P.A.M.E.L.A. – co stojí za pádem utopického světa?
Preview Článek P.A.M.E.L.A. – co stojí za pádem utopického světa?

P.A.M.E.L.A. – co stojí za pádem utopického světa?

Jakub Němec

Jakub Němec

1

Ztemnělé útroby laboratorního pracoviště ovládla prázdnota, z níž občas vyběhne šílený vědec. Máte propustku, tak račte vstoupit.

Reklama

Obrazovkám počítačů hrozí pod neustálým přívalem survival her prasknutí. Hráči se jich ale zatím stále ještě nepřejedli, a tak se objevují nové projekty, které se snaží najít si své místo na slunci. Nyní se mezi ně pokouší protlačit velmi ambiciózní hororová akce P.A.M.E.L.A., kterou jsme vyzkoušeli v předběžném přístupu. Dosahuje první počin studia Nvyve Studios takových parametrů, aby se stal hitem?

Neví někdo, co se tady stalo?

V projektu P.A.M.E.L.A. se vžijete do tzv. Spáče, který byl z neznámých důvodů probuzen z hibernace. Jak je u her na přežití zvykem, zpočátku o světě nic nevíte a netušíte, kde jste se vzali, co je váš úkol ani co se stalo s okolím. S každou informací, jíž získáte, se otevře množství nových otázek. Pouze vaše zvědavost pomůže odhalit, jaký má vše smysl, protože tvůrci vás nechají úplně na holičkách. Mimo pár základních pokynů vám neprozradí vůbec nic ani k ovládání, které je mimochodem velmi intuitivní. Všechny nezbytnosti naštěstí naleznete ve svém příručním počítači, v němž se musíte trošku pohrabat. Po seznámení s principy fungování světa, je už jen ve vaší režii, jak si seženete věci nutné k vaší existenci.

Nezbývá nic jiného, než se statečně chopit scanneru, bez něj neotevřete ani odpadkový koš, a vrhnout se do neznáma. Objevitelská pouť začne v temné laboratoři, kde se ostatně probudíte pokaždé, když váš avatar přijde o život. Po nějaké době, kdy narazíte na první zohyzděná těla vědců a obyvatel futuristického komplexu, zvědavost si zaháčkuje vaši pozornost a budete vtaženi do světa, v němž vládne umělá inteligence, jejíž jméno se vtisklo do titulu hry. V utopistickém ráji jménem Eden proběhla katastrofa, která většinu jeho obyvatel zabila a přeživší připravila o rozumu. Pomocí střípků informací, které budete získávat z deníků, emailů či zvukových záznamů, postupně začnete skládat přibližný obraz o fatálním selhání pečlivě budovaného systému. Více již naznačovat nebudu, neboť právě objevování tajemství zničeného plovoucího ráje patří k největším trumfům vývojářů.

„Rozplétání klubka záhad není procházka růžovou zahradou. Z temných zákoutí základny se na vás budou řítit mutantní přízraky, jejichž jedinou touhou je zbavit se všeho živého v oblasti.“

Nejsme tady sami

Rozplétání klubka záhad není procházka růžovou zahradou. Z temných zákoutí základny se na vás budou řítit mutantní přízraky, jejichž jedinou touhou je zbavit se všeho živého v oblasti. Pokud stojíte proti přesile, jako nejlepší taktika se jeví zběsilý úprk k nejbližším mechanickým dveřím a ty zbaběle zavřít. Pokud máte pro strach uděláno, tak se dá ještě celkem vyrovnaně popasovat se třemi, čtyřmi protivníky, ale důležitou podmínkou je vlastnictví solidní výzbroje. Souboje probíhají svižně a musíte najít správnou rovnováhu mezi využitím štítu a útoku, protože zasazování ran odebírá energii, kterou vaše tělo disponuje. V bitkách vám mohou na pomoc přispěchat policejní droidi, kteří se starají o pořádek v komplexu. Musíte si však dát pozor, ať je náhodou ve vřavě netrefíte spolu s nakaženými. V lepším případě skončíte ve vězení, v horším se probudíte v temné laboratoři.

Kdo hledá, najde

Těla pobitých nepřátel poskytují jedinečnou možnost, jak se snadno dostat ke kvalitnímu arzenálu a brnění. Nejčastější jsou různé verze zbraně na blízko, ale pulzní zbraně k odstřelování nepřátel z bezpečné vzdálenosti také nejsou k zahození. Přesto se nevyhnete klasickému rabování všeho, co lze otevřít. Vždy budete překvapeni a s nadšením budete odhalovat, co se skrývá ve všech skříních, truhlách, koších a dalších místech, která lze otevřít. Pokud narazíte na zamčenou schránku, můžete se do ní nabourat v rámci jednoduché, ale zábavné minihry, která prověří váš postřeh. Nepočítejte s tím, že na stejných místech objevíte totožné předměty, jsou vždy jiné, v rámci mechanik stylu rouge-like her. Ale nezoufejte, pokud budete mít štěstí a naleznete dost peněz v podobě měny lux, můžete nakupovat ve všudypřítomných automatech vše, co je vašemu srdci milé.

„V prvních hodinách pobytu ve městě Eden budete muset vybírat pečlivě, které hračky si vezmete s sebou a které necháte ležet ladem.“

Nemůžete to však přehánět, protože v prvních hodinách pobytu ve městě Eden budete muset vybírat pečlivě, které hračky si vezmete s sebou a které necháte ležet ladem. Prostor v inventáři je totiž z počátku velmi malý a rozšiřovat jej budete až postupně pomocí různých vylepšení, stejně jako další vlastnosti vašeho hrdiny. Systém upgradu na vyšší úroveň funguje podobně jako v Deus Ex pomocí augmentací. Se správnými implantáty se postaráte o větší výdrž v boji, silnější či přesnější ránu, zvýšení odolnosti vůči vnějším vlivům a další užitečné dovednosti, které patří do výbavy každého správného přežívajícího.

Krutý, ale nádherný svět

Ke správnému dobrodružství o přežití patří taky shromažďování zásob a opravování nefunkčních strojů poskytující pohodlí. V P.A.M.E.L.E. si užijete obojího do sytosti. Ve výzkumné budově je totiž nouze o energii, která postupně mizí v závislosti na intenzitě využívání světel a dalších strojů. Z počátku si rozsvítíte celou budovu a budete se kochat nádherou, kterou vizuál nabízí. Dokud nezhasnou světla a vy budete odkázáni jen na svou baterku. To vám potom každé šustnutí zvedne srdeční tep a napumpuje adrenalin do cév. Východiskem z kritické situace je oprava obvodů a zdrojů, které se budou o zásobování elektřinou starat za vás.

„P.A.M.E.L.A. neumí odpouštět chyby. I na poměry survival hry jsou podmínky smrti opravdu kruté. Jakmile zemřete, přijdete o veškeré vybavení, které jste pečlivě schraňovali, vyčištěné prostory se opět zamoří a vám nezbyde nic jiného, než začít budovat vše od začátku.“

Přesto bude vaše nejzákladnější činnost hledání jídla a vody, protože takovou spotřebu tekutin, jako má váš hrdina, neuvidíte ani u vyschlé mumie na poušti. Získávání základních životních komodit je časově náročné a postupně nudné, protože nejsou často k nalezení, a proto jimi buď zahltíte většinu svého malého inventáře, nebo si budete muset pamatovat cesty k automatům s nápoji na každém patře. Když včas nic poživatelného nenajdete, hurá zpět do temné laboratoře.

P.A.M.E.L.A. totiž neumí odpouštět chyby. I na poměry survival hry jsou podmínky smrti opravdu kruté. Jakmile zemřete, přijdete o veškeré vybavení, které jste pečlivě schraňovali, vyčištěné prostory se opět zamoří a vám nezbyde nic jiného, než začít budovat vše od začátku. Zůstanou vám jen některá vylepšení, jako rozšířený inventář nebo nalogované deníky a zvukové záznamy. Spartánský přístup je vyvažován ziskem zkušeností za každý předchozí pobyt v Edenu, za něž obdržíte body do pasivních a aktivních vlastností, jež rozdělíte dle svého uvážení. Přesto pokud se moříte se svou postavou několik hodin a kvůli nějaké prkotině se stěhujete na začátek, nebudete zrovna šťastní a nepomůžou vám v tom ani vylepšení postavy. Uvidíme, zda tvůrci s tímto přísným systémem nenarazí.

Krok správným směrem

Předběžný přístup počinu P.A.M.E.L.A. má našlápnuto k vytvoření napínavého a intenzivního herního zážitku. Mimo slušně odladěných herních mechanik patří ke kladům výborná audiovizuální stránka bez větších propadů snímků za vteřinu, kdy se myslí i na takové detaily jako možnost vidět vlastní nohy. Pro optimální zážitek bude hra asi žádat slušnou herní sestavu, ale během pobytu ve světě jsem nebyl zdržován žádným načítáním úrovní, což je zřejmě daň za neuvěřitelně dlouhou dobu prvního loadingu, při němž si stihnete uvařit čaj.

Největší výtka prozatím směřuje k velmi přísnému modelu přežívání, jenž nemusí vyhovovat každému. K tomu ještě trestání každé chyby, kterou hráč udělá. Navíc není přítomna možnost ručního ukládání a musíte se spolehnout na automatické zachování pozice. To taky nemusí být po chuti každému návštěvníkovi Edenu.

My jsme se současným stavem herního titulu studia Nvyve prozatím spokojeni a těšíme se, s jakými novinkami nás překvapí v rámci dalšího vývoje. Milerádi se do Edenu zase podíváme. Pokud holdujete přežívání v různých prostředích, také byste měli na vylidněný ostrov nakouknout.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama