurzoru a pořádné možnosti ovládání menu pomocí klávesnice je jakákoliv práce s tlačítky opravdu náročná. V jednom případě jsem zase zažil kuriózní případ, kdy jsem se při připojení do již probíhající hry objevil pod mapou. A to jsem si myslel, že takové věci se stávají jen na komunitních mapách pro hry na Source enginu. Naštěstí šlo ale o ojedinělý případ, s jakým jsem se jindy nesetkal. A kolo stejně vlivem nulové spolupráce ostatních rychle skončilo.

Přesto bych vám ale doporučil, abyste se problémy nenechali odradit. Nenechte se ani vystrašit nechutným množstvím nechutně drahých day-one DLC, které naštěstí zahrnují pouze skiny a samotnou hru nijak neovlivňují. Pokud máte v oblibě kooperativní akční hry, sežeňte si alespoň jednoho spolehlivého a aktivního spoluhráče a Evolve dejte šanci. Tenhle lov toho totiž slibuje opravdu dost.

Hráno na sestavě:

Ondřej Zeman / Martin Cvrček

OS: Windows 7 (64bit) / Windows 7 (64bit)Procesor: Intel Core i5-4570 / Intel Core i5-3350PGrafická karta: MSI GTX 970 GAMING 4G / Nvidia GeForce GTX 660Paměť: 8 GB RAM / 8 GB RAMRozlišení: 1920x1080 / 1680x1050

Minimální požadavky:

OS: Windows 7 64-bitProcesor: Core 2 Duo E6600 / Athlon 64 X2 6400Paměť: 4 GB RAMGrafická karta: NVIDIA GeForce GTX 560 / ATI Radeon HD 5770DirectX: Verze 11

Doporučené požadavky:

OS: Windows 7 64-bitProcesor: Core i7-920 / A8-3870KPaměť: 6 GB RAMGrafická karta: NVIDIA GeForce GTX 670 / ATI Radeon R9 280DirectX: 11

Evolve koupíte v našem obchodě GameExpres.cz - PC verze za 950 Kč, PlayStation 4 a Xbox One za 1599 Kč. Ke všem objednávkám přidáváme Monster Expansion Pack (Savage Goliath Skin a 1 nové hratelné monstrum).

Evolve

Verdikt

Evolve jako takové má rozhodně co nabídnout. Rozsáhlé lokace, vyrovnané souboje a rozmanitá fauna jsou prvky, jež si stejně jako hra najdou dozajista řadu fanoušků, kteří si lovení monster dokážou užít plnými doušky.

Hodnocení

Co se nám líbí a nelíbí?

vyrovnané souboje
chytrá AI
různorodé lokace
pestrá fauna a flora
celkový systém dovedností
občasné propady fps
mizící myš a další bugy
nevydařený vstup DLC na scénu
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama