Indie Game Awards diskvalifikovaly Clair Obscur: Expedition 33 kvůli využití generativní AI
i Zdroj: Sandfall Interactive/Kepler Interactive
Clair Obscur: Expedition 33 Novinka Indie Game Awards diskvalifikovaly Clair Obscur: Expedition 33 kvůli využití generativní AI

Indie Game Awards diskvalifikovaly Clair Obscur: Expedition 33 kvůli využití generativní AI

Jan Urbančík

Jan Urbančík

3
Platformy Windows PC PlayStation PlayStation 5 Xbox Xbox Series X/S

Vývojáři tvrdili, že Gen AI nepoužili, nebyla to ale pravda.

Reklama

V pátek se uskutečnilo předávání herních cen Indie Game Awards, které se, jak už název napovídá, zaměřuje na nezávislé tituly. Už tady bychom se mohli pozastavit nad tím, zdali Clair Obscur: Expedition 33, megahit letošního roku, jenž už posbíral velké množství ocenění (včetně rekordních 9 na TGA), vůbec do takové kategorie spadá, neboť hru vydala sice stále poměrně nová, ale známá společnost Kepler Interactive. Předmětem sporu se však nakonec stalo úplně něco jiného.

Ačkoli si Clair Obscur odneslo cenu za nejlepší debut a hlavní cenu za nejlepší hru roku, pouhý den po vyhlášení byl titul z celých Indie Game Awards diskvalifikován, díky čemuž nakonec ocenění za debut získalo Sorry We're Closed a hlavní kategorii vyhrála hra Blue Prince. Důvodem je využití generativní AI při vývoji, které pravidla těchto cen striktně zakazují. Francouzské studio Sandfall Interactive, jež za Expedition 33 stojí, se sice při podání přihlášky zavázalo, že generativní umělou inteligenci pro tvorbu hry nepoužilo, to se ale nakonec ukázalo jako lež.

AI generované assety byly zjištěny už při vydání hry. Tehdy to příliš velký rozruch nevyvolalo, ale někteří hráči si všimly, že jsou ve hře vygenerovány textury novin, vývojáři to v následném patchi opravili (nahradili je ručně vytvořenými texturami), přičemž v nedávném rozhovoru potvrdili, že tyto textury použili jako placeholder a zapomněli je před vydáním nahradit. Něco podobného ostatně potkalo unikátní sci-fi survival The Alters od polských 11 bit studios, o čemž jsme psali v samostatném článku.

Když pomineme, že tedy studio při podávání přihlášky evidentně neříkalo pravdu, což by samo o sobě mohlo být důvodem k diskvalifikaci, nabízí se otázka, do jaké míry je generativní AI pro pořadatele problém a jaké hry tedy nominované být mohou. V FAQ se uvádí pouze: „Hry vyvíjené pomocí generativní AI jednoznačně nemohou být nominovány.“ Jenže které hry AI vůbec nepoužily?

V době, kdy podobné nástroje používá celá řada programátorů a AI souhrny na nás vyskakují už při jednoduchém vyhledávání, je docela těžké si představit, že nějaká hra vznikla kompletně bez využití Gen AI, byť vyloučeno to samozřejmě není. Je tedy otázkou, jestli by při striktním dodržení těchto pravidel neodpadly i další hry a jestli příští rok ještě nějaké tituly k nominaci vůbec zbydou…


Reklama
Reklama

Související články

Reklama
Reklama