Grand Theft Auto V – revoluce herního pískoviště?
Preview GTA 5 Článek Grand Theft Auto V – revoluce herního pískoviště?

Grand Theft Auto V – revoluce herního pískoviště?

Michal Maliarov

Michal Maliarov

196

Světoví herní novináři byli opět pozváni do kanceláří Rockstaru na druhé kolo záběrů z hraní nejočekávanějšího titulu letošního roku. Co nás čeká ve městě andělů?

Reklama

Grand Theft Auto V je extrémně ambiciózní titul, o tom není pochyb. Z debutového preview šlo vytěžit dostatek informací, aby začal člověk z nedočkavosti potit omáčku. Jenže Rockstar je věrný svému stylu lákání a kromě pečlivě vybraných multimédií se nejspíše dočkáme pouze náruživých vzdechů novinářů, co měli to štěstí vidět hru v akci. Po prvotním nášupu jsme se tedy dozvěděli další tunu nových detailů, poznatků a informací, které nás pouze utvrzují v tom, že nás čeká vskutku revoluční počin. Ale popořadě.

Unikátní individua

Veškeré dříve potvrzené informace nyní nechme stranou, za nimi se můžete vydat do předchozího článku. My se budeme věnovat zcela novým detailům, které dříve nebyly k mání. O možnosti libovolně přepínat mezi třemi protagonisty jistě víte, stejně jako o stylovém systému „Google Earth“, který bez nahrávacích obrazovek přeskakuje mezi postavami. Přepínání se uskutečňuje prostřednictvím směrového kříže na ovladači. Tři směry jsou nastaveny na tři postavy, šipka dolů vám otevře vašeho online avatara. Ano, slyšíte správně, propojení s multiplayerem má být mnohem silnější, než jsme si původně mysleli a hráč možná bude mít možnost svého svěřence všemožně upravovat. Rockstar nyní odhalil celou řadu zajímavostí, které pátý díl přibližují jednomu z nejlepších dílů série – San Andreas.

Tak především, postavy budou disponovat určitým stromem schopností, jež se budou zlepšovat podle toho, jak často je budete využívat. Jde o staminu, střelbu, sílu, řízení, pilotování, mechaniku, objem plic a v neposlední řadě stealth. Tyto schopnosti postavy sdílejí a mohou je vylepšovat jednoduše každodenními činnostmi. Vývojáři však sází na unikátní dojem z každého hrdiny, takže bude zcela očekávané, že Trevor bude vždy lepším pilotem, Franklin lepším řidičem a Michael lepším střelcem. Hráč ale může schopnosti více ohýbat a postavy vyrovnat, případně z nich naopak udělat unikátní exempláře.

Každá postava má navíc jednu exkluzivní schopnost, kterou neovládá nikdo jiný. Franklin umí ve vozidlech zpomalit čas, což mu pomůže ve vysokých rychlostech, Michael má svou vlastní obdobu bullet-time z Maxe Payna 3 (yesssss) a Trevor, to je magor, kterému zkrátka přeskočí a na krátkou chvíli zvýší sílu a odolnost. Exkluzivní schopnosti však mají svůj vlastní měřič, který se postupem času nabíjí.

Konečně bychom se tak měli dočkat bohatší herní struktury, která nám nebude neustále cpát do zad polovinu policejního okrsku města.

Velmi důležitým prvkem bude stealth, který bohužel Rockstar více nerozvedl. Hratelnost ale má být mnohem variabilnější a většina úkolů a misí půjde řešit několika způsoby. Konečně bychom se tak měli dočkat bohatší herní struktury, která nám nebude neustále cpát do zad polovinu policejního okrsku města, když omylem zavadíte o zpětné zrcátko policejního vozu nebo ve špatný čas vytáhnete bouchačku. Navíc se vrací i gangy ze San Andreas i Liberty City, což bude hrát důležitou roli v celkové městské situaci. Prozatím byly oficiálně potvrzeny pouze Ballas, podle trailerů však lze soudit, že se dočkáme i domácích Groves a motorkářského gangu z datadisku Lost and Damned. Projížďka nepřátelským územím už nebude vyvolávat okamžitý útok, ten si až na výjimky budete muset vyprovokovat. Naopak budou gangy automaticky útočit na jakékoliv policejní složky, což můžete využívat ve svůj prospěch či k obyčejnému vtipkování. Máte za zády dotěrné poliše? Zkraťte si to územím Ballas a třeba to vyřeší za vás.

Když krást, tak pořádně

To, že budou honičky a loupeže stěžejním prvkem pátého dílu série víme už delší dobu, teprve nyní ale začíná vyplouvat na povrch, nakolik detailně vše bude zpracováno. Vývojáři udělali velmi chytrý krok, díky kterému se mohou inspirovat prakticky všemi známými honičkami z kinematografie. Ostatně tentokrát ukázal Rockstar přítomným světoznámou scénu z filmu Nelítostný souboj. O tom však později.

Opomenu-li velké a důležité loupeže, budete se moci účastnit spousty menších a méně významných, které budou ve své podstatně sloužit jako menší tutoriál a praxe. A nebude to jednoduché. Hráč musí naplánovat celou misi, nakoupit vybavení, sehnat vozidla a promyslet, jak loupež uskuteční. Navíc na to nebudete jen tři, hráč může také přizvat na výpomoc celý tým, se kterým se poté rozdělí o chechtáky či drahokamy. Zde přichází strategický prvek. Najdete si zkušenější, ale dražší zločince, řidiče a hackery, nebo vše zkusíte zmáknout sami a urvat si více peněz? Je to na vás, pamatujte ale, že v těch důležitějších loupežích musí vše proběhnout dokonale. Právě osobní plánování a příprava přináší do hratelnosti velmi osvěžující prvek. Mimo loupeže samozřejmě nebude chybět tuna různorodých nepovinných misí a úkolů, které slouží k napěchování peněženky a vylepšení schopností.

Všechno podle gusta

Nyní si řekněme něco o možnostech pro hráče samotné. Rockstar konečně potvrdil toužebně očekávané prvky, které nebudou v pětce chybět. Podniky PayNSpray pro přebarvení vozů nyní budou sloužit i jako tuningové salóny. Auta budeme moci obohatit o ráfky, spoilery, gumy, nové tlumiče, motor či brzdy. Třikrát hurá. Stejné péče se dočkají i zbraně, které půjde upravovat a přidávat rozličné vybavení, jako je optika, větší zásobníky, tlumiče a jiné serepetičky. Tyto dvě vlastnosti budou úzce spojeni s vaším úspěchem v loupežích, jelikož často bude potřeba vybrat ideální kombinaci na tu kterou honičku. Přece jen, s vytuněným fárem dojedete dál, než s drncající kraksnou. A aby toho nebylo málo, zlepšit fasádu můžete i postavám. Nejde navíc pouze o oblečení, nýbrž účesy či tetování.

Rozdíly mezi postavami byly Rockstarem vyzdvihovány hned několikrát. Liší se nejen svými schopnostmi a pohledem na život. Každý se chová trochu jinak, jinak se pohybuje a systém animací je u každé postavy lehce odlišný.

Pokračujeme ve výčtu lahůdek. I přes dřívější spekulace budeme moci kupovat domy a podniky, které nám potom budou vynášet slušné finance. I tento výběr je specifický ke každé postavě, Franklin si tak mnohem raději koupí strip bar, Michael vsadí spíše na drahou restauraci. Vůbec rozdíly mezi postavami byly Rockstarem vyzdvihovány hned několikrát. Liší se nejen svými schopnostmi a pohledem na život. Každý se chová trochu jinak, jinak se pohybuje a systém animací je u každé postavy lehce odlišný. Franklin je nabušený svalnatý bijec, Michael spíše pomalejší a usedlejší, naopak Trevor je agresivní, rychlý a vyrýsovaný. To se odráží nejen na animacích, ale i fyzikálních zákonech a interakci s prostředím.

Když už jsme u hratelnosti, ta má kombinovat to nejlepší z posledních let studia. Rockstar se naučil něco nového takřka z každého svého titulu po vydání GTA IV, a pátý díl z toho bude bohatě těžit. Red Dead Redemption přinese živoucí krajinu mimo město, Max Payne 3 perfektně ovladatelné postavy a živější přestřelky, L.A. Noire pak realističtější postavy a jejich reakce (technologie ze hry bohužel použita nebyla). To úzce souvisí s živoucím světem okolo. GTA V i přes svůj obrovský rozsah (svět má být pětkrát větší, než mapa Red Dead Redemption) je totiž doslova napěchováno detaily (naprosto šíleně napěchováno). Novináři tvrdí, že je nyní prostředí mnohem kompaktnější, na každém kroku je nějaký obchod, budova či restaurace, všude je živé a realistické okolí. Na ulicích navíc bude pětkrát více obyvatel, takže město působí mnohem nabitěji a živěji.

Živý svět je naplněný rozličnou činností. O mini-hrách a nepovinných misích už víme z dřívějška, hráč bude moci přibírat stopaře, řešit podivné situace ve světě, hledat poklady pod vodní hladinou či si zajít na jógu. O to se postará systém „nečekaných událostí“, převzatý z Red Dead Redemption. Ten zaručí, že se kolem bude vždy něco dít, ať už zaběhnete s hrdinou kamkoliv. A když už jsme u potápění, na dně oceánu se nachází fůra vraků a tajemných míst, která skrývají četné poklady a unikátní předměty. Ty navíc nebudou nijak označeny, takže hráč bude muset hledat hezky na férovku, a navíc soupeřit s jinými NPC potápěči, kteří chtějí zbohatnout stejně jako vy.

Překopán byl mobilní telefon, přes který už vás nikdo nebude zbytečně otravovat. K mání bude hned několik užitečných aplikací, jako je internet, foťák, kontakty, sociální sítě, kalendář či aplikace pro opakování misí. Další tři aplikace zatím nechává Rockstar pod pokličkou tajemství.

Jako z filmu

Novinářům byla představena loupežnická mise jménem Blitz Play, což je takřka dokonalá kopie jedné scény z filmu Nelítostný souboj. Naše trojice má za úkol přepadnout obrněný transportér a vykrást jeho obsah. Na místě je příprava, sehnání vozidel, zbraní a případného plánu B, pokud se něco zvrtne. Strategie je jasná – zablokovat cestu transportéru popelářským vozem, a poté jej nabourat ze strany. Zatímco Michael shání a parkuje popeláře, Trevor vyrazil na nedalekou budovu, kde zasedne se sniperkou. Franklin sedí za volantem náklaďáků a čeká na svou chvíli. Přepínání je tu plně v rukou hráče, může se chopit jakékoliv z postav, zatímco zbylé dvě bude ovládat umělá inteligence. Opět se tu ukazuje geniální možnost rozděleného scénáře, kdy je hráč neustále v centru akce, prakticky bez hluchých míst.

Zatímco se Michael s Franklinem kryjí mezi vozy, Trevor má možnost ulehčit kolegům skrze optiku.

Vše je připraveno a nyní už čekáme na transportér. Ten brzdí přesně podle plánu a Franklin dupe na plyn. Transportér padá na stranu a realisticky proráží kamennou zídku. Michale v mžiku připevňuje ke dveřím vozidla plastickou trhavinu a dvířka letí do stran. Vystrašení řidiči padají hubou na asfalt a krabičky s drahocenným nákladem mizí v taškách našich hrdinů. Jenže ejhle, jeden z řidičů stihl stisknout poplašné tlačítko a policie doráží na scénu. Začíná nelítostná přestřelka. Zatímco se Michael s Franklinem kryjí mezi vozy, Trevor má možnost ulehčit kolegům skrze optiku. Přepínání je tu opět zcela na hráči, postavy ale často během určitých situací prohodí inteligentní hlášky, které hráčům poradí ideální chvíli pro přepnutí. Michael tak může požádat Trevora o podporu, případně pobídnout Franklina, aby sehnal vůz. Koho si hráč vybere je opět zcela na jeho uvážení.

Ovládání bylo drasticky vylepšeno a velmi připomíná Maxe Payna 3. Můžete střílet za běhu, přesněji zamířit a máte i dodatečné animace, jako jsou kotouly či přeskoky, abyste se co nejrychleji dostali přes překážky. Max je tu cítit každým coulem, dokonce zaměřovač mění barvu v závislosti na tom, na koho míříte, a informuje vás mini křížkem, když je daná postava mrtvá. To je rozhodně skvělá zpráva, jelikož nabízí nejnovější Max velmi versatilní ovládání a představa, že zpomaleně plachtíme mezi auty nám aktivuje nelítostné slintání. Po akční složce padá na asfalt poslední policista a demo se zahalí do tmy. Je to v kapse.

Grand Theft Awesome

Je velmi jednoduché se nechat pátým dílem unést, a to jednoduše proto, že nabízí neuvěřitelný smysl pro detail v rozsahu, který překonává většinu her Rockstaru dohromady. Je to extrémně ambiciózní projekt, který (možná trochu překvapivě) vrací mnoho žádaných prvků z předchozích dílů, a přitom přidává další hrst nových, neotřelých nápadů. Vývojáři navíc nechtějí jen ždímat provařené principy a přichází s novou strukturou scénáře a celého příběhu, stejně jako pojmu „akce s otevřeným světem“. Grand Theft Auto V vypadá dobře. Možná až moc dobře na to, aby to byla pravda. Pokud se ale najde studio, které podobnou šílenost dokáže skloubit dohromady, je to Rockstar.

Zdroje: GameInformer, IGN, CVG, Edge

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama