Recenze Arise: A Simple Story
Recenze Recenze Arise: A Simple Story

Recenze Arise: A Simple Story

2

Příběh o lásce, rodině a smrti.

Techland je polské videoherní studio, stojící mimo jiné za povedenou zombie akcí Dying Light a sérií Call of Juarez. S rostoucí popularitou jejich her, a především zvyšujícím se počtem jejich zaměstnanců si jednoho dne společnost řekla, že hry nebude jen vyvíjet, ale i vydávat. Poprvé tak udělali právě u čtvrtého dílu jejich westernové série, jenž nesl podtitul Gunslinger, vracející sérii po nepříliš povedené trojce zpět k jejím kořenům, k čemuž přidal rozvernou komiksovou stylizaci a příběh, který se opravdu nebral příliš vážně.

• Vyšlo na: PC, PS4 (recenzovaná verze) a Xbox One
  • Datum vydání: 3. prosince 2019
  • Žánr: Skákačka/Adventura

Roky ubíhaly, firma rostla a s tím i chuť podporovat další projekty, jejichž zrod měla na svědomí externí studia. Svého zrodu se tímto způsobem dočkala například frenetická akce God’s Trigger od One More Level nebo simulátor farmaření Pure Farming 2018 od Ice Flames.

Mezi tyto projekty nejnověji patří i právě Arise: A Simple Story, malá a dalo by se říci nenápadná hra od čtrnáctičlenného studia Piccolo, sídlícího ve španělské Barceloně. A již při prvním pohledu na hru je jasné, že si tvůrci na jejich videoherní prvotině dali záležet.

Melancholická procházka životem

Příběh začíná možná trochu krypticky. Probudíte se jako prošedivělý stařeček s velkým a mohutným vousem na zasněžené hoře. Záhy zjišťujete (spíše odtušíte), že jste se ocitli na onom světě a vaším jediným bodem orientace je tajemné světlo, pyšně zářící na sousedním vrcholku. Vzápětí se u vás objeví zvláštně pulzující místo ve sněhu, se kterým můžete podržením příslušného tlačítka/klávesy interagovat. Jakmile to uděláte, stařeček ze sněhu vyhrabe strukturu a vy se po rychlém loadingu objevíte v první z mnoha vzpomínek, které hlavní protagonista má na svůj proběhlý život.

Projdete si tak obdobím poblázněné dětské lásky, prvních romantických námluv, početí dítěte, ztráty, manželské krize i konečného nalezení zaslouženého klidu.

Jejich postupným procházením budete odkrývat příběh pojednávající o lásce a s ní spojenými strastmi. Projdete si tak obdobím poblázněné dětské lásky, prvních romantických námluv, početí dítěte, ztráty, manželské krize i konečného nalezení zaslouženého klidu.

Samotné vyprávění se posléze uskutečňuje čistě na obrazové úrovni a titul nemá ani jednu řádku narativního dialogu, což dle mého názoru krásně zapadá do celého zaměření hry, kdy se především „brnká“ na melancholickou strunu. Pokud tedy patříte k cyničtější části obyvatelstva a nemáte rádi uplakané příběhy, rozhodně doporučuji dát ruce pryč.

Severské pohádkové království

Každá vzpomínka/level je pak audiovizuálně laděn/a s jejím tématem a náladou. Budete tedy procházet krásně barevným lesem, temnými hvozdy či rozpadajícím se údolím a jak jste jistě z přiložených snímků dokázali odtušit, vypadá to naprosto famózně. Zvolená stylizace je sice poměrně minimalistická, ale přesně trefená do nastolené atmosféry a v žádném případě si nedovedu představit, jak by to šlo udělat lépe, jelikož každý level ve vás vyvolává přesně ty emoce, které příběh zamýšlel.

...v Arise je krásně vidět, jak je hudba neskutečně esenciální složkou celého díla a bez ní by byl zážitek nejspíše poloviční.

To samé se dá říci i o hudbě. Ta jde ruku v ruce s vizuálem a funguje na naprosto stejné bázi. Když ve vás má vyvolat smutek, vyvolá u vás smutek, když radost, tak radost. Právě v Arise je krásně vidět, jak je hudba neskutečně esenciální složkou celého díla a bez ní by byl zážitek nejspíše poloviční.

Skotačení s časem

Z hlediska hratelnosti se pohybujeme ve sférách klasické 3D skákačky. Jenomže překonávání překážek zde nezáleží jenom na přesně načasovaném skoku, nýbrž ještě na hrátkách s časem, jenž podle libosti můžete posouvat dopředu či dozadu. Tím měníte rozpoložení jednotlivých platforem a děláte dříve nepřístupná místa dostupné. Na této mechanice je postavena ve své podstatě celá hra, avšak díky velmi chytrému level designu, jenž neustále předkládá nové problémy k vyřešení, se v žádném případě nestihne okoukat ani za celou dobu vašeho zhruba šestihodinového putování.

Skvělou myšlenkou oplývá i zde přítomné kooperativní hraní.

Skvělou myšlenkou oplývá i zde přítomné kooperativní hraní. V něm se jeden hráč ujme ovládání hlavního protagonisty, zatímco kamarád/ratolest/přítelkyně/přítel kontroluje právě onen chod času. To vede k mnoha neskutečně zábavným situacím, kdy jste na sebe hrdí, že jste to takhle hezky zkombinovali napoprvé, případně se smějete tomu, že jste to neskutečně zeslonili. Tuto spolupráci si sice užijete jen v lokální podobě, ale to vlastně ničemu nevadí, jelikož si ho právě v ní užijete nejvíce.

No a co by to bylo za správnou zážitkovou hru bez toho, aby obsahovala sběratelské předměty, více rozebírající historii daného místa, případně samotný příběh. Konkrétně zde nalezneme nádherně malované obrázky (memoáry), které sice „pouze“ ilustrují všechny zobrazené situace ve hře, nicméně jejich provedení vás jistě donutí k tomu, abyste se je minimálně pokusili posbírat všechny. Ostatně jich není příliš mnoho, takže to nebude stát zas tolik úsilí.

Ještě jednou a letí to z okna

Ačkoliv vyprávění plyne v klidném tempu a v mnoha momentech funguje jako balzám na duši, tak to samé se rozhodně nedá říci o ovládání hry, které je častokrát až příliš nepřesné. Svůj podíl v tom jistě má samotná podstata třetího prostoru, kdy se musí počítat i s hloubkou, a velmi omezená možnost manipulace s kamerou, kde se mnohdy nepodaří získat vytoužený úhel pro váš připravovaný skok, takže se při něm jen modlíte, ať se trefíte. Vyložená frustrace se nicméně objevila pouze v jednom levelu, takže se to jistě překousnout dá. Rozhodně to ale na zážitku nepřidá.

...(ovládání hry) je častokrát až příliš nepřesné.

Lehkou vadou na kráse je i běh hry na PlayStationu 4 (klasická verze). Povětšinou se sice dočkáme relativně stabilní snímkovací frekvence, držící se na hranici třiceti okének za vteřinu, v některých případech ale dojde k poměrně citelnému zadrhávání. Přirozeně se od šest let starého systému nedají čekat zázraky, ovšem tady si to vývojáři jistě mohli ohlídat trochu lépe.

Kromě těchto vad na kráse se hře nedá nic moc vytknout a v rámci svého zaměření se určitě jedná o nadmíru silný titul, zanechávající ve vás celou paletu rozličných emocí, kdy se nevyhnete radosti, smutku a dojetí.

Arise: A Simple Story si můžete zakoupit na PC skrze Epic Games Store (19,99 eur = 520,-), na PS4 v PlayStation Store za 549Kč a na Xbox v Microsoft Store za 569Kč.

Recenze Arise: A Simple Story

Arise: A Simple Story nabízí překrásný melancholický příběh jednoho muže, jehož na cestě za spokojeným rodinným životem potkalo mnoho strastí. Mechanika vrácení času hezky ozvláštňuje klasickou platformovkovou hratelnost, kdy se největší zábavy dočkáte v chytré lokální kooperaci. Kdyby nebylo občas frustrujícího skákání a malých technických zádrhelů na recenzované platformě, jednalo by se téměř o dokonalý žánrový titul.

Melancholický příběh
Vyprávění obrazem
Manipulace s časem