Zpět na článek

Diskuze: Kontroverze kolem Mass Effectu 3 pomohla průmyslu. Co přijde po něm?

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Reklama
Lelanka
Lelanka
Level 1 Level 1
4. 7. 2013 21:41

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Nejlepší RPG hra od Bioware Dragon Age mám také moc ráda, ale ME mě prostě moc chytlo.

Lada Loukota
Lada Loukota
Level 1 Level 1
25. 5. 2012 16:25

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Turtle: Virmire si pamatuju, že mě mátl stále stejně vypadajícíma místnostma. Co se týče "ducha lokací", nevím, nejde-li do nějaké míry o nostalgii. Nebo nemá-li to souvislost se soundtackem, který je podle mě v ME3 slabší než v ME2. Jinak ale souhlasím s tím, že některé změny do ME3 jsou takové podivné, i když nejvíce bych sérii vytknul absenci kontinuity - je zvláštní, že na to, jak mají dějové linie návaznost, tak tato zcela chybí stylu. Cerberus je v ME1 zlý a bez spešl zbrojí, v ME2 zase příjemně oranžový a hodný, v ME3 naopak znovu zlý a kybernetický... Dalo by se pokračovat. Třeba mi přijde obskurní, že v ME3 nedošlo na využití lokací z prvních dvou dílů, kterým by se dostalo updatu dle současných válečných událostí. Na okupovanou Omegu, na okupovaný Eden Prime, na Illium pod útokem Reaperů a podobně. Velmi snadno by šlo známé lokace z minulých dílů "pokrčit", obydlet nepřáteli a vhodit do hry znovu, třebas jako vedlejší questy (nebo snové pasáže; proč chodím lesem, když bych mohl vzpomínat na to, jak jsem nechal Ashley na Virmiru při snovém chození po Virmiru? ) . V tomhle mi ME3 přišel skoro jako anti-sequel, prostě i přes návaznost děje jsem ho podvědomě nevnímal jako součást nějaké série, protože jednotlivé díly série se od sebe dost liší lokacemi, stylizací i hratelností. Něco jsi už vypíhl (i když ne se vším souhlasím jako s problémem) , ale kde je třeba, byť je jediná, symbolická mise s MACO?

Jak jsem řekl, hutná akce mi nevadila. Mnohem více mne sraly ploché dialogy, které považuju za důležitější součást "RPG hraní" než rozmýšlení při boji. Ale to záleží člověk od člověka.

Souhlasím, že je ME3 nahodnocený a zcela subjektivně, za přešlapy proti kontinuitě a horší dialogy i postavy bych mu dal nejspíše těch 70%. Nicméně tohle je trochu alibismus, protože to tvrdím až dva měsíce po vydání (na druhou stranu to intenzivně hraju až v posledních týdnech) , takže kdo ví, co bych říkal 5. března.

Mno, nesouhlasím s tím, že postavy jsou vedlejší. Co je příběh? Kauzálně spojená série událostí, které spolu nějak souvisejí a dojdou (dle teorie vyprávění) uzavřenému vyvrcholení. Můžeme samozřejmě mít příběh bez postav (viz mnohé dokumenty) , ale nikoliv postavy bez příběhu (biografie VŽDY něco vyprávějí) , nicméně i průměrná story je "kořeněná" dobrými postavami. Nejde o nadbytečné koření, ale o rozdíl mezi neosoleným jídlem (=nuda) a osolenou baštou...

Abych se vyhnul divným analogiím, postavy jsou podle mě v příbězích často velmi podceňované a ve hrách to platí dvojnásob, protože jim chybí kompletní herecký přednes, často i komplikované literární dialogy a hlavní postava je navíc hráčův avatar, který je ke všemu ještě často němý... Snažit se u tohoto o nějaké zajímavé postavy je dost vo hubu, ale ME2 dokázal, že to jde.

Jenže pak to ME3 zaznil, když se řada zajímavých postav ukázal jen na okamžik (nejhůře dopadl asi Thane) a nové to nahradily minimálně. Občas ta kontinuita vyšla na jedničku, jako v případě Conrada Vernera, jindy, jako v případě Vegy, mi většina dialogů se Shepardem přišla plochá jako prkno (o to jsou divnější scény, kdy se teammembeři baví mezi sebou sami, leč které jaksi snadno proklouznou mezi prsty) .

Nemyslím to jako nutné hanění celé série nebo svojí teze v článku, že "trilogie Mass Effect možná je Občanem Kanem videoher". Myslím naopak, že je fenomenální, že se vůbec můžeme o nějaké plnohodnotné a interaktivní leč navíc "filmově vypadající" hře (čili vynechejme přímočaré adventury, které taky mnohdy oplývaly dobrou story) bavit v těhle souvislostech.

PS. Klendagon AFAIK vysvětlili trochu v ME2, ne? Ten mrtvý Reaper, kde hráč potkal Legiona...

Turtle
Turtle
Level 1 Level 1
22. 5. 2012 22:29

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Láďa Loukota: Tak zrovna ztratit se na Virmire by se mi nejspíš nepovedlo ani kdybych se snažil a i kdyby, pořád je to lepší než koridor. Problém je, že v předchozích dvou dílech byla každá úroveň nečím zajímavá a měla svého vlastního ducha, své tajemství. V ME3 si člověk 90% času připadá že je to pořád jedna samá úroveň. Uznávám, že akce je subjektivní ale stejně si nemůžu pomoct aby mi nepřišlo, že třetí díl se definitivně snížil k hratelosti alá Gears of War. Už v druhém díle mi lezlo krkem, že byly jasně vidět pomalu letící projektily ačkoli by podle kodexu měly mít rychlosti v řádu tisíců m/s (viz 920 Cain 5km/s v praxi rychlost letícího holuba) . To samé u biotiků. Throw najednou nejdřív vyšle jakousi kouli místo aby došlo k přímému přenosu kinetické energie na cíl. K tomu si připočteme thermal clips jako trapnou výmluvu pro náboje a odstranění inventáře (inventář byl výborná věc, jenom jeho konzolovité zpracování zabírající malý zloměk plochy obrazovky neumožňující třídění podle parametrů byla hovadina) . Jsou to drobnosti, ale když to sečteme tak to má zdrcující dopad. Přestřelky v ME1 evokovaly v člověku silný pocit autentičnosti a tak fungovaly jako součást skládačky uvěřitelného a do detailů promyšleného vesmíru. V druhém a obzvláště třetím díle si člověk připadal podobně jako při sledování nějakého 90s akčního filmu. To je v pořádku u hry co se nebere vážně jako např. právě GoW, ale u Sci-Fi to neskutečně rozkope výsledný dojem a pocit vtáhnutí do ni. S medigelem se dá slouhlasit, i když jako adeptovi se mi občas nedostával. Co se týče překlenutí dialogu, tak to mi taky vadilo.

Pokud byl můj post pochopen jako útok na článek jako takový, tak to se omlouvám. Spíš mi jde o to, že ME3 všude sbírá naprosto směšná devítková a desítková hodnocení a nikomu to nepříjde divné ( pochopil bych ještě tak 7, a to jenom kvůli lásce k trilogii jak ocelku) . Konec je naprostá tragédie snad úplně ve všech ohledech a tak zastiňuje to, že s celou hrou je hodně věcí špatně. Ten konec ale neexistuje sám o sobě ale jenom toho, že hra byla odfláknutá jako celek. Příkladem budiž jak trapně a blbě se autoři vypořádali s hráči co královnu Rachni zabili anebo nechali legiona Cerberu. Dialogů tak polovina, co v předchozím díle a to ještě blbých, chybí mi něco jako ty dlouhé rozhovory s Legionem nebo Mordinem ve dvojce. O opakovaném využití Deus Ex Machina s lehkostí příslovečného tlustokožce obklopeného činskou keramikou ani nemluvě.

Postavy rozhodně nedělají příběh je tak. Dodávají mu hloubku a hlavně smysl, ale ne samy o sobě. ME2 vnesl do příběhu mnoho výborně udělaných postav se svou vlastní historií, motivacemi a postoji. Mnoho z nich by si rozhodně zasloužilo větší a lepší role, než jakých se jim dostalo (Kasumi, Zaeed, Mordin, Samara) . Moji pointou co se postav týče bylo tedx to, že ačkoli měl další díl připravenou dobrou půdu co se týče nejen hlavního příběhu ale i osudů každé jednotlivé postavy, tak to stejně bylo pohnojeno jak to jenom jde. Zmínil jsem se o tom, že právě ty momenty jsou to co drží příběh ME3 jakžtakž nad vodou (Sebeobětování Legiona, Liařina černá skříňka apod. )

BTW: Moje osobní bolístka je pak to, že ta obrovská díra na Klendagonu nebyla vysvětlená. Už od prvního dílu dráždí moji fantazii a nakonec to celé zůstane nevysvětleno.

draggo
draggo
Level 1 Level 1
22. 5. 2012 21:53

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Chipsonator, Garriken: U mě to bylo podobný. První hrou, která mě skutečně vtáhla příběhem (do tý doby jsem občasně hrál WoW, střílečky a semtam strategie) bylo sice Dragon Age: Origins, ale až Mass Effect byl to pravé. První dva díly považuji za to úplně nejlepší, co kdy v herním průmyslu vzniklo. Byly to hry, který mě svým příběhem, universem, postavami a spoustou dalších věcí uchvátily jako nic jinýho. Bude to možná znít pateticky, ale byly to hry, do kterých jsem dal kus ze sebe. A pak přišel ME3 se svým koncem... a ten kus sebe, který jsme do toho dal, zemřel. Od tý doby jsem akorát znovu otočil singly v Black Ops a Halo Reach, dal v nich pár zápasů, zajel pár kol ve Forze a to je vše. Už nedokážu rozehrát žádnou příběhovou hru. Budu hodně zvažovat jestli kdy zapnu nějaké další příběhové RPG, obzvlášť od BioWare. Nevím, jestli bych další porci "umělecké integrity" vydržel. Ten konec ME3 se mě držel jako rakovina asi měsíc. Pokud EC nepřinese radikální změnu, tak už ME v životě nerozehraju a zůstanou mi jen ty vzpomínky. Jedinou pozitivní věcí na konci ME3 by mohlo být velké ponaučení pro další vývojáře, že takhle se hry nezakončují. Třeba se jednou vrátí časy sice šťastných, ale naprosto epicky vygradovaných a dokonalých konců typu ME1/ME2/DAO.

Lada Loukota
Lada Loukota
Level 1 Level 1
22. 5. 2012 20:27

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Turtle: To je, řekl bych, dost subjektivní názor. Například level design by v ME1 přišel výrazně horší než v obou pokračováních (dodnes pamatuju na bloudění po Citadele nebo Virmire) , naopak akce mi v ME3 příjde zdaleka nejlepší - je sice velmi střílečkovitá, ale vyvážený mix mezi schopnostmi a interfacu (například konečně smysluplné užití Medigelu) pro mě hratelnost akčních pasáží katapultuje nejvýše v sérii. Ale aby bylo vyrovnanosti učiněno zadost, dialogy mi naopak příjdou v celé sérii nejhorší jak co do scénáře (kvality a stylu informací) , tak i voleb.

U ME3 mi třeba přišlo, že animace/dialogy stříhal někdo z dob ME1. U spousty dialogů mi po jejich konci vyskočila divná sekundová až dvousekundová pauza, kdy na sebe panáci jenom čuměli. To se mi hodně stávalo v ME1, v ME2 ti IMO naopak zmizelo a pak - bác - v ME3 je to zase. Leč, neměl jsem u sebe při hraní stopky, takže to opět nebudu prokazovat.

Jak jsem řekl, tohle jsou poměrně subjektivní měřítka - kde někdo chce více RPG, jiný požaduje hutnou akci. Můj text především nebyl substitutem recenze - zaměřoval se především na kauzu, u které snad nelze zpochybnit, že se celá točila kolem neslavného konce.

Bez urážky, ale vzhledem k tomu, že rozebírám story a nikoliv hratelnost, pak věta "snad jenom postavou jsou dobré" mi příjde jako vtip. Postavy jsou to, co příběh dělá, jakýkoliv příběh. Jak máš 'dobré' postavy (a je vcelku šumák, že za to může ME2) , tak máš vyhráno.

Turtle
Turtle
Level 1 Level 1
22. 5. 2012 19:34

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Mě už docela vadí, jak se všichni chovají jako kdyby konec bylo to jediné, co je s ME3 špatně. Porovnejte to s prvním dílem trilogie a najděte JEDINOU věc, co je v trojce lépe zpracovaná. Hratelnost, leveldesign, příběh, grafika a celkový umělecký dojem, vše je v trojce tak o dvě úrovně horší. Snad jenom postavy jsou lepší, ale to je zásluha příběhově výborného (byť jinak podobně jako třetí díl, jen v menší míře nemocného) ME2.

slehic
slehic
Level 1 Level 1
22. 5. 2012 17:54

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Vy se tu o tom bavíte, jako kdyby ME mělo špatnou grafiku. Dokonalá grafika znamená co? Jestli někdo myslí co nejvíc realistická, tak to ať si hraje jinou hru. Já beru jako dokonalou grafiku třeba zpracování Age of Empires Online, úplně mě to nadchlo a ME má také dobrou, já si žádných nekvalitních textur a podobných věcí nevšiml, dokud to tu někdo nenapsal. A pokud měl někdo čas v průběhu hraní ME studovat grafické detaily, tak ho asi hra nebavila.

Garriken
Garriken
Level 1 Level 1
22. 5. 2012 17:40

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Plně souhlasím s Chipsem (jo, už zase ) Musím říct že Mass Effect hodně změnil můj pohled na hry, moje první hra byla DOOM potom Wolfenstein vcelku mě to bavilo hrát, ale nějak to nebylo ono, jako chvilku si zahrát jo, dobrý, ale víc nic, nebylo to prostě ono. Potom nastala několikaletá přestávka, jednak nebyl ani čas a ani mě to nelákalo si zahrát. A potom ke mě "přišel" přišel Mass Effect, ale ne v podobě hry, ale komixu (už od malička se zajímám o sci-fi takže sem samozřejmě vyhledávala knihy komixi, filmy atd... s touto tématikou) a to universium mě natolik uchvátilo že jsem si musela i zahrát hru, nejdřív sem si říkala, "jo postřílím pár emzáku a bude poparádě, " a v nějakou malou zápletku jsem jenom doufala, (hlavně proto že sem nic o "herním Mass effectu nic nevěděla) , Přišel den D Mass Effect mám dokonale připravený v PC stačí jenom zapnout, po asi pěti minutách hraní si říkám je tohle vůbec hra? vždyť to má příběh, a vypadá to spíš jako film než hra, Hm.... . to nebude až zas taková nuda jak sem si myslela.

O dalších pár minut hraní dále: ten příběh ještě navíc můžu ovlivňovat to je super, tohle je optravdu dobrá hra.

Po dalších pár minutách: tohle je parádní hra, ne tohle je ještě víc parádní hra, ne tohle je opravdu ta nejparádnější nejlepší hra na světě! jóóó! No, prostě musím mít daslí díl.

Od té doby vím že hry nejsou jenom o bezduchém zabíjeni čehokoli, ale můžou mít i promyšlený příběh, univerzium nebo hratelnost která nemusí být jenom o střílení.

Toť vše o mé herní historii. 💃

Trochu jsem se rozepsala, ale to snad nevadí a gratuluju tomu kdo se dočetl až sem.

soldier601
soldier601
Level 1 Level 1
22. 5. 2012 16:48

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Chipsonator má pravdu mass effect zřejmě změnil hodně lidí přiznám se i mě . Hry nemají být jenom o grafice a efektech ale příbězích.

Chipsonator
Chipsonator
Level 1 Level 1
22. 5. 2012 16:15

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

s článkem souhlasím! proč? stejným "vývojem" jsem si prošel. Před Mass Effectcem jsem se zajímal pouze o grafiku, akci, a hratelnost. Pak mi kámoš doporučil Mass Effect. Ze začátku jsem si říkal omg tolik textu. A kvůli tomu že jsem volil odpovědi podle sebe jsem ho četl! A pak mě ten příběh chytil za koule. A můj herní život se změnil. Dnes už preferuji hry s pořádným příběhem! A a pokuď ve hře není dobrý příběh tak u mně ztrácí na atraktivitě. A to vše díky BioWare a Mass Effectu. 👍

Lada Loukota
Lada Loukota
Level 1 Level 1
22. 5. 2012 16:08

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Arindis: Yep!

Arindis

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Chci příběh, hratelnost, grafiku, zpětnou vazbu a bez bugů. Chci toho snad moc?

44milos
44milos
Level 1 Level 1
22. 5. 2012 14:53

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Kdyby udeělaly díl Mass Effect: Příběh vesmírného křečka

skylines
skylines
Level 0 Level 0
22. 5. 2012 14:20

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Konečně by to mohlo začít docházet i vývojářům... Jen malé děti stojí o dokonalou grafiku. Velcí se chtějí bavit příběhem a hratelností když přijdou z práce, ze školy nebo zabíjí čas na kolejích. Takovým hráčům na barvičkách, prasklinách na záchodové míse nebo dokonale hladkém stínu nesejde...

Reklama
Reklama