Úžasná oslava videoher a PlayStation historie.
Ačkoliv nepatřím mezi fanoušky plošinovek, kteří by je vyloženě vyhledávali, musím uznat, že napříč herní historií to byl právě tento žánr, který definoval videohry jako takové i jejich generace. Od Maria nebo Sonica, přes Crash Bandicoota nebo Raymana až po Oriho nebo Hollow Knighta. Na každé skvělé plošinovce je něco živelně přitažlivého, snadného na uchopení a zároveň pohlcujícího, těžkého na odložení. Všechny tyto vzpomínky na herní historii i jádro toho, co dělá videohry videohrami, mne při hraní Astro Bota zaplavily odzbrojujícím způsobem. V roce 2020 jsem o Astro´s Playroom napsal, že jde o “nejlepší způsob, jak strávit první okamžiky s PS5” a hře jsem vytkl jedinou věc: krátkost. Právě tento problém nová hra napravila a dílo je tak dovedeno prakticky k dokonalosti.
- Platforma: PS5
- Datum vydání: 6. 9. 2024
- Výrobce: Team Asobi (Japonsko)
- Žánr: plošinovka
- Česká lokalizace: ano (texty)
- Multiplayer: ne
- Dat ke stažení: 37 GB
- Herní doba: 15+ hodin
- Cena: 1 699 Kč (Alza)
Galaxie plná nápadů
Astro Bot neztrácí čas a uvrhne vás prakticky okamžitě do víru hraní. Zápletku hry skoro ani nelze nazvat příběhem, obsahuje kratičké klipy beze slov o tom, jak vaši vesmírnou loď v podobě oživlé PlayStation 5 napadne zlotřilý zelený mimozemšťan (nápadně připomínající maskota Alzy) a ukradne z ní klíčové součástky. Havárie následně roztrousí stovky Astro Botů po celé galaxii a je na vás, abyste postupně obešli více než 50 planet (úrovní) ve snaze všechny Astro Boty najít a zachránit. Bránit vám v tom budou všemožní přisluhovači nepřítele, od těch řadových až po mohutné bossy s majestátnými dynamickými arénami.
Čeká vás více než 50 planet.
Výlet na jednotlivou planetu může trvat zhruba od pěti minut do patnácti, podle toho, zda prostě běžíte kupředu nebo pečlivě zkoumáte každé zákoutí. Pro odemknutí pokročilejších částí hry budete muset najít dostatečný počet Astro Botů, takže máte dobrý důvod je všechny hledat. Skvělá (ale nepovinná) mechanika vám při opakované návštěvě stejné planety nabídne ptačí doprovod, který vás upozorní a nasměruje na vynechané věci, takže se můžete zcela vyhnout nějakému bloudění, ačkoliv sem tam budete muset zapojit důvtip, abyste vymysleli, jak se dostat na určité místo.
Jednou z nejlepších vlastností hry je pestrost. Prakticky každá planeta má svoji vlastní identitu, střídající všemožné biomy i žánry, od poušti po moře, od tropické dovolené po strašidelný hrad. Kromě toho mají některé planety také extra herní mechaniky, kdy vás vybaví unikátním příslušenstvím a schopnostmi, od raketového batohu po magnet nebo žárovku odhalující neviditelné plošiny. Pestrost a nápaditost jsou nejlepší vlastnosti hry, které zajistí, že budete mít problém ji odložit: vždycky budete chtít vidět, co je na té další planetě - a jakmile tam dorazíte, dostane se vám takové zábavy, že nebudete moci přestat, dokud nebudete na jejím konci. A pak budete chtít vidět, co je na té další, další planetě.
Dokonalá fúze
Důležitou součástí kouzla hry je, jak úžasně vypadá a zní. Ačkoliv je vše zjednodušenou karikaturou v podobě oživlých hraček, materiál a povrch jednotlivých objektů i prostředí působí hmatatelně realisticky, včetně všemožných odlesků, dynamického nasvětlování či fyzikálních reakcí předmětů na sebe. Velmi často se hra vyloženě vyžívá v tom, že vás nechá probourat určitou plochu nebo rozhrnout stovky drobných předmětů ve vaší cestě, případně dynamicky mění celé prostředí kolem vás v reálném čase. Doposud jsem viděl jen jedinou videohru, která vypadá srovnatelně “hmatatelně” po grafické stránce, a tou byl Ratchet & Clank: Rift Apart. Zároveň vše naprosto bleskově loaduje, takže většinou nahrávání ani nepostřehnete. Hra běží v dynamickém rozlišení (až po 4K) a 60fps.
Důležitou součástí kouzla hry je, jak úžasně vypadá a zní.
Pokud jde o zvuk, herní světy i jejich obyvatelé ožívají neodolatelně roztomilými pazvuky všeho druhu, v doprovodu příjemných elektronických melodií na míru dané lokaci. Zásadní je, že zvuk se line zároveň z televize i z vašeho DualSense ovladače, což pohromadě s velmi pečlivým využíváním haptické odezvy slouží k ještě lepšímu vtažení do hry. Samotné ovládání a hratelnost působí mimořádně vybroušeně, je vyloženě radost se tímhle světem pohybovat a interagovat s ním všemi možnými způsoby. Schválně nebudu uvádět další konkrétní případy, protože řada z nich jsou skvělá překvapení. Málokterý herní svět ale doslova ožívá svými mechanikami a proměnami, jako právě tento.
Fanoušci PlayStation značky a historie zároveň dostanou extra nálož radosti i motivace. Více než polovina Astro Botů jsou postavy ze slavných PlayStation videoher, od těch nejvýraznějších (Kratos, Nathan Drake) až po některé lehce obskurní z první generace PlayStation her. Některé postavy mají celé planety včetně ústřední mechaniky či doprovodné hudby vystavěné podle jejich konkrétních her. Je radost tyhle roztomilé variace a vzpomínky sbírat, k čemuž slouží také vaše “domovská planeta”, kam se vracíte mezi jednotlivými výpravami a postupně zde opravujete vaši PS5 loď, s přibývajícími zachráněnými pomocníky. Stejně jako všude jinde ve hře, i zde jsou schovaná všemožná překvapení, včetně odemykání dalších mechanik, obohacujících hru. Vše je tak dokonale provázáno, že jen těžko od hraní odejdete, aniž byste našli a splnili vše, co hra nabízí.
Verdikt
Esence zábavnosti, pestrosti a vynalézavosti videoher, destilovaná s takovou pečlivostí i radostí, že vás naprosto odzbrojí bez ohledu na váš věk nebo žánrové preference. Nádherné audiovizuální zpracování vám učaruje, rychlé střídání prostředí i mechanik zabrání jakékoliv nudě a ovladač DualSense ožije ve vašich rukách jako u málokteré hry. Fanoušci PlayStation historie navíc potkají všechny své oblíbence.