Není Kickstarter pro herní průmysl přítěží?
Speciály Článek Není Kickstarter pro herní průmysl přítěží?

Není Kickstarter pro herní průmysl přítěží?

Rosťa Viktorin

Rosťa Viktorin

8

Problémy studia Double Fine s hráči financovanou adventurou Broken Age úspěšně zvedly nejedno obočí. Co když cesta crowd-fundingu není pro herní průmysl ta pravá?

Reklama

Samozřejmě nelze generalizovat, neboť každý ví, že Tim Schafer je obyčejný diletant. Nebo lépe řečeno, je skutečným umělcem se všemi s tím spojenými pozitivy i negativy. Jeho tvůrčí nápady jsou mnohdy dech beroucí, avšak čím víc se toho člověk dozvídá, tím méně se diví, že s ním nejen velké vydavatelské domy nechtějí spolupracovat. Zatímco po kreativní stránce mu toho nelze mnoho vytknout, v otázce managementu má dost vážné mezery, které se naplno projevují právě díky Kickstarteru.

Dokud se totiž lidé jako Schafer musí někomu zodpovídat, existuje tu dost reálná šance, že je dotyčný člověk včas klepne přes prsty, začne-li být cesta do cíle lemována příliš mnoha odbočkami. Samozřejmě, ne vždy to vyjde a důkazem může být vývoj docela povedené akční adventury Brütal Legend, kterou Double Fine původně chystalo pro společnost Activision, aby gamesa nakonec vyšla pod křídly Electronic Arts.

Ve své době tento incident vzbudil ohromnou pozornost, přičemž většina hráčů spílala hlavně Kotickově firmě, která podle jejich názoru dusila vývojáře. Jenže ve světle dnešních událostí už na to nelze nahlížet stejně. Vedení Activisionu dalo tvůrčímu celku k dispozici asi 15 milionů dolarů a celkem dost času na vývoj. Chvíli na to však Schafer přišel žádat o dalších sedm milionů a devět měsíců, což zodpovědní lidé logicky smetli ze stolu. Spor byl nakonec urovnán, hra vyšla, ale Double Fine se dost možná navždy zaškatulkovalo jako nedůvěryhodný spojenec.

Snad i proto si Schafer začal vydávat hry vlastními silami a definitivně se usadil na nezávislé scéně. Podle něj tak mají větší svobodu a vyšší příjmy z každé prodané kopie, podle vydavatelů mu už prostě nikdo nevěří. A zatím to vypadá, že velké společnosti dobře dělají. Schaferova novinka Broken Age (dřív známá jako Double Fine Adventures) byla takovým malým zázrakem. Na Kickstarteru vydělala přes tři miliony dolarů, ačkoliv autoři požadovali jen 400 tisíc, a do budoucna ostatním ukázala, že to jde i touhle cestou.

Ovšem dost možná právě proto, že na vývoj de facto nikdo nedohlíží, se autorům nedaří plnit sliby. A to nejen v otázce data vydání. Původně měl titul dorazit na trh v říjnu minulého roku. Místo toho jsme se v polovině toho letošního dozvěděli nejen, že hra zatím není ani zdaleka dokončená, ale rovněž že na ni nejsou peníze. Znovu podotýkám, že na ni tvůrci získali víc jak osminásobek toho, co tvrdili, že jim bude stačit. Spousta lidí z branže nicméně tvrdí, že to není tak úplně Schaferova vina.

Kickstarter je prý dvousečná zbraň, která vám velice snadno může přestat říkat pane. Hlavním problémem je údajně přemotivovanost vývojářů, když vidí jaký je o jejich interaktivní dítko zájem, a stejně tak bonusové cíle. Autoři totiž většinou naslibují, že když se vybere tolik a tolik přidají do hry to i ono; projekt tak bobtná a přestává být pravděpodobné, že se jim podaří vlézt do původně stanoveného časového rámce. Dvojnásob, pokud máte Schaferovu megalomanskou osobnost.

Pak vám totiž nezbude nic jiného než spolknout hrdost a zkusit to jinak, jinde. I proto se Broken Age stalo součástí iniciativy Steam Early Access, jejímž prostřednictvím bude možné stáhnout si za plnou cenu první část gamesy (lidé z Kickstarteru ji samozřejmě budou mít zdarma), přičemž takto získané peníze pak možná zaplatí práci na druhé půlce, jež by v takovém případě vyšla po pár měsících jako macatý update. A možná ne. U Schafera totiž opravdu jeden nikdy neví a to je ostatně i důvod, proč mi celá tahle situace smrdí průserem.

Na jednu stranu chápu, že je vývoj hry nesmírně komplikovaný proces, jehož výsledek nikdy nelze odhadnout dopředu a nějaká ta zdržení či úpravy jsou pochopitelné. Ovšem to, co tenhle „guru“ předvádí je na pováženou. V dopise fanouškům kupříkladu nenajdeme ani náznak jakékoliv lítosti. „Ačkoliv jsme vybrali mnohem víc než jsme, nebo kdokoliv jiný čekali, nic mi nemohlo zabránit v tom stvořit tak velkou hru, že na ni ani všechny získané finance nebudou stačit.“

Ovšem hlavním důkazem toho, že Schafer v otázce managementu absolutně neví co dělá a jednoduše potřebuje někoho, kdo ho bude kopat do zadku, je konstatování jak dlouho bude vývoj trvat, a že pokud by chtěli gamesu vydat ve slíbeném termínu, museli by z ní vyhodit asi 75 % obsahu. „Dali jsme dohromady nástřel toho, kdy bychom asi tak mohli dokončit první akt Broken Age a vyšlo nám, že v červenci. V červenci roku 2014. Kompletní hra by pak mohla vyjít někdy v roce 2015. To jsem nečekal.“

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama