Recenze

Recenze ke hře Death Stranding 2: On the Beach user-profile-image Lenka
Level 28 Level 28
Doporučuje
PlayStation PlayStation 5
Dohráno

První Death Stranding pro někoho může být nudný walking simulátor a pseudo-intelektuální egotrip Hidea Kojimy, pro někoho videoherní vrchol metamoderny a nejoriginálnější vysokorozpočtová hra vůbec. Pro mě je to hra extrémně důležitá, přivedla mě zpět k serióznímu hraní a zařadila se mezi to nejlepší, s čím jsem se v moderních médiích setkala. Proto jsem se letos na nic netěšila tak jako na Death Stranding 2. A zároveň se bála, jestli má šanci se prvnímu dílu vyrovnat, nebo ho dokonce překonat. Povedlo se? Jak v čem.

"Sam Porter Bridges... the man who delivers."
Kojima rád ohýbá existující žánrový šablony a přichází s něčím novým. V Death Stranding vzal často zatracovanou herní náplň - fetch questy - a povýšil ji na ústřední herní mechaniku. Základní herní smyčka se točila kolem doručování zásilek a překonávání terénu, přičemž cílem bylo propojit trosky někdejších USA do chirální sítě, jakési kvantové obdoby super-internetu. U dvojky je tomu stejně tak, jen USA nahradilo Mexiko a Austrálie. V jádru hra zůstává stejná, pořád v roli Sama většinu času doručujeme balíčky, ale hratelnost se posunula natolik, že se částečně proměnil i samotný žánr. Oproti jedničce je vše přístupnější, snadnější, jde se mnohem víc naproti většinovému publiku. Pohyb terénem je výrazně jednodušší, Sam se už nezapotací u každé větší prohlubně. Navíc je to skoro jedno, protože chodit pěšky téměř není potřeba. Velmi záhy dostaneme k dispozici vozidla, která se tentokrát příjemně ovládají a nemají problém ani s tím nejnáročnějším terénem. Ta tam je nutnost dlouhých pěších přechodů zasněžených hor.

"Wherever there were people, there were the rope and the stick"
DS2 poskytuje mnohem víc svobody, kdy skoro každá situace má několik možných řešení, k dispozici je mnohem širší repertoár zbraní a dalšího vybavení, nechybí například možnost kamufláží nebo letecké podpory. Podobnost s Phantom Pain je občas až podezřele nápadná. Zároveň ubylo smrtících zbraní, většina je nyní univerzální a použitelná proti jakémukoliv typu protivníka bez rizika odhmotnění lidského těla. To byla v prvním díle komplikace, která hráče nutila nad výbavou víc přemýšlet a konfliktům se spíše vyhýbat. Akce bylo celkově míň a Sam byl alespoň ze začátku bezbrannější. Jen tak nezapomenu na první střetnutí s BTs v opuštěné spalovně, kdy mi nezbývalo nic jinýho než se tiše proplížit do bezpečí. Zatajování dechu, zrychlující se frekvence odradku, tlukot srdce, pláč BB... a pak ten pocit úlevy, když jsem se konečně dostala pryč. Horory běžně nehraju a tohle už bylo na hranici toho, co jsem schopna unést, ale byl to neskutečně intenzivní zážitek. BTs pro mě představovaly hrozbu od začátku až do konce. Jenže ve dvojce se něco změnilo a stal se z nich prostě jen jeden z typů nepřátel. Nevím, jestli je to tím, že pominul strach z neznámého, nebo spíš tím, že má Sam od začátku přístup k solidnímu arzenálu, díky kterýmu bylo snadné se s nimi vypořádat, ale atmosféra tím trochu utrpěla.
Ještě se vrátím k BB – Samova Lou už není taková jako dřív. Jde o příběhově opodstatněnou změnu a její podstatu tu nebudu prozrazovat, ale vedla u mě k méně opatrnýmu hernímu stylu – nebála jsem se tolik pouštět do akce, ani riskovat větší pády. Až zpětně mi došlo, jak silně mě Lou v prvním díle ovlivňovala.
Klacky začaly být stejně důležité jako lana a ze simulátoru chůze s hororovými prvky se stala do nějaké míry akční hra. Je to dobře? Dle ohlasů většiny hráčů i kritiků ano. Mně o něco víc seděla vyhraněnější hratelnost jedničky, ale to ani v nejmenším neznamená, že bych se u dvojky nebavila. Po dohrání příběhu jsem strávila asi 30 hodin v endgame a plánuji se ještě vrátit.

"Minus sixty-one, Now the water level rises high…"
A teď už budu jen chválit. Grafika je technologický zázrak, skoro až jako náhled do budoucnosti příští konzolové generace. Hra vypadá i běží neskutečně dobře, a to i na základní PS5. Kojimova filmová režie je opět vrchol toho, co jde ve videohrách spatřit. Cutscény jsou kapitola sama o sobě, ale nechybí ani úžasný in-game momenty, kdy se kamera pomalu oddálí a nabídne epický panoramatický pohled na okolní přírodní scenérii. Potěšil i nově přidaný denní cyklus a environmentální události ve formě rozvodněných řek, písečných bouří, lesních požárů nebo lavin. Většina z nich je nejspíš předscriptovaná / vázaná na konkrétní misi, což je škoda, ale i tak jde o vítaný zpestření.
Hudba je skvělá, jak ta instrumentální od Ludviga Forssella, tak výběr licencovaných skladeb, kde dominuje Woodkid. Poetičtější a konzistentnější soundtrack prvního dílu se mi líbí maličko víc, ale i tady jsou některý songy úžasný a poslouchám je i mimo hru. Intro, při kterém hraje Woodkidovo postupně gradující Minus Sixty One, jsem si už pustila snad 30x a pokaždé mám husí kůži. Mimochodem téměř ve všech Kojimových hrách jsou intra vynikající a čím dál víc mám pocit, že největší podíl na tom má právě zvolená hudba.
Vynikající je i výtvarná režie. Zbožňuju chladný, funkčně-minimalistický styl Yojiho Shinkawy a na DS2 se mi líbí úplně všechno - od futuristicko-brutalistní architektury, přes character design až po maličkosti jako jsou zvolené fonty.
K posunu k lepšímu došlo i v případě tempa vyprávění, který je vyrovnanější, se zásadním zvratem na začátku a extrémně intenzivním koncem. Příběhová struktura do nemalé míry reflektuje první díl, včetně variací na válečné mise odehrávající se mimo hlavní časovou osu, které jsou tentokrát ještě působivější. Vrací se několik starých známých, ale přibývají i nové, neméně originální postavy. Samozřejmě pojmenované Kojimovskou jmennou metaforikou. Herecký výkony jsou výborný, vyzdvihla bych Troye Bakera, který Higgsovo šílenství posunul ještě na vyšší level a především Lucu Marinelliho v roli Neila Vany, v jehož očích se neustále zrcadlil smutek a bolest.

''Call me Ishmael.''
Na Kojimových hrách nemám nejraději ani tak samotný příběh, jako spíš styl vyprávění, tematický přesah a využívání herních mechanik k prohloubení narativu. Opět tu dojde na prolamování čtvrté stěny a ohromnou dávku bizáru, na Kojimoviny ve formě iluzorních dialogových voleb a zbytečných kvízů, na často až směšně doslovný symbolismus a místy nadměrnou a nepřirozenou expozici v dialozích. Jde o hodně osobitý styl, který chápu, že někdo nemusí, ale mě hrozně baví.
Stejně jako v prvním díle i zde funguje asynchronní multiplayer, kdy si hráči navzájem pomáhají, sdílejí stavby a dávají si za to lajky. Lajk prostupuje hrou skrz na skrz a vystupuje jako symbol uznání a propojení, ale taky jako nadužívaná a bezcenná herní měna. Udělíme jeden lajk a dostaneme jich deset zpět. Satira digitální kultury a naší závislosti na uznání je ještě výraznější než dřív.
V recenzích se občas objevovala kritika, že Higgs je příliš nezajímavý hlavní záporák. Jenže Higgs je jen figurka - děsivá svou psychopatickou jednorozměrností, ale příliš lidská na to, aby byla tím zásadním nebezpečím. Skutečný antagonista v DS2 je podle mě současný vývoj lidstva. Na začátku hry Fragile s úsměvem vypráví, jak neví nic o péči o děti, ale jak si stáhla dokonalou aplikaci, s kterou jde vše snadno. Byla to drobnost, ale šel z toho mráz po zádech. Ve světě DS je všudypřítomná pokročilá technologie, ale vytrácí se z něj lidskost.
V Kojimově pozdní tvorbě silně rezonuje Melvillova kniha Moby Dick (Bílá Velryba) – V DS2 se do ní Sam může začíst ve své kajutě, symbolika velryby se objevuje ve Phantom Pain i DS1, a Phantom Pain samotný lze chápat jakou volnou reimaginaci slavného románu. Jde o knihu s extrémní vrstevnatostí a intertextualitou, plnou odkazů a metafor. A takový je i Death Stranding, přičemž druhý díl v tom jde snad ještě dál než jeho předchůdce. Tak jako Moby Dick není jen příběh o nesmyslné honbě za pomstou, tak DS2 není jen osobním příběhem o vyrovnávání se se ztrátou. Můžeme ho brát jako kritiku amerického imperialismu, skepsi nad ničením životního prostředí a klesající porodností, jako reflexi odcizení v digitálním věku nebo jako varování před budoucím směřováním lidsvta. Anebo třeba jako na malý tribut sérií Metal Gear Solid – nejenže se místy hraje jako MGS V, ale na celou sérii i několikrát různou formou odkazuje.
DS2 není bez chyb a není pro mě ani nejlepší Kojimovou hrou, ale pořád je hrou naprosto výjimečnou, ke které se budu v průběhu let vracet a odkrývat další vrstvy.

25. 7. 2025 17:54
Recenze ke hře The Last Guardian user-profile-image Lenka
Level 28 Level 28
Doporučuje
PlayStation PlayStation 4
Dohráno

Ke hrám Fumita Uedy jsem se poprvé dostala až v roce 2024, dřív bohužel nebyla možnost. Zatímco kolem ICO a především Shadow of the Colossus se všechny ty roky vznášela až legendární aura, The Last Guardian se na základě především českých recenzí jevil spíše jako zklamání. Jenže zdání klame a po dohrání si dovolím tvrdit, že jde o výjimečné, v některých aspektech dosud nepřekonané dílo, které se svým předchůdcům minimálně vyrovná.
Hře se vyčítalo leccos, ale co mě vyprovokovalo k napsání tohoto textu, je tady na Zingu uvedené “horší podání příběhu” - s tím, se vší úctou k autorovi, ostře nesouhlasím. Hry mají širokou paletu možností jak vyprávět příběhy a jedna z nich je pro herní médium unikátní - vyprávění skrz samotnou hratelnost. A přesně to dělá The Last Guardian, i když občas si vypomůže hlasem vypravěče nebo cutscénou.
Těžištěm hry je budování pouta a důvěry mezi protagonistou a jeho obřím zvířecím společníkem, Tricem. Zpočátku k Tricovi přistupujete s obezřetností, ale poměrně rychle si k sobě najdete cestu a postupem času se nebojíte do “rukou” toho druhého vložit život. Zní to pateticky, ale patos je něco, čemu se Ueda ve svých hrách zdařile vyhýbá, přestože by bylo snadné k němu sklouznout. Namísto toho občas nešetří surovostí a brutalitou. Vztah chlapce a Trica posouvají jejich vzájemné interakce, přičemž o nejsilnějších momentech se špatně píše bez spoilerů - staví totiž na porušování pravidel, na kterých stojí některé herní mechaniky, a přinášejí víc emocí než kdejaká cutscéna.
Team Ico umí vytvářet světy navozující pocit prázdnoty, osamění a vlastní malosti. Zasazení nápadně připomíná ICO, opět jde o majestátní hradní ruiny, tentokrát ale na mnohonásobné velikostní škále. Prostředí má výraznou vertikální strukturu, což vytváří silný pocit hloubky pod vámi a zároveň váš cíl, okraj sevřeného údolí, působí nedostižně vysoko. Nejsou tu žádné markery, kompas ani jiná navigace, přesto je jasné, kudy se vydat. Snad všechny puzzly jsou environmentálního charakteru a kladou důraz na spolupráci s Tricem. Tím nejen přirozeně zapadají do herního světa, ale zároveň prohlubují narativ. Technicky určitě nejde o vrchol PS4 generace, ale výtvarně je hra nádherná, ať už díky působivé architektuře, nebo kreativnímu využití světla a stínů.
A pak je tu Trico. Vypadá úžasně, má vynikající pohybové animace a expresivní výrazy očí. Především je to ale osobnost, chováním podobná nejvíce psovi. Jeho AI byla také častým terčem kritiky, ale pokud vás Trico zrovna vnímá a dáte mu jasný příkaz, často poslechne. Pokud nervózně spamujete jeden povel za druhým, tak jen nerozhodně kouká, nebo projevuje zmatení. Občas to s ním není jednoduché, ale to je součástí vaší společné cesty. Trico je AI parťákem, který ve videohrách nemá obdoby. Působí tak realisticky, že jsem se několikrát přistihla, jak se na něj mluvím skrz obrazovku. To normálně nedělám!
Hra je locknutá na 30 fps a na PS5 běží v 1890p, ale existují způsoby jak framerate odemčít a hrát v nativním 4K (pěkné video je na Digital Foundry). Objektivně je fér přiznat, že ovládání chlapce je lehce problematické (i když mám podezření, že jde částečně o kreativní záměr), kamera i přes nejnovější patch stále občas končí ve zdi a pořád se na obrazovce objevují rušivé nápovědy k tlačítkům ve větší míře, než by bylo potřeba. To mi vadilo snad nejvíc, protože jinak je hra v tomto ohledu velmi minimalistická, nemá žádný HUD a celkově nic moc nevysvětluje. Ve srovnání s tím, jak jedinečný zážitek The Last Guardian nabízí, jsou to však prkotiny. Alespoň pro mě.

23. 3. 2025 21:46

Komentáře

Lenka
Lenka
Level 28 Level 28
dnes 13:34

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@MrN00b Bylo nominovaný v player's voice, což mi připadá jako velkej úspěch (velká konkurence čínských / gacha her), i když možná tam hrál roli i recency bias. A ještě mělo nominaci za nejlepší indie debut.
Mě to z traileru ani trochu nenalákalo - nejspíš vinou Marvelu asi moc nemám ráda superhrdiny. Ale časem jsem pochopila, že je to možná skvělá hra pro lidi, co nemají rádi marvelovský superhrdiny. Tak třeba to někdy doženu.

Lenka
Lenka
Level 28 Level 28
23. 12. 2025 11:02

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@El_Scorpio Jn, souhlas. Hlavně tím pak takovej řidič ohrožuje nejen sebe a svoje spolujezdce, ale i ostatní ve svým okolí... Je to smutný a strašně zbytečný.

Lenka
Lenka
Level 28 Level 28
21. 12. 2025 17:17

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Jan Urbančík Díky. The Alters bylo super, je pěkný, že se u tebe dostalo tak vysoko :)
Cronos na 4. místě překvapil - nehrála jsem ho, ale přijde mi, že tak nějak zapadl a nikdo o něm moc nemluví.
A Split Fiction bych sice tak vysoko neměla, ale hraju teď shodou okolností It Takes Two a je na tom hezky vidět, jak strašně moc se Hazelight zvládli posunout - jak z hlediska designu, tak tempa (a samozřejmě i grafiky).

Lenka
Lenka
Level 28 Level 28
21. 12. 2025 14:26

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Jan Urbančík Jsem si říkala, že zrovna ty jsi to nejspíš moc vysoko nedal. I když recenze byla veskrze pochvalná, bylo poznat že ne ze všeho jsi nadšenej.
Jinak z grunex webů už koukám jen na Hrej a tam to tuším ani nikdo nerecenzoval.

Možná jste do článku mohli přihodit i hlasování jednotlivých redaktorů - přišlo by mi to zajímavější než jen tyhle souhrnný výsledky.

Lenka
Lenka
Level 28 Level 28
21. 12. 2025 12:48

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@0tecFura Můj tip je, že ho až tak moc hlasujících nehrálo (což ale může být taky důkaz našlapanosti tohoto roku).

Lenka
Lenka
Level 28 Level 28
20. 12. 2025 18:52

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

The Free Shepard vypadá moc hezky - trailer na něj byl příjemnej začátek TGA.
Kdyby si někdo chtěl zahrát něco podobnýho už teď, strašně moc doporučuju Farewell North. Taky se hraje za border kolii, a taky se nahání ovce nebo luští jednoduchý hádanky. Gameplay není nic převratnýho, ale má to moc pěknej soundtrack, nádherný prostředí skotské vysočiny a hlavně krásnej a strašlivě dojemnej příběh o vzpomínkách, významu domova a loučení (hraje se sice za psa, ale ústřední postava je jeho panička). Taky to poměrně zajímavě využívá barevnou paletu jako narativní nástroj. Byla to pro mě jedna z nejhezčích her minulýho roku.

Lenka
Lenka
Level 28 Level 28
8. 12. 2025 10:24

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Terry @Terry Super, tak se pak určitě ozvi :)

Lenka
Lenka
Level 28 Level 28
8. 12. 2025 09:00

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Dydrin Dadhad @Dydrin Dadhad Mně přijde fajn, že ty bonusy nejsou nijak velký - můžu se na to aspoň s klidným srdcem vykašlat :) S inventářem bojuju furt, ale za 12 slotů mi to nestojí (a asi bych to stejně nestihla, ani kdybych chtěla).
Zároveň je i fajn, že tam ta možnost je - lidi, co v tom mají stovky hodin, mají aspoň nějakou motivaci.

Lenka
Lenka
Level 28 Level 28
7. 12. 2025 23:43

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Terry @Terry Nehrála jsem z těch nominovaných Lost Records, ale z ostatních se mi Wanderstop líbil nejvíc (ale nevsadila bych si na něj - tipuju Consume Me nebo právě Lost Records). Každopádně je mi líto, že and Roger nominaci nedostalo.
Vyzkoušej a pak si pojď někdy zahrát Arc Raiders a povykládat dojmy :)

Lenka
Lenka
Level 28 Level 28
7. 12. 2025 15:11 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Já bych za sebe na seznam za letošek přihodila and Roger - i když tematicky cozy není ani trochu, hratelností by tam spadat myslím mohla. Jen je to hra o které je nejlepší si vůbec nic nezjišťovat, asi ani nekoukat na trailer a prostě si ji zahrát. Pro mě je to rozhodně letošní “Games for Impact” vítěz a zároveň i nejlepší indie hra v takovým tom tradičním slova smyslu, kdy nepočítám třeba Clair Obscur.
Je to cca na hodinu (a pak jsou potřeba minimálně další 4, aby se z toho člověk vzpamatoval...), gameplay tvoří různý jednoduchý minihry, který ale mají narativně velký opodstatnění. Moc doporučuju úplně komukoliv.

U Spilled! si říkám, že je možná škoda, že má demo, protože já si ho zahrála, dohrála jsem ho do konce a řekla si, že je to moc pěkný, ale vlastně mi to stačilo.
Ale ta vývojářka a její life story působí tak sympaticky, že jsem to nakonec koupila.
Už jen popisek na Steamu má hrozně cool: “Hey! I live on a boat in The Netherlands and I like to make games :)”

Consume Me jsem taky vyzkoušela demo a nějak mě nechytnul gameplay. Ale recenze jsou na to hodně dobrý, na Independent games festivalu to vyhrálo hlavní cenu i cenu za největší inovaci a můj tip je, že to vyhraje i Games for Impact kategorii na TGA (i když bych to z nominovaných přála Wanderstopu), tak tomu třeba ještě někdy dám šanci.

Lenka
Lenka
Level 28 Level 28
5. 12. 2025 21:48

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Geralt z Rivie @FildasCZ Ve filmech je to asi jednodušší v tom, že věk herečky snadno prokážeš. U digitální postavy je to horší.

Jinak co se týče konkrétně Horses, přijde mi to jako zajímavá hra. Tematicky i žánrově mi trochu připomíná Lynchův Modrý Samet. Údajně (info od člověka co to dohrál) to ani není moc horor (ve smyslu, že by se to snažilo hráče vylekat), mělo by to být na pár hodin a je to dobrý. Možná si to i zahraju, určitě jsem to tady nechtěla nijak odsuzovat :)

Lenka
Lenka
Level 28 Level 28
5. 12. 2025 21:31

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Mně to připadá jako super nabídka. Nine Sols by se nejspíš dostalo do mých top 20 her všech dob - bavilo mě ještě víc než žánrově lehce podobnej Silksong, možná proto, že Nine Sols je mnohem víc sekiro-like akce než metroidvania nebo plošinovka.
A Gaiden je taky dobrej - nikdy mě nic nerozsekalo tak jako konec Gaidenu.
Už jen to by za tu cenu bylo skvělý. Můj problém s bundlama spíš je, že to co mě zajímá, jsem už většinou hrála nebo si to minimálně koupila.

Lenka
Lenka
Level 28 Level 28
3. 12. 2025 15:42

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Lenka @MrN00b Díky, mě zaujalo demo a povídání Jasona Schreiera, kterej to taky dost chválil. Ale trochu mě odrazuje právě ta časová investice... Ale mám to ve switch-wishlistu a asi když to bude v nějaké slevě, neodolám.

Lenka
Lenka
Level 28 Level 28
3. 12. 2025 12:48

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Geralt z Rivie @totalgibon Jak jsem psala, nehrála jsem to, ale přijde mi to jako zbytečná glorifikace násilí, kde je jediným cílem přímočaře šokovat a provokovat. A navíc je to nejspíš nic moc hra. Zároveň to na mě nepůsobí tak absurdně jako třeba Postal, abych si řekla, že se to má asi brát jako pokus o černej humor.

Lenka
Lenka
Level 28 Level 28
3. 12. 2025 12:19

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@MrN00b @MrN00b Dohrál jsi Last Defense Academy jednou nebo víckrát? Případně myslíš, že má smysl i jen jeden průchod, a nebo je potřeba to dohrát víckrát, aby si to člověk užil/pochopil o co tam jde?

Lenka
Lenka
Level 28 Level 28
3. 12. 2025 15:42

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Lenka @MrN00b Díky, mě zaujalo demo a povídání Jasona Schreiera, kterej to taky dost chválil. Ale trochu mě odrazuje právě ta časová investice... Ale mám to ve switch-wishlistu a asi když to bude v nějaké slevě, neodolám.

Lenka
Lenka
Level 28 Level 28
3. 12. 2025 11:05

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Geralt z Rivie @Geralt z Rivie Těžko se to posuzuje, nehrála jsem to. Ale četla jsem poměrně rozsáhlou recenzi na RPS a co jsem z ní pochopila, tak hlavní problém byl starší build, u kterýho jedna z postav vypadala jako potenciálně nezletilá + asi se steamu a epicu nelíbí, že je tam sexualizovaný násilí.
Je na velkou debatu, jestli by takový hry měly nebo neměly být dostupný a kde je hranice co ještě jo a co už ne. Ale jak říkáš, určitě se na steamu najdou horší věci - z mainstreamu IMO třeba Hatred (nehrála jsem, ale konceptuálně mi přijde mnohem nebezpečnější). V Horses jde aspoň vidět nějakej uměleckej záměr a jde to nejspíš brát jako surrealistickou alegorii.

Lenka
Lenka
Level 28 Level 28
3. 12. 2025 08:40

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Na Epicu to nevyjde, taky jim to zamítnul. Každopádně získali si pozornost jako málokterá indie hra.

Lenka
Lenka
Level 28 Level 28
26. 11. 2025 14:12

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@madPav3L @madPav3L Dá se sólo a bude tě to matchovat s lidma, co hrají taky sólo. (případně jde hrát ve dvou, nebo ve třech)

Lenka
Lenka
Level 28 Level 28
25. 11. 2025 00:38

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Daniel17M. @Daniel17M. I když se mi Clair Obscur jinak strašně líbilo, tak v tomhle souhlas. Dohrála jsem to 2x, v obou jazykových verzích, a i když ten anglickej dabing byl určitě dobrej, francouzskej mi přišel lepší.
Z těch nominovaných bych volila Troye Bakera - i když mi Indy nepřišel jako nijak výjimečná hra, jeho výkon byl neuvěřitelnej. Nehrála jsem teda Yotei a Silent Hill.
A dala bych rozhodně nominaci někomu z FF:Tactics, tam byli skvělí snad úplně všichni.

Lenka
Lenka
Level 28 Level 28
25. 11. 2025 00:21

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Garaken 123 @Garaken 123 Já PC mám, jen jsem to stáhla na PS, protože jsem na něm zrovna hrála... možná to zkusím stáhnout i na PC, akorát těch 120 GB mi trvalo docela dlouho 😅

Lenka
Lenka
Level 28 Level 28
24. 11. 2025 17:27

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Jen malá oprava: jmenuje se Maxence Cazorla.
btw. kromě toho, že dělal mocap Gustava (a taky Versa a částečně Renoira), daboval Esquieho v angličtině i francouzštině.
Je dost sympatickej a působí hrozně nadšeně, tady s ním byl fajn rozhovor: https://www.youtube.com/watch?v=3-kGpx7CwI0

Lenka
Lenka
Level 28 Level 28
24. 11. 2025 12:09

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@dedly @fabioozo86 na ten to afaik ani nevyšlo (?)

Lenka
Lenka
Level 28 Level 28
24. 11. 2025 11:27

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@dedly @dedly Jj, koukala jsem pak na Reddit a pochopila jsem, že moje volba platformy nebyla úplně šťastná.

Lenka
Lenka
Level 28 Level 28
24. 11. 2025 09:41

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Zkusila jsem kousek na základní PS5 a přijde mi, že to nejede ani nevypadá vůbec dobře. Spoustu her jsem spokojeně odehrála v quality v 30fps, takže nemyslím, že jsem nijak náročná, ale tady bych tipla, že to minimálně v prologu padalo i pod 20, až mi z toho bylo trochu blbě. Grafický nastavení to žádný nemá (nebo jsem ho nenašla), k tomu mi textury, zvlášť u obličejů, přišly dost low-res. Beru, že PS5 není úplně super výkonnej hw a že je to free hra, ale čekala jsem, že to bude lepší, když to míří i na mobily…
Wuxia filmy jako třeba Hrdina nebo Klan létajících dýk se mi dost líbily, tak mi přišlo zajímavý si v tomhle žánru alespoň vyzkoušet i nějakou hru, ale v aktuálním stavu na to nemám. Nechám si to chvíli nainstalovaný (když už jsem těch cca 120 GB stáhla) a zkusím ještě později, jestli s tím něco neudělají.
Asi jsem to měla raději stáhnout na PC, když koukám na zdejší čtenářskou recenzi 😇.

Lenka
Lenka
Level 28 Level 28
18. 11. 2025 14:19

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@MrN00b @MrN00b AFAIK využili AI na voice acting (TTS, za souhlasu herců) a pak machine learning pro pohyb a chování Arců... To by nominaci na nejlepší sound design nemuselo ovlivnit. Ledaže by se rozhodli ignorovat hry využívající AI jakýmkoliv způsobem úplně - ale tak to není, protože na nejlepší MP hru je Arc Raiders nominovaný. A stejně tak je nominovaný třeba The Alters, kolem kterýho taky byla AI kontroverze.

Reklama
Reklama