Honba za zlatem z konzolového dolu aneb PC platformo sbohem!
Blogy čtenářů Článek Honba za zlatem z konzolového dolu aneb PC platformo sbohem!

Honba za zlatem z konzolového dolu aneb PC platformo sbohem!

Jan Verner

Jan Verner

Ať už se nám to líbí nebo ne, konzole skutečně vládnou co do prodejnosti her a tím pádem se stali pro vývojáře stěžejní platformou a konzole s jejich…

Reklama

Ať už se nám to líbí nebo ne, konzole skutečně vládnou co do prodejnosti her a tím pádem se stali pro vývojáře stěžejní platformou a konzole s jejich zisky v dnešní době pro vývojáře představují jakýsi pomyslný zlatý důl, z kterého mohou těžit jedna báseň. Je to ale správné? Nese to nějaká rizika? Nejen na tyto otázky dostanete v dnešním článku odpovědi...

War, War Has Never Changes...

Čím dál častěji vedou PCčkáři s konzolisty bitvy, ve kterých se meze nekladou a padají skutečně ostrá slova. Sám jsem se jednoho takové bohužel zůčastnil a stydím se za to. Co ale vede PCčkáře proti konzolistům do oné nelítostné bitvy na jejímž konci nakonec oba vyváznou s pošramocenou pověstí?! Důvody jsou různé, ovšem nejčastějším důvodem je tvrzení, že konzole brzdí vývoj a jedná se pouze krabičky z levného plastu nesoucí zastaralý Hardware. Je ale třeba se na tuto problematiku podívat také z druhé strany a uvědomit si všechny souvislosti souvisejíc s ní.

Herní vývoj

Asi každému průměrnému inteligentnímu člověku je jasné, že herní vývoj něco stojí a to něco si vývojáři nevycucají z prstu. Vývoj něco stojí, reklama něco stojí a v neposlední řadě také distribuce něco stojí. Nejen to musí vydavatel zaplatit a ještě něco vydělat. Vydavatel, jakožto poskytovatel financí vývojáři pracujícím pro něj, chce tedy pochopitelně na daném titulu co nejvíce "trhnout" a jelikož je konzolový trh nejvýnosnějším, pak jeho vyhlídky budou směřovat právě tam. Neříkám že je to špatně, ovšem někdy si vydavatel diktuje příliš mnoho a dočkáme se tak zjednodušených herních principů, osekané DX9 grafiky, neúměrné náročnosti a někdy i hromadou bugů. To ovšem trápí pouze PC, jelikož konzolím a jejich uživatelům to vyhovuje. Navíc bugy a malé fps se konzolí netýkají a celková jednoduchost jim naopak sedne. Perfektní ukázkou tohoto přístupu je společnost Activision se svou nesmrtelnou sérií Call Of Duty. OD 4. dílu jsme se nedočkali žádných inovací a začala to být nudná, stereotypní, koridová střílečka, kde jednoduchost hraje prim a čím dál tím více nabírá série Call Of Duty na klesající tendenci přítomnosti inovativních prvků této nesmrtelné série. 

Mnoho titulů se tedy zavděčí jedné straně, ale naopak se nezavděčí té druhé straně, tzn. PCčkářům. Nutně to ovšem nemusí být vždy náročný titul o neúměrné náročnosti ku grafice, ovšem je to jeden z možných faktorů. Dostane se nám tedy titulu s herní dobou okolo 6 hodin, obtížností hodnou kopnutí do míče a v horším případě i větší náročností a hromadou bugů. Co tedy takový PCčkář začne dělat? Začne nadávat na konzole a s hrdostí prohlásí, že si od daných vývojářů už nikdy nic nekoupí. Ono to ale není zdaleka tak jednoduché jak by se mohlo zdát, je zde několik problémů, které si žádají určitá opatření a jednoduše se nelze zavděčit oběma stranám.

$$$ aneb strýček skrblík v akci

Jak již bylo zmíněno, pro vývojáře je PC trh o hutnou část méně zajímavější, než trh s herními konzolemi. Důvodem je v dnešní době již rozšířené pirátství, které je bohužel rozšířeno v nemalé míře. Je to jednoduché, malé dítě zasedne k PC, nějaká hra se mu zalíbí, tak si ji jednoduše stáhne, a když už u toho je, stáhne si i pár dalších aby bylo co dělat. Horší totiž je, že to nejsou pouze malé děti, většina teenagerů to taky tak děla a bohužel nikdo z nich nedomýšlí důsledky a už vůbec si neuvědomují, že tím vlastně někoho okrádají o peníze. Jedná se totiž o naprosto totožnou kráděž, jako kdyby jste třeba v krámě ukradli rohlík, nebo rovnou mobil či tablet. Ovšem tito lidé vývojáře právě okradli o nemalý zisk, zvlášť když je pirátství rozšířené na takové úrovni, jak ho známe dnes. Když se toto pokusíte pirátovi vysvětlit, začne "okecávačka" že vlastně nikomu nic neukradl, že to dnes dělá každý atp. zkrátka hloupé výmluvy hodné 5ti letého děcka. A právě kvůli takovýmto lidem se PC trh stal a čím dál tím více se pro vývojáře bude stávat méně a méně zajímavějším. V tuto chvíli na scénu přichází Strýček Skrblík, tedy vydavatel, který s prodeji na PC zdaleka není spokojený a uvědomuje si, že pokud chce v této branži přežít a něco vydělat, musí se více zaměřit na konzolový trh a zároveň se mu co nejvíce přizpůsobit.

 

Proto se tedy hry jako Call of Duty tak dobře prodávají, je to proto, že na vývoji titulu má velké slovo vydavatel a chce se co nejvíce přizpůsobit té, pro vydavatele, správné straně a jak jsme již mohli minulý rok vidět, očividně se mu to vyplácí a nejnovější díl Call Of Duty se stal vůbec nejprodávanějším titulem na herní scéně s jeho 25 miliony prodaných kopií. Activision na tomto titulu "trhnul" neuvěřitelnou 1 miliardu dolarů! Konzolových verzí se prodala většina, tzn. několik milionů, přičemž té PC verze se neprodal ani pouhý milion. Toto je nádherná ukázka dnešního přístupu většiny vývojářů. Je to ovšem logické, pokud chci co nejvíce vydělat, musím se trhu přizpůsobit, v tomto případě tedy konzolovému trhu a mezi námi, kdybych byl na místě hlavy Activisionu, nezachoval bych se odlišným způsobem i přes potencionální obdiv a oblibu počítačových hráčů.

 

Ovšem vydavatel by se pochopitelně rád zavděčil všem, ale zkrátka to není možné už jen kvůli již jmenovaným důvodům. Je tu ale ještě jedna věc, kterou musí vydavatel řešit v případě toho, že jeho titul bude multiplatformním.

Tím zásadním problémem je právě zastaralost konzolí, tudíž je jasné, že pokud bude titul multiplatformním, nedočkáme se kdoví jakého grafického zpracování. Většinou se nám naopak dostane titul s průměrnou DX9 grafikou, v horším případě i naprosto neúměrnou náročností ku grafické stránce hry. S tím souvisí i rychlost herního vývoje, o tom ale až za chvíli.

Druhým problémem je zcela odlišná architektura herních konzolí od desktopových systémů, ukrytých v našich plechových miláčcích. Mnohdy právě odlišnost architektur má za následek abnormální náročnost a bugy, které mohou při konverzi z cela odlišné architektury, vzniknout.

Ano je to smutné, ale nevěste hlavu, ne každý vývojář se chová jako Activision. Kupříkladu Polské studio CDPROJEKT, jež stojí za vzniknutím obou dílů úspěšného RPG Zaklínač, který je pouze na PC! V tomto případě vývojáři nebyli omezeni problémy s konverzí a mohli se na obou dílech pořádně vyřádit a taky to podle toho tak vypadá a zvlášť druhý díl Zaklínače se řadí mezi ty graficky nejvyspělejší. Docela se divím tomu, že autoři po prvním díle měli finance na vývoj dílu druhého, ještě k tomu s tak pěkným grafickým zpracováním, ovšem je vidět, že prodeje z pc verze jim nestačí či si chtějí nějaký ten zloty vydělat a podle neoficiálních informací se již pracuje na Xboxové verzi tohoto skvělého RPG.

Určitě si říkáte, proč sakra dělají only PC tituly, když by se jim očividně vyplatilo dělat minimálně tituly multiplatformní, v lepším případě dokonce PS3/Xbox exkluzivity. Tento fakt většinou souvisí s odlišnou architekturou a s minimem zkušeností autorů, co se týče konverze na konzole.

Ovšem nemůžeme přehlížet fakt, že konzolových exkluzivit je vskutku více, než na PC. Pokud bych měl jemnovat namátkově, kupříkladu L.A Noire, Red Dead Redemption či PS3 only exkluzivita, série Uncharted. Tituly podobné již jmenovaným jsou pro vývojáře zlatým dolem, a ještě se k tomu nemusí "piplat" s PC verzí. To se pochopitelně nelíbí nám, PCčkářům a ihned máme na daného vydavatele vroubek a naše zášť vůči konzolím jen nabude na váze.

Herní vývoj no.2

Dostáváme se pomalu, ale jistě ke konci dnešního článku a já vám ještě nesdělil, jak se to vlastně má s tím spomalováním herního vývoje herních konzolí. Mnohokrát bývají konzole PCčkáři proklínány za jejich zastaralost a tím pádem spomalování herního vývoje jako takového. Jak už jsem ale psal, je třeba se na tuto problematiku podívat také z druhé strany a brát celou věc objektivně.

Jak každý jistě ví, na konzolích se toho prodá bezkonkurenčně nejvíce. Pokud by vývojáři žili pouze z PC platformy, jen tak tak by zaplatili vývoj na daný titul, spíše by se vývoj daného titulu ani nezaplatil, a každý vývojář chce logicky alespoň něco vydělat a když nevydělá, je problém a studio by v případě přítomnosti pouze jediné platformy, to jest PC, mohlo klidně zbankrotovat. Potom by Hení vývoj nebyl žádný a na co by nám byli naše natuněné kladélka kdyby na nich nebylo co hrát? Z toho vyplývá, že můžeme za konzole být rádi, jelikož díky nim nějaký herní vývoj stále je a s nástupem nové generace konzolí se zase posune o kus dál. Přesně tohle je celý princip Herního vývoje jako takového. Kdybychom hry poctivě kupovali, vývojáři by se více orientovali na PC trh a vše by mohlo vypadat zcela jinak, v nás prospěch, nikoliv konzolistů. Proto bych vás chtěl poprosit, podpořte vývojáře koupí titulů, které za to stojí a které za to nestojí, nestahujte, jelikož vám za to nestojí. Podpořte vývojáře pro lepší zítřky s kvalitnějšími tituly, podpořte Herní trh jako takový a kdoví, třeba se jednoho dne dočkáme toho, že PC platforma zaujme místo primární platformy pro vývojáře a PC trh se pro ně stane zajímavým.

Já se s vámi loučím a opět se těším na vaše názory a smysluplnou diskuzi...

Reklama
Reklama

Uživatelský článek

Uživatelský článek se řídí pravidly webu. Obsah vytvořený nebo nahraný uživateli v žádném případě nevyjadřuje názor provozovatele. Za obsah stránek vytvořený nebo nahraný návštěvníky neneseme žádnou odpovědnost.

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama