Halo 4 – odysea Master Chiefa pokračuje
Preview Halo 4 Článek Halo 4 – odysea Master Chiefa pokračuje

Halo 4 – odysea Master Chiefa pokračuje

8

Nachystejte ovladače, nejslavnější herní hrdina bez obličeje se vrací. Jeho vývojáři chtějí zaujmout jak veterány série, tak i čerstvé maso do mlýnků.

Reklama

Něco končí, a něco nového zase začíná. Je tomu pět let, co jsme finišnuli fajt a dali hlavnímu hrdinovi série Halo vale. Jenže zábavní průmysl je jedna velká nekončící mašina. Poté, co se Bungie jako autoři ságy o Johnovi-117 odebrali do svých luxusních vil na karibských ostrovech, lopatu po nich převzalo studio 343 Industries. To bylo vytvořeno speciálně proto, aby s kultovní značkou pokračovalo.

Avšak jak všichni víme, málokdy se stává, že nováčci udrží stejnou míru kvality, jako zakladatelé. Ilustruje to i rozdíl mezi Modern Warfare 2 a 3. Jaké esa tedy po rukávech schovávají herní inženýři z 343?

Já, kultovní legenda

Pověst je rozhodující a očekávání klíčová. 343 Industries proto Halo 4 sestavuje tak, aby co nejvíce upomínalo na své předchůdce. A to sebou nese prvky pozitivní i méně šťastné.

Začněme negativy. Od prvního Halo uběhlo spoustu vody a za oněch 11 let došlo k nezadržitelnému rozvoji žánru stříleček. Zatímco v době prvního výletu do světa Halo se našimi harddisky proháněly fantaskní tituly jako Daikatana či Red Faction, dnes jde o výrazně pokročilejší pseudorealistické válečné akce jako Call of Duty nebo Battlefield. Dokonce i ten Duke Nukem Forever už stihl vyjít.

Nejpozději v době prací na Halo: Reach bylo na Bungie poznat, že by ráno sérii ubíralo temnějšími uličkami; také někteří z fanoušků se vyslovili spíše pro snahu oprostit se od supervojáků Spartanů a užít si apokalyptickou válku s Covenantem raději z perspektivy ubohých mariňáčků.

„Čekáte-li od Halo 4 nějakou explozi kreativních inovací, budete muset zatlačit slzu.“

343 ale vrací přesně ten starý feeling plný nadlidských výskoků a heroického étosu plného detailů na lesklou spartanskou superzbroj. Zpět jsou i lokace oplývající mimozemskými stavbami zjevně sestavenými z různých pravítek. A navrací se také řada starých nepřátel.

Je-li to váš šálek kávy, nechte si chutnat. Ale čekáte-li od Halo 4 nějakou explozi kreativních inovací, budete muset zatlačit slzu.

Master Chief 2.0

Halo 3 ukončilo válku lidstva s mimozemskými fanatiky Covenantem. Zatímco přeživší lidé se domnívají, že Master Chief při této události zaklepal bačkorama, na nejtěžší obtížnost bylo v epilogu Halo 3 odhaleno, že je živ a zdráv... a společně s Cortanou skončil kdesi u neznámé planety.

Právě zde má začínat díl čtvrtý, jež navíc chce být začátkem nové trilogie pojmenované jako "The Reclaimer Trilogy" (‚reclaim‘ = ‚získat zpět‘). Pro určité propojení sahá 343 do knih, jež rozšířily svět hry, primárně do Halo: Grassland odehrávající se po konci Halo 3. Tvůrci již procedili i (vcelku standardní) strukturu trilogie – Halo 4 ji otevře, Halo 5 bude nejtemnější část, Halo 6 naopak její události definitivně vyřeší.

Bylo také odhaleno, že příběh obsahuje „shield world“, tedy dutou planetu určenou k přečkání aktivace halo konstrukcí. Objevila se již v strategickém levobočku Halo Wars a je tak trochu možné, že otevřený konec Halo Wars bude do nějaké míry provázán s Halo 4.

"Momentálně o nich mluvíme jako o starověkém, temném zlu, které není jako nic, co Master Chief kdy uzřel.“

Detaily ohledně příběhu nejsou známé a Microsoft si je pravděpodobně podrží až do velké show červnové na E3. Je ale dost indicií ke spekulacím o tom, kdo nám bude ve čtverce dýchat na hledí.

"Momentálně o nich mluvíme jako o starověkém, temném zlu, které není jako nic, co Master Chief kdy uzřel," pronesl teatrálně kreativní ředidel Josh Holmes. Vzhledem ke skutečnosti, že planeta ze závěru Halo 3 nesla znamení Forerunnerů, tedy stavitelů Halo konstrukcí, jsou očekávatelnými záporáky oni.

Fanoušci spekulují nad tím, že může jít i o nového nepřítele, popřípadě že bojovat budeme stát proti lidské chamradi z hlubin vesmíru. V rámci story Halo totiž pozemšťané před tisíci lety měli své impérium, ale Forefunners je porazili a vrátili zpátky na Zemi.

Neznamená to, že neuvidíme staré známé z Covenantu - v nějaké formě by se měli ukázat i oni. Ukáže se samozřejmě i Cortana, která má vlivem událostí předchozích her procházet nějakým druhem nebezpečné poruchy. A i přes důraz na zachování arkádové hratelnosti má Halo 4 nabídnout stejně depresivní atmosféru jako Halo: Reach.

Starý nový multiplayer

Je ovšem dost dobře možné, že vám nějaké niterné prožitky Master Chiefa jsou u zadele a jste tu především kvůli hře více hráčů…

V multiplayeru osedláme nové Spartany VI s jejich vylepšenou zbrojí. A nezůstane jenom u toho, protože zbroj si půjde dále vylepšovat a personalizovat. Nové haraburdí navěšované na váš bojový mundur bude symbolizovat perky získatelné v průběhu hraní.

Již nějakou dobu se ví, že 343 cílilo na dynamický prožitek ve hře více hráčů, který by se - nikdo to nechce říct nahlas, ale je to tak - více blížil sérii Call of Duty. Ač 343 tuto inspiraci vehementně popírá, konkurence napříč herním průmyslem si nelze nevšimnout. A podobná reakce na nejprodávanější herní sérii současnosti je přirozená.

Nedávná událost Microsoft's Spring Showcase ukázala duo nových map - Warehouse a Wraparound. Zatímco první simuluje pozemskou instalaci, druhou vystavěli forerunnerští zedníci.

„Multiplayer má také vysvětlovat důvodů, proč proti sobě zápasí rudí Spartani s modrými Spartany.“

Jak je příznačné, obě mapy oplývají velmi trojrozměrnou konstrukci o více patrech. Warehouse se pak vyjímá především úzkými uličkami, zatímco Wraparound je více otevřená. Obě byly vytvořeny exkluzivně pro multiplayer a nemají symbolizovat lokace z kampaně.

Není bez zajímavosti, že multiplayer má také vysvětlovat důvody, proč proti sobě zápasí rudí Spartani s modrými Spartany. Znovu se tak vrací spekulace nad příběhem singleplayeru a možnou občanskou válkou pozemšťanů. Ale zanechme hypotéz a jenom pogratulujme autorům machinima seriálu Red vs. Blue (viz box) k historickému sukcesu.

Red vs. Blue, seminální dílo machinimy

Chcete natočit film, ale nemáte takové detaily jako kameru, mikrofony, herce či světla? Nevadí! Natočte si ji ve videoherním enginu!

Tomuto žánru se říká machinima a právě Halo jej výrazně ovlivnilo svou fan sérii Red vs. Blue. Šlo o první machinimu, jenž získala široké uznání komunity, kritiků i filmovědců.

Kdo si sérii chce dát, nechť míří semhle. A (oba dva) zájemci o detailní a sofistikované vědecké pojednání na téma machinimy mohou nahlédnout do české diplomové práce o ní.

Utrhačný vizuál

Nejspíše nikoho nepřekvapí, že Halo 4 má být doposud tou nejkrásnější, nejvychytanější a nejlépe ozvučenou hrou v sérii. 343 se pyšní tím, že nahrávalo zvuky skutečných vojenských udělátek a podobnými audiovizuálními detaily.

Ve své prezentaci zkrátka Halo 4 jde s dobou. Shrnula to šéfprogramátorka 343 Corrine Yuová, když prohlásila, že jde o "nejlépe vypadající hru na Xboxu 360". To by to bylo, aby v tom něco nebylo!

Pár vrásek na čele přesto Halo 4 vzbuzuje. Ke konci loňského roku totiž z 343 odešel kreativní ředitel Ryan Payton. A nebylo to proto, že by se vydal za zbytkem Bungie na dovolenou - pro Kotaku totiž prohlásil: "Halo, které jsem chtěl dělat já, bylo fundamentálně odlišné (od verze 343)." Payton si založil vlastní studio a i nadále vysvětloval, že nehodlá "marnit schopnostmi pro někoho, kdo je nedovede ocenit."

Payton sice jedním dechem dodal, že má v 343 "nezlomnou důvěru", není ale třeba jasnosřivosti ke vnímání velmi silných výraziv.

Zkouška ohněm

Je tedy nasnadě, že Halo 4 bude pro 343 Industries zkouškou ohněm. Jde o první titul studia, navíc titul se silnou komunitou. Na druhou stranu, studio má v rukou silné know-how a především naditou šrajtofli Microsoftu, a může si tedy dovolit zaplatit ty správné vývojáře.

Než nás zasáhnou další detaily, bude přesto nejlépe udržet si zdravý pesimismus. Jakmile se objeví další novinky, najdete je u nás.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama