PHOENIX POINT
Blogy čtenářů Článek PHOENIX POINT

PHOENIX POINT

Corvus

Corvus

Komu z vás něco říká jméno Julian Gollop? Nic? Tak jinak. Komu z vás něco říká strategická série X-COM (potažmo UFO)? Aha! Kdo by z pařanů v Čechách…

Reklama

Komu z vás něco říká jméno Julian Gollop? Nic? Tak jinak. Komu z vás něco říká strategická série X-COM (potažmo UFO)? Aha! Kdo by z pařanů v Čechách neznal slavnou strategickou ságu, ve které se to hemží chapadlatým, po krvi a mozkomíšním moku lačnícím šmejdu z vesmírných dálav, kterému umí zatopit pouze úderné jednotky X-COMu! Pochopitelně pod vaším precizním velením. Jistě si každý z vás, komandéři, vzpomenete na hodiny a dny strávené nad taktickým glóbem, mapami a technickými plány základny. Bezpochyby se vám ještě dnes vrací noční můry při vzpomínce na první autopsii Sectoida či mise, kdy veškerá taktická rozhodnutí ztratila smysl pod náporem zbrusu nových nepřátel nebo na hrůzný pohled na nelidsky vypleněnou krajinu, brutálně a systematicky přetvářenou v cizácký ekosystém. Kolikrát jste padli na kolena pod tíhou napnutého rozpočtu, kolikrát jste se museli dívat do očí pozůstalých, jejichž milovaní padli pod vaším velením. Sílící invaze, agresivně metastázující do všech koutů planety, hrubé odhady poměru sil na nestálém bojišti, záchrana týmových nováčků doslova na poslední chvíli, ztráta kamarádů v boji. Padli jste, ale vždy znovu vstali. O něco silnější, o něco zkušenější.

Praotec Gollop, král tahových strategií, zakladatel a designér svébytného a hráči uctívaného žánru UFO/X-COM, se vrací, aby vyškolil i ty nejtvrdší veterány. Zatímco sérii XCOM v roce 2012 vzkřísili a ve zbrusu novém hávu představili Firaxis Games Sida Meira, pod vedením Jakea Solomona, permafrost (tedy věčně zmrzlá půda) matičky Země se začala pozvolna ohřívat a tát. Zlo v podobě viru, doposud ukrytého a bezpečně zakonzervovaného v ledu o tloušťce několika kilometrů, se chystalo probudit a srazit lidstvo na kolena vlnami epidemií napříč kontinenty. Pandemie masivního rozsahu nastala v roce 2022. Virus Pandora byl uvolněn z permafrostu Země, lidská populace zdecimována a systematicky přetvářena na hrůzy z nejhlubších mořských hlubin a příkopů... Ostrůvky přeživších se změnily na opevněná, izolovná útočiště a místo spolupráce se lidská civilizace separovala na znesvářené frakce, ovládající různé technologie, suroviny a také (jak už to bývá) vlastní ideové pohnutky a plány. Dlouhých 35 let neznámý vir pustošil oceány, až jednoho dne zmutované formy života vyvrhlo moře na pevninu, o kterou začal nelítostný souboj. Lidstvo bylo přinuceno opustit své přirozené prostředí a postupně ovládlo ovzduší. Avšak o vyklizené pozice a zbytky souše se rozhořel krutý boj. Roku 2057 se ujímáme velení jedné polozapomenuté buňky projektu Fénix; s hrstkou vojáků, vědců a inženýrů budeme čelit mutující mimozemské zhoubě. Alespoň takový výhled do budoucnosti nám připravuje Julian Gollop na příští rok, kdy světlo světa uzří jeho vymodlené dítko, duchovní nástupce série X-COM - PHOENIX POINT.

„Připravte se na výrazně temnější a vlhkou hnilobou prosáklý mix Xcom a Fallout Tactics...“

PHOENIX POINT v červnu tohoto roku dosáhla v crowdfundigové kampani na FIGu na 153% požadované částky $500 000 (přičemž cílovou částku vybrala prakticky okamžitě) a tak nic nebránilo v pokračování vývoje. PHOENIX POINT byla totiž již v době spuštění kampaně rok ve vývoji a Gollopův tým měl fanouškům co ukázat. Což je ten nejlepší recept na úspěch, když někoho veřejně žádáte o peníze. Fungující mechanismy, kamera, engine, hromady artworků na jejichž základě vznikají lokace, zbraně a nepřátelé, ale také jasná vize a směr a prakticky kompletní příběhové pozadí. To všechno přesvědčilo 10 314 backerů, včetně autora těchto řádků, přispět na vývoj a pojistit si tak hromadu dalších novinek (mimojiného např. ovladatelná vozidla) a vypilování stávajících herních prvků (psychika vojáků, souboj s bossy, procedurálně generovaný vzhled/útok/obrana mimozemšťanů aj.) k dokonalosti.

Čím PHOENIX POINT jednoznačně na první (i druhý) pohled zaujme je temnější ráz prostředí, nepřátel i příběhu. Tam kde XCOM híří barvičkami, badass hláškami a rotomilými příšerkami (pardon, ale Thin Man, Sectoid ani Gatekeeper mi skutečně za ty roky strach nenahnali), tam PHOENIX POINT vytahuje na světlo ty nejodpornější noční můry ze dna moří. Plíživý horor, který vizuálně čerpá nebo rovnou cituje z H. P. Lovecrafta, Carpenterovi Věci či znepokojivých dokumentů o pokusech na lidech, nepřirozeném křížení DNA apod. Pro jedince, kteří mají strach z podmořských hlubin, prapodivných živočichů, které jsou samé (slepé) oko, otvor, chapadlo a zuby, se jedná doslova o chuťovku! Naopak fanoušci knih jako Koule (M. Crichton), 10.000 mil pod mořem, fenoménu Call of Cthulhu či filmů The Thing, Event Horizon si budou spokojeně pomlaskávat.

„Virus Pandora byl uvolněn z permafrostu Země, lidská populace zdecimována a systematicky přetvářena na hrůzy z nejhlubších mořských hlubin a příkopů...“

Vyjma skvělé atmosféry, zajímavého příběhu a mnoha frakcí (New Jericho, Synedrion, Disciples of Anu, Advena Dominus, Human Confederation ad.) zní celá řada zpráv z tábora Snapshot Games opravdu zajímavě. Připravit bychom se měli na výrazně temnější a vlhkou hnilobou prosáklý mix toho nejlepšího z X-COM a FALLOUT (Tactics). Pohled na starý známý geoscape (glóbus), poskytuje strategický pohled na světovou situaci. Odtud budeme plánovat všechny operace, výstavbu, řešit výzkum a připravovat mise. Vedle toho bude v naší kompetenci pokusit se o kontakt s útočišti, nacházet skryté lokality a hledat zvláštní stránky projektu Fénix (ať už je to cokoliv). Dojde-li na střet s mimozemšťany, bude nutno (po vzoru klasické i novodobé XCOM série) pečlivě připravit výsadek. V akci může být až 16 vojáků, minimálně však 4 rekruti. Každý voják bude mít vlastní strom schopností a dovedností a hráč si jej bude moci profilovat dle své potřeby (a nasbíraných zkušeností). Chybět pochopitelně nebude ani detailní customizace a tak o různé bojové šrámy, barvy, tipy oblečení a doplňků, nezbytná tetování atd. nebude nouze. Zajímavěji zní především psychické šrámy na duši, které si odnesou vaši svěřenci buď dočasně, ale také třeba trvale, podle toho na jakém stupni vývoje budou vaše technologie. Zajímavě zní i vypěstování si závislosti na drogách. Vaše jednotka může také zešílet, čemuž se při pohledu na design monster nedivím.

Zbraňový arsenál a nezbytná výstroj obsahuje "klasické" gauss kousky jako útočná puška, odstřelovací puška, brokovnice, ale taktéž například plamenomet (!) a naznačeno bylo i speciální chitinové plátování či živoucí mimozemské zbraně, což zní hodně zajímavě. Zvláštní pozornost si zaslouží kuše, kterou bude nejvhodnější použít při kradmém postupu, pokud chcete zůstat neodhaleni. Je tedy pravděpodobné, že PHOENIX POINT zahrne do taktiky i stealth mechaniky. Zajímavě zní i celkové pojetí propočtu zásahů, které by mělo počítat s balistickou křivkou a systém krytí by měl být dokonce odlišný úplně (což si jako člověk zvyklý na krytí z XCOM a třeba SHADOW RUN nedokáži představit). Aktuálně však Snapshot Games používají ověřený a odladěný systém z XCOM a na svém v tuto chvíli pracují. Zda se jim vše podaří uvidíme již příští rok.

 

Jedním z úspěšně dosažených bodů v rámci kampaně na FIGu byla vozdila. Na jejich designu se pracuje a zatím byl odhalen pouze jeden opancéřovaný vůz, který pojme až 8 vojáků včetně obsluhy turretu na jeho střeše. Dosáhnout se naopak nepodařilo na stretch goal slibující masivní plovoucí, ozbrojenou pevnost, což je podle mého názoru škoda.

To bychom měli onu XCOM část PHOENIX POINT, v čem tedy tkví výše zmiňovaný FALLOUT? V notoricky známém Vault-Tec Assisted Targeting System nebo-li V.A.T.S. Pochopitelně v podání PHOENIX POINT. Ve zkratce: se svým kvalitně vyškoleným odstřelovačem Zajcevem, se ve speciálním zapauzovaném režimu můžete libovolně rozhodovat, zda nepřátelskému elitnímu sniperovi (zformovanému z lidské a hlubokomořské rybí DNA) vystřelíto oko, čímž jej připravíte o schopnost nočního vidění a rozšířené vnímání nebo pravou ruku, čímž mu zhoršíte celkový útok. A když už jsme u té fyziologie: všechny mimozemské druhy jsou tvořeny procedurálně a tudíž existuje veliká pravděpodobnost, že se pokaždé setkáte s novým druhem nepřítele. Podle toho z jakého anatomického koktejlu je namíchán. O klepeta, chitinové krunýře, vyvalené bulvy, zahnívající chapadla, tři řady zubů a toxické, rakovinové přívěsky nebude jistě nouze. Kromě standardních, zesílených a elitních protivníků narazíme na silné bosse, kteří se dokáží nejen efektivně bránit, ale taktéž množit (ano, vždycky může být hůř, jak nás naučila Dark Souls) či mizet v oblacích mlhy jako od Stephena Kinga.

A kde se to všechno bude odehrávat? Pohled na taktický glóbus doposud odhalil lokality jako: Seed of Eden, Los Santos, Fort Williams, Sunspire, Temple Asoth, Temple of Yuggoth, Shrine of Asari, Orlando, San Cristobal, Temple of the Cosmos, Amazonia a další. V každém případě zatím jen na území Severní a Jižní Ameriky.

Podtrženo sečteno, na tahovou strategii z hlavy Juliana Gollopa se těší nejeden fanoušek XCOM a kvalitních tahových strategií vůbec. Příklon k hororovějšímu vyznění, o který se v Snapshot Games statá art director Borislav Bogdanov, kvituji s povděkem. Nezbývá než držet palce, zatnout zuby a pro jistotu vyčistit akvárko!

Reklama
Reklama

Uživatelský článek

Uživatelský článek se řídí pravidly webu. Obsah vytvořený nebo nahraný uživateli v žádném případě nevyjadřuje názor provozovatele. Za obsah stránek vytvořený nebo nahraný návštěvníky neneseme žádnou odpovědnost.

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama