Grand Theft Auto V: vše, co potřebujete vědět
Preview Grand Theft Auto Článek Grand Theft Auto V: vše, co potřebujete vědět

Grand Theft Auto V: vše, co potřebujete vědět

Michal Maliarov

Michal Maliarov

95

Včera Rockstar nadzvedl pokličku nad jednou z nejočekávanějších her letošního i příštího roku, abychom se nechali navnadit revolučním šílenstvím v ulicích Los Santos.

Reklama

A když říkám revolučním, myslím to naprosto vážně. S každou svou další hrou nabízel Rockstar hráčům něco nového. Nové herní mechanismy, nové prvky a nové způsoby, jak hrát. S GTA V však vývojáři pochopili, že nabídnout jen něco navíc zkrátka nebude stačit. Vydavatel Take-Two je naštěstí dostatečně benevolentní a studio tak mělo šanci dělat přesně to, co chtělo. Experimentovat, riskovat. Ostatně, když máte na kontě nejprodávanější sérii všech dob, můžete si to dovolit. A právě o to se Rockstar celé roky snažil. Přinést revoluci, inovace a dostatečně variabilní hratelnost na to, aby se jednalo o něco zcela a naprosto nového. Vítejte v Los Santos.

Ve třech se lépe táhne

Už epizodický systém DLC z Grand Theft Auto IV ukázal, že hráči rádi křižují město pokaždé za jinou postavu, která má své mise, svůj charakter a od té předchozí se liší. Vidět to samé město jinýma očima má zkrátka něco do sebe, Rockstar se tak rozhodl přijít s revolučním přístupem k vyprávění příběhu hned od začátku. Zahrajeme si rovnou za tři postavy, mezi kterými budeme moci libovolně a v reálném čase přepínat ve stylu Google Earth. Stisknete tlačítko, kamera se oddálí na planetární pohled a skočí tam, kde se nachází druhá postava. Prosté a efektivní. V misích se toto přepínání omezí více konkrétně, jinak by nejspíše mohlo docházet k příliš komplikovaných situacím.

Jako první byl představen Michael. Novopečený čtyřicátník ve fešném kvádru a s legendární minulostí bankovního lupiče. Po pěkné dohodě s FIB (očekávanou parodií na FBI) se Michael rozhodl odejít do důchodu a přestěhovat se do slunného Los Santos. Peníze však rychle unikají, manželka brnká na nervy a dvě děti nikdy nebyly otci tak blízké, jak by se chtělo. Je načase se vrátit do práce, kterou Michael umí nejlépe.

Druhou postavou je čtyřicátník Trevor, bývalý vojenský pilot a bankovní lupič, který má s Michaelem spojenou „kariéru“. Na rozdíl od kolegy, který nosí drahé obleky a většinu času tráví v centru Los Santos, však Trevora najdete spíše na venkově a okresu Blaine County. Drogová závislosti a agresivní chování zkrátka udělaly své, Trevor nevypadá nejlépe a nepotřebujete stádo volů, abyste jej přiklonili k nějaké špinavé prácičce. To se však možná bude hodit.

Posledním hrdinou je mlaďas Franklin ne nepodobný CJovi ze San Andreas. Jako jediný z trojice nemá tak agresivní minulost a vydělává si lehce neférovým prodejen (a následným čórováním) luxusních aut, což mu samozřejmě nebrání odvádět menší skopičiny v ulicích a obecně otravovat místní policejní složky. Možná právě příliš "obyčejný" život donutí Franklina zkusit něco záživnějšího. Něco s jiskrou. S Michaelem se potká čistou náhodou, to mu však přinese zcela nové zážitky.

Všechny postavy mají spojený příběh, o němž zatím vývojáři mlčí, každá má však i svůj vlastní, zcela nezávislý na základní příběhové lince. Prozatím nevíme, zda budeme moci hrát pouze za svého oblíbence a na ostatní dva se vybodnout, Rockstar každopádně tvrdí, že se hra za všechny vyplatí. Každý má totiž unikátní mise a úkoly, stejně jako schopnosti a inventář, takže by bylo pošetilé vynechat tak velkou část hry. Hrdinové žijí svým vlastním životem, pokud je zrovna neovládáte, jedním ze zážitků tedy bude už jen přepnout na někoho a zjistit, v jaké prekérní situaci se zrovna nachází. Nejvíce máme strach o Trevora. Opravdu nechceme několik hodin dolovat luxusní auto, které nám za dobu naší nepřítomnosti rozfláká na křižovatce.

Všichni postavy mají totiž své unikátní kamarády a kontakty, sednoucí právě jejich světu.

Právě kontrast tří zcela odlišných postav má být velkým herním lákadlem. Rozdíl mezi luxusně žijícím Michaelem a bláznivým Trevorem uprostřed pouštního regionu je prý obrovský, stejně jako jejich okolí a lidé, se kterými se potkají. Všichni postavy mají totiž své unikátní kamarády a kontakty, sednoucí právě jejich světu. Zajímavým zpestřením je možnost libovolně všechny f*ckovat. Rockstar tvrdí, že se v rozličných oblastech dočkáte jiných reakcí obyvatel. Bude tedy rozdíl, pokud na někoho vytáhnete prostředníček v luxusním obchodě v centru města, nebo někde v baru ve vesnici. Už se těšíme.

Svět plný možností

Při počátcích vývoje měli hráči zcela pochopitelný strach o velikost světa. San Andreas nám ukázalo, jak zábavné je žít ve vlastním státě, Rockstar však nehodlá ponechat nic náhodě. Přechod do HD éry s sebou nese své nesporné výhody a pátý díl série má přinést dosud nejdetailnější herní svět, který Rockstar kdy vytvořil. Ústředním bodem mapy bude samozřejmě variabilní a neuvěřitelně kontrastní město Los Santos, do detailů přemodelované z moderního Los Angeles. Stejně jako v případě Assassin’s Creed III však bude město pouze třešničkou na dortu, do kterého jinak spadají desítky kilometrů volných silnic, kopce, lesy, plantáže, přírodní rezervace, pouště a pouštní region, známá hora Mt. Chillad a velké oceánské prostranství, které je navíc plně prozkoumatelné až na samotné dno.

Peníze, finanční trhy a korupce, to je hlavním motivem pátého dílu, takže máme očekávat současné světové problémy, rasismus, finanční krizi, etnickou nenávist a všudypřítomný viditelný rozdíl mezi bohatými a chudými.

Rockstar říká, že je mapa větší, než GTA: San Andreas, GTA IV a RDR dohromady. Možná se nejedná o srovnání přísně kilometrové, rozdíl je především v nabitosti prostředí a jeho různorodosti. Jak řekl Sam Houser, jde tu především o kvalitu, nikoliv kvantitu, právě proto padl výběr na jedno jediné velké město. Extrémně důležitý je také parodický podtext, kterým je Rockstar znám. Poprvé se od předchozích dílů přesouváme do opravdu moderní éry, kde je ústředním tématem především zelený dolar. Peníze, finanční trhy a korupce, to je hlavním motivem pátého dílu, takže máme očekávat současné světové problémy, rasismus, finanční krizi, etnickou nenávist a všudypřítomný viditelný rozdíl mezi bohatými a chudými. Moderní doba má zkrátka dost témat, na kterými si bude Rockstar utahovat.

Natolik nabitý herní svět má jasnou výhodu v podobě obřího počtu aktivit a nepovinných misí, které studio hráčům nabídne. Celá herní mapa má být prakticky poseta rozličnými aktivitami, které ve čtvrtém dílů byly spíše sporadické. Pátý díl se tak konečně vrací ke kořenům série a dává hráčům možnost se vyblbnout. Vše se navíc přesouvá z mobilu přímo na mapu,takže budou aktivity jednoduše viditelné a dostupné. Kromě příběhových misí nás čekají všemožné služby, vykrádání, bankovní loupeže, honičky, rozvážení, kradení aut a samozřejmě sportovní aktivity, unikátní pro každou postavu. Zmíněn byl například golf, tenis, skok s padákem, horská turistika, vodní skůtry a mnohé další. Jak jsem již naznačil, mobilní telefon doznal podstatných změn. Nejen, že vás nebudou neustále otravovat hovory, navíc přibude internetový prohlížeč a dodatečné služby. Přítelkyně a další aktivity, které dříve pouze otravovaly, byly nahrazeny interaktivními a dynamickými událostmi, které Rockstar převzal z Red Dead Redemption. Svět bude nyní plný lidí, kteří po vás budou něco chtít a událostí, ke kterým nebudete mít žádný počáteční vztah. Někdo ukradl babičce kabelku? Je na vás, zda se za ním vydáte. To si takhle jedete po venkově a narážíte na hlouček aut s rozházenými mrtvolami? Vypadá to na drogový obchod, který se nevyvedl. Co takhle prozkoumat okolí? Svět bude zkrátka žít a bude jen na vás, jak hluboko se do něj namočíte.

Z deníčku hrdinů

Nechme ale zatím novinky stranou, Game Informer měl možnost vidět mnohé záběry ze hry a podělil se o zážitky prostřednictvím výpravných vsuvek. Pojďme si tedy popsat jednu z misí. Ta se odehrává v pozdějších fázích hry, kdy se Michael s Trevorem opět vydávají na dráhu zločinu, tentokrát však trochu nedobrovolně. FIB totiž dýchá na záda a pokud se dvojice chce zbavit jejich chapadel, musí pro ně odřít jednu prácičku se záchranou rukojmí. Zatímco dvojice stojí u přistaveného vrtulníku a Michael připravuje inventář, Trevor pořvává na agenta, hlídajícího vrtulník, že tam jen „stojí se sluchátkem, zatímco ostatní vydělávají a š*kají děvky“. Franklin, stojící opodál, si na maniakální výpady Trevora zatím jen zvyká, Michael jej tedy nabádá, aby to tentokrát nehrotil a spíše je kryl z ostřelovačky. Vrtulník odlétá a je to jen chvíle, co se nacházíme nad budovou IAA (místního ekvivalentu CIA).

Zde se situace začíná rozevírat. Franklin na mrakodrapu opodál připravuje ostřelovačku, kdyby se situace vymkla kontrole, Trevor udržuje vrtulník u prosklených kanceláří horních pater a my se ujímáme role Michaela. Ten se připravuje lano a skáče nad propastí. Je třeba si všimnout filmové atmosférické hudby, hrající na pozadí (pro sérii je to novinka) a rychlého komiksového střihu, který si Rockstar vypůjčil z Maxe Payna 3. Proč také ne, vypadá to skvěle. Jak hráč pomalu sjíždí po laně, má plnou kontrolu nad kamerou i pohybem. V kancelářích naproti všichni pracují a dělají své každodenní činnosti, my se však konečně dostáváme k našemu cíli. Ten nemá svůj nejlepší den, jelikož jej právě vyslýchají agenti IAA, kteří ho slibují „odblanit“ baterkou, pokud nezačne mluvit. To se však nemůže stát a než dojde k nejhoršímu, Michael vráží do kanceláře a popadává rukojmí, načež agenti reagují a skáčou pro své pistole. Zde máme poprvé možnost vidět ikonku, která nás nabádá k možné výměně postavy. Můžeme zůstat v kůži Michaela a ubránit se agentům, vývojář však kliká na ikonku a kamera se v mžiku přesouvá do optiky Franklina v sousedním mrakodrapu. Žádné nahrávání, žádné pauzy.

Zatímco se Michael brání za stolem, Franklin se stará o zbytek agentů a v mžiku je konec. Za chvíli je dvojice opět ve vrtulníku a startuje zběsilá honička vzduchem nad centrem Los Santos. Během této honičky má hráč možnost trojího přepnutí. Můžete řídit vrtulník v roli Trevora, snažit se sejmout nepřátelské piloty v roli Franklina nebo je čechrat ze samopalu v roli Michaela. Po úspěšném úniku vrtulník sedá na místo určení a FIB ukončuje misi.

Nabitá kapsa a návrat klasik

Je načase se zmínit o možnostech přizpůsobení a diferenciace. Rockstar již potvrdil, že můžeme zapomenout na hubnutí v posilovně a příliš velké změny postav, jelikož to za námahu jednoduše nestálo a bylo by těžké vše spojit s Euphoria enginem, který stojí v základu. Bude však možné trochu měnit vizáž a především oblečení postav, které bude mnohem variabilnější, než ve čtvrtém dílu. Přesun do Los Santos s sebou navíc nese příjemné změny. Striktní pravidla proti zbraním jsou fuč, vrací se tak oblíbený obchod Ammu-nation a více šílenější kousky ve vašem batohu. Zatím nebyly potvrzeny žádné konkrétní, zbraní však má být mnohem více. To samé platí i o vozovém parku, který bude tentokrát upravitelný s možností tunit auta. Variabilita dopravních prostředků má být úctyhodná, za což ostatně můžeme opět děkovat změně prostředí. Klasické auta a motorky doplní mnoho druhů náklaďáků, speciálních vozů, vrtulníků, letadel a unikátních prostředků, které Rockstar bohužel neodhalil. Návrat hlásí i kola, buginy a další menší prostředky, známé ze San Andreas. Díky struktuře hry a třem postavám se navíc dostaneme k většině mnohem dříve, než u předchůdců.

Vozy prý už tolik neplavou a lépe drží na vozovce, především protože na ně dokázali vývojáři aplikovat dodatečné fyzikální zákony.

Kompletního přepracování se dočkalo ovládání přestřelek a soubojů tělo na tělo, stejně jako fyzikální model vozidel. Za přestřelky a ovládání postav se obávat nemusíme, už Max Payne 3 ukázal, že našel Rockstar dokonale vyvážený systém, které s velkou pravděpodobností přenese i do GTA V. Až na zpomalení času tedy, i když kdo ví. Animace mají být tedy mnohem živější a intuitivnější, než tomu bylo u zpomaleného Nica, což je důležité. Pohodlné ovládání a bohatá interakce s prostředím v tak komplexní hře je nad zlato. Úsměvně zní také výrok Sama Housera ohledně modelu řízení. Vozy prý už tolik neplavou a lépe drží na vozovce, především protože na ně dokázali vývojáři aplikovat dodatečné fyzikální zákony. Řízení v GTA V se má v mnohém podobat high-endovým závodním titulům, co přesně si pod tím máme představit však zatím netušíme. Má se každopádně jednat o velký krok kupředu.

Revoluce? Revoluce!

Není mnoho studií, kterým vydavatelé dovolí natolik riskantní a razantní změny. Nebýt to Rockstar, nejspíše by podobné nápady šly ihned ze stolu kvůli přílišné komplexnosti a časové náročnosti, jenže tohle je Grand Theft Auto. Rockstar s pátým dílem podniká opravdu riskantní krok, jelikož se nesnaží držet v zajetých kolejích a jde do neprobádaného území v mnoha směrech. Z toho, co jsme zatím měli možnost slyšet nás čeká prakticky dokonalá a hra a pokud existuje studio, které se s tím dokáže pomazlit, je to Rockstar. Vypadá to, že se dočkáme mnohem, mnohem ambicióznějšího projektu, než jen „větší, než San Andreas“ a „zábavnější, než GTA IV“. Tohle je nová generace, pánové.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama