Zpět na článek

Diskuze: HUD jako přežitek doby? Herní design potřebuje změnu

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

BosperCZe
BosperCZe
Level 1 Level 1
6. 7. 2021 22:51

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Hezký článek. Jen bez HUD a nebo poznámek v mapě bych se ve hře neorientoval. Jde o to když to člověk zapne jednou dvakrát za týden, tak to prostě nedá. Občas mu je to lepší připomenout. Ale zase na druhou stranu. V první kupoli Gothic bych mohl běhat bez mapy i po vzbuzení ve tři ráno. Ale asi dnes jde o to hry prodávat a ne je hrát, natož nějak dlouho. Vidím to u známých. Koupí, dohrajou a už čekají na další 3A titul a já ještě pořád dohrávám ty staré a na nové nemám čas . Nebo než se k nim dostanu mají remaster 🙂 (viď Mafie 2). Ale asi místo zvedání obtížnosti budu od teď experimentovat s omezením informací ze strany různých přidaných ukazatelů, diky.

Ryzz Ryzz

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Článek super, ale omývání vibrací a haptiky pořád dokola, mě vůbec nebavilo... Konzole jako takové mě nebaví. VR je o dost lepší, ale hráčům na pc opravdu vibrace nepomůžou. HUD je super ve scifi hrách, kde může být zabudovaný v helmě a za mě i sensory jsou v pořádku.

fabioozo86

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Strilecky ktere jsou koridorove ala CoD a BF by se dali bez HUDu ale Openworld hry ani nahodou, tak dobrou pamet fakt nemam brouzdat se svetem podle pameti :D

Pan_Mopadzi

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Zajímavý článek. V době, když jsem se ještě věnoval svému videohernímu koníčku, jsem u videoher řadu let vypínal všechno, co vypínat šlo, případně jsem tyhle herní berličky co nejvíce "zneviditelnit". Ta čistá, ničím nerušená obrazovka, to byla prostě paráda 🙂 A když jsem si ještě u každého titulu hrával s nastavením TV obrazovky, aby například noc byla skutečně tmavou nocí, kde nevidím skoro na krok (žádné šero a světla jako ve dne), tak byl zážitek z videoher pro mě mnohem přirozenější, zajímavější, zábavnější, napínavější a především uvěřitelnější. Spoléhat se na to, co vidím, prozkoumávat a kochat, o tom to celé je... Pominu-li závodní tituly, kde je HUD naprosto postradatelný a pro mě absolutně zbytečný, tak u příběhových videoher chybějící HUD navíc slušně navyšuje obtížnost, což je plus. Takže pokud se časem dopracuju k tomu, že si zase občas nějakou tu bezvadnou videohru zahraju, tak budu rád v tomhle trendu "čistá obrazovka" pokračovat... Při hraní mě už dávno nezajímá skóre nebo nalezení všech nepodstatných ptákovin, ale v první řadě zážitek a pokud možno zážitek nezapomenutelný. Na druhou stranu rozumím tomu, že se velká část hráčů bez HUDu obejít nemůže nebo nechce a je dobře, že tady stále máme možnost volby 🙂 Pěkný a pohodovou naplněný víkend 🍀

kingroad144
kingroad144
Level 1 Level 1
2. 7. 2021 12:24

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Osobně HUD využívám hojně, pokud chci od hry větší výzvu vypnu si to. Ale např. Když jsem si snad půl h nastavoval Ghost Recon Breakpoint, (chtěl jsem to co nejvíc Real) tak si říkáš je to takové sporné, Voják je určitě zvyklý si pamatovat a odpočítávat kulky v zásobníku, tak proč bych to nemohl mít na obrazovce on to určitě minimálně přibližně ví. Já do toho žiji životy Vikinga, Westernového pistolníka, rytíře a dalších 50her, kde jsou mechaniky jiné a nemám čas cvičit si svůj mozek abych podle výstřelů věděl kolik mám kulek v zásobníku. Ovšem zase si zapnu zranění pokaždé když mě někdo trefí, málo životů, těžkou obtížnost AI ATP.. třeba Zaklínače když jsem pustil podruhé, tak jsem si všechen Hud vypnul nebo minimalizoval velikost, je z toho větší požitek, nebrání ti nic ve výhledu a tak dále. result: Asi by to mělo být na každém individuálně, pokud to tedy není řešené jako ve zmiňované Tsushimě, kde mne tato řešení více než nadchla, zkoumal jsem tak svět s mnohem větším nadšením. Fakt je, že třebas ty Survival hry to vůbec nepotřebují, když to může být řešené např. nějakým osobním deníkem, kde to vše může být napsáno a nemusí to vadit na obrazovce. Pravdou také jest, že čím jsou v této oblasti vývojáři kreativnější tím mám ze hry větší nadšení. Přeci jen, HUD je něco co vás hrou doprovází celou dobu.

Duchino

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Když se řekne absence uživatelského rozhraní, hned se mi vybaví Black & White, kde 99% šlo efektivně ovládat gesty. Ale asi to u hráčů nemělo tak velký úspěch jako v mém případě, jelikož do dvojky vrátili ovládací panel přes čtvrtku obrazovky.

Accus

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Absence ukazatelů musí taky korespondovat s level designem. Jedna věc je mít ukazatel směru kam jít protože jinak by to nikoho logicky nenapadlo a druhá věc je mít svět poskládaný tak důmyslně, že cestu každý odhalí a nebude bloudit. Já sem například fakt jelito na hledání předmětů ve virtuálním prostředí. Možná je to z větší části tím že se ve hrách sbírají kraviny a jsou na místech kde by je logicky nikdo nehledal. Zároveň kdo má pak mezi X předměty na poličce hledat ten jeden co není jen textura ale skutečný předmět k sebrání?

Shady 93
Shady 93
Level 29 Level 29
2. 7. 2021 10:12

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Mě se v tomhle ohledu hrozně líbí první Gothic. Jenom basic ukazatel zdraví, mapu si člověk nejdřív musí najít nebo koupit, lokace musí prozkoumávat sám, sám musí zjistit kam jít, s kým mluvit, žádné trapné ukazatele úkolů atp. Možná proto je to pro mě i po těch letech hra s nejlepší atmosférou.

CRYPT
CRYPT
Level 12 Level 12
2. 7. 2021 19:13

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Shady 93 To je sice hezke, ale kolik lidi ma fakt cas hrat "simulaci" .... Nemam absolutne nic proti tomu, aby to slo vypnout, nebo s odpovidajici obtiznosti to proste zmizelo, ale clovek, ktery proste nema cas sedet perma u jedne hry (zivot, odpovednosti, atd atd atd .......) si chce hru vychutnat normalne.... Si nedokazi predstavit treba Skyrim, ktery uz hraji po xte, ze bych to hral komplet bez hudu, jen treba s compassem a mapou.......

Stargat3
Stargat3
Level 1 Level 1
2. 7. 2021 08:55

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

"Extrémní" HUD, který označuje kdejakou blbost, vede hráče za ručičku a vlastně dělá z hráče debila, se mi taktéž nelíbí. Ale co je horší, jsou "šesté" smysly (walhacky) hlavního hrdiny. To je doslova rakovina současných her. Tohle je krásný příklad toho, že herní studia prostě chtějí, aby hru hrál a dohrál (jinými slovy koupil) opravdu každý (i zombie) a pak ty hry podle toho vypadají (hráči jsou bez HUDu takzvaně frustrovaní 😂 ). A proto mám rád staré hry, kde se od hráče vyžaduje alespoň minimální pozornost a zájem prozkoumávat prostředí. Třeba takový Half-Life (a samozřejmě spoustu dalších her) ti neřekne, kam máš jít a co např. zmáčknout apod. Zatímco dneska ve hrách stačí random běhat a stačí se dívat, co má výrazné outliny a zbytek nezájem (když to přeženu, byť někdy to tak opravdu je). Takže za mně více dobrého herního (level) designu, méně otravného HUDu. Jinak, souhlasím taktéž s autorem ohledně Metra. A je to přesně ten příklad, jak jsem zmínil výše. Hezky po staru prozkoumávat herní prostředí, vyprávění příběhu prostřednictvím prostředí a je vlastně na hráči (nikoliv na hře), co najde a co mine. Dalším takovým příkladem je Stalker (takový namodovaný stalker s kompletně vypnutým HUDem je TOPovka).

Ria Kon
Ria Kon
Level 1 Level 1
2. 7. 2021 08:23

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Co jde převést do hry ala Ghost of Tsushima, ale kompletní odstranění HUDu by mělo být vždy pouze volitelné, jinak se dostaneme k tomu, že všechny hry budou jen pro hardcore publikum. A byť spousta "pravých hráčů" hází ramena, jak jim na casual hráčích nezáleží, tak právě díky nim herní trh tolik narostl. Ze spousty se pak i "opravdoví" hráči stali, ale bez měkkého startu by tomu tak nebylo. No a pokud bude malá hráčská základna, tak to hrám neprospěje.

Horizont událostí
Horizont událostí
Level 26 Level 26
2. 7. 2021 01:50

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Odstranění zaměřovacího kříže u 3person pohledu muže HUD nahradit laser, viz DeadSpace, u 1person pohledu bych zavedl střelbu jen přes mířidla (jinak ve hrách ani nehraji), plus při míření by se pohyb postavy radikálně snížil. Kontrola počet munice bych okopíroval ze skutečnosti, prostě si zkontrolujete zásobník, které jsou konstruovány tak aby jste měli přehled (nebo opět viz DS). Zavedl bych reálnou mechaniku, kdy při bojovém přebití přijdete o zůstatek nábojů v zásobníku (V Division 2 si toto můžete nastavit). Výrazně bych omezil počet nesené munice (Na cca trojnásobek The Last of Us 2) a naopak zvýšil její účinnost. Odstraněním HUD by se vyřešil i problém s vypalováním statických vzorů u OLED panelů. Ve vojenských systémech naopak význam HUD (V případě T14 + VR) roste a mnohdy je i klíčovou otázku bytí/nebytí projektu - viz T14 Armata, která má problém i s touto technologií. Na druhou stranu USAF již přilby s HUD zavádí.

Smazaný uživatel
Smazaný uživatel
Level 24 Level 24
2. 7. 2021 01:43

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

tak ono uz prvni metro bylo zajimave udelany ze cim vyssi obtiznost tim min hudu tam bylo

Troglodyt

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Prave v Days gone a plno podobnych open world her kdyz po stisku tlacitka vidim ikony kde je všude loot a tim padem stereotypni sbirani predmetu, namisto přímeho hledani okem, prestane bavit hodne rychle.

Jakub Žežule
Jakub Žežule
Level 1 Level 1
1. 7. 2021 23:31

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Troglodyt Days Gone šel řešit z hlediska imerze určitě lépe, ale strašně moc tomu pomáhají ty detailní lokace. Měl jsem z toho připravených pár obrázků, ale už jsem je nikam nenarval :)

Mike86
Mike86
Level 3 Level 3
1. 7. 2021 22:16

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Tedy Vaše starosti bych chtěl mít. Skoro mám pocit, jako by článek napsal pan Vávra, akorát zde chybí jeho osobitý styl. Co třeba hráči, kteří nehrají hru kvůli obtížnosti a výzvě, ale kvůli příběhu nebo "vypuštění páry", podobně jako u filmů. Tak to snad jsou "lamy", které nemají právo hrát a nebo musí u her trpět, aby si mohli užít nějaké dílo. Asi ano. Pravověrný hráč přece musí u hry potit krev. Tento způsob myšlení mi připadá poněkud povýšenecký až arogantní. Někteří lidé mají i jiné zájmy než hraní a u her si chtějí třeba jen odpočinout. Co třeba brát trochu ohled? Když už jsme u imerze, tak jistě hrajete hry zásadně bez titulků a v jazyku, který odpovídá danému prostředí (u některých her není k dispozici, takže se imerze ztrácí již z principu). Kdyby už hry měli takové hardcore prvky, tak by měli být nastavitelné a ne pevně zvolené.

Jakub Žežule
Jakub Žežule
Level 1 Level 1
1. 7. 2021 22:25

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Mike86 Ach jo. Přečtěte si závěr.

Mike86
Mike86
Level 3 Level 3
2. 7. 2021 00:11

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Jakub Žežule No tak moje chyba, no. Ovšem na tom jazyku si stojím. Pokud se hra odehrává mimo úředně anglosasky mluvící státy, měl by mezi mluvenými jazyky být i ten lokální. Přece jen je mezi těmi hrami, méně těch, co se odehrávají mimo území USA a s neamerickými postavami, takže je to svým způsobem exotika. A když už exotika, tak poctivá a ne jenom angličtina s lidl imitací přízvuku. Z toho však moc peněz nevytřesou, že? Na druhou stranu, tolik takových her zase velké společnosti nedělají, aby je to zruinovalo nebo ano? Aspoň by pak bylo vidět, že nehodlají protěžovat jen vybrané kultury. Opravdu nechci vidět další hru ve stylu Kingdom Come, ať už z hlediska obtížnosti, tak u mluveného slova.

TheEvo

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Mike86 Máš nějaký příklad toho chybějícího dabingu kromě Kingdom Come? Protože mě teda vůbec nic jiného ani nenapadá.

Mike86
Mike86
Level 3 Level 3
2. 7. 2021 10:06

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@TheEvo Samozřejmě, napadá mě takový Resident Evil VIllage, Sleeping Dogs, Assassin's Creed Revelations/Origins/Odyssey (zřejmě i u Valhally, i když tam nevím, jak by se s tím popasovali, když se to odehrává v Norsku a v Anglii) Far Cry 2 i 4 (nevím jak třetí díl). Pak mě napadá ještě, jak třeba řeší dabing u různých národů v Age of Empires a u jiných podobných historických strategií? Bez těch titulků uznávám, že to moc nejde, pokud člověk není polyglot a to ve většině případů opravdu není. U filmů však volím český dabing, protože se chci plně soustředit na děj a dění na obrazovce a nehodlám se něčím nechat rozptylovat. U her pokud je k dispozici tak také, jednak u některých her ten dabing mám rád a pak fakt, že většina z těch starších her, co jej měla, stejně nepodporovala více jazykových verzí.

Defibrilator

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Mike86 Ve Sleeping Dogs to mas cca 70/30 mandarinstina/angličtina

TheEvo

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Mike86 Když se hra odehrává s jednou národností, jako například ten Kingdom Come, tak by to smysl dávalo, ale co v případě když je tam těch národností víc? To má každý mluvit svým jazykem a nějakým kouzlem si navzájem rozumět jako to má například Tomb Raider? Musí Bayekův dabér umět egyptsky a latinsky/řecky, aby si rozuměl s Egypťany a Římany? Jak by si Američan rozuměl s upíry z východní Evropy? Lokalizovaný dabing je pěkná, ale poněkud nepraktická věc. Navíc o ni není moc velký zájem. Druhý odstavec nechápu. V předchozím komentáři jsi psal, že chceš, aby postavy mluvili lokálním jazykem. Teď píšeš, že si hry i filmy přepínáš do češtiny, pokud to jde.

Mike86
Mike86
Level 3 Level 3
2. 7. 2021 15:16

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@TheEvo V té angličtině to také musí nějak řešit a z toho by vycházeli. U Resident Evilu by museli sehnat rodilé mluvčí a na ty americké postavy sehnat nějaké bilinguální mluvčí, kteří by ten místní jazyk museli mluvit dost lámaně, aby bylo poznat, že nejsou místní. Ovšem to jsou složitosti, se kterými se málokdo, chce obtěžovat. Je to jenom práce navíc. I kdyby to nakonec omezili na jeden místní jazyk (pouze arabština v Origins, řečtina v Odyssey, rumunština v Residentu), peněz jim z toho moc nekápne, a pak je pro ně důležité kopat za vlastní tým, což je v případě CAPCOMu Japonsko, v případě UbiSoftu Francie. Nakonec si většina hráčů stejně zvolí dabing ve svém jazyce, tak proč něco měnit, že? Za náš tým bohužel tehdy nikdo nekopal, i když to byli naši vlastní hráči. Ti, co hry hrají v jazyce místa, kde se hra odehrává, to dost možná dělají hlavně proto, že je ten jiný jazyk pro ně něco exotického a svěžího, na rozdíl od toho, když mají neustále poslouchat unylou a provařenou angličtinu nebo svůj jazyk, který už slyšeli v nesčetném množství her. Mě můj jazyk neomrzel (takže toho využívám jak můžu), mluvená angličtina u většiny her mi nevadí (koneckonců se často odehrávají v USA), ovšem jen za předpokladu, že jsou k dispozici české titulky. Občas mám však té přeamerikazovanosti dost a chci si také užít trochu té exotiky ve hrách (francouzština v A Plague Tale, ruština v Metru či různé jazyky v Iron Harvest). Takže tak asi.

Jakub Žežule
Jakub Žežule
Level 1 Level 1
2. 7. 2021 07:40

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Mike86 Na tom něco bude:) Třeba zmiňovaný RE2 jsem jel bez titulků, ale to Metro jsem chtěl hrát původně v ruštině, ale nutnost sledovat pořád titulky mi vadila, tak jsem přepnul do angličtiny(nic moc kvalita). Hodně častým problémem je lip sync (viz aktuální info o Ghost of Tsushima: Director’s Cut) - jsou lidi, kteří to ani nezaregistrují, ale mě to donutilo hrát v angličtině. Britský přízvuk postav v AC: Unity mi hru kazil víc než všechny bugy, ale absence lip syncu pro francouzštinu byla pro mě horší. Kingdom Come jak říkáte je taky dobrý příklad. Je zajímavé, že dabing chyběl. Bez titulků (anebo českého dabingu) to bohužel nejde, kvůli imerzi ve hře se jazyk asi nikdo učit nebude. Díky za reakci, každopádně. 👍

Stargat3
Stargat3
Level 1 Level 1
2. 7. 2021 09:21

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Mike86 Jaký pak ohledy? Jakože všechno, kde se od hráče vyžaduje, teď pozor, HRANÍ bez neustálého vedení za ručičku, je "hardcore" ? Navíc, tady o žádném pocení krve (k vůli absenci HUDu 😂 ) fakt nejde. Minimální pozornost a absence vtíravého HUDu fakt není hardcore. Chtít po tom, aby hráč hru hrál bez toho, aniž by ho neustále brala za ručičku jako nesvéprávného dementa bez minimální špetky vlastního snažení, není arogantní. Mně z tohoto příspěvku připadá, že výzva a obtížnost je záporem. Nemá to být spíše naopak? Já bych předpokládal, že se u hry má hrát a trochu i přemýšlet (nemluvím hned o puzzle). A nechat se tahat za ručičku nepovažuju za odreagování. V téhle oblasti herní průmysl skutečně upadá. A zmínka o Vávrovi byla více než očekávaná. Jak si to jako představuje dělat hry ze staré školy!

Mike86
Mike86
Level 3 Level 3
2. 7. 2021 11:21

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Stargat3 Herní průmysl upadá tedy rozhodně v jiných oblastech, ale ne v téhle. Spoustu her mělo volbu obtížnosti už v 90. letech, až na tu spoustu udělátek. Na druhou stranu by se ti různí asistenti u her, daly vyřešit různými nastavení HUDu dle svých preferencí a všichni by mohli být spokojení. U Kingdom Come by stačilo akorát přidat nižší obtížnost s různými zjednodušeními a ostatní obtížnosti by zůstali nezměněné, takže by si hráč mohl lépe vybrat, jaký zážitek preferuje. Kde v tomhle vidíte problém?

Tož bať

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Není samotný terminus technicus HUD ve hrách nesmyslný? Z technického hlediska nemají grafická zobrazení napomáhající hráčovu orientaci ve hře s průhledovým displejem zobrazujícím grafické informace nic společného...

TheEvo

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

HUD strašně záleží na hře. Některé hry to přehánějí, některé ne. Ideální je možnost customizace. U spousty věcí jste napsal, že jdou nahradit vibracemi - to ale v případě myš+klávesnice (zatím) nejde. K té imerzi - mě třeba z her vytáhne víc "obtížnost" než zvýrazněné předměty. Když jsem hrál God of War nebo Jedi: Fallen Order na nejvyšší obtížnosti, tak už jsem se pak ani necítil jako bůh s nadpřirozenými schopnostmi nebo Jedi s lightsaberem, protože jsem do každého nepřítele musel praštit 50×. Ta výzva mě baví, ale zároveň mi to poněkud kazí tu imerzi.

Jakub Žežule
Jakub Žežule
Level 1 Level 1
1. 7. 2021 22:53

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@TheEvo Souhlas, s myší a klávesnicí je to o dost složitější. Hodně dokáže zvuk, ale vibrace, které jsem zmiňoval, tady odpadají. Jinak máte naprostou pravdu, že optimalizace je klíčová. Zkuste to Metro, tam to podle mě funguje parádně.

CRYPT
CRYPT
Level 12 Level 12
2. 7. 2021 19:19

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@TheEvo " protože jsem do každého nepřítele musel praštit 50×" to je neskutecna HC vyzva..... Mlatit kamennou sochu 50x .... >.<

jaryncip
jaryncip
Level 1 Level 1
1. 7. 2021 20:58

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

konečně se o tom více mluví... autor má prostě pravdu... už mě nebaví mít vysbíranou mapu na 100% ... chci imerzní zážitek při každé hře... při Far Cry 6 okamžitě vypínám všechny HUDy... neobětoval jsem tolik let hardcore hraní abych pak lítal s minimapou v openworldech... všechno napsaný na HUDech aby si hráč nemusel nic pamatovat a jen tupě chodil na označená místa... TFUJ ! už je mi špatně ze všech těch HUDŮ co ti kazí výhled ! díky HUD nemám co hrát protože mám všechno dohraný jak easy je hrát hry s hud !!! gaming v tomhle potřebuje změnu... lidi jsou dnes daleko náročnější než v roce 2005 - 2010 ... začal jsem vypínat HUD v roce 2017 jakmile jsem si pořídil 21:9 monitor... dnes už sem jinde 😎

Niemand

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Neztotoznuji se s pohledem autora clanku, ale beru, ze ma svuj nazor. Chtel bych doplnit svuj pohled na vec v tech ohledech, ktere v clanku nezaznely a subjektivne si myslim, ze mely. Predevsim, prestoze to autor nezminuje, clanek se zameruje na hry, ktere predstavuji jednu osobu, hracova avatara. Clanek se vubec nezabyva hrami, ktere do teto kateorie nespadaji a nejsem si jisty, zda je to umyslne, protoze se autor chtel vyjadrit pouze k tomuto typu her, anebo je to neumyslne opomenuti z toho duvodu, ze autor preferuje nejaky typ her a jinymi se az tolik nezabyva. Autor v clanku ale lehce natuknul problem HUD a GUI, ktere nekdy mohou prechazet jedno ve druhe a priznam se, ze az doted jsem HUD povazoval za GUI. Myslim, ze rozebrat rozdily mei temito dvema pojmy by mohlo byt v clanku dulezite. Shrnutim predchozich dvou bodu bych chtel rici, ze subjektivne povazuji nejake HUD/GUI za nepostradatelne pri hrani her, kde hrac ovlada vice subjektu, coz mohou byt treba strategie, RPG hry s partou dobrodruhu a dalsi hry, kde hrac neovlada pouze sveho vlastniho avatara. Pokud se ale zamerim, podobne jako autor, jen na hry s jednim ovladanym avatarem, i tak vidim dulezitost HUD/GUI predevsim z duvodu usnadneni mikromanagementu. Zalezi na preferencich hrace, ale podle mne hlavnim duvodem pro HUD/GUI je prave snadna dostupnost informaci (a casto pouzivanych akci), ktere hrac potrebuje vedet (delat) a nemusi se k nim slozite dostavat (samozrejme, zkuseni hraci mohou pouzivat klavesove zkratky, ale u komplexnich her muze byt tech zkratek moc a muze trvat, nez se je hrac nauci). Samozrejme, zalezi na typu hry a cim realistictejsi ma hra byt, tim vice zadouci je minimalizace HUD/GUI, ale nejen jeho. Je to komplexnejsi problem zahrnujici treba velkou nosnost velkeho mnozstvi predmetu, ukladani predmetu do skrysi, ktere jsou pristupne odkudkoliv at uz diky magicke teleportaci predmetu z lokace do lokace nebo teleportaci postavy k ulozisti predmetu a zpet na puvodni pozici, atd atd. I jen pouhe automaticke zakreslovani mapy je nerealisticke a ad absurdum vzato, teoreticky by postava ve hre mela stravit nejaky cas vytvarenim mapy. Byly doby, kdy si hraci sami kreslili mapy na papir, ktery meli vedle pocitace. To vse je proste otazka mikromanagementu a jak moc hru chceme mit realistickou a "otravnou". Jsou jiste hry, kde realistictejsi pristup je zadouci a ja sam jsem fanouskem takovych her, ale jsou i hry, pro ktere je nejake usnadneni na miste. Jako idealni, ale pro vyvojare narocne reseni, bych videl pristup, kde hrac si sam muze nastavit uroven HUD/GUI. Dalsi mozny pristup je, nesnazit se vyhovet vsem, ale udelat hru pro konkretni cilovou skupinu, ale to by take znamenalo, ze se vyvojari nemohou pokouset o "masovy pristup pro kazdeho". Strucne recene, nesmeli by se bat byt "neinkluzivni". Zaverem bych chtel rici, ze toto je priklad clanku, kde je prezentovan nazor, ale je to nazor autora a autor vi proc jej ma. Ma pro nej nejake sve konkrentni duvody a nevaha se o ne podelit. Neni to prevzaty nazor ze zahranicniho clanku a to se mi libi. Pokud nazorove clanky, tak touto formou. Dekuji vam, redakce.

jaryncip
jaryncip
Level 1 Level 1
1. 7. 2021 21:15

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Niemand dohrál jsi nějakou hru bez HUD ?? FPS či Open world ze třetí osoby?? jestli ne tak se tu vyjadřuješ celkem zbytečně... prostě dohrej hru bez HUD a změníš názor... do té doby jsi jen casual hráč...

Tož bať

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@jaryncip Za třicet let: "Dědečku dokázal jsi v životě něco výjimečného?" "Ano, děti, hrál jsem openworldy bez HUDu a bojoval tím s casualy!" "Óóóó, jsi hrdina dědečku!"

Jakub Žežule
Jakub Žežule
Level 1 Level 1
1. 7. 2021 22:47

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Niemand Díky za podněty! Vymazat šmahem HUD u všech typů her určitě nechci a ani si to nedovedu představit. :) Chtěl jsem v první řadě dát podnět k zamyšlení pro ty, kteří hrají podobné typy her jako já a nenapadlo je pohrát si s nastavením. Určitě by se mi líbila možnost volby imerze hned vedle obtížnosti (viz závěr). Dnes je třeba přihlížet i k ,,accesibilitě” pro různé typy hráčů - to máte naprostou pravdu. Na druhou stranu bez vyhraněnosti mnohých her bychom neměli tituly jako Dark Souls, které následně inspirovaly i ty přístupnější. Obecně je taky dobré brát při psaní v úvahu délku článku, aby přehnaná délka neodradila čtenáře, přece jen to není diplomka:)

Anciabl
Anciabl
Level 40 Level 40
1. 7. 2021 20:46

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

To je to poslední co bych ve hře řešil. Spíš to chce AI s pořádnou fyzikou na všechno a destrukcí.

Jakub Žežule
Jakub Žežule
Level 1 Level 1
1. 7. 2021 22:57

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Anciabl AI je pro mě hned druhá věc, jejíž stagnace už je dost znát. F.E.A.R je pořád pecka prostě:)

Hubert

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Anciabl To se nikdy nestane, protože by to bylo zbytečné plýtvání výkonem.

Repry
Repry
Level 52 Level 52
Hlavní platforma: PC
1. 7. 2021 20:36

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Super článek a zajímavé téma na zamyšlení. Přiznám se, že jsem třeba v Assassins Creed Odyssey uvažoval nad hraním s minimálním HUDem, ale vždy nakonec zvítězil asi nějaký podvědomý strach, že bych něco ve hře minul a nechal jsem ho zapnutý. Ale stejně mě to stále láká si to vyzkoušet. Věřím tomu, že zážitek bude diametrálně odlišný a dost možná, že i lepší. Jen se k tomu odhodlat ...

Reklama
Reklama