F1 2011 - KERS a DRS zachraňují pověst
F1 2011 Recenze F1 2011 - KERS a DRS zachraňují pověst

F1 2011 - KERS a DRS zachraňují pověst

Jakub Hladík

Jakub Hladík

26

Formule 1 se po necelém roce vrací ve své nejpovedenější virtuální podobě. Pokračování využívá potenciálu změněných pravidel a slibuje ještě větší zábavu.

Reklama

U Codemasters se rozhodli, že licence na závody královny motosportu, Formule 1, využijí v největším možném měřítku. Díky tomu se nám po roce dostává pod ruku pokračování výborné hry, kterou F1 2010 bez debat je. Jenže právě povedený první díl znamená vysoko umístěnou laťku. Co když má nový ročník tak málo změn, že by se vešly i do jediného DLC? Obavy byly zcela oprávněné, protože oproti všem fotbalům a hokejům má F1 do puntíku omezenou licenci, takže autoři smějí jen zkopírovat předlohu a nic víc. Práva jsou dokonce pouze na danou sezónu, což znemožňuje i roční rotování německých velkých cen. Naneštěstí se letos změnily pravidla celé formule 1 natolik, že měli u Codies co dělat a ani nemuseli přicházet s vlastními nápady.

Poprvé s DRS

Nové pneumatiky Pirelli, KERS a DRS naštěstí změnily tvář „efjedniček“ k nepoznání a to samé se odehrálo i ve virtuální garáži. Neznámou bude pro hráče především DRS. Systém na snížení přítlaku na zadním křídle je při závodě dostupný pouze v určených zónách na některých rovinkách. Křídlo se vrátí do původní pozice při sešlápnutí brzdového pedálu a v další zatáčce má pilot dostatek přítlaku pro její projetí. Během tréninkových či kvalifikačních jízd může být DRS aktivováno dle libosti. Pro zajetí dobrého času musí být systém využíván co nejvíce a to i před zatáčkami, do kterých se prostě nebrzdí. Pokud jezdec DRS nedeaktivuje, tak při jejím průjezdu ztratí kontrolu nad zadní nápravou a skončí mimo trať.

Změna dodavatele pneumatik se projevuje i ve hře a na okruhu s hrubým povrchem, jako je třeba kanadský Montreal, se dočkáte až pětice zastávek v boxech!

Pirelli se pro sezónu 2011 stalo novým výhradním dodavatelem pneumatik s úkolem „vytvořit větší a lepší show“. Tato změna se projevuje i ve hře a na okruhu s hrubým povrchem, jako je třeba kanadský Montreal, se dočkáte až pětice zastávek v boxech! Rozhodnutí o správné strategii tím získává nový rozměr. Když bude pilot pomalejší, než soupeři za ním, tak je přímo žádoucí, aby zajel ke svému pitstopu ve stejném kole. V opačném případě se můžete zbavit protivníka zcela odlišnou strategií. Nejlepší ale bude, když jej prostě předjedete na trati. Pomocníků na to máte až až…

Bez KERSu na start nelez

Systém na rekuperaci kinetické energie funguje na bázi dobíjení baterek během brzdění. Energie z baterií je k dispozici po dobu 6,7 sekund na kolo a přidá až 60 kW výkonu, což se rovná jedné Felicii 1.3MPi. Hráči jej nejvíce využijí při startu, kdy pomůže k zisku několika pozic, a během obraných manévrů proti soupeři s aktivovaným DRS. Při kvalifikaci se naopak vyplatí využití na výjezdech z pomalých zatáček. Dodatečný výkon je totiž opravdu znát a funguje tak trochu jako nitro. KERS je potřeba používat s rozmyslem, protože jej mají i ostatní jezdci, kteří neváhají potrestat sebemenší chybičku.:

Virtuální maršálové zřejmě dokážou havarovaný monopost odstranit lusknutím prstu a žádné zpomalovací vozidlo není potřeba.

Dostat Safety car na trať nemusí být vůbec jednoduché. Jedna z nejočekávanějších novinek hry je dostupná pouze po aktivaci plného poškození vozů. Jen tehdy může zůstat monopost nepojízdný uprostřed trati. Ani to ovšem neznamená, že Bernd Maylander se svým překrásným Mercedesem-Benz SLS AMG vyrazí na trať. Virtuální maršálové zřejmě dokážou havarovaný monopost odstranit lusknutím prstu a žádné zpomalovací vozidlo není potřeba. Jeho přítomnost na trati však není tak úplně žádoucí. Závodník během této fáze nesmí předjíždět ani překračovat danou rychlost. Věřte tomu nebo ne, jízda za SC je mnohem náročnější, než závodění na hranici všech možností.

HRT, Lotus? Force India!

Zajímavou změnou prošel i samotný začátek celé kariéry, kdy se místo tiskové konference objevíte na předsezónních testech a v interview dostanete důležitou otázku. Možností na odpověď je celkem pět a vedle loňských nováčků si můžete zvolit i jeden ze dvou již etablovaných týmů. Tato příjemná změna odhání zbytečnou nudu s monopostem, který je o další dvě vteřiny pomalejší, než vůz stáje Force India.

K rozpoznání rozdílů mezi jednotlivými vozy se nedostanete, pokud si necháte nastavení pro absolutní začátečníky. Se zapnutými asistenty by dokázala vyhrát i absolutně necvičená opice. Veškeré nastavení lze sice změnit kdykoli během sezóny, přesto si raději najděte vhodné nastavení asistentů a umělé inteligence ještě před jejím započetím. S každým „neočekávaným“ úspěchem se totiž zvýší týmové předpoklady. Případný další neúspěch vás jen připraví o potřebné body. Podle nich navíc jednají ostatní týmy, jejichž přízeň je důležitá pro další postup v kariéře. Získání kontraktu u top týmu po první sezóně lze dosáhnout lehkým, leč absolutně nezábavným způsobem. Stačí ponechat nejlehčí obtížnost a vyhrávat s jednoznačně horším monopostem.

Zajeď do boxů!

Zastávky v boxech byly propracovány do posledního detailu už v předchozím díle. Tedy až na jeden mínus, který dokázal zničit závody nejednomu hráči. Málokdo chtěl riskovat zaseknutí v boxech kvůli průjezdu jiných vozů a raději zvolil zcela odlišnou strategii na klidnější kola. Ten zatracenej „lolipop man“ prostě ne a ne to svoje lízátko zvednout a pustit nás zpět na trať. V boxech neplánovaně ztracený čas se na trati horko těžko doháněl. Tato chyba byla v F1 2011 naštěstí opravena. I tentokrát se může stát, že se jezdec zdrží kvůli projíždějícímu soupeři, ale mechanici se vás doopravdy snaží dostat do sebemenší mezery.

Přední křídlo si raději nechte na monopostu, jeho ztráta je opravdu znatelná a projetí byť jen půlky okruhu bez přítlaku na přední nápravě bude znamenat konec nadějím.

Boxová zídka hraje svou roli i kdykoli během závodů. Inženýři předávají hromadu potřebných informací o soupeřích nebo stavu celého monopostu. Tu se dokonce dostane k jezdci zpráva o nefunkčnosti DRS či KERS. V tom případě nelze některý z těchto systémů využít a pilot přichází o jednu z možností k předjíždění. Někdy se takový problém podaří technikům vyřešit na dálku, jindy je jen na pilotovi, jak se s tím popere. Podobná situace může nastat i u pneumatik. Tentokrát však nezbývá nic jiného, než prosté zajetí do boxů pro novou sadu. Přední křídlo si raději nechte na monopostu, jeho ztráta je opravdu znatelná a projetí byť jen půlky okruhu bez přítlaku na přední nápravě většinou znamená konec veškerým šancím na dobré umístění. A to raději ani nemluvíme o jízdě s poškozeným monopostem na mokré trati.

V Silverstonu zase leje

Déšť byl očekávaným doplňkem loni a nejinak je tomu i letos. V kariéře je počasí generováno náhodně ve spojení s historickými zápisy z opravdových velkých cen. Podle toho lze očekávat déšť především v Malajsii, Belgii a na britském Silverstonu. Startovat ze zadních pozic nechce opravdu nikdo, jelikož formule nepěkně zvedají vodu z vozovky a vytvářejí téměř neprůhledné vodní sloupy. Chtělo by to sice stěrače na kameru, ale to by byl hráč oproti opravdovým závodníkům ve výhodě. Stačí porovnat hru se záběry z nějakého deštivého závodu a hned je jasné, jak na tom piloti F1 ve skutečnosti jsou. Během každého závodního víkendu se zobrazuje předpověď počasí, kterou je nutné pořádně sledovat. Mezi kvalifikací a závodem nelze změnit nastavení, takže se původní a pro kvalifikaci vítězné nastavení do sucha nemusí vyplatit. Udržet takto nastavený monopost na mokré trati může být opravdu obtížné a propad v pořadí bude neodvratitelný. Otázkou zůstává jen to, jak hluboko se s takovým vozem propadnete.

16 závodníků a umělý zbytek

Multiplayerová část nabízí snad jen zvýšení množství opravdových jezdců připojených přes internet z 12 na 16. Zbylých 8 musí stále zastupovat umělá inteligence, protože prý aktuálně není možné povolit všech 24 účastníků. Pokud jde jen o marketingový tah, tak se plného počtu dočkáme až za další dva roky. I proti 15 soupeřům si užijete spoustu zábavy, která je v mnohém výrazně lepší než při kroužení proti UI. Po sehnání vyrovnaných jezdců bude závodění zajímavější a přinese hráčům nové výzvy. Tuto skutečnost nedokáže nahradit ani jedna z možných kombinací nastavení obtížnosti hry. Opravdoví soupeři jsou prostě něco zcela jiného.

Po sezóně do Ferrari!

Sezóna dokončená proti všem předpokladům znamená další výrazný posun v kariéře každého nováčka. Jako první se samozřejmě ozve některý z nových týmů, poté začnou chodit i mnohem zajímavější nabídky. Cestu do top týmu otevře jen pravidelné plnění předem daných cílů pro kvalifikace a závody. Každý další úspěch posouvá laťku výš a výš, takže tým nakonec nemusí žádat nic jiného, než další vítězství. Když dojíždíte s podřadným vozem na stupních vítězů, tak to znamená jediné – nastavená obtížnost je pro vás zbytečně nízká. Nemusíte hned vypínat další asistenty, stačí jen zvýšit úroveň umělé inteligence. Problémem tak zůstávají samotné tratě. Některé jsou jednoduché, na jiných se zase nedá projet šikana bez ztráty několika setin vteřiny. Narovnat děsivé zatáčky u Codemaster prostě nemohou. Buď se hráč trať naučí, nebo si dočasně sníží obtížnost.

Povedené pokračování

F1 2011 udržela nastavenou laťku a bez problémů vyvrátila spekulace o přehnaně brzkém pokračování. Safety car, KERS, DRS, rychle degradující pneumatiky Pirelli a z části i nový okruh v Indii přinášejí dostatečné množství změn. Možná by to chtělo jen nějaké scénáře, při nichž by se musel splnit daný cíl pro již rozjetý závodní víkend. Atmosféru dotváří i nové pozávodní animace, kvůli kterým hráč přichází o nádherné emotivní komentáře po projetí cílem. Animace jsou navíc, stejně jako u většiny sportovních her, brzy okoukané a zajímavější je i jejich přeskočení. Přesto se F1 2011 zapisuje mezi ty nejlepší závodní tituly letošního roku!

F1 2011

Verdikt

F1 2011 je opravdovým hitem. Změny v pravidlech pomohly hře i její reálné předloze. Proto se, zřejmě právem, bojíme případné F1 2012, protože na letošním díle není (skoro) co zlepšovat. Autoři WRC by se měli inspirovat…

Hodnocení

Co se nám líbí a nelíbí?

safety car
rozpoznatelná degradace pneumatik
technické poruchy
zpracování paddocku
absence zahřívacího kola
nedostatek animací
chybějící výzvy
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama