Knowledge is Power - recenze
Knowledge is Power Recenze Knowledge is Power - recenze

Knowledge is Power - recenze

Jakub Němec

Jakub Němec

4

Myslíte si, že znáte svět? Prověřte své znalosti ve hře proti svým kamarádům.

PlayStation nabízí řadu her, u nichž se můžete pobavit se svými kamarády v lokálním či online multiplayeru. Přesto v minulém roce chyběla pořádná párty hra pro více lidí. Ano, můžete mi oponovat, že Ubisoft se již delší dobou prezentuje svou taneční sérií Just Dance, ale ne každý si chce kvůli pár hodinám zábavy přestěhovat obývák. Společnost Sony přišla v roce 2017 s možností, jak využít vaše přenosné chytré zařízení (telefon, tablet) v rámci hraní s přáteli, čímž vznikla služba PlayLink. V únoru se rozrostla rodina zábavných hříček o znalostní Knowledge is Power.

Hezky česky

Všichni hráči, kteří se setkali s populárními tituly That’s You!, Hidden Agenda (recenze) nebo SingStar Celebration zřejmě tuší, co se na ně chystá. V hlavní roli bude vaše chytré zařízení, které se stane po instalaci bezplatné aplikace ovladačem vaší postavy v rozhraní hry v rámci PlayLinku. Tím, že obrazovku mobilu vidíte pouze vy, můžete skrývat své volby, což přímo nahrává jakékoliv znalostní hře. Proto se nemůžeme divit, že se autoři z Wish Studios pustili do vývoje Knowledge is Power.

„Moderátor Max vládnoucí slušnou češtinou vtipně představí všechny účastníky a jde se na věc.“

Jakmile se vám podaří spárovat vaše telefony či tablety s konzolí (záleží na stylu vašeho připojení, váš PS4 může fungovat jako WiFi spot), můžete až v šesti lidech zápolit v nepřeberném množství kategorií. Po zapnutí hry přichází na řadu výběr avatara (zatím jich moc není, ale každý si svého favorita najde) a populární selfíčkování, což je jedním ze specifik playlinkových titulů.

Moderátor Max vládnoucí slušnou češtinou vtipně představí všechny účastníky a jde se na věc. Čtete správně, v době, kdy se neustále řeší problematika lokalizace a našinec je u konzolových děl rád za titulky v mateřštině, si zahrajete Knowledge is Power v kompletní české verzi včetně kvalitního dabingu. Hlášky nagelovaného showmana nejednou pobaví, ale postupem času se může stát, že vám začnou lézt krkem, protože jednotlivé sekvence se samozřejmě opakují.

Chytrý algoritmus

Kvalita vědomostních her se odvozuje od zásoby otázek, jež můžete dostat. V rámci devíti kol si každý ze soutěžících vybírá okruh, v němž si myslí, že vynikne. Okruhy jsou zastoupeny dveřmi a ty nejčastěji vybrané přenesou avatary do místnosti s danou otázkou. Docela mě potěšilo, že existuje mechanika, umožňující jednou za celou soutěž ostatní přehlasovat a vtáhnout je do vámi preferované dimenze. Chvíli jsem se obával, že se okruhy budou točit pouze kolem amerických reálií, když na mě vybafla otázka na Prahu a Brno, takže se myslelo i na nás. A nebojte, myslelo se i na hráče videoher.

Za chvíli si možná dokonce všimnete, že častěji volená témata budou převažovat nad ostatními, takže se výběr otázek přizpůsobuje hráčům před obrazovkou. Smutné to je pro všechny, kteří jsou v menšině. Pokud jste jediný sportovec mezi umělci, tak se na otázky ze světa svalů a potu moc nedostane. Už výběr otázek nabídne řadu škádlení a sporů mezi jednotlivými soutěžícími.

„Potřísnit mu obrazovku slizem, který musí setřít, nebo ji pokrýt ledovou krustou, jíž se musí protřískat, vám může získat cenné vteřinky,“

Eskalace hravého veselí ovšem roste těsně před zvolením jedné ze čtyř odpovědí na otázku. Můžete si totiž vybrat kulišárnu, jejímž použitím zbrzdíte vybraného protihráče. Potřísnit mu obrazovku slizem, který musí setřít, nebo ji pokrýt ledovou krustou, jíž se musí protřískat, vám může získat cenné vteřinky, které budou znamenat větší počet bodů pro vaši postavičku. Dokonce se nabízí i dvojitá hrozba, kombinující sliz, led, bomby či požírače písmen dohromady. Jestliže dostanete takovou nálož od více soupeřů, můžete být sebechytřejší, ale vaše skóre poroste velmi pomalu.

Taktizování během kvízu lze zvrátit také během dvojice miniher. V jedné z nich se snažíte najít a spojit dva výrazy k sobě v co nejkratším čase a samozřejmě s co nejméně chybami, zatímco druhá rychlovka se zaměřuje na třídění různých pojmů do dvou skupin (např. britské a americké kapely). V rámci tohoto soupeření si nelze nijak škodit (krom různého nefér pošťuchování), takže můžete nahrabat bodíky na základě vašich schopností.

Celé vaše snažení směřuje k jedinému cíli – závěrečnému finále. Zde jste katapultováni na základě dosavadních výsledků na jednotlivé schody pyramidy, jejíž vrchol je vaší kýženou destinací. Závěrečné otázky nabídnou opravdu napínavé chvíle, kde každá desetina vteřiny rozhoduje o vašem úspěchu či nezdaru. První soutěžící na špici se dočká nejen pochvaly od moderujícího bruslaře, ale získá svitek znalostí s úsměvnou zajímavostí, jež se třeba bude hodit v dalších kolech. Je na každém, zda si závěrečnou perličku nechá pouze pro sebe, nebo rozšíří obzory také svým soupeřům.

Nejen pro děti

Pestrá grafika se spoustou blikajících efektů podtržená pouťovými zvuky evokuje spíše hříčku pro děti. Znalci crazy hříček PlayLinku však nebudou překvapeni a potvrdí vám, že za dětským vizuálem se skrývá komplexní zábava pro rozjetý večírek. Na rozdíl od That’s You ovšem nebudete blbnout, ani se smát falešným tónům zpěváků v SingStar, ale zapřáhnete své mozkové závity.

Jak už to u podobných her bývá (stejně jako u deskovek), zábavnost titulu se liší podle kruhu přátel, s nimiž toto dílko budete hrát. Já měl to štěstí, že jsme se u Knowledge is Power slušně bavili a naschvály si prováděli spíše s poťouchlým úsměškem. Roztomilé rozhýbané postavičky a občas střelené otázky se postaraly o překvapení, jež dokázala udržet pozornost všech hráčů.

Přestože můžeme s radostí pozorovat českou lokalizaci, musím zmínit občas kostrbaté překlady jako „Silový kvíz“, v originále „Power Quiz“ nebo nejasné vyznění otázek. Časem se docela omrzí opakující se záškodnické akce a budete řádit jen se slizem a ledem, protože opravdu zpomalí soupeře. Rozhodně by tak neškodilo přidat několik dalších vtípků, třeba převracení obrazovky, vlnění nebo podobné efekty, znesnadňující čtení a následnou pohotovou odpověď. Další obsah by tedy dílu Wish Studios opravdu jenom prospěl.

Knowledge is Power koupíte na Xzone.cz a GameExpres.sk.

Knowledge is Power

Knowledge is Power potěší každého fanouška PlayLink her. Recenzované dílko je zaměřeno na prověřování znalostí zábavnou formou, kde svou roli hraje také postřeh, zručnost a rychlost. S cenou okolo pětistovky určitě stojí koupě za zvážení, rozhodně však nejde o titul pro každého a na každodenní hraní.

příjemné prostředí kolotočových poutí
roztomilé charaktery
algoritmus otázek