Fallout 4 - první várka DLC pod drobnohledem
Speciály Fallout 4 Článek Fallout 4 - první várka DLC pod drobnohledem

Fallout 4 - první várka DLC pod drobnohledem

Martin Cvrček

Martin Cvrček

10

V <strong>postupně aktualizovaném článku</strong> hodnotíme první tři DLC pro Fallout 4, které lze získat díky Season Passu nebo koupit samostatně. Končíme s třetím přídavkem s názvem <strong>Far Harbor</strong>.

Reklama

Bethesda slibuje nemalou nálož dodatečného obsahu pro Fallout 4 a zatím se zdá, že se příznivci nového Falloutu mají na co těšit. Proto jsme se rozhodli, že se všem přídavkům, které jsou součástí Season Passu, podíváme na zoubek. Tentokrát na to ale jdeme trochu jinak. Kvůli odlišnému rozsahu jednotlivých DLC se občas recenze nevyplatí, takže budeme přídavky hodnotit prostřednictvím tohoto speciálu, který postupně pokryje první várku přídavků sestávající z čerstvě vydaného DLC Automatron, menšího Wasteland Workshop a o poznání většího dodatku Far Harbor. Pokud Bethesda skutečně nezůstane jen u těchto tří a naplánuje další várku DLC, bude jim věnován další speciál. A tak pořád dokola, dokud studna jménem Fallout 4 zcela nevyschne. K tomu ale nejspíš jen tak nedojde.

Automatron

Datum vydání: 22. 3. 2016 / Cena: 9,99 €

Publikováno 24. 3. 2016.

Jak už napovídá název, přídavek Automatron se zaměřuje na problém s roboty. Po stažení DLC vaše postava zachytí nouzové volání karavany, kterou napadli nepřátelští roboti. Když dorazíte na místo střetu a zlikvidujete všechno, co se hýbe, objevíte jediného přeživšího, robotku jménem Ada, kterou můžete využít jako nového společníka. Díky Adě záhy zjistíte, že Commonwealth ohrožují nepřátelští roboti vysílaní záhadným protivníkem jménem Mechanist a po vás se samozřejmě nechce nic jiného, než Mechanista a jeho armádu robotů zastavit.

Příběh přídavku tradičně není nijak zázračný ani zvlášť poutavý, pokud nepočítám několik povedených dialogů, ale stačí na to, aby udržel vaši pozornost napříč několika hlavními questy. Ty dávají dohromady zhruba dvouhodinovou honbu za Mechanistem, při níž se někdy budete doslova brodit ve zbytcích jeho robotů. Někteří jsou prakticky neškodní, jiní vás už dokážou trochu potrápit, díky jiným se zase můžete opět setkat s dobře známými robomozky. Vždy je jich ale dost, takže se nebojte, že byste neměli k dispozici dost terčů a prostředků k levelování. Hlavní ale je, že máte také víc než dost zdrojů přebytečných součástek, které lze využít na tvorbu vlastních robotů.

Právě tvorba robotů je jádrem Automatronu. Poměrně brzy po zahájení příběhové linie přídavku dostanete možnost postavit speciální Robot Workbench, v němž můžete popustit uzdu vaší fantazii, tedy pokud máte dost součástek a materiálů na sestavení vámi vysněného robota. A pokud nechcete dělat nic vlastního, můžete Workbench využít alespoň na modifikaci Ady a dalšího robota, kterého musíte sestavit kvůli postupu v novém příběhu. V každém případě Workbench nabízí dost možností na úpravu vašeho výtvoru a nových společníků. Můžete změnit hlavu, paže a jejich výzbroj, torzo a jeho zbroj, nohy a dokonce lze změnit hlas, barvu a jméno robota.

Jakmile budete s vaším novým výtvorem spokojení a Nick Valentine, Cait, Piper a další společníci z původní hry vám už lezou krkem, můžete z něj udělat vašeho nového přítele ve zbrani, který za vámi půjde kamkoliv a pomáhat vám v boji. A když už jsme u těch starých společníků, s politováním musím upozornit na to, že ani noví roboti nepřináší možnost ukázat na Prestona Garveyho a nechat ho zabít, aby už neotravoval s tou pomocí dalším a dalším osadám. Snad příště nebo s použitím nějakého modu.

Ve Workbenchi lze každopádně vytvořit slušné množství různorodých robotů, takže si na své určitě přijde každý vynálezce. Určitě doporučuji věnovat stavbě robotů nějaký čas, protože dokáže na nějakou dobu zabavit. Tohle všechno má navíc ještě jednu výhodu. Nyní se opravdu vyplatí prohledávat padlé nepřátele, samozřejmě ty robotí, a obecně sbírat odpad, abyste měli dost materiálů. Osobně jsem nikdy příliš nepodlehnul možnostem modifikací zbraní nebo zbrojí a zátek mám také dost, takže jsem měl při dosavadním hraní Falloutu 4 jen minimum důvodů k tomu, abych sbíral něco jiného než to, co bezprostředně potřebuju. Na což jsem při snaze o výrobu nových robotů nejednou doplatil, protože jsem zjistil, že prostě nemám dost materiálů. Takže pokud si Automatron pořídíte, rozhodně věnujte sbírání všelijakého smetí trochu času, protože se vám pravděpodobně bude hodit. To, co získáte třeba z likvidace ruin v místech, kde lze stavět, obvykle nestačí.

Stavba a úprava robotů je skutečně alfou a omegou Automatronu, takže nečekejte, že vás čeká ještě něco, co stojí za zvláštní pozornost. Zapomeňte na nové lokace. Pokud nepočítám několik nových interiérů, jejichž design občas není úplně ideální, na žádná nová místa a rozšíření stávající mapy prostě nedojde. Kdo chce nové tipy na výlet po pustině, musí si počkat na třetí DLC, Far Harbor. Nějaké další novinky tu ale přeci jen jsou. Občas se střetnete s frakcí Rust Devils, s níž přichází možnost dát dohromady robotí zbroj. Potěším i příznivce holotape her, Automatron totiž přidává do hry stejnojmennou hříčku spočívající v likvidaci robotů a současně ochraně lidí. Inspirace prastarou arkádovou hrou Robotron 2084 je naprosto zjevná, nicméně se jedná o dobrý způsob, jak zabít několik minut (a jak zabít víc než několik robotů, byť dvourozměrných).

Nechybí ani nové achievementy a možnost získat další zbraně a poměrně unikátní zbroj, minimálně po stránce vzhledu. A několik generických questů spočívajících v likvidaci robotů napříč Commonwealthem, což je něco na způsob nudných úkolů, které vám může do zblbnutí dávat Bratrstvo oceli nebo Railroad. Tím však výčet toho, co Automatron vlastně nabídne, končí. Jestli vám tedy původní Fallout 4 stačil, tohle DLC vám nemá co nabídnout. Určitě se mu vyhněte v případě, že máte pocit, že Fallout 4 není dost Fallout. Možnost stavět roboty hru rozhodně nijak nepřiblíží stylu a náplni prvních dílů či New Vegas, který má k počátkům série tak nějak nejblíže, minimálně v rámci moderních Falloutů z éry Bethesdy. Spíše naopak, Automatron bude určitě dobrou municí pro ty, kteří tvrdí, že Fallout 4 je vlastně jen postapokalyptická obdoba Minecraftu. Teď je z něj postapokalyptická obdoba Minecraftu a Real Steel.

Pokud ale nejste obsahem Falloutu 4 stále přejedeni a zároveň vás láká možnost zakusit nové robotí dobrodružství a stavět různorodé mechanické společníky, tak se pořízení Automatronu určitě vyplatí. Možná že od prvního DLC leckdo čekal víc obsahu, ale i tak si myslím, že pokud jste ochotni pořádně využít to, co Automatron nabízí, čeká vás slušný začátek, který ani není nijak přehnaně drahý, tedy za předpokladu, že si ho chcete pořídit samostatně. Majitelé Season Passu samozřejmě nemají co řešit a můžou se už těšit na druhý přídavek. O něm si povíme zase příště.

Wasteland Workshop

Datum vydání: 12. 4. 2016 / Cena: 4,99 €

Publikováno 14. 4. 2016.

Wasteland Workshop je nejen nejmenší z první trojice přídavků pro Fallout 4, ale také nejzbytečnější. Ani tentokrát nepočítejte s tím, že by DLC přidalo něco vyloženě charakteristického pro tradiční Fallout. Wasteland Workshop je totiž určený jen pro hráče, kteří neradi opouští prostor pečlivě budovaného sídla nebo osady a chtějí je dál vylepšovat. Po stažení DLC můžete umístit kupříkladu řadu nových světel včetně neonových nápisů, smrtící past nebo šikovná zařízení v čele s obloukem, jenž vás zbaví radiace. Pokud vám tedy možnosti stavby sídel v samotném Falloutu 4 nestačí, Wasteland Workshop by mohl být něco pro vás. Jenomže je tu jeden zádrhel. V naprosté většině případů jsou nově přidané objekty jen věci, které už ve hře dávno existují, a vy tak vlastně platíte jen za možnost použít je při stavbě či úpravě sídla. Jinými slovy platíte za něco, co může velmi snadno přidat kupříkladu kdejaký bezplatný mod nebo i oficiální patch.

Nové objekty pro stavbu naštěstí nejsou to jediné, co Wasteland Workshop nabízí. Za pomoci určitých materiálů a specifického druhu masa nebo jiné potravy lze stavět pasti a chytat do nich všechny možné potvory z pustiny, od psů a koček přes mirelurky, nájezdníky a brahmíny až po medvědy Yao Guai a obří Deathclawy. Nepočítejte ale s tím, že dostanete příležitost ke skutečnému lovu. Prostě jen postavíte past pro určitého tvora, zařídíte přívod proudu, několik dní se prospíte nebo se budete toulat pustinou a jako mávnutím proutku je po čase past zavřená a zevnitř se ozývají všelijaké zvuky. A to je celé, což je poměrně škoda. Zajímavý nápad na lov monster v pustině je tudíž dost zjednodušený a do jisté míry i degradovaný a doprovází ho snad jen skutečnost, že plné pasti ve vaší osadě zvyšují riziko útoků banditů, radscorpionů a další havěti.

Situaci nezlepšuje ani skutečnost, že s chycenými tvory nelze dělat moc věcí. Můžete je samozřejmě vypustit a sami proti nim jen tak bojovat, a pokud postavíte speciální zařízení, které vyžaduje pár specifických perků, tvory můžete dokonce zkrotit, takže vám ani ostatním obyvatelům osady nebudou ubližovat. Zapomeňte ale na to, že byste mohli zkrocená zvířata dál využívat. Třetí, poslední a potenciálně nejzajímavější možností je boj v aréně. Kdekoliv v prostoru osady lze postavit arénu, v níž budou osadníci včetně vašich společníků bojovat proti sobě navzájem nebo proti vámi chyceným monstrům.

Je určitě fajn vidět boj Deathclawa s nebohým osadníkem nebo mít možnost za pomoci zvoleného bojovníka udělat řešeto z věčně otravného Prestona Garveyho, kterého bohužel ani tentokrát nelze zabít, jen dočasně přizabít. Ale víc s touto featurou nenaděláte. Z boje v aréně nemáte v praxi žádný prospěch, jde zkrátka jen o zajímavou podívanou. Tu navíc leckdy komplikuje tragická umělá inteligence a nepříliš šťastně vymyšlené herní mechaniky pro zprovoznění samotné arény, jejichž funkci vám navíc hra ani pořádně nevysvětlí. Informace o tom, co si můžete počít s několika důležitými objekty, zpravidla nestačí.

Wasteland Workshop je tak vážně zbytečný přídavek, který může přijít vhod tak maximálně neúnavným stavitelům a zároveň majitelům Season Passu, kteří ho stejně dostanou automaticky. Pokud už Wasteland Workshop máte, s trochou snahy a trpělivosti se díky němu dá ve Falloutu 4 zabít dalších pár hodin. Rozhodně ale nedoporučuji si tohle DLC kupovat samostatně, protože za tu cenu se prostě a jednoduše nevyplatí. 5 eur může znít jako pakatel, ale i za ten pakatel dostanete tak maximálně možnost použít věci, které už ve hře dávno jsou, možnost splnit další tři achievementy a na první pohled lákavé novinky, které ale zní zajímavě jen na papíře. V praxi jde pouze o nedotažené a zjednodušené pokusy s nulovou využitelností, které v zásadě svět Falloutu 4 nijak neobohacují. Zprvu jsem doufal, že by se z Wasteland Workshopu mohla vyklubat obdoba stejně ceněného přídavku Hearthfire pro Skyrim, ale nakonec jsem dostal do rukou jen zbytečný addon, jehož obsah a zpracování hravě strčí do kapsy kdejaký bezplatný mod. Nezbývá tedy než čekat na Far Harbor, jenž slibuje dobrodružství srovnatelné s DLC pro Fallout 3 i New Vegas, tedy něco, co první dva přídavky Falloutu 4 v žádném případě nenabízí.

Far Harbor

Datum vydání: 19. května 2016 / Cena: 24,99 €

Ano, já vím, že od vydání přídavku Far Harbor uplynul měsíc. Přístup k DLC jsem ale dostal teprve nedávno a já nerad nechávám věci nedodělané. Nemluvě o tom, že je určitě lepší přijít s textem pozdě, než vůbec. Bez ohledu na výrazné zpoždění jsem se tedy konečně vydal na nový ostrov Far Harbor, abych se mohl zúčastnit zajímavého příběhu zahrnujícího konflikt tří frakcí, konkrétně obyvatel rybářského městečka, synthů a kultu Children of Atom. Všichni se snaží přežít na nehostinném ostrově věčně pokrytém radioaktivní mlhou a v tomhle nesváru musíte najít dceru jistého manželského páru.

Když mluvím o zajímavém příběhu, tak to myslím vážně. Děj Far Harboru je určitě to nejlepší, co scénáristé z Bethesdy dokázali za poslední dobu vymyslet, a můžu říct, že od dob New Vegas jsem se v rámci Falloutu nesetkal se zápletkou, jejíž průběh by mě vážně upřímně zajímal a nutil mě o ní přemýšlet. Až doteď. Konflikt tří frakcí navíc doprovází řada rozhodnutí, kvůli nimž jsem měl kupodivu snahu trochu myslet na následky. Zvlášť proto, že jsem se kvůli vyzkoušení různých důsledků rozhodl hrát si na menšího padoucha, jehož činy nemusí skončit zrovna šťastně. Ve Far Harboru může mít navíc menší úlohu i detektiv Nick Valentine, takže určitě doporučuji vzít jako společníka právě jeho, jinak budete ochuzeni o řadu poutavých dialogů.

Příběh se tak navzdory všem pesimistickým předpokladům, založených na nevalné kvalitě zápletky původní hry, povedl. Nemohu si stěžovat ani na jeho délku, která se odvíjí od počtu vedlejších úkolů, jež plníte pro jednotlivé frakce. Díky nim můžete všechny tři skupiny obyvatel trochu lépe poznat, a když se zaměříte na všechny, může se herní doba samotné příběhové linie dostat až k nějakým deseti hodinám. Bez plnění vedlejších úkolů se dostanete zhruba na poloviční dobu. Nutno říct, že ani tentokrát nedojde na pověstný humor Falloutu, ale v tomto případě mi to ani tak nevadilo. Far Harbor je zkrátka věc morálky, ne vtipu, a přesto se zdá, jako kdyby si někdo v Bethesdě konečně uvědomil, jak má vypadat řádný dodatečný obsah Falloutu.

V jednu chvíli ale tvůrce musela postihnout hromadná amnézie, jinak si nedovedu představit začlenění naprosto stupidního pokusu o logické hádanky. V rámci jednoho příběhového questu máte za úkol extrahovat pět vzpomínek jistého syntha, a to uděláte tak, že se prostřednictvím terminálu dostanete do pěti speciálních úrovní, které fungují jako prostorové puzzly. Představte si jakousi kombinaci Portalu, Minecraftu a libovolné Tower Defense hry. Za pomoci bloků musíte vytvářet cestu broučkům představujícím počítačový program, kteří se snaží dostat k datům na druhém konci úrovně a zase zpět. V tom jim brání létající sondy, které musíte likvidovat stavěním obranných střílen, a červené stěny, jež zničíte vytvořením správné cesty pro všudypřítomný zelený paprsek.

Že to zní dobře? Možná, ale realizace tohohle nápadu je otřesná. Už proto, že první čtyři puzzly jsou směšně jednoduché, takže máte pocit, že z vás tvůrci dělají blbce a jen se vás snaží zdržovat, zatímco pátá hádanka je zase nesmyslně těžká, komplikovaná a ještě k tomu velmi špatně navržená. Všechny puzzly navíc mohou doprovázet bugy spojené především s pohybem broučků. Vůbec se nedivím tomu, že řada hráčů považuje těch pět puzzlů za to nejhorší, co se kdy vůbec v jakémkoliv Falloutu objevilo. A já s nimi souhlasím. Nemám nic proti snaze oživit hratelnost a donutit hráče trochu uvažovat, ale takový pokus musí být zpracován tak, aby měl člověk pocit, že do té hry patří a že si s ním tvůrci dali skutečnou práci. Hádanky Far Harboru ale nejsou ten případ a ve hře využívající značku Fallout prostě nemají co dělat.

Kvůli takovému selhání můžete začít DLC nenávidět, což by ale byla určitě škoda. Už proto, že kromě zajímavého příběhu nabízí řadu dalších věcí v čele s několika slušně navrženými questy a samozřejmě samotnou mapou Far Harboru. Ostrov pokrytý mlhou je až překvapivě rozsáhlý a můžete si na něm užít dost depresivní atmosféru, která ale není tak ponurá jako třeba atmosféra přídavku Dead Money pro New Vegas, jenž vás zavedl do okolí kasina Sierra Madre. Samozřejmostí je pak množství relativně členitých a hezky zpracovaných lokalit a spousta míst k objevování a hledání všelijakého vybavení. To může zahrnovat nové zbraně v čele s harpunou, rybářským hákem a novou brokovnicí, nebo kusy oblečení, mezi nimiž najdete zatím nejsilnější zbroj (mimo Power Armoru) a dokonce potápěčský skafandr. Pro nové vybavení určitě není těžké najít využití a unikátní hračky darované za splnění určitých questů několikrát zachránily krk mé postavě, která se jinak specializuje pouze na pistole.

Napříč ostrovem lze hledat i nové časopisy, po splnění určitých úkolů se vám zpřístupní několik míst pro stavbu nových sídel a zapomenout bych neměl ani na nové nepřátele. Setkáte se s poněkud zombifikovanými variacemi nepřátel z původní hry, stejně jako s lidskými protivníky a zcela novými, zpravidla mořskými tvory. A někteří z nich vám dokážou dost zatopit. Má postava je v tuto chvíli někde na úrovni 54 a stejně jsem se setkal s nepřáteli, kteří byli víc než důstojnými a hlavně smrtícími soupeři.

Far Harbor je zkrátka to nejlepší, co v tuto chvíli Season Pass Falloutu 4 nabízí. Tohle je přesně to, co si představím, když slyším pojem DLC pro Fallout od Bethesdy. Nová, dost rozsáhlá a pěkně zpracovaná lokalita, překvapivě poutavý příběh s trochou toho rozhodování, zpravidla solidní vedlejší úkoly, spousta nových nepřátel i výbavy. To všechno vás čeká. Škoda pěti neskutečně hloupých puzzlů, jinak by nebylo moc věcí, které by se daly Far Harboru vytknout. Pokud Season Pass vlastníte, není co řešit a nepochybuji o tom, že už jste na území nového ostrova strávili hezkých pár hodin. Pokud ale vlastníte jen samotný Falloutu 4 a bavil vás, koupi samotného Far Harboru mohu rozhodně doporučit, i s přihlédnutím na relativně vysokou cenu, která je myslím v tomto případě opodstatněná.

Největší škoda ale je, že první várka přídavků nenabídla takových počinů víc a že i do budoucna můžeme počítat jen s jedním DLC, které má poskytnout podobné množství obsahu. Druhá a podle všeho poslední várka DLC pro Fallout 4 totiž bude následovat styl přídavků, o nichž byl tento článek. Nejdřív se tedy dočkáme dvou malých addonů zaměřených na další zvelebování vašich sídel a na stavbu vlastního krytu a až poté dorazí příběhové rozšíření ve stylu Far Harboru nebo dodatečného obsahu předešlých dílů. O tom, nakolik se koupě či vlastnictví těchto tří přídavků vyplatí, si snad povíme příště. Nyní mám k dispozici samotný Season Pass, tudíž se nemusím spoléhat na kódy k jednotlivým DLC. Proto doufám, že už nenastane zdržení jako v případě Far Harboru, takže nashledanou u druhého speciálu.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama