Recenze Apollo Justice: Ace Attorney Trilogy – další skvělá kolekce

Jan Urbančík

Jan Urbančík

1
Platformy PlayStation PlayStation 4 Nintendo Switch Switch Xbox Xbox Series X|S PlayStation PlayStation 5 Windows PC Xbox Xbox One

Nejenom vylepšený vizuál, ale také velkorysá porce obsahu.

Recenzi jsme zpracovali také v podobě videa.

Už je to více než 7 let, co vyšel dosud poslední díl z hlavní série Ace Attorney. A i přesto se rozhodně nedá říct, že by byla série u ledu. V roce 2019 vyšla remasterovaná první trilogie na moderní platformy, o dva roky později pak kolekce The Great Ace Attorney Chronicles, obsahující spin-offy zasazené do Japonska a Velké Británie na konci 19. století. A nyní přichází další, v pořadí už třetí kolekce, tentokrát jde o „Apollovu trilogii“. Tedy alespoň takový název jí Capcom přiřadil, pravdou ale je, že tyto tři díly spolu nesouvisí tak moc, jako tomu je u původní trilogie.

• Platforma: PC (recenzovaná verze, hráno na zařízení Steam Deck OLED), PlayStation 4, Xbox One, Nintendo Switch
  • Datum vydání: 25. 1. 2024
  • Vývojář: Capcom
  • Vydavatel: Capcom
  • Žánr: Vizuální novela, adventura
  • Dat ke stažení: 19 GB
  • Herní doba: ~120 hodin (všechny hry včetně DLC, čas ale silně závisí na vaší rychlosti čtení)
  • Cena: 49,99 € (Steam)

Právnická detektivka

O tom všem nicméně později. Nejprve bych rád představil celou sérii, protože je mi jasné, že ji řada lidí vůbec nebude znát. Ace Attorney je série vizuálních novel/adventur z právnického prostředí, kde hrajete za obhájce. Každá hra obsahuje několik případů, přičemž jde většinou o vraždy. Nejprve (ale ne vždy tomu tak je) vyšetřujete místo činu a následně je vaší prací úspěšně obhájit obžalovaného během soudu, kde děláte křížový výslech svědků. Do velké míry jde i o detektivku, protože vás na cestě čeká spousta zvratů, a snažíte se zjistit, kdo je skutečným vrahem.

Kvalita s každým dílem stoupá

Zatímco ale v prvních dílech hrajete čistě za Phoenixe Wrighta, bezpochyby nejznámější postavu z této série, ve čtvrtém dílu je představena zcela nová hratelná postava – mladý právník Apollo Justice, jehož jméno nenese jenom samotná hra, ale i celá tato „trilogie“. Titul Apollo Justice: Ace Attorney původně vyšel v roce 2007 na Nintendo DS a představuje krok novým směrem oproti prvním dílům. Wright přišel o svůj odznak a už není právníkem, hrajeme tak právě za Apolla, jenž má schopnost „vidět“ lži svědků, tedy nějaký pohyb, který dělají, když zalžou.

Apollo Justice je za mě sice nejslabší díl z této trilogie, ale rozhodně nemůžu říct, že by byl vyloženě špatný. Nabízí však pouze čtyři případy a dva z nich jsou fillery (jeden celkem solidní, druhý bohužel už moc ne). Finální případ je fajn, ale rozhodně nekonkuruje finálním případům ze zbytku série. O to víc však vyčnívá úplně úvodní „tutoriálový“ případ, jenž je snad tím nejlepším prvním případem v historii Ace Attorney.

Následuje Dual Destinies z roku 2013, první díl série pro Nintendo 3DS. Tady už po Šu Takumim (jenž stojí za Apollem a první trilogií) přebral otěže Takeši Jamazaki, který sérii začal ubírat zase trochu jiným směrem (a některé věci z Apolla se tak trochu ignorovaly). Phoenix je zpátky a k tomu přibyla nová postava v podobě Atheny Cykes, mladé právničky schopné vnímat emoce, které pociťují jiní lidé. Dual Destinies se zaměřuje především na „temné období práva“, kdy obhájci a žalobci falšují důkazy, což samozřejmě hlavní trojice zásadně odmítá.

Podle mě je pátý díl výrazně lepší než jeho předchůdce. Kvalita případů je konzistentnější, zavítáme do velmi různorodých prostředí a ke každému případu se (díky odlišným schopnostem postav) přistupuje trochu jinak. Zároveň jde o první díl ve 3D, což napomáhá podrobnějšímu zkoumání místa činu. A přestože velkou část pořád tvoří text, najdete tu i několik pěkně vypadajících a plně nadabovaných cutscén, které jsou jako vystřižené z animovaného filmu či seriálu.

Posledním a za mě i zdaleka nejlepším dílem celé trilogie je Spirit of Justice. Tento díl se opět více zaměřuje na Apolla (byť má v názvu Phoenixe…) a neodehrává se jenom ve Spojených státech, ale také v Království Khu’rain, silně nábožensky založeném státu s poněkud zvráceným soudním systémem, kde, pokud je obžalovaný shledán vinným, čeká stejný trest i jeho právníka. Proto ze země obhájci prakticky vymizeli. Zato se zde ale uplatňuje speciální seance, jež umožňuje vidět poslední okamžiky oběti před její smrti. Jak už to tak bývá, lidé si ji často vyloží špatně a naším cílem je samozřejmě zjistit úplnou pravdu.

Spirit of Justice podle mě z celé trilogie zdaleka nejlíp kombinuje humor a vážná témata. Šestý a zatím poslední díl celé série se nebojí prozkoumat traumata a různé psychické i fyzické poruchy, které nejsou nutně tolik známé a v jiných hrách byste je jen tak neviděli. Zároveň jsou zde všechny postavy skvěle vykresleny, často jste tak svědky silně emotivních momentů. Stejně jako v Dual Destinies, a tady to platí dvojnásob, se pak můžete těšit na extrémně různorodé lokace, postavy, způsoby vražd a další věci. Z celé trilogie má navíc díl nejpropracovanější hlavní linku příběhu, která se skutečně rozvíjí postupně a výborně vyvrcholí v posledním, velmi silném případu.

Geniální lokalizace

Jestli pak něco platí pro všechny hry v této trilogii a vůbec celou sérii, je to naprosto výborná anglická lokalizace. Původně je totiž scénář psán v japonštině, ale ve výsledku to prakticky nepoznáte. Lokalizace dělá vše proto, aby hry maximálně přiblížila západnímu publiku. Najdete tu řadu narážek a (pop)kulturních referencí, vtipů, různých přízvuků a dialektů či slovních hříček, především ve jménech. Jeden příklad za všechny je Paul Atishon (jakožto „politician“). Ten se mimochodem skutečně chová jako správný politik, takže neodpovídá na otázky a dělá si v průběhu soudu vlastní kampaň.

Tady je každopádně třeba dodat, že abyste si hry užili, musíte umět anglicky na trochu vyšší úrovni, než jak je to u jiných her. Nejde jenom o množství textu, což samozřejmě taky dělá svoje, ale především o pokročilejší slovíčka z různých oblastí a již zmíněné přízvuky či dialekty. Není to pochopitelně chyba hry, ale úmyslně to uvádím i v záporech, aby bylo zřetelné, že tady jazyková bariéra existuje. Kolekce každopádně přináší také lokalizaci do francouzštiny či němčiny, kdyby to někomu pomohlo. Nicméně nevím, jestli jsou tak kvalitní jako ta anglická.

Skvělý audiovizuál

Zpátky ale k přednostem, další je totiž rozhodně soundtrack, který je v Ace Attorney vždy skvělý. Jednotlivé skladby pokaždé dokážou dokonale vystihnout aktuální atmosféru či emoce jednotlivých lidí. Zároveň se liší hra od hry. Do soundtracku u Apolla se trochu propsal rock a elektronická hudba, v Dual Destinies jsou slyšet spíš klasičtější nástroje a u Spirit of Justice zase najdete „východní“ melodie. Každopádně hudba z Ace Attorney je natolik skvělá, že ji poslouchám úplně běžně do pozadí a tyhle díly nejsou výjimkou.

Poslední věcí, kterou bych chtěl zmínit u samotných her, je vizuál. Ten je totiž oproti původním verzím značně vylepšen a hry vypadají i na dnešní poměry opravdu moc pěkně. Pokud máte tu možnost, tak výrazně doporučuji renderovat hru ve vyšším rozlišení, než je vaše zobrazovací zařízení, což odstraní prakticky veškerý aliasing. Osobně jsem všemi hrami nakonec prošel na Steam Decku OLED (kde jsem použil downscale ze 4K do 720p) a obraz byl zkrátka nádherný. Navíc, i vzhledem k původu série, se hry skvěle hodí na handheldy, ať už ty „PC“, tak samozřejmě i Nintendo Switch.

Velkorysá porce obsahu

Co se týče celé kolekce, tak je rozhodně třeba zmínit, že nabízí opravdu velkou porci obsahu. Jednak samotné hry včetně obou DLC (dohromady tak 16 případů), ale i řadu bonusů. K dispozici je kompletní soundtrack (a dokonce i pár exkluzivních skladeb), různé artworky a concept arty, „animační studio“ (kde si můžete vybrat postavu, její pózu a hlášku) a můžete si připomenout animované filmečky či navlíknout ve hrách hlavním postavám určité kostýmy.

K tomu všemu pak připočtěte ještě skvělé možnosti přístupnosti: funkce jako autoplay, story mode, historie dialogů (která v původním čtvrtém díle chyběla), přizpůsobení rychlosti textu, nastavení průhlednosti pozadí u titulků či možnost odehrát jakýkoli případ si zrovna zamanete, a to dokonce i od konkrétního okamžiku (na výběr jich je vždy celá řada).

Povedená kolekce

Celkově vzato je Apollo Justice: Ace Attorney Trilogy další velmi povedenou kolekcí, jež přináší dosavadní Nintendo exkluzivity na moderní platformy nejenom s lepším vizuálem, ale také s řadou bonusového materiálu, který fanoušci určitě ocení. Je ale nutné zmínit, že pokud jste Ace Attorney nikdy nehráli a chtěli byste se do série pustit, tohle není ideální startovní bod.

Pokud chcete sérii projet úplně celou, tak samozřejmě doporučuji začít první trilogií, kde lépe poznáte postavy, jež se objeví i v novějších dílech. A pokud jen chcete zkusit, zda je série vůbec pro vás, výrazně doporučuji kolekci spin-offů The Great Ace Attorney Chronicles (recenze zde), jež podle mě představuje vůbec to nejlepší, co celá série nabízí. Jestli už ale máte všechno tohle za sebou a bavili jste se, s druhou trilogií určitě neuděláte chybu.

Povedená kolekce, která nenabízí pouze lepší vizuál, ale také spoustu bonusového materiálu, který ocení především velcí fanoušci série. Trilogie sice není tak ucelená jako ta první, ale v jádru jde stále o velmi povedené hry s parádním soundtrackem, napínavým příběhem a jedničenými dialogy, které dokonale kombinují humor a vážná témata.

Poutavý příběh plný zvratů
Parádní soundtrack
Krásný vizuál