Recenze Baldur´s Gate 3 - nový král žánru
Baldur's Gate 3 Recenze Recenze Baldur´s Gate 3 - nový král žánru

David Bernard

David Bernard

72

Fantastické dobrodružství, které vás zcela pohltí.

Když jsem se před necelým měsícem v dojmech z hraní čerstvě vydaného pokračování kultovní série Baldur´s Gate rozplýval nad kvalitami, které hra nabízí, netušil jsem, jak moc mne nové dobrodružství od belgických tvůrců z Larian Studios pohltí. Během poslední dekády jsem tíhl převážně k multiplayerovým titulům a hry zaměřené na příběh byly odsunuty na druhou kolej. Letos na jaře jsem se ale rozhodl pro změnu. Dohnal jsem resty, mezi nimiž byl například třetí zaklínač či Kingdom Come Deliverance. Jiskra touhy po poutavém příběhu byla zažehnuta. Dostavil se dlouho odsouvaný odpočinek od náročných grindů v MMORPG hrách a já pomalu nacházel dávno ztracenou potřebu prožívat virtuální dobrodružství.

S vydáním třetí Baldur´s Gate se pro mne roztočila emoční spirála protkaná spánkovou deprivací, která mi nicméně absolutně nevadila. Jsem zvyklý hrát "hardcore", a tak se celý měsíc nesl v duchu putování napříč říší Faerûn, ve které se příběh odehrává. První dva díly série Baldur´s Gate jsem hrál jako malý capart, tudíž si z nich příliš nepamatuji, ale zcela jistě jsem je nedohrál, což bych měl pravděpodobně napravit. Naštěstí se nová iterace odehrává mnoho let po předchozích částech, díky čemuž nebyl problém se do hry vrhnout po hlavě. Pokud bych řekl, že závidím všem, kteří se na hru teprve chystají, mluvil bych pravdu. Ano, až tak moc je Baldur´s Gate 3 dobrá hra. Neskutečné možnosti, rozvětvený průběh příběhu, fantastická atmosféra a brilantně napsané postavy. To vše a mnohem víc na vás čeká v zemi, kterou ohrožuje zlo, se kterým si není radno zahrávat.

• Platforma: PC (recenzovaná verze), PS5, XSX|S (později během letošního roku)
  • Datum vydání: 3. 8. 2023 (PC), 6.9. 2023 (PS5)
  • Výrobce: Larian Studios (Belgie)
  • Žánr: cRPG (tahové RPG)
  • Česká lokalizace: aktuálně ne, chystá se
  • Multiplayer: ano (kooperace až pro 4 hráče)
  • Dat ke stažení: cca 150 GB
  • Herní doba: cca 80 hodin (hlavní příběhová linka), cca 150h (včetně vedlejších úkolů)
  • Cena: 1449 Kč (Steam)

Času není nazbyt

Rozepisovat se o příběhu Baldur´s Gate 3 by bylo kontraproduktivní. Jednak z důvodu mnoha možností, ke kterým se během rozhodování můžete uchýlit, jednak pak rozhodně nechci prozrazovat důležité milníky děje. Základní premisu vám nicméně prozradím (pokud jste četli naše dojmy, již ji znáte). Jakožto neznámý dobrodruh jste uneseni na tajuplný létající koráb nautiloid, který patří rase illithidů - humanoidních monster s chapadly a výraznými psychickými silami. To, co na palubě nautiloidu následuje, rozhodně není pro slabé povahy. Skrze oční jamku je vám do mozku implantována larva, která má za cíl přeměnit vás na jednoho z únosců. O této transformaci je všeobecně známo pouze jedno, a to, že je extrémně bolestivá. Se svým osudem se samozřejmě nechcete smířit. Nejdříve však musíte uprchnout z osidel věznitelů.

Se svým osudem se nechcete smířit.

Zde bych s dovolením zastavil. Příběh Baldur´s Gate 3 je natolik rozvětvený a zajímavý, že nechci riskovat ochuzení vašeho zážitku. Byť jen okrajově. Zaměřme se tedy na problematiku rozhodování, důsledků a systému náhody, který pramení z využití páté edice kultovní stolní hry Dungeons and Dragons (DnD), jejíž tuzemská variace - Dračí doupě, byla možná pro některé z vás důvodem, proč jste se těšili do školy. Na všem záleží. Chcete být dobráky či zloduchy? Je to na vás. Hra je silně založena na dialozích, ve kterých určujete, jakým směrem se vaše dobrodružství bude ubírat. Znalce DnD určitě nepřekvapí, že zde nalezneme systém hodu dvacetistěnnou kostkou. Mnohé z voleb v dialozích jsou vázány čistě na náhodu. Někdy dosáhnete kýženého výsledku, jindy se hod nevydaří a vy buď budete načítat starší pozici, nebo se smíříte s následkem nezdaru, který může být mnohdy opravdu nemilosrdný. Osobně se přiznám, že jsem načítal často, což vnímám jako chybu a slíbil jsem si, že během druhého průchodu se budu držet na uzdě. Někdy se musíte rozhodovat mezi špatnou a ještě horší možností, což se s postupem hrou stává stále častěji. Mnohokrát jsem tudíž několik minut mžoural na obrazovku a byl poměrně vystresovaný.

Na jednu stranu je skvělé, že ve vás videohra dokáže vzbudit takto silné emoce, ale také to znamená občasné nepříjemné pocity. Díky faktoru náhody a možnostem při rozhodování, je Baldur´s Gate 3 možné projít mnohokrát. Tvůrci z Larian Studios se nechali slyšet, že můžeme vidět více jak 17 tisíc konců. Zcela jistě zde budou změny pouze v detailech, ale více jak desítce zcela odlišných konců bych se vůbec nedivil (přesný počet jsem nevyhledával z důvodu spoilerů). Pokud se rozhodnete plnit pouze hlavní příběhovou linku, počítejte s herní dobou čítající zhruba 70 až 80 hodin. S vedlejšími úkoly si lze počet hodin vynásobit dvěma. Jestliže jste detailista jako já a obracíte každý kámen, čtete každý dopis a knihu, na kterou narazíte a v případě špatného hodu kostkou občas načítáte starší pozici, dostanete se bez problému za hranici 200 hodin. A to už je pořádný herní závazek. Nutno podotknout, že můj postup pravděpodobně většina hráčů nesdílí a pohybují se někde mezi výše uvedeným. V mém okolí měli lidé dohráno i za 60 hodin, což mi ale přijde jako velká škoda. Baldur´s Gate 3 si rozhodně nezaslouží přeskakování dialogů a cutscén. Ba naopak, považuji to za neúctu k dílu, které si zaslouží veškerou vaši pozornost.

Dobrodruhem dle vašeho gusta

Než se vypravíte za dobrodružstvím, je potřeba zvolit, kým vlastně chcete být. Díky sáhodlouhé historii světa Forgotten Realms a extrémně propracovaným pravidlům DnD, je volba poměrně náročná a neméně pak důležitá. Prvním krokem, který musíte udělat, je volba rasy. K dispozici jsou elfové, tieflingové, drow, lidé, githyanki, trpaslíci, půlelfové, půlčíci, gnomové, dragonborn a půlorkové. I samotná volba rasy a jejího příběhového pozadí (background) má váhu a ovlivní vaše putování. Při výběru "background" vybíráte mezi akolytou (acolyte), šarlatánem (charlatan), kriminálníkem (criminal), bavičem (entertainer), lidovým hrdinou (folk hero), cechovním řemeslníkem (guild artisan), urozeným (noble), cizákem (outlander), mudrcem (sage), vojákem (soldier) a uličníkem (urchin). Jakmile si vyberete rasu a background, čeká vás ještě náročnější rozhodování. Řeč není o ničem jiném než o povolání. Těch je v základu celkem dvanáct: barbarian, cleric, druid, fighter, bard, paladin, ranger, monk, rogue, sorcerer, warlock a wizard. Základní povolání se následně dělí do podtříd (vybíráte na vyšší úrovni), kterých je celkově opravdu hodně. Přesněji řečeno 46.

Je nutné zvolit, kým chcete být.

Pokud jste se svými volbami spokojeni, můžete se pustit do úpravy vzhledu. Vizuální editor postav není zbytečně překombinovaný a navigace v něm je snadná. Nastavit můžete pohlaví, tělesnou stavbu, obličej, tetování, šperky, vlasy, vousy atd. Prostě klasika. Mrzká je ovšem velmi omezená volba hlasu vašeho hrdiny. K mému trpasličímu bojovníkovi se prostě a jednoduše jemný mužský hlas nehodí a uvítal bych např. nějaký chraplák s trpasličím přízvukem. Zamrzí také fakt, že vaše postava, tedy až na občasné průpovídky, nemluví. Osobně jsem při vytváření postavy strávil více jak dvě hodiny, a to nepočítám několik předešlých dnů, během kterých jsem nad mým hrdinou přemýšlel. Vyřádí se tedy každý. Rozhodně nikam nespěchejte a vybírejte podle pocitů. Nedoporučuji hledat "meta buildy" na internetu, ochudili byste se o radost z objevování schopností a postava by vám tolik nepřirostla k srdci. Pokud se ani za mák nemůžete rozhodnou, které povolání vybrat, máte možnost zvolit jednu z předpřipravených postav: Astarion, Gale, Karlach, Shadowheart, Lae´zel a Wyll, což jsou společníci, které potkáte na svých cestách. Pokud budete chtít hrát za jednu ze šestice zmíněných postav, tak vezměte na vědomí, že nemůžete měnit jejich vzhled a povolání. Oboje je striktně dané. Lze však upravit jejich statistiky a dovednosti, a to za pomoci jistého NPC, o kterém vám nebudu nic prozrazovat. Specialitou je poté tzv. The Dark Urge - tajemná postava, kterou jako by zmítala posedlost démonem a vy musíte odhalit, co za tím stojí. Podrobnosti o jednotlivých společnících se dočtete v pozdější části recenze.

Složitá pravidla se nezapřou

Baldur´s Gate 3 rozhodně není jednoduchou hrou, a to jednak skrze samotnou obtížnost, tak i kvůli již zmíněné implementaci páté edice DnD pravidel. Obtížnosti v hře nalezneme tři: explorer, balanced a tactician. Osobně doporučuji zvolit prostřední možnost, která přináší dostatečnou výzvu a nebudete tolik frustrovaní (tedy až na výjimky). Možná si dám v budoucnu průchod na tactician, ale pouze za předpokladu, že se do té doby naučím všechna pravidla, podmínky a logiku DnD. Obtížnost lze během hry kdykoliv změnit, tudíž můžete experimentovat.

Baldur´s Gate 3 není jednoduchou hrou.

Jádrem složitosti je tahový soubojový systém, na jehož pozadí se odehrávají stejné hody kostkou, jako při rozhovorech, jen je nevidíte (pokud si při soubojích nezapnete doprovodný text). Hodíte málo? Netrefíte se. Hodíte dvacet? Udělíte kritický zásah. Schopností, kterými povolání disponují je opravdu hodně. Zatímco např. fighter a barbarian jsou určeni pro začátečníky, u clerica a wizarda vám téměř nebude stačit prostor v uživatelském rozhraní (ten je možné rozšířit). Dračí doupě jsem hrál naposledy zhruba před dvaceti lety, DnD nikdy. Díky tomu jsem se při hraní často nechytal a spousta systému mi přišla složitá. I přesto jsem si k nim postupně našel cestu a čím více jsem se do hry nořil, tím více jsem využíval triky a vychytávky, které pravidla DnD nabízí. Netrpělivé hráče nicméně může komplexnost odradit. Zde zbývá pouze doporučení vydržet. S příslibem, že se to postupně zlepší.

Důležitým aspektem je také odpočinek v táboře. Ten slouží jednak pro obnovení tzv. spell slotů (každé kouzlo stojí určitý počet bodů), jednak pro kompletní vyléčení zranění. Skrze dlouhý odpočinek, který aktivujete u palandy za pomoci zásob (ty najdete napříč světem), se děj posune vstříc následujícímu dni. Často je to doprovázeno pokrokem v příběhu a filmečky. Při každé návštěvě tábořiště doporučuji věnovat chvíli času vašim společníkům. Mnoho dialogů vám může pomoci v odhalení jejich minulosti a ovlivnění budoucnosti. Samozřejmě si díky povídání budujete i vztahy, a to ať už přátelské, tak i negativní. Velice se mi líbilo měnící se prostředí kempu, které je závislé na tom, v jaké lokaci se zrovna nacházíte. Jednou můžete nocovat v divočině, jindy zase v rozpadlých podzemních ruinách.

Nebojte se přemýšlet nad rámec věcí

Pokud dáte prostor vaší představivosti, z Baldur´s Gate 3 se stane neuvěřitelné herní pískoviště, které vás bude neustále překvapovat. Při hraní platí jedno nepsané pravidlo: pokud vás něco napadne, s největší pravděpodobností je to proveditelné. Narazíte na uzamčené dveře do chrámu, které hlídá početná skupina nevrlých stráží? Není problém! Stačí se zneviditelnit a šperhákem si otevřít cestu kupředu. Druhou variantou je např. proměna v obláček dýmu a proklouznutí klíčovou dírkou. Pokud se vám ani toto nelíbí, můžete na sebe naskládat hromadu dřevěných beden a překonat tak hradby. Jestliže sršíte důvtipem a spoléháte spíše na svůj mrštný jazyk, není problém stráže ukecat, přesvědčit či zastrašit (zde opět platí systém hodu kostkou). Podobný tok myšlenek lze samozřejmě uplatnit i v boji. Nejednou jsem na skupinu protivníků hodil omastek, abych je následně zapálil za pomoci ohnivého kouzla či se kochal pohledem na jejich klouzající nemotorná těla, která se po upadnutí na zem stala snadněji zasažitelnými.

Pokud vás něco napadne, pravděpodobně je to proveditelné.

Rozhodně se vyplatí přemýšlet. Pokud se do boje vrhnete po hlavě, často to skončí vaší smrtí. Trpělivost je zde odměněna formou pocitu zadostiučinění, který se dostaví při pohledu na konečný vzdech posledního z mnoha nepřátel. Osobně mi chvíli trvalo, než jsem se naladil na kreativní řešení problémů. Z pohledu zelenáče, který sice nějaké zkušenosti s žánrem cRPG má, ale není jich mnoho, byla plejáda možností natolik obsáhlá, až mi místy dokázala vykouzlit úsměv na tváři. Ano, občas se toho na vás bude valit příliš a ne vše se povede, ale i přesto se jedná o ohromně propracovaný systém, který potrápí vaše mozkové závity a mnohokrát vyzve vaši fantazii na nezapomenutelný duel. Nebojte se přemýšlet mimo zažité standardy, vyplatí se vám to.

U táboráku nikdy nebudete sami

Co by to bylo za dobrodružství, když byste ho nemohli s nikým sdílet. Pokud máte partu vytrvalých kamarádů, vřele doporučuji kooperaci až pro čtyři hráče. Budete se cítit jako při hraní DnD. Problém nicméně nastává, pokud je jeden z vaší party zbrklejšího ražení. Spěchání se v Baldur´s Gate 3 nevyplácí a vyloženě to kazí atmosféru. Do společného hraní se tedy pouštějte pouze za předpokladu, že spoluhráče dobře znáte a věříte jim. Postup hrou se v multiplayeru navíc ukládá pouze hráči, který dobrodružství odstartoval (tzv. hostitel).

Následující odstavec obsahuje představení jednotlivých společníků a tedy menší spoilery.

Osamělí nicméně nebudete ani při sólo hraní. Společnost vám bude dělat výše zmíněná šestice bytostí, z nichž si do své party můžete tři libovolně přidávat a odebírat během návštěvy kempu. Následující řádky okrajově představují příběhové pozadí jednotlivých postav. Ačkoliv bylo již dříve odhaleno samotnými tvůrci z Larian Studios, někteří z vás by informace mohli vnímat jako spoilery. Čtěte tedy na vlastní nebezpečí. Astarion je charismatický high elf, který se po více jak dvou stoletích vymanil z okovů svého pána a touží po jediném, po pomstě. Lae´zel - githyanki válečnice, je velice upřímná (někdy až příliš) a značně militantní zastánkyně své rasy. Oblíbit si ji rozhodně není lehké. Lidský čaroděj Gale má za sebou komplikovanou minulost a snaží se napravit chyby, které při cestě za mocí udělal. Shadowheart je pevně oddaná své bohyni Shar. Trpí amnézií a snaží se přijít na důvod mise, na kterou byla vyslána. Tiefling Karlach se po letech služby v područí své pekelné paní konečně dostala na povrch Faerûn a náramně si to užívá. Warlock Wyll je v širém okolí znám hlavně kvůli jeho udatnému boji proti silám zla.

Společnost vám bude dělat šestice bytostí.

Každý z výše zmíněných společníků má brilantně napsanou osobnost a jejich postupně se odkrývající příběhy patří scenáristicky k tomu nejlepšímu, co jsem ve hrách viděl. Mnohdy mne osudy jednotlivých postav bavily více, jak hlavní příběhová linka a některé by vydaly na samostatnou hru. S každým společníkem si postupně budujete vztah. Jaký bude, záleží jen a jen na vás. Pokud se příliš často chováte v rozporu s přesvědčením dané postavy, může vaši družinu dokonce opustit. Časem si ze svých parťáku zcela jistě vyberete vlastní oblíbence, zatímco zbytek bude postávat v kempu. Někteří z vás je možná budou střídat dle situace, potřeby a příběhu. Kompozice party je z pohledu boje opravdu důležitá a osobně si nedokážu představit putování bez clerica Shadowheart, a to z důvodu léčení ostatních. Tuto roli může nicméně zastat i vaše postava, pokud si zvolíte odpovídající povolání. A kdo ví, možná lze tento problém vyřešit i jinak. Avšak to bych prozrazoval příliš mnoho. Nedílnou součástí vztahů se společníky je taktéž romance. Ta je v Baldur´s Gate 3 zpracována na jedničku. Z chování postav sálají téměř opravdové city a reakce, které se velice blíží romantickým scénářům v reálném životě. Tak pozor, ať se nezamilujete.

Podmanivá atmosféra Faerûn

Pokud čtete mé recenze, tak určitě víte, že jsem opravdu velkým milovníkem fantasy žánru. A to již od útlého dětství. Baldur´s Gate 3 čerpá z mnoho let vytvářeného světa Forgotten Realms, který oslovil miliony hráčů napříč celým světem. Faerûn je říší, která vás dokáže naprosto vtáhnout. Magická atmosféra srší na všechny strany a vy se budete cítit jako při čtení dobré fantasy knihy. Nejedná se o žádnou pohádku pro malé děti, a to i přes velice jasnou paletu barev, kterou se tvůrci rozhodli využít. Ba naopak, často se setkáte s vyloženě surovými situacemi plnými násilí. Krev a useknuté končetiny zde rozhodně nejsou tabu. Jinými slovy, Baldur´s Gate 3 je fantasy dobrodružství jako řemen. Prostředí napříč třemi akty je opravdu různorodé. Jeden den putujete divočinou, abyste se druhý vydali do tajemného chrámu bohyně či do podzemní říše plné roztodivných tvorů. Město Baldur´s Gate, do kterého zavítáte v pozdější fázi příběhu je kapitolou samo o sobě. Jeho propracovanost je místy opravdu dechberoucí.

Vizuálně se jedná o špičku žánru, možná až na místy pokulhávající animaci mimiky. Ta je jednou naprosto úžasná, podruhé zase prkenná až gumová. Technologicky hra sice nenabízí to nejmodernější, ale díky stylizaci, barevné paletě a designu prostředí, se na ni dívá náramně. To vše dokresluje naprosto excelentní soundtrack, který jsem si natolik oblíbil, že si jej pouštím i mimo hraní samotné. Dokonce jsem si chvíli psal i s jeho autorem, dvorním skladatelem pro Larian Studios - Borsilavem Slavovem. Epické melodie se střídají s klidnějšími a v obou případech krásně ladí s tím, co se zrovna děje na vaší obrazovce. Bravo.

Ne vše je dokonalé

Po vší té chvále nastal čas na negativa. Baldur´s Gate 3 není bezchybná hra. Ani zdaleka. Zatímco během prvních dvou aktů se jedná víceméně o hladkou jízdu, ve třetím se na vás valí jedna chyba za druhou. V době psaní recenze již nicméně vyšel první velký patch, který opravuje více jak tisíc nedostatků. Během značné části mého hraní tomu tak ale ještě nebylo. Prvním, z mého pohledu velice zásadním problémem, je optimalizace třetího aktu. Řeč je samozřejmě o samotném městu Baldur´s Gate. Na sestavě Ryzen 5600x, RTX 3070Ti a 32 GB Ram, jsem v rozlišení 2560x1440 během prvního a druhého aktu neměl až na jednu či dvě výjimky žádný problém. Hra běžela na maximální nastavení a DLSS quality v průměru okolo 100 snímků za vteřinu.

Během prvních dvou aktů se jedná o hladkou jízdu.

Jakmile jsem ale doputoval do třetího aktu, vše se pokazilo. Neustálý stuttering, zasekávání a celkově nízké snímky, které padali až k číslovce 30. Průměrně jsem ve městě měl 45 fps. Začal jsem si tedy hrát s nastavením. Z maximálních detailů jsem hru zkusil dát na minimum. Rozdíl pouze jednoho snímku ukázal na problematiku procesoru. Testeři z Youtube kanálu Digital Foundry podrobili Baldur´s Gate 3 detailnímu testu, který tuto situaci zkoumá a dospěli k výsledku, že ani aktuální high-end na poli CPU není plně dostačující. Dnes již budgetový Ryzen, kterým jsem před několika lety osadil svoji základní desku je tedy, jak se zdá, pro Baldur´s Gate 3 nedostačující. Pokud vlastníte ještě starší procesor než já, budete se s největší pravděpodobností trápit. Tvůrci z Larian Studios slíbili, že následující patch bude tento problém adresovat. Jsem zvědav, do jaké míry se jim to povede.

Bohužel jsem ve třetím aktu narazil i na spoustu bugů, které hru vyloženě rozbíjely. Několikrát se mi důležité NPC naprosto zaseklo. Nešlo s ním mluvit, nezapojovalo se do boje a tím pádem kompletně pokazilo vedlejší úkol. Situaci jsem vyřešil až po několikátém nahrání starší pozice, což mi ve výsledku zabralo více jak dvě hodiny. Smutným faktem je, že se mi podobné situace děly často. Příkladem může být i vyústění dalšího vedlejšího úkolu, při kterém se NPC chovalo přátelsky, a to i přesto, že to nedávalo absolutně žádný smysl. Návaznost úkolu a jejich logické provázání bylo často nefunkční. Postavy po dokončení mise několikrát reagovaly stále stejně, jako na začátku questu, a to včetně dialogů. Tyto problémy naštěstí z velké části opravila již zmíněná první velká záplata (osobně ozkoušeno), takže pokud se do třetího aktu teprve chystáte, budete mít podstatně hladší zážitek, než tomu bylo v mém případě.

Zásadním problémem je optimalizace třetího aktu.

Otravná je místy také umělá inteligence vašich společníků, převážně pak tzv. path finding (hledaní ideální cesty po zadání cílové destinace). Postavy často nelogicky obchází nábytek, špatně interagují se žebříky atd. Správa inventáře je zdlouhavá a krkolomná, hlavně v případě, že hrajete sólo a staráte se o výbavu čtyř a více charakterů. Dlouho jsem přemýšlel, jestli díky zmíněným technickým problémům novince od Larian Studios uzmout bod z celkového hodnocení. S příchodem první velké záplaty a slíbeného updatu, který má zlepšit optimalizaci ve třetím aktu, jsem se ale nakonec rozhodl tak neučinit. Baldur´s Gate 3 je extrémně dobrým cRPG, které si zaslouží pozornost nás hráčů. Ano, některé chyby dokážou být otravné a nízké snímkování místy kazí jinak ultimátní zážitek, ale pozitiva převažují natolik, že lze v tomto případě přivřít oko. Tvůrci problémy velmi aktivně řeší a jejich chování k hráčům a fanouškům mohu s klidem označit jako jedno z nejlepších napříč celým herním trhem. V době nedopečených polotovarů, agresivní monetizace a chamtivosti herních společností, se jedná o dar z nebes. Nikdy se neměňte, Larian Studios. Hráči si vás velice váží.

Jiskra naděje

S herním průmyslem to jde poslední dobou z kopce. K jednomu zdařilému titulu se nabalí pět špatných. Hráči utrácí své peníze za technické nedodělky s osekaným obsahem, chabou hratelností a plytkými příběhy. Tohle se musí změnit. Baldur´s Gate 3 osobně vnímám jako první vlaštovku, které se po dlouhé době daří ukázat, že když se chce, tak to jde. Toto tvrzení podporují agresivní reakce ze stran velkých vývojářů a vydavatelů, kteří se rozčilují nad tím, že hra tohoto formátu nastavuje nebezpečný precedens nového a nereálného standardu. Vtipné je, že se ozývají právě ti, kteří nám servírují drahé, generické a nudné tituly jako přes kopírák. Spokojenost zákazníka již dávno není důležitá. Hlavní je obrat. Ano, hry jsou samozřejmě byznys, ale jde to i jinak, zlatou střední cestou.

Vývojářům z Larian Studios se podařilo vydat vysoce kvalitní, obsáhlý a zábavný titul bez drzých mikrotransakcí a jiného balastu. Za své peníze dostanete kvalitu. Dnes tolik vyhledávanou, ale velice vzácnou komoditu. Díky tomu slaví obrovský úspěch a rekordní prodeje, které dle svých slov absolutně nečekali. Přeji jim to celým svým srdcem. Baldur´s Gate 3 je úžasným, propracovaným a nevšedním dobrodružstvím, které i přes místy strašidelnou komplexnost a technické potíže rozhodně stojí za to. Za více jak tři roky působení zde na Zingu, jsem v recenzi nikdy neudělil maximální hodnocení. Dnes se to mění. Kandidát na hru roku je pro mne jasný. Ba co víc, Baldur´s Gate 3 je pro mě jedním z nejlepších herních zážitků vůbec. Je to ultimátní fantasy dobrodružství, které ve mně zažehlo jiskru naděje, že zase bude dobře, že budeme hrát a budeme se u toho královsky bavit.

Baldur's Gate 3

Ultimátní fantasy dobrodružství, které vás naprosto pohltí. Zpočátku se mohou komplexní systémy zdát děsivé, ale odměnou vám bude obrovská svoboda a nepřeberné možnosti. Dlouhá herní doba a velká míra znovuhratelnosti vás, pokud to hře dovolíte, vyloženě ohromí. Skvěle napsané postavy a dialogy zapříčiní, že se vžijete do kůže dobrodruhů a nebudete chtít přestat. Bravurní atmosféru doplňuje povedený vizuál a vynikající soundtrack. Rozhodování dokáže vyvolat reálné emoce, které nemusí být vždy příjemné. Vadou na kráse je špatná optimalizace třetího aktu, správa inventáře a pathfinding. I přes zmíněná negativa se jedná o herní událost, jaká tu dlouho nebyla a jednu z nejlepších her, jakou jsem kdy hrál. Tvůrci z Larian Studios předčili všechna očekávání. Bravo.

Výborně napsaný příběh a postavy
Atmosféra herního světa
Povedený vizuál