Přehled HW novinek z 39. týdne
Novinka Přehled HW novinek z 39. týdne

Přehled HW novinek z 39. týdne

Jan Urbančík

Jan Urbančík

Platformy Xbox Xbox Series X|S PlayStation PlayStation 5 Windows PC

První konzolová hra v 8K a 60 FPS, grafiky od Intelu se zpozdí.

Reklama

Grafické karty Alchemist od Intelu se zřejmě zpozdí

Zatímco stále přetrvává nedostatek grafických karet a čipů obecně, na GPU trh si začíná brousit zuby Intel, který v létě oficiálně oznámil svůj brand Arc, pod nímž se budou karty prodávat. Tehdy jsme se také dozvěděli, že by měly vyjít v prvním kvartálu příštího roku, to už ale zřejmě neplatí.

Kanál Moore’s Law is Dead (který má ohledně Intelu velmi dobré informace) totiž vydal další video, kde se probírá mimo jiné i datum vydání těchto grafik. Ve videu zazní, že desktopové GPU vyjdou až v druhém čtvrtletí, v tom prvním se na trh podívají pouze karty pro notebooky.

Je to rozhodně nepříjemná zpráva pro všechny potenciální zákazníky, kteří jsou nuceni čekat, až budou GPU dostupná za přijatelnou cenu. Takto pozdní vydání navíc znamená, že zhruba půl roku po Alchemist se dostanou na trh mnohem výkonnější karty řady RDNA 3 (AMD) a Lovelace (Nvidia). Čím víc tedy bude Intel grafiky Alchemist odkládat, tím víc to poškodí jeho prodeje.

Televizi od Sony teď lépe využijí hráči na Xboxu

Společnost Sony se samozřejmě zdaleka nezabývá jenom vytvářením a vydáváním her, dlouholetou historii má na poli hardwaru obecně. Jedním z důležitých produktů jsou pochopitelně televize, řeč bude konkrétně o loňském modelu X90H, který Sony výrazně promovala jako televizi, jež je "připravená na PS5“. Nyní však nastává docela paradoxní situace, protože Sony oznámila update firmwaru, jež přidává podporu pro variable refresh rate, který využijete především u her s nestabilním frame ratem. Aktualizace se nejprve objevila v Číně, ale postupně se začíná dostávat i do dalších regionů, informoval o tom magazín Forbes.

A proč paradoxní situace? PlayStation 5 stále VRR nepodporuje a Sony zatím neoznámila ani přibližné datum vydání této velmi žádané funkce. Televizi X90H teď tedy paradoxně mnohem lépe využijí hráči na Xbox Series, protože konzole od Microsoftu VRR podporují.

První konzolová hra v 8K a 60 FPS

Sony i Microsoft své konzole nové generace už před vydáním promovali jako zařízení pro hraní ve 4K a 60 FPS. Byla to silná slova, která se příliš nenaplnila. Přestože zde takové hry najdete, častěji se setkáte s nižším, případně dynamickým rozlišením. Jsou tu však výjimky a jednou z takových je indie hra The Touryst, která původně vyšla pouze na Nintendo Switch v roce 2019, postupně však vyšla i na ostatní platformy, přičemž letos v září se podívala také na obě generace konzolí PlayStation.

A právě verze pro PlayStation 5 je tou vůbec nejzajímavější, díky čemuž ji ve videu rozebrali také odborníci z Digital Foundry. Ptáte se proč? The Touryst se na konzoli renderuje v nativním 8K (na Xboxu Series X je to „pouze“ 6K) a běží v 60 FPS. Je tak vůbec první konzolovou hrou, která toto dokáže. Nastává zde však menší problém, PlayStation 5 na toto rozlišení není zcela připraven a oficiálně jej stále nepodporuje. The Touryst se tedy sice v 8K renderuje, ale i kdybyste vlastnili 8K televizi, tak se hra nejdřív downscaluje na 4K a následně zpátky upscaluje na 8k, obraz tak nikdy nebude dosahovat kvality nativního rozlišení.

I tak je ale úctyhodné, co vývojáři ze studia Shin’en Multimedia dokázali. Vyšší rozlišení navíc stále pomáhá jako forma anti-aliasingu, jak se můžete přesvědčit v samotném videu.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama