Gamescom 2023: dojmy z prezentace hry Ara: History Untold
Preview ARA Článek Gamescom 2023: dojmy z prezentace hry Ara: History Untold

Gamescom 2023: dojmy z prezentace hry Ara: History Untold

Jan Urbančík

Jan Urbančík

Platformy Windows PC

Další konkurence pro Civilizaci.

Reklama

Xbox měl na Gamescomu obrovský stánek a nechyběla na něm ani chystaná strategie Ara: History Untold. Nebyla zde bohužel hands-on ukázka, ale před návštěvníky ji hrál živě jeden z vývojářů. Mně se poštěstilo, že jsem na ni zašel až úplně na konci dne, díky čemuž se z běžných 30 minut prodloužila na něco okolo 45 minut, takže jsem viděl poměrně solidní porci toho, co hra nabízí.

Za titulem stojí studio Oxide Games, jež má na kontě real-time strategii Ashes of the Singularity. Nachází se v něm však mnoho veteránů z Firaxis, kteří pracovali na Civilization V, a proto se rozhodli, že dalším projektem bude hra v podobném duchu. Už od pohledu je jasné, že základ z Civilizace zůstává stejný: náhodně generovaná mapa s políčky, sběr surovin, stavění, výzkum a mnohé další aspekty. Není to však tak, že by je Ara jednoduše kopírovala, najdete v ní totiž mnoho nového.

Jakmile si vyberete jeden z národů a vytvoří se mapa, dostanete se přímo do hry, která (na rozdíl od Civilizace) začíná rovnou tím, že už máte město. Vaším úkolem bude samozřejmě expandovat a stavět různé budovy či čtvrti. Na mapě najdete spoustu surovin, které vám mohou pomoct, pokud se k nim dostanete jako první. Zároveň můžete narazit na neznámou surovinu, jejíž podstatu musíte teprve odhalit pomocí průzkumníků. Informaci o ní pak máte pouze vy, s čímž můžete různě taktizovat.

Suroviny mimochodem neslouží pouze ke sbírání, můžete z nich vyrábět nějaké předměty, například zbraně. Nemusíte si totiž vytvořit armádu a neustále ji udržovat. Pokud máte k dispozici dostatek zbraní, můžete si armádu vytvořit, až jakmile to bude potřeba. Tím ušetříte spoustu peněz a do určité míry můžete nepřítele zmást. Samotné souboje jsme bohužel nevěděli, ale zřejmě půjdou poměrně do detailů, neboť u každé jednotky si můžete vytvořit i vlastní formaci z různých typů vojáků.

Poněkud odlišný je zde výzkum. Na rozdíl od klasického technologického stromu je v Aře balíček karet. Když dokončíte výzkum nějaké technologie, z balíčku se vám předhodí několik dalších z dané éry a vy si musíte vybrat pouze jednu. Jakmile dojdete na konec, můžete postoupit do další epochy, nebo se vrátit k technologiím, které zůstaly nevyzkoumané. Jakmile se přesunete dál, už se k nim totiž vrátit nemůžete. Jakkoli mám technologické stromy opravdu rád, tohle mi přijde jako velmi zajímavá mechanika. Výzkum navíc mohou ovlivňovat i vnější faktory. Během průzkumu můžete narazit na různá neutrální města, jež vám budou dávat úkoly, čímž si můžete získat jejich přízeň (a tím potenciálně získat nad městem kontrolu). Jedním z nich může být právě výzkum určité technologie.

Postupně ale samozřejmě narazíte také na plnohodnotné protivníky ovládané umělou inteligencí (byť bude k dispozici také multiplayer). Je jen na vás, jak k nim přistoupíte, můžete s nimi obchodovat a navázat přátelské vztahy, nebo bojovat. Zajímavé je, že zde hraje roli i to, jakou má osobnost vůdce vašeho národa. Pokud sdílí nějakou vlastnost s tím, kterého jste právě potkali, začne váš vztah automaticky na vyšší úrovni.

Dalším specifikem, které je dobré zmínit, jsou samotné tahy. Zatímco ve většině podobných strategií má každý hráč vlastní tah, zde si během něho pouze naplánujete, co všechno se stane, ale akce všech hráčů se provedou naráz. Zatím však těžko říct, jak moc to celý zážitek změní, protože během ukázky jsme se úplně nedostali do situace, kde by to hrálo roli.

Po stránce hratelnosti jsem z prezentace odešel nadšený, hra nabízí opravdu propracované mechaniky a vypadá zábavně. Jen grafika a uživatelské rozhraní podle mě nemá takovou kvalitu, jakou bych si asi představoval. Ara vypadá, alespoň dle mého názoru, trochu nepřístupně a zbytečně komplexně, i když jde poměrně jednoduše pochopit. Osobně se na ni každopádně velmi těším a nemůžu se dočkat, až se v příštím roce dočkáme plné verze.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama