Recenze Citizen Sleeper – kvalitní literatura a zábavná deskovka
Recenze Recenze Citizen Sleeper – kvalitní literatura a zábavná deskovka

Filip Svoboda

Filip Svoboda

Platformy Nintendo Switch Switch Xbox Xbox Series X|S Windows PC Xbox Xbox One

Kyberpunkový příběh plný taktiky a kostek.

Probouzím se na vesmírné stanici, která si žije vlastním životem. Každý tu má své zájmy, jen málokdo pro mě udělá něco zadarmo. Lidem na stanici se zavděčím jedině prací. Zaplétám se do zajímavých osudů, i jiných, se kterými bych raději neměl nic společného. Vzdávám se naděje na normální život, prozkoumávám raději virtuální síť, která také skýtá mnohá tajemství. Nacházím přátele. Během toho všeho musím vyřešit jednu ryze praktickou záležitost. Jako svého druhu kyborg jsem stále něčím majetkem. A ten někdo mě chce zpět.

• Platforma: PC, Nintendo Switch, Xbox One, Xbox Series S a X (recenzovaná verze)
  • Datum vydání: 5. 5. 2022
  • Vývojář: Jump Over The Age
  • Vydavatel: Fellow Traveller
  • Žánr: RPG
  • Dat ke stažení: 2 GB
  • Herní doba: 10 hodin
  • Cena: 569 Kč (Xbox), titul je dostupný v předplatitelské službě Game Pass

Pohlcující svět, strhující příběhy

Na první dobrou může námět hry zapadnout do jedné z několika ohraných kyberpunkových škatulek. Kyborg hledá lidství, virtuální svět, gangy a frakce, které spolu bojují o moc. Jakmile ale začnete prozkoumávat svět blíž, to se děje téměř výhradně pomocí dialogů, a pochopíte zákonitosti dění na stanici, začne se před vámi tvořit propracovaná síť unikátních charakterů.

Gareth Damian Martin je nadmíru zručným spisovatelem.

Všemu dopomáhá skutečnost, že de facto jediný autor Gareth Damian Martin je nadmíru zručným spisovatelem. Nejednou jsem si říkal, že by nebylo od věci s tak kvalitně napsanými texty – nejen dialogy ale i popisy prostředí, postav a dění – převést příběh do knižní podoby. Nebo třeba seriálové. Tomu zas nahrává množství příběhových linek, které se občas propojují, ale častěji stojí nezávisle na sobě.

Alea iacta est

Základní princip hry je prostý. Jeden den na stanici znamená jedno kolo. Na jeho začátku si hodíte určitým počtem kostek, podle aktuální kondice, a s kostkami můžete během kola pracovat. Na jednu akci připadá jedna kostka, čím lepší číslo na ní najdete, tím větší šanci máte na úspěch. Do hry vstupuje ještě energie, kterou musíte doplňovat jídlem nebo speciálními akcemi, ale to je spíš maličkost. Většinu akcí každopádně musíte plnit opakovaně, abyste dosáhli kýženého výsledku, a z toho vychází taktická rovina hry, kdy je potřeba si omezený počet kostek s různě příznivými čísly dobře rozplánovat.

Do vykonávání akcí zasahuje také RPG systém, ale nemusíte se bát nějaké složitosti. V zásadě jde o zlepšování pravděpodobnosti úspěchu v pěti různých typech akcí. Opakované přidělování kostek k akcím se může začít po čase zajídat – obzvlášť, když se samotná akce odehrává jen „na papíře“. I na konci hry, třeba po deseti hodinách, vám ale budou zautomatizovanou hratelnost narušovat tuny dialogů. Navíc herní čas vychází právě tak akorát, aby vás relativně jednotvárná hratelnost nestačila nadobro omrzet.

V jednoduchosti je krása

Je pozoruhodné, jak dokáže člověka vtáhnout svět, který se prezentuje textem, hudbou a pár obrázky. Nepotřebuje filmové sekvence, propracované animace, a dokonce ani dabing. Poslední jmenovaný prvek by hře dozajista prospěl, na druhou stranu při velikosti hry ho nelze očekávat, navíc autor zručně nahrazuje namluvení postav tím, že – jak už jsem zmiňoval – nejde o napsané dialogy, nýbrž o plnohodnotné literární vyprávění.

Komiksová stylizace je pěkná a hodí se k proměnlivé, někdy odlehčené, jindy docela vážné, atmosféře. Skvělá je taky hudba, která dokáže vykouzlit před očima rozličné scény, od napínavých až po téměř meditativní. Snad jen škoda, že není, co jsem měl možnost vypozorovat, příliš adaptivní, a ne vždy tak dokonale pasuje k situaci, ve které se hráč nachází.

Vyvážený zážitek

Citizen Sleeper funguje hlavně jako celistvý zážitek. Jako příběhová taktická deskovka, která je ze začátku trošičku zapeklitá, brzo jí ale přijdete na pravidla a mechanismy, potom vás odměňuje za správnou strategii, a nakonec v pravý čas dojde konce (těch je samozřejmě hned několik na základě vašich voleb). Nic na tom nezmění ani na gamepadu poněkud krkolomné ovládání (typicky třeba mapy, po které se hráč přemisťuje mezi lokacemi s akcemi).

Skromnost, ať už jde o způsob vyprávění nebo herní mechanismy, hře neškodí, ale prospívá.

Hra přináší plejádu příběhů, každý jeden unikátní se zajímavými charaktery, které k vám promluví – možná trochu „neherně“ – pouze skrze text a skromné ilustrace. Nejlepší na tom je, že skromnost, ať už jde o způsob vyprávění nebo herní mechanismy, hře neškodí, ale prospívá. Námět je zajímavý, ale ještě působivější je provedení, a to si člověk musí zažít. Naproti jde tomu vydavatel hezkou cenou a přítomností hry v Game Passu.

Citizen Sleeper nedělá mnoho, ale dělá to téměř perfektně. Všemu dominuje text, který velice poutavou formou vypráví zajímavé příběhy ještě zajímavějších postav. Kyberpunkový svět dotváří moc pěkné komiksové ilustrace a sednoucí hudba. V hratelnosti jde hlavně o taktiku, ale hra spíš odměňuje, než trestá. I když se může hratelnost časem začít opakovat, pomocí funkčního RPG systému si jde postup zrychlit a v pravý čas dorazit na jeden z několika originálních konců.

Výborné příběhy
Literární hodnota
Taktická rovina