Je to nejspíš hlavní důvod, proč je studia nechtějí využívat.
Před pár dny na trh dorazila Switch 2 verze loňské akční adventury Star Wars Outlaws od Massive Entertainment. A přestože z ukázek konverze nevypadala zrovna přesvědčivě, nakonec šlo o obrovské překvapení, které Oliver Mackenzie a John Linneman z Digital Foundry označili za zatím nejlepší port pro Switch 2. Zachovává důstojnou kvalitu obrazu, celkové detaily, a dokonce také ray tracing, přičemž v některých ohledech tato konverze překonává verzi pro Xbox Series S.
Outlaws bylo však zároveň dalším titulem, jenž do obchodů nedorazil na klasické cartridgi, ale pouze na tzv. Game-Key Card. Ta neobsahuje data hry, jde v podstatě jen o formu autentifikace. Star Wars přitom má na Switch 2 jen okolo 20 GB a na cartridge by se pohodlně vešlo. Předpokládalo se tedy, že šlo ze strany Ubisoftu o ušetření financí za cartridge, které dokážou být poměrně drahé, ale důvod je nakonec někde jinde.
Přišel s ním vývojář Rob Bantin, jenž se v Ubisoftu podílí na audiu u vývoje enginu Snowdrop, který právě Outlaws používá. Bantin v reakci na Linnemana tvrdí, že hlavním důvodem, proč hra nevyšla na klasické cartridgi, je fakt, že jsou tyto karty příliš pomalé:
„Snowdrop pro své open world prostředí silně spoléhá na streaming (dat) z disku a zjistili jsme, že Switch 2 karty nám zkrátka nedávají takový výkon, který jsme potřebovali pro kvalitu, na níž jsme cílili,“ říká Bantin. „Nevzpomínám si, že by se někdy v diskuzích probírala cena karet – pravděpodobně proto, že nebyla relevantní.“
Bantin pak ještě dodává, že kdyby hru designovali od začátku pro Switch 2, situace mohla být jiná. Takto byl ale titul navržen pro rychlá NVMe SSD konzolí aktuální generace, kterým se cartridge nemůže rovnat. Už interní úložiště Switche 2 je o něco pomalejší, nabízí rychlost přibližně 2,1 GB/s. Dodatečný microSD Express slot nabízí méně než poloviční rychlost, takže už tam může být velký problém, ale cartridge má maximální rychlost jen 400 MB za sekundu.
Řešením by samozřejmě byla možnost nainstalovat hru z cartridge na interní úložiště, podobně jako to má třeba PlayStation 5 či Xbox Series X|S při hraní diskové verze, jenže nic takového, alespoň prozatím, Switch 2 nenabízí. Je to možná i proto, že původní Switch nic podobného nepotřeboval, tam byly rychlosti poměrně vyrovnané, u nástupce už jsou nicméně rozdíly vyloženě obrovské a taková možnost by ze strany Nintenda určitě stála za zvážení.