Recenze Ace Attorney Investigations Collection – poslední do sbírky
i Zdroj: Capcom
Ace Attorney Investigations: Miles Edgeworth Recenze Recenze Ace Attorney Investigations Collection – poslední do sbírky

1
Platformy PlayStation PlayStation 4 Nintendo Switch Switch Xbox Xbox Series X|S PlayStation PlayStation 5 Windows PC Xbox Xbox One

Nejlepší díl série se konečně dostal na západ.

Psal se rok 2019 a Capcom se rozhodl oživit značku Ace Attorney. Místo nového dílu přinesl kolekci první trilogie na moderní platformy s vylepšeným vizuálem, podle posledních údajů už má kolekce na kontě neuvěřitelných 3,5 milionu prodaných kopií. O dva roky později jsme se dočkali kolekce spin-offů The Great Ace Attorney, jež už překročila hranici jednoho milionu. Letos v lednu pak došlo k vydání kolekce druhé trilogie a na další, zřejmě už poslední kolekci, jsme nemuseli čekat ani rok. Před pár dny totiž dorazila na trh Ace Attorney Investigations Collection, která obsahuje spin-offy z roku 2009 a 2011, původně vydané na Nintendo DS. Zatímco první hra tehdy dorazila i na západ, ta druhá se nyní mimo Japonsko podívala poprvé.

• Platforma: PC (recenzovaná verze), PlayStation 4, Xbox One, Nintendo Switch
  • Datum vydání: 6. 9. 2024
  • Vývojář: Capcom
  • Vydavatel: Capcom
  • Žánr: Adventura, vizuální novela
  • Dat ke stažení: 8 GB
  • Herní doba: ~70 hodin

Hráno na zařízení Steam Deck OLED.

V kůži rivala

Oba díly se odehrávají jen krátce po skončení první trilogie. Místo Phoenixe Wrighta ale hrajeme za jeho přítele, žalobce Milese Edgewortha. A místo soudních síní se podíváme do terénu, protože, jak už název napovídá, hlavní náplní je zde vyšetřování zločinů. Na rozdíl od klasických dílů tak nejde pouze o klasickou vizuální novelu, protože se po jednotlivých lokacích můžete sami pohybovat, což je poměrně příjemná změna.

i Zdroj: Vlastní/Zing.cz/Capcom

Hratelnost ale ve výsledku příliš odlišná není, protože velkou část pořád strávíte u vyslýchání svědků, které probíhá velmi podobně jako u soudu, a v hlavní roli je předkládání správných důkazů. Místo nějakých magických schopností se pak Edgeworth spoléhá čistě na svůj vlastní mozek, což je poměrně vtipné, ale dedukce či myšlenkové šachy jsou docela zábava.

Nejlepší i nejhorší

Co se týče příběhu, stejně jako u spin-offů The Great Ace Attorney platí, že byste zde nenašli žádné vyloženě fillery. Všechny případy nějakým způsobem souvisí s hlavní dějovou linkou, což se u klasických dílů říct nedá. I přesto je ale první Investigations pravděpodobně nejslabším dílem celé série. První tři případy nejsou nic speciálního, ten čtvrtý je zajímavý, a i finále má co nabídnout, ale je velice natahované, čímž je ostatně mezi fanoušky nechvalně proslulé.

Zato druhý díl je prakticky přesný opak. Každý jeden případ je velmi zajímavý, komplexní a chytře vystavěný, včetně výborného finále. Druhý díl Investigations je společně s druhým dílem The Great Ace Attorney právem považován za nejlepší díl celé série a je skvělé, že se konečně dostal na západ.

i Zdroj: Vlastní/Zing.cz/Capcom

Oficiální lokalizace je povedená, jak už bývá u Ace Attorney zvykem. Oproti té fanouškovské si musíme zvykat na nová jména, ale nebude vám to trvat příliš dlouho. Již tradičně je tu řada narážek, přesmyček a vtípků, přestože hra umí být i velmi vážná. Stejně jako u ostatních her série každopádně platí, že je zdejší angličtina náročná a musíte s tím počítat, pokud se do hry chcete pustit. Pochopení textu je samozřejmě u takového žánru naprosto klíčové, a je tak třeba znalost jazyka na poměrně vysoké úrovni.

Zpátky ale ke hrám, v obou bychom našli zajímavé postavy, které si rychle oblíbíte. Kromě samotného Edgewortha, jenž zde svádí určitou vnitřní bitvu s tím, co to vůbec znamená být žalobce, tu máme zlodějku Kay, tvrdého, ale férového agenta Langa z Interpolu a nechybí samozřejmě ani známé postavy z předchozích dílů, jako je detektiv Gumshoe či žalobkyně Franziska von Karma.

Audiovizuální změny

Co se týče samotné kolekce, jde zatím o tu nejpropracovanější, kterou Capcom vytvořil. Grafika byla kompletně předělaná do krásné HD podoby, díky čemuž jsou postavy a prostředí výrazně detailnější, a hra tak vypadá opravdu krásně, obzvlášť na OLED displeji, který jsem mohl díky Steam Decku využít.

Na něm hra běžela úplně bez problémů v 60 FPS, a to dokonce ve 4K, ze kterého se obraz downsamploval do cílových 720p. Hry byly původně vytvořené na handheld a na Steam Deck či Switch jsou tak úplně ideální. Mimochodem, kdyby se vám nový vizuál nelíbil, můžete si hru přepnout do původní podoby.

i Zdroj: Vlastní/Zing.cz/Capcom

Není to ale jenom vizuál, Capcom vůbec poprvé zasáhl také do hudby a přinesl několik zremasterovaných tracků. V obou hrách jsou to opravdu jen nižší jednotky, ale jde o ty nejdůležitější skladby, jako například ty, které hrají během vyslýchání. Novým trackům dominují moderní prvky v čele s elektrickou kytarou a musím říct, že se mimořádně povedly. Až do té míry, že bych si přál, aby se podobné péče dostaly i předchozí hry. Soundtrack je tu každopádně skvělý celkově, jak už je u série zvykem.

Bohatá kolekce

Hudbu si navíc můžete kompletně poslechnout v menu, včetně několika nahrávek orchestrálního provedení a dalších modernizovaných kousků. Nechybí ani artworky či sbírka postav, na které se můžete podívat a připomenout si jejich hlášky či animace.

i Zdroj: Vlastní/Zing.cz/Capcom

Stejně jako ostatní kolekce jsme se pak dočkali řady QoL vylepšení, jako je možnost průběžných savů, historie dialogů, režimy, které vám hru ulehčí, či možnost spustit jakýkoli případ od určitého vybraného momentu. Všechno jsou to fajn věci, které vám hraní mohou zpříjemnit.

Poslední do sbírky

Celkově jde bezpochyby o nejpovedenější kolekci, kterou nám Capcom přinesl. Obsahuje vše podstatné, a ještě něco navíc. Na druhou stranu je třeba říct, že z pohledu her jde o poněkud nevyváženou sbírku, protože první díl je asi to nejslabší, co série nabízí, zatímco druhý to vůbec nejlepší. To samozřejmě není vina kolekce, ale je to důvod, proč jsem se rozhodl udělit nižší známku než u kolekce předchozí.

i Zdroj: Vlastní/Zing.cz/Capcom

Zároveň je třeba říct, že nejde o úplně nejlepší vstupní bod do série, vzhledem k tomu, že jsou tu postavy, ke kterým si vytvoříte silný vztah už v předchozích dílech, a na dřívější události se občas odkazují. Nováčkům proto stále nejvíc doporučuji první trilogii, případně spin-offy The Great Ace Attorney, které jde hrát zcela samostatně.

Touto kolekcí každopádně Capcom uzavřel období remasterů her z této série, protože jednoduše došel materiál. Na moderních platformách už je všech šest hlavních her a čtyři spin-offy, chybí tedy pouze crossover s profesorem Laytonem, jehož děj by ani neměl být součástí kánonu, a úplně si nemyslím, že bychom se ho dočkali. Proto tedy doufám, že až Capcom přijde s dalším oznámením ohledně Ace Attorney, bude se týkat plnohodnotného sedmého dílu, na který už čekáme dlouhých 8 let.

Od první kolekce Capcom ušel dlouhou cestu a tohle je to zdaleka nejlepší, co nám tvůrci v rámci remasterů Ace Attorney přinesli. Kolekce je plná bonusového obsahu a přináší vylepšený vizuál i novou hudbu. Kvalitu tak sráží pouze samotné hry, konkrétně tedy první díl, který nedosahuje takových kvalit jako jiné tituly z této série. Vynahradí vám to ale výborná dvojka.

Krásný modernizovaný vizuál
Nové skladby a celkově výborný soundtrack
Kvalitní lokalizace