Mělo však jít o provizorní text, který se do hry dostal nedopatřením.
Nedávno vydaný příběhový sci-fi survival The Alters od vývojářů z polského studia 11 bit, známého díky This War of Mine či Frostpunku, si od kritiků a hráčů odnáší velmi pozitivní hodnocení, u nás v recenzi obdržel 8 bodů z 10. V posledních dnech se však na konto v mnoha ohledech nevšedního titulu začala snášet kritika ohledně využití generativní umělé inteligence. Nejprve šlo pouze o nařčení ze strany hráčů, následně se ale k celé situaci vyjádřilo také samotné studio.
Hned na úvod je třeba říct, že se jedná o dva poměrně specifické případy, které se všechny týkají textu. Ačkoli uživatel Bluesky Daniel Wynter studio nařkl také z využití AI pro generování ikony pro jednu z postav, nic takového se nepodařilo potvrdit. Ne všichni hráči pak kritizují využití AI jako takové, ale spíš fakt, že vývojáři její použití patřičně neoznačili na Steamu, jak pravidla od Valve nařizují.
Teď už ale konkrétně, tím prvním případem byl text na pozadí, jenž se ve hře objeví, byť jde spíš o posílení atmosféry než o něco, co by měl hráč číst. Zcela zjevně zde byla pro text použita odpověď na prompt z nějakého LLM, neboť věta začíná, volně přeloženo: „Jasně, tady je revidovaná verze, soustředěná pouze na vědecká a astronomická data,“ načež následuje spousta sci-fi textu.
Vývojáři potvrdili, že skutečně pro tento text použili generativní AI, ale do finální hry se měl dostat nedopatřením. Ve zprávě na sociálních sítích totiž dodávají, že AI používali pro rychlé generování dočasných assetů a tohle byl jeden z nich, jenom ho před vydáním zapomněli nahradit za ten finální, ručně vytvořený. Studio ve zprávě tvrdí, že mezitím provedlo podrobné přezkoumání a tohle je skutečně jediný asset, kterého se problém týká, přičemž už se pracuje na nápravě.
Druhá kontroverze se pak týká textu v jiných jazycích, kde hráči našli podobné důkazy o použití LLM, jako u již zmíněného textu na pozadí. I to vývojáři potvrdili, má se ale jednat jen o 0,3 % celkového množství textu ve hře. Konkrétně totiž jde o hrané a animované filmy, které si v The Alters můžete pustit. Nepracovalo na nich však přímo studio 11 bit, jde o licencované krátké snímky od YouTube kanálu Chris and Jack.
Do hry filmy měly podle vývojářů přibýt až v pozdní fázi vývoje, takže nebyl dostatek času na pořádný, ručně udělaný překlad, jako u veškerého ostatního textu. Měli tedy možnost buď nechat titulky pro filmy dočasně jen v angličtině, nebo k nim vytvořit překlad pomocí AI. Právě druhá varianta jim přišla jako lepší volba pro hráče, teď však rozhodnutí litují a slibují, že v rámci nadcházejícího hotfixu přidají lokalizaci od partnerů, s nimiž na překladu do jiných jazyků spolupracovali, tak jak to ostatně bylo původně v plánu. Na závěr zprávy se pak studio zavazuje k transparentnosti procesů, které při vývoji používá.
The Alters vyšlo na PC, PlayStation 5 a Xbox Series X|S. Kromě menších hotfixů je v plánu také větší update zdarma, který by měl dorazit v druhé polovině roku. Příští rok pak dorazí placené rozšíření, a pokud bude ze strany hráčů zájem, vývojáři nevyloučili ani další DLC.