Proč PS4 není japonskou konzolí?
Blogy čtenářů Článek Proč PS4 není japonskou konzolí?

Proč PS4 není japonskou konzolí?

Rosťa Viktorin

Rosťa Viktorin

A proč by Vita TV mohlo být trefou do černého? Podívejme se na neočekávané ohlášení Sony s trochou nadhledu…

Reklama

A proč by Vita TV mohlo být trefou do černého? Podívejme se na neočekávané ohlášení Sony s trochou nadhledu…

Po letech harmonického vztahu se Sony otočilo zády k rodině a začalo se pelešit s nevěstkou ze západu. Krok bezpochyby překvapivý, avšak ani omylem neočekávaný. Odsunutí vydání čtvrtého Playstationu na domácím trhu na příští kalendářní rok sice vnímají tamější fanoušci jako zradu, z pohledu chladné logiky však dává smysl. Byť si firma v žádném případě nemůže dovolit uvedení v Japonsku podcenit, zatím ji de facto nic nepálí. Xbox je v zemi vycházejícího slunce dlouhodobě na třetí koleji, přičemž jeho prodeje vylepšuje pouze vydávání japonských her, a největší konkurent – Nintendo – zatím jednoduše nemá čím zákazníky Sony odlákat (víc na toto najdete v samostatném článku o Wii U).

Japonský gigant si tak může dovolit investovat veškerý čas a energii do podmanění západního trhu, jenž byl dlouhodobě doménou právě Microsoftu (viz. prodeje X360 v USA). Tomu ostatně odpovídá i line-up PS4, jenž japonským hráčům nenabízí v podstatě nic zajímavého. Tam, kde běžný hráč uchcává z Killzone: Shadow Fall, ten japonský si radši vytáhne fyzické kartičky Pokémonů, protože ty pro něj ukrývají mnohem víc zábavy. Odklad na únor 2014 se proto bezpochyby ponese rovněž ve znamení několika vyloženě japonských titulů, ať už to bude nová Yakuza, nebo Dynasty Warriors, které by tamějším zájemcům určitě během launche chyběly.

Mnohem překvapivější, než pozdní příchod na domácí trh, mi ovšem přijde skutečnost, že PS4 už vlastně není japonským výtvorem. Ano, vývoj sice financuje japonská firma, ale kromě několika inženýrů se na něm podíleli hlavně Britové a Američané. Koneckonců, stačí se podívat na hlavního architekta, kterým je rodák z Kalifornie Mark Cerny. To se samozřejmě promítlo i do celkového konceptu a nová konzole proto vznikala s mnohem větším ohledem na globální publikum. Nářky japonských nadšenců, že si budou muset celé tři měsíce počkat na „vlastní“ konzoli jsou proto ve své podstatě liché. Tahle konzole už zkrátka a dobře není jejich.

To ale rozhodně neznamená, že už by pro ně Sony nemělo slabost; což nás přivádí ke kouzelné krabičce Vita TV. Na první pohled možná trochu nezajímavá prkotina, by se ve finále mohla ukázat jako jedna z nejzajímavějších herních věcí, kterou firma v posledních letech na tamější trh pustila. Odklon od klasických, velkých herních konzolí je obzvlášť patrný právě v Japonsku, kde víceméně všem podstatným žebříčkům dominuje handheld 3DS a hry pro něj, kdežto konkurenční PSV popotahuje na okraji zájmu (z velké části i kvůli Monster Hunter sérii, kterou Sony ztratilo ve prospěch Nintenda). A vedení Sony moc dobře ví, že tento trh je pro ně na těch několika ostrůvcích aktuálně důležitější.

Vita TV by tak, jak trefně konstatoval magazín Edge, mohlo být takovým trojským koněm. Zaprvé je levné, stát bude ani ne 10 tisíc yenů (to je necelých 100 dolarů; byť dalších zhruba 50 bude nutné přihodit ještě za ovladač), což je čtyřikrát méně než Playstation 4. Taky je přinejmenším čtyřikrát menší než PS4. Pro mnohé úsměvný parametr, ovšem v přelidněných japonských městech, kde si na velké byty nikdo moc nepotrpí, by to mohl být sakra důležitý faktor! Co je ale ještě podstatnější, od vydání budou mít hardcore hráči k dispozici knihovnu nějakých 1300 titulů (PSV + PSP + PSOne), kterými se většina regulérních konzolí nemůže pochlubit ani na konci životního cyklu.

I přitom všem však Sony myslí taky na příležitostné pařany, kteří pro změnu budou moci využívat nejrůznějších televizních služeb jako je Hulu, nebo Netflix, přičemž do budoucna se počítá i s možností streamování PS4 her. Za cenu v přepočtu cca dvou tisíc korun je to spousta zábavy, která by vás běžně vyšla na pěkný majlant. Samozřejmě, má to své mouchy, jako asi všechno. Spousta hráčů se bojí především rozlišení, ve kterém budou hry běhat, a zamrzí taktéž absence některých exkluzivit jako je Gravity Rush či Uncharted: Golden Abyss. Tedy projektů, které ve velké míře spoléhají na dotykového ovládání, které musí nejprve zodpovědní vývojáři obejít. Jak dlouho jim to bude trvat však zatím nikdo neví.

Bude popravdě docela zajímavé sledovat jak se Vita TV uchytí. Obzvlášť by jí měli držet palce ti z vás, kteří po ní od ohlášení pošilhávají. Ředitel Sony Computer Entertainment Andrew House totiž v rozhovoru pro Tech On potvrdil, že v současné době neplánují její vydání za hranicemi Japonska a je tedy jasné, že bude muset nejdřív zabodovat doma, chce-li pomýšlet na celosvětové turné. Pokud se k němu ovšem odhodlá, bude ještě zajímavější sledovat, co to udělá s konkurencí jako je Ouya, GameStick a vlastně i Apple TV. Z herních mini-konzolí je totiž bezkonkurenčně nejvýkonnější (má stejné vnitřnosti jako PSV), přičemž za příznivou cenu nabízí takové množství her, že by jí mohly všechny závidět.

Reklama
Reklama

Uživatelský článek

Uživatelský článek se řídí pravidly webu. Obsah vytvořený nebo nahraný uživateli v žádném případě nevyjadřuje názor provozovatele. Za obsah stránek vytvořený nebo nahraný návštěvníky neneseme žádnou odpovědnost.

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama