Need for Speed Shift 2: Unleashed – adrenalin z uší
Need for Speed Recenze Need for Speed Shift 2: Unleashed – adrenalin z uší

Need for Speed Shift 2: Unleashed – adrenalin z uší

Michal Maliarov

Michal Maliarov

28

Druhý díl akčního ježdění je tu a snaží se nám dokázat, že má na víc. Prošly nové Need for Speed naším testem, nebo mají k simulaci daleko?

Reklama

Na pokračování závodů Need for Speed Shift jsme čekali netrpělivě, jelikož tu byl jeden velký otazník. Reklamním masážím věřit nechceme, ale nedávná prezentace vypadalo až moc přesvědčivě na to, abychom druhé Shifty ihned zavrhli. Možná to nebude pokořitel Gran Turisma, ale alespoň se skvěle zabavíme. A hlavně nezapomeňte volant.

Ze dna na vrchol

Jak už to tak bývá u her, kde není vyloženě daný příběh, musí tu být alespoň jeho náznak, jinak ježdění do kolečka rychle omrzí. Shift 2 přichází s přepracovanou kariérou a rozhodně musím uznat, že tím správným způsobem. Začínáte jako zelenáč s ošoupaným Fiatem (alespoň tedy u mě, někdo dá přednost Fordu) a před sebou máte dlouhou pouť skrze celkem devět plakátů, nebo kapitol chcete-li. Každá z kapitol pak představuje ještě seznam závodů, jež musíte odjet, abyste se dostali do té další. Nic veskrze nového, ale alespoň to člověka nutí se snažit a nehrát kariéru stylem „tohle je moc těžký, jdu támhle“.

Návrat hlásí i tzv. Tiery z předchozího Shiftu, jež rozdělují vozový park i závody na několik kategorií. Je jasné, že s obyčejným Volkswagen Golf GTI těžko obstojíte na trati proti Audi R8 Coupé, Slightly Mad Studios na to však šlo jinak. Pamatujete zoufalství, kdy jste se museli vzdát svého draze vymakaného autíčka, protože další Tier na něj byl zkrátka až moc tuhý? Tomu se podařilo částečně zamezit.

Velkou proměnou totiž prošel tuning a celkové přizpůsobení vašeho vozu. Hra jde vstříc všem, a tak hráči odkojení simulátory přijmou s radostí bohaté možnosti nastavení vašeho auta. Vyškolíte si karosérii, tlumiče, gumy či motor, v každé kategorii vyšponujete výkon a hned jste o něco dále. Obarvíte si svého miláčka třeba na zeleno a k tomu přidáte pár nálepek. To ale mluvím o tuningu. Ještě tu máme desítky nastavení jednotlivých oblastí vozu, od odpružení po tlak v jednotlivých gumách, tření a citlivost volantu. Vyžije se tu každý, to nejpodstatnější však je, že se všechny změny opravdu projeví na trati, kam můžete vyrazit na test hned uprostřed nastavování. Je příjemné vědět, že má vaše vrtání pod kapotou nějaký reálný důsledek, což se o předchůdci rozhodně říci nedalo. Pokud navíc patříte mezi arkádové jezdce, vůbec do toho šahat nemusíte a spokojíte se se čtyřmi křivkami, jež automaticky nastaví vše za vás.

To bych ale téměř opomenul to podstatné. Díky těmto možnostem nyní můžete vyšponovat vaše auto až o několik Tierů výše, kde už bude soupeřit s podstatně lepší kategorií vozů. Zábrany jsou tak fuč a pokud na svůj Ford Focus ST nedáte dopustit, nic vám nebrání ponechat si jej o něco déle. Za to vývojářům určitě patří velký dík.

Už mě to driftování nebaví

To jsem ale trochu odbočil. Ještě jsme si nepověděli, co na té trati vůbec budeme dělat. Návrat hlásí všechny oblíbené disciplíny. Pojedeme klasický závod, budeme soutěžit na čas a chybět nemůže ani oblíbený drift. Zatímco první dvě disciplíny zůstávají věrné předchůdci, drift podstoupil pořádný facelifting. Kromě upraveného ovládání a pocitu z auta, které nyní více odpovídá realitě, se pozměnila i práce kamery. Ta totiž nyní sleduje boční jízdu auta z postranního okénka a hráč tak má mnohem větší přehled o tom, kam driftuje. O to více, pokud využívá pohled z kokpitu.

Najdeme tu i speciální rubriky, kde jsou závody jednotlivých světových značek, speciálů nebo zajímavé souboje dvou výrobců. Žhavou novinkou jsou závody v noci, kde je vidět sotva na pár metrů a hráč se tak spoléhá spíše na reflexy a znalost trati, než na ukazatele a vlastní oči. V pomalejších autech se to ještě dá zvládnout, když ale nasednete do Fordu GT, je to peklo. Trochu mě iritovalo známkování mého snažení. Body zkušeností dostáváte za každý pšouk na trati, ať už jste se vecpali mezi úvodní dvojici, nebo někoho poslali do hodin mimo trať. Je samozřejmé, že museli tvůrci nějak vměstnat do hry systém odměn, které si postupně odemykáte, neustále naskakující číslice XP ale dávají Shiftu 2 nepříjemně silnou vůni arkády. Ještě, že se to neprojevuje v tom nejdůležitějším – modelu řízení.

Veškerou šílenost za volantem můžete vzít i online, a to díky inovovanému Autologu, jenž byl poprvé představen v Hot Pursuit. Nebudeme tady zmiňovat, nakolik cool věcička to je, všichni to jistě už ví. Kromě stěny novinek tu tak najdete oblíbené nápovědy Autologu, kde se vám vysmívají kamarádi. Každá trať a každá disciplína se totiž automaticky zapisuje do vašeho archívu, a pokud jste zajeli lepší čas, než kdokoliv jiný, můžete se tím pochlubit v online žebříčku. Ty jdou třídit jak dle oblasti, tak národnosti. Až se tedy zvednete na dostatečnou národní úroveň, můžete se směle vydat do světa. Autolog je bezesporu skvělým nápadem, který o hodně prodlužuje herní dobu a zájem o hru poté, co člověk ukončí kariéru. Přece si nemůžete dovolit, aby byl soused o tři setiny vteřiny rychlejší!

Je to pták? Je to letadlo? Ne, je to cákanec na helmě

Řekl jsem si, že si závodní zážitek v Shiftu 2: Unleashed zaslouží zvláštní pozornost. Už jen proto, že je jako hlavní devíza hry omývána pořád dokola. Spousta lidí (dle mých odhadů nejspíše fanoušci GT5) si stěžují na nereálný zážitek z prvního Shiftu. Auto se klepe, všude něco lítá a člověk tak nemá chvíli na to, aby si na silnici zaplaval. Pravdou ale je, že tak opravdové závody vypadají. Shift 2 to navíc pozvedává na úplně jinou úroveň. Přidává totiž pohled nejen z kokpitu, ale i přímo z helmy závodníka. Tím se uřezává další značná část výhledu a člověk tak pochopí, nakolik těžká je práce řidiče. K tomu se přidá ještě několik milých efektů, jako je rozostření obrazu při vysokých rychlostech, automatické natáčení hlavy do zatáčky, opět pro lepší přehled závodníka, a v neposlední řadě občasné plivance vody či špíny na okně.

Musím také uklidnit neustálé debaty o klepajících se vozech a uvést věci na pravou míru. Kamera simuluje klepání helmy, potažmo hlavy, nikoliv auta samotného. I přesto, že se to může občas zdát matoucí, vůz se klepe minimálně a pouze reaguje na setrvačnost a gravitaci, což je v pořádku. Celkový zážitek řízení auta je však převeden na obrazovky bravurně. Při vysokých rychlostech má člověk opravdový strach a když se řítíte ve dvousetkilometrové rychlosti do zatáčky, zatímco z obou stran na vás doléhají soupeři, budete děkovat bohu za dvojité plenky. Pocit z rychlosti je tu zkrátka nepopsatelný, a pokud mohu soudit dle sebe, natrhává zadní vrátka většině současných simulátorů.

Od závodního zážitku se obloukem přesouváme k obtížnosti, která je zde esencí rozdílu mezi arkádou a simulací. Obtížnosti jsou celkem tři, ty se ale spojují s modelem řízení a vytváří tak docela dost kombinací pro téměř jakéhokoliv závodníka. Můžete tak mít jednoduchou obtížnost, ale profesionální jízdní model. Nebo naopak. Zatímco obtížnost odpovídá za umělou inteligenci soupeřů a jednotlivé časy, model řízení se věnuje samotnému vozu. Dobré je, že si nezávisle na modelu můžete sami upravit veškeré maličkosti, od pomocníků při zatáčení a brždění až po kontrolu trakce a stability. Rozdíl tu je a je zatraceně znát. Jako zkušený závodník jsem po chvíli normální obtížnosti a normálního jízdního modelu přešel na Elite. To je zde špičkou ledovce a představuje opravdový zážitek z řízení. Pomocné atributy jsou kompletně vypnuty a model poškození naopak úplný, při kterém vám může i špatné najetí do první začátky ukončit závod rozmašírovaným výfukem, usmrcenou převodobkou nebo prasklou gumou. I umělá inteligence pobrala dostatek rozumu, aby se uměla přizpůsobit situaci. Někteří jezdci vám nic nedarují a tlačí se dopředu co to dá, jiní jsou opatrnější a bojí se i sebemenšího škrábance na karosérii. Díky tomu je zážitek různorodý a nikdy nevíte, co od toho šílence před vámi čekat.

Možnosti úprav a nastavení vozů

Ihned podotýkám, že je ve vašem nejlepším zájmu využívat při hraní Shift 2 volant. Při spojení volantu a modelu Elite už totiž končí veškerá sranda a pokud bych měl být opravdu kritický, rozdíl mezi hrou a realitou je tu značně malý. Pokud si navíc správně nastavíte volant a snížíte odezvu na minimum, zážitek je dokonalý. Nebudu se tu rozplývat nad nádherou toho a toho, každý si musí hru vyzkoušet sám a hráči, zvyklí na GT5 a plavání po silnici nejspíše nebudou spokojeni ani tady. Já jsem však nesrovnával jízdní model Shiftu 2 ani tak s konkurencí, jako s opravdovou jízdou (pro účely recenze jsem na chvíli nasedl alespoň do té Škodovky). Pro mě tedy Shift 2 předvedl požitek z jízdy na jedničku.

Gumy létají, jiskry srší

Celkovému závodnímu zážitku se přizpůsobuje i vizuální ztvárnění. Osobně ale kladu větší důraz na malé detaily a celkový dojem, než kvalitu textur a ostrost zpětných zrcátek. Shift 2 se snaží spojit opravdové řízení s akčním a adrenalinovým stylem a dle všeho se mu to náramně daří. Při osedlání těch rychlejších vozů není problém propotit celý závod. Srdce vám buší a adrenalin nastupuje pod krkem. Pokud ze začátku kariéry budete jen kroutit hlavou z rychlosti, nezoufejte. Napřed se musíte dostat o něco výše, aby nastoupila ta pravá akce. Jelikož využívám zásadně pohledu z kokpitu, musím pochválit detailně zpracované interiéry většiny vozů, na které je radost pohledět. Téměř stejná radost, jako na vozy samotné. Ty už takovými extrémními detaily neoplývají a je vidět určité zjednodušení, stále se ale drží v mezích kvality a své oblíbence zajisté poznáte. Potěší bohatý výběr tratí, kde nechybí žádná světoznámá, pro našince pak hlavně Brněnský okruh. I vozový park se nám pěkně rozrostl a nabízí i mnohé modely v několika verzích (klasické, zavodní atd.). Jedinou výtku bych směroval k některým bodykitům, tedy úpravám karosérie, které se vyloženě nepovedly a přetvářejí nádherné vozy na hrůzostrašné patlaniny. Jejich aplikování je naštěstí čistě na vás. Hra nezapomíná ani na milé detaily, jako jsou fešné pomocnice v minišortkách před startem nebo aktivní okolí trati, kde budete rozmazané textury stromů hledat jen těžko.

Soundtrack je brilantní a vývojářům se vskutku podařilo namixovat ideální kombinaci. Najdete tu především akční rockové skladby, ale také epické mixy, jež hře skvěle sedí. Ať si kdo chce říká co chce, epická hudba zkrátka k akčním závodům patří. Kapitolou samou pro sebe je zvuková stránka. Zvukaři odvedli velký kus práce a milovníci burácejících motorů a kvílejících pneumatik si zajisté pošmáknou. Nízké bassy Aston Martin V8 Vantage mi znějí v uších ještě teď. Proto těch pár chyběk u některých vozů s radostí prominu.

Tomu říkám jízda!

Dobře, řekněme si to narovinu. Shift 2 není simulátor v pravém slova smyslu a každý se špetkou rozumu to pochopí. Je to kříženec mezi simulátorem a arkádou, což dokazuje nejen propracovaným tuningem, ale i možností přizpůsobit si hru tak, jak chcete. Právě díky tomu dokáže vyhovět oběma skupinám a pokud jen trochu přivřete oči, budete jej milovat. Požitek ze závodění totiž nabízí bezkonkurenční, a o to jde především. No ne?

Nepřehlédněte

-> Grafické rozdíly maximálního a minimálního nastavení

-> Grafické rozdíly na PC, PS3 a X360

-> Elite mód v akci

-> EA stoplo vývoj Need for Speed: Shift 3

Need for Speed

Verdikt

Shift 2 sliboval hodně a splnil toho dost. Dorazil závodní zážitek, dorazil propracovanější tuning a dorazil i skvělý Autolog. Dorazil našlapaný soundtrack a dorazily chytré závody. Tak co chcete víc? Tisícovka aut je tady všem ukradená.

Hodnocení

Co se nám líbí a nelíbí?

kombinace arkády a simulace
bezkonkurenční závodní zážitek
kamera v helmě
bohaté možnosti nastavení vozů
skvělý soundtrack
variabilní nabídka vozů i tratí
některé bodykity
arkádové bodové hodnocení
fanboys konkurence, kteří hru stejně sprzní
nepovedené zvuky u některých aut
otravné ječení převodovky u některých sériovek
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama