Gamescom 2025: dojmy z hraní Resident Evil Requiem
i Zdroj: Capcom
Preview RE: Requiem Článek Gamescom 2025: dojmy z hraní Resident Evil Requiem

Gamescom 2025: dojmy z hraní Resident Evil Requiem

Jan Urbančík

Jan Urbančík

6
Platformy Windows PC PlayStation PlayStation 5 Xbox Xbox Series X/S

Atmosférické demo dokázalo vyděsit i ohromit.

Reklama

Nebudu přehánět, když řeknu, že letošnímu Gamescomu naprosto dominuje japonská společnost Capcom, jež tentokrát do Kolína nad Rýnem přivezla hned tři velké, očekávané tituly, které všechny dorazí na trh až příští rok. A tím bezpochyby nejočekávanějším z nich je Resident Evil Requiem, devátý díl slavné survival hororové série, jež příští rok oslaví už 30. výročí. I přes opravdu mimořádně dlouhou frontu jsem se na RE9 dostal a mohl jsem si tak vyzkoušet vůbec první hratelnou ukázku, kterou Capcom pustil do světa, respektive tedy do místností kolínského výstaviště.

Grafická kouzla

Hned úvodní cutscéna ukazuje jednu z největších předností celé hry, a to je, jak už bývá u Capcomu zvykem, audiovizuál. Od stále výborně vypadajícího remaku čtyřky ušli vývojáři a RE Engine další kus cesty, a je to znát, především tedy na neuvěřitelně detailně zpracovaném modelu postavy hlavní hrdinky Grace Ashcroft, včetně tečení potu či fyziky vlasů.

Gamescom 2025: dojmy z hraní Resident Evil Requiem
i Zdroj: Jan Urbančík/Zing.cz

Úplně nejvíc však na vás audiovizuál zapůsobí paradoxně tam, kde je nejmíň vidět, a to při samotném hraní. Demo bylo složené vlastně z dost malého prostoru několika místností, kompletně osvětlené prostory však byly spíš výjimkou a muselo vám stačit blikající osvětlení, jež může každou chvíli zhasnout, či později malé světýlko zapalovače. Nasvícení zkrátka vypadá neskutečně a vytváří extrémně silnou atmosféru, která na mě dolehla i v ne zrovna strašidelných prostorech výstaviště plného lidí.

Ozvučení nezaostává

No a abychom měli ten audiovizuál kompletní, musím pochválit i tu druhou část, tedy ozvučení. To bývá v RE rovněž tradičně kvalitní a Requiem není výjimkou. Každý zvuk praskání dveří, vypnutí světla či spadnutí předmětu vás dokáže pořádně vyděsit, o to víc pak ještě zvuky, u kterých ani pořádně nevíte, jaký je vůbec jejich původ. Nechybí každopádně ani ikonické zvuky sebrání předmětu či procházení inventáře, abyste se ujistili, že opravdu hrajete Resident Evil.

Tomu všemu samozřejmě přispívá i hlasová herečka Grace, která postavě dodává na uvěřitelnosti. Jako agentka FBI si umí poradit, ale na takovou situaci není připravená a v jejím hlasu uslyšíte vystrašenost z toho, co se kolem děje, i odhodlání udělat vše proto, aby z toho vyvázla živá. Myslím, že si ke Grace rychle najdete cestu, stejně jako nová postava velmi dobře zafungovala v sedmičce, kde se poprvé objevil Ethan Winters. Byť Grace má tedy už teď násobně větší a zajímavější charakter než verze Ethana z RE7.

Stalker z nočních můr

Potom, co se Grace zbaví pout, do kterých je připoutaná, se vydá na prohlídku zdánlivě opuštěné budovy. Právě průzkumem okolí a ne moc velký důraz na gameplay mi hodně připomněl úplně první (Maiden) demo pro RE8, které bylo rovněž vystavěno v podobném duchu. V podstatě hlavní herní náplní je sbírání předmětů a jejich následné správné použití pro otevření cesty dál. I na velmi malé ploše je zde každopádně důležitou součástí backtracking, během něhož se prostředí lehce proměňuje, případně ho vidíte (doslova) v jiném světle, což je naprosto skvělé a už se nemůžu dočkat, až to uvidím ve větším měřítku.

Gamescom 2025: dojmy z hraní Resident Evil Requiem
i Zdroj: Jan Urbančík/Zing.cz

Jak už to tak každopádně bývá, Grace samozřejmě v budově sama není a po nějaké době se k vám připojí nevítaný host v podobě naprosto skvěle vypadajícího monstra, jež vás bude po zbytek ukázky pronásledovat. Vývojáři do něj dali snad to nejlepší ze všech stalkerů: urputnost Mr. X, který vás opravdu pronásleduje napříč místnostmi, a děsivost monstra z domu rodiny Beneviento v RE8, jen tedy vyhnána ještě na mnohem vyšší úroveň – do velké míry může připomínat třeba Lisu Trevor z remaku jedničky. Pokud budou takhle napínavé všechny pasáže finální hry, tak se vážně máme na co těšit.

Inovací se tvůrci nebojí

Během dema neobdržíte žádnou střelnou zbraň, nicméně máte k dispozici skleněné lahve, které dokážou nepřítele odlákat. Z pohledu videoher obecně jde samozřejmě o naprosto běžnou mechaniku, ale pro Resident Evil je to novinka. Vzhledem ke změnám v remaku čtyřky, kde byla přidána možnost stealth zabití, je to nicméně přirozený vývoj a hra díky tomu ještě více dokáže prodat pocit bezbrannosti, kdy máte k dispozici jen extrémně omezené množství předmětů, které navíc dokážou nepřítele pouze dočasně odlákat. Jenom doufám, že tato část hry nepotrvá až příliš dlouho, protože tento pocit se po nějaké době ohraje a může se změnit spíš ve frustraci. Přece jenom RE je do značné míry o střelných zbraních a šetření nábojů.

Gamescom 2025: dojmy z hraní Resident Evil Requiem
i Zdroj: Jan Urbančík/Zing.cz

Na děsivosti dema měla každopádně vliv i kamera, kterou, jak už jsme věděli dřív, můžete v průběhu hry měnit. Vzhledem k podstatě ukázky jsem zvolil 1st person perspektivu, jež v úzkých koridorech dokáže navodit tu výše zmíněnou silnou atmosféru, každopádně věřím tomu, že akčnější pasáže se zase budou hrát lépe z 3rd person pohledu. Přepínání mezi nimi tak může ve výsledku přinést ten nejlepší možný zážitek.


Gamescom 2025: dojmy z hraní Resident Evil Requiem
i Zdroj: Zing.cz

Gamescom novinky přinášíme spolu s partnerem Českou spořitelnou. Získejte nové unikátní svítící karty s motivem Mafia: The Old Country. Informace jak je získat najdete na webu Level Up Your Life.


Po všech stránkách odladěné

Na závěr bych ještě vypíchl technickou stránku, která byla až překvapivě excelentní. Jistě, RE Engine se u her s uzavřeným světem osvědčil, přesto jsem se ale po nemalých upgradech bál. Alespoň prozatím naštěstí zbytečně. Na PlayStationu 5 běželo demo v naprosto plynulých 60 FPS bez jediného viditelného záseku, a to navíc při výborné kvalitě obrazu bez problémů s aliasingem či jinými artefakty. Tak jenom musíme doufat, že takto odladěný bude i zbytek hry.

Celkově jsem si první demo RE9 neskutečně užil a ještě mě utvrdilo v tom, že jde o mou suverénně nejočekávanější hrou příštího roku. Zdá se, že kreativnímu řediteli Košimu Nakanišimu se opět podařilo najít recept na fantastický Resident Evil, stejně jako se mu to povedlo s velkolepým návratem na výsluní v podobě sedmičky. Requiem má určitě šanci být jednou z nejlepších, ne-li tou vůbec nejlepší hrou v sérii, na takové soudy je ale samozřejmě ještě brzy. Budeme si muset počkat na více informací, včetně potvrzení stále vyhlíženého Leona Kennedyho, který by měl hrát druhou hlavní roli po boku Grace. Tak snad se to skutečně potvrdí.

Resident Evil Requiem vyjde 27. února na PC, PlayStation 5 a Xbox Series X|S.


Reklama
Reklama

Související články

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Reklama
Reklama