Proklepli jsme PC verzi Assassin's Creed 4: Black Flag
Speciály Článek Proklepli jsme PC verzi Assassin's Creed 4: Black Flag

Proklepli jsme PC verzi Assassin's Creed 4: Black Flag

Martin Cvrček

Martin Cvrček

185

Po recenzi konzolové verze jsme se rozhodli podívat na zoubek i PC verzi, a to rovnou z pohledu dvou členů redakce.

Reklama

Hned v úvodu se sluší říci, že tohle není recenze nového Assassin's Creed. O tu už se postaral corfer díky konzolové verzi. Tento článek se zaměřuje především na rozbor věcí, které jsou specifické pro PC verzi. Na hru jsme se přitom rozhodli podívat z pohledu dvou redaktorů. Nejdříve z pohledu mě jakožto člověka, který neměl zas tolik času se novému AC věnovat a sérii nikdy zvlášť nehltal, ale který má zároveň relativně silné PC, aby mohl posuzovat grafiku. Následně svůj názor sdělí Jan “Honzas4400” Kalný, který je dlouholetým fanouškem AC série a do hraní Black Flag se ponořil na pořádnou dobu, ale jeho PC nepatří k nejnovějším, a tak okusil hrůzy optimalizace. Ale vezměme to hezky popořadě.

Pohled první: Martin Cvrček

Pokud jde o mé zhodnocení nového Assassin's Creed jako celku, víceméně souhlasím se vším, co uvedl corfer ve své recenzi. Jenom bych tolik nechválil příběh a mnohem víc bych na Ubisoft nadával kvůli řadě nelogičností. Párkrát se mi povedlo někoho okrást, i když kolega okradeného zíral přímo na mě, za bílého dne jsem se brodil řídkým houštím s hlavou vztyčenou a nepřátelé si mě vůbec nevšimli, a když jsem v začátcích hry někoho zachránil, poděkoval mi s tím, že se uvidíme na lodi, i když jsem v té době ještě žádnou loď neměl.

Vrcholem všeho byly okamžiky, kdy jsem někam doběhl během noci a těsně následující cut-scéna se odehrávala během poledne, což nejlépe ilustruje samotný úvod hry, kdy v roli Edwarda plavete ke břehu za tmy a o pár vteřin později se v cut-scéně Edward vyšplhá na pláž během poledne. Samozřejmě jde pořád o relativně klasickou hru, ne o žádný simulátor, ale Black Flag na můj vkus obsahuje až moc věcí, které nelze bránit tvrzením "je to jen hra" nebo "prospívá to hratelnosti". Často jde prostě o vyloženou lenost vývojářů a absenci používání zdravého rozumu. Kvůli tomu jde ale uvěřitelnost herního světa k šípku, s čímž jsem se v předešlých dílech nikdy nesetkal.

Navíc už nemám pocit, že hraju klasické Assassin's Creed. Kdyby z Black Flag udělali čistě spin-off, neměl bych nic proti. Jenže ta římská čtyřka v názvu jasně říká, že má jít o plnohodnotného pokračovatele skvělého Assassin's Creed 2 a lehce odbytého, ale stále kvalitního třetího dílu. Tato představa se mi vzhledem k tematické odlišnosti Black Flag moc nezamlouvá. Ačkoliv musím uznat, že skloubení mnoha prvků Assassin’s Creed série s pirátskou tématikou má docela výjimečné kouzlo, kterým si mě hra dokázala získat.

Teď bych se ale konečně zaměřil čistě na aspekty PC verze a začnu českým překladem. Češtinou sice disponují i konzolové verze, ale v recenzi se na ní nedostalo, a tak se na ní podívejme nyní. V tomto případě si není prakticky nač stěžovat. Překlad je kvalitní, bez chyb, udržuje si kvalitu i styl nasazené předešlými díly a celkově působí profesionálním dojmem. Jen v případě názvu Edwardovy lodi mi český překlad moc neseděl. Jackdaw je totiž přeložena jako Kavka. Překlad samotného slova je sice správný, ale stejně mě rušil. Enterprise ze Star Treku taky neznáme jako Podnikavost. Takové názvy by se podle mě překládat neměly.

I ovládání je na PC zpracované poměrně kvalitně. Na první pohled je sice jasné, že tahle hra byla koncipovaná primárně na gamepad, ale ani s klávesnicí vás nečeká žádná noční můra. Naopak, ovládání je většinou pohodlné a docela jednoduché, minimálně v porovnání s předešlými díly. V Assassin's Creed 3 jsem třeba vývojáře proklínal za naprosto stupidní způsob zaměřování palných zbraní. Tentokrát je ale vše přirozené a plynulé, stejně jako u dalších činností. Nemohu si zvlášť stěžovat ani na ovládání lodi. Z počátku jsem sice měl problémy se zaměřováním děl, které se orientuje podle toho, kam míříte kamerou, ale během chvíle jsem si na to zvykl.

Pár věcí by však šlo určitě zlepšit, třeba odstoupení od kormidla podržením klávesy S. To trochu koliduje se zpomalením lodi taktéž na klávese S, na což stačí pouhý stisk, ale třeba při boji moc nelze uhlídat situaci ve hře a zároveň to, jestli náhodou tu klávesu nedržíte o vteřinu déle. Tak se klidně může stát, že při pronásledování lodi chcete jen zastavit, ale místo toho Edward pustí kormidlo a než se k němu vrátí, sledovaný ptáček frnkne.

Když dojde na otázku PC verze, samozřejmě musí přijít řeč na grafiku. O Black Flag nemohu říci, že by šlo o nejlépe vypadající PC hru současnosti, ale i tak musím Ubisoft za grafickou stránku pochválit. Vše od vzhledu budov přes vegetaci až po vodu a bouřku vypadá skvěle, nikde jsem nenarazil ani na rozmazané textury, vše zkrátka působí naprosto přirozeně a velmi působivě. Všiml jsem si i zajímavých drobností, třeba duhy v těsné blízkosti vodopádu.

Ale i tady bych zmínil jednu věc, a to zvláštní zhmotnění postav. Často jsem šel po ulici nějakého města a přímo přede mnou se z ničeho nic zhmotnila parta občanů nebo stráží, přímo mě před očima. Možná je to jenom záměrný bug Animu, ale působí to dost zvláštně. Pokud jde o dohlednost jako takovou, každé místo, které jsem navštívil, jsem měl z nejvyšších bodů jako na dlani. Žádné doskakování textur či modelů v dáli, nic takového. Ale obyčejné postavy se prostě občas nestíhaly zhmotňovat a ani se neobtěžovaly se zhmotnit tak, aby to hráč neviděl. Stejně tak bylo občas vtipné sledovat některé ostrůvky v Karibiku, které se viditelně vznášely nad hladinou moře, nebo levitující palmy v pozadí některých scén.

Hru jsem přitom hrál na sestavě s procesorem Intel Core i5 s frekvencí 3,1 GHz, grafikou Nvidia GeForce GTX 660 a 8 GB RAM, která skousne maximální nastavení grafiky. V jejím případě jsem ale občas zažil viditelné poklesy FPS, proto jsem většinu času hrál “pouze” s Vysokým nastavením, při němž bylo hraní dost plynulé. FPS se zpravidla pohybovaly mezi 50 - 60, jen občas, především při změně počasí, klesalo na 45. A screenshoty, které vidíte kolem, pocházejí právě z mého hraní a Vysokého nastavení (pozornější z vás si na jednom jinak působivém screenu mohou všimnout právě létající palmy). Ani Uplay a jeho snímání screenshotů však není úplně stoprocentní záruka kvalitních obrázků, a tak jsou bohužel místy rozmazané.

Když shrnu dojmy ze samotného hraní a výše zmíněné poznatky, osobně považuji PC verzi Assassin's Creed 4 za kvalitní, i když v několika směrech viditelně odbytý počin. Český překlad se každopádně povedl, ovládání nenadělá kdovíjaké problémy, a pokud máte dostatečně silný hardware, můžete se kochat i skvělou grafikou, kterou jen občas ruší pár zbytečných chybek. Pokud ale vaše PC nepatří k nejsilnějším, může vás čekat poněkud odlišný zážitek. Ale to já sám nemohu posoudit, a tak předám slovo našemu AC fanatikovi.

Pohled druhý: Jan Kalný

Assassin’s Creed osobně sleduji už od prvního dílu a i přes dosti skeptický přístup k novému Black Flag jsem byl mile překvapen, co všechno si pro nás Ubisoft připravil. Ale byl jsem také znechucen, co všechno si Ubisoft vlastně dovolil.

Cvrnda vesměs popsal to nejdůležitější. Na mně jako vždy závisí hlavně největší kritika. Jako první musím zmínit grafiku, která zajímá většinu PC hráčů. Ta je vskutku nádherná a živý svět skvělé dodává atmosféře. Co se mi oproti PC verzi třetího dílu ovšem zalíbilo, je detailnější nastavení grafiky. Už se neomezuje pouze na pár možností spolu s rozlišením. Nyní jich máte celou řadu. Detail textur, prostředí, anti-aliasing, odlesky, rozmazávání, vertikální synchronizace a další, tudíž si každý vybere, co potřebuje.

Paradoxně toto nastavení zcela zazdívá neskutečně debilní optimalizace. Protože hra vám buď jakž takž jde na minimální nastavení (můj případ), nebo bez problému na nejvyšší detaily (Cvrndův případ). Na jakou stranu vás optimalizace šoupne je nejspíš otázkou štěstí. Ačkoliv je jasné, že moje postarší ATi Radeon HD4870 už toho moc nezmůže, přece jen by to ještě měla zvládat líp, než na 30 FPS. V lepším případě.

Pokud jde o hratelnost, ta je plynulejší, hladší a prostě jednodušší. Assassin’s Creed je díl od dílu lehčí a lehčí, což je jedno z veřejných tajemství, které o AC víme. Překvapilo mě ovšem, že Black Flag až tak jednoduché není. Ať už jde o lodní bitvy nebo samotné souboje, velmi často se mi stávalo, že jsem byl zkrátka na pokraji mých sil a musel utíkat co mi nohy stačily. A díky až překvapivě přesným střelcům to nebylo mnohdy lehké.

O nic víc mé dojmy nezlepšuje ani do očí bijící absence kolečka zbraní, které dělalo hraní Assassin’s Creed mnohem lepší, než se na první pohled může zdát. PC verze má výhodu v tom, že si můžete své zbraně rychle vybrat pomocí kláves nad písmeny (ty s diakritickými znaménky), ale přiznejme si, je to dost těžkopádný způsob, který k Assassin’s Creed moc nesedí.

Faktem sice je, že zbraní k dispozici nebudete mít tolik, minimálně v první polovině hry se jedná pouze o meče, skryté čepele a pěsti pro jednu kategorii a několik dalších v čele s pistolemi a foukačkou pro druhou, takže se relativně rychle dostanete k čemu potřebujete, i tak ale absence kolečka zbraní dost zamrzí.

Protože jsem osobně hrál celou sérii Assassin’s Creed na svém gamepadu a až nyní zkusil klávesnici, nemohu přesně říci, nakolik se samotné ovládání pro klávesnici změnilo k lepšímu, nebo horšímu. Co ovšem říci můžu je, že na klávesnici se Black Flag hraje jednoduše dobře. Díky lehce pozměněnému bojovému systému je ovládání na klávesnici o dost jednodušší a skromnější, protože jedna klávesa zastupuje hned řadu různých funkcí. Tím samozřejmě vznikají klasické kalamity, kdy Edward zkrátka udělá něco jiného i přes to, že jste stiskli správnou klávesu.

Vesměs mám na Black Flag opravdu pozitivní dojmy co se týče hratelnosti. Z ostatních hledisek je podle mě hra buďto průměrná, nebo zkrátka špatná a je na každém hráči zvlášť, aby si ujasnil, jestli mu stačí jen ta hratelnost nebo čeká vyloženou kvalitu i od ostatních aspektů hry. To totiž Black Flag nemusí vždy zaručit.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama