Recenze Crysis Remastered Trilogy - oprášená legenda
Recenze Recenze Crysis Remastered Trilogy - oprášená legenda

14
Platformy PlayStation PlayStation 4 Nintendo Switch Switch Xbox Xbox Series X|S PlayStation PlayStation 5 Windows PC Xbox Xbox One

Restaurovaná trilogie potěší především konzolisty.

Současná generace stříleček se již posunula dále, ale existovaly časy, kdy Crysis byla téměř na vrcholu pomyslného žebříčku, zásluhou svého času revoluční technické stránky, tak i pro nápaditou hratelnost a téměř hollywoodskou "filmovou" sci-fi výpravu, podpořenou mnoha filmečky, skriptovanými sekvencemi i velmi působivou orchestrální hudbou. Po loňském remasteru prvního dílu jsme se nyní dočkali i remasteru zbývajících dvou dílů (bohužel bez datadisků), takže si fanoušci staří i noví mohou sérii zahrát pohromadě. Zatímco na PC je modernizace hry poněkud rozporuplná, na konzolích hry původně vyšly s tak zoufalými technickými parametry, že tohle je víceméně první příležitost zažít tyto hry tak, jak je tvůrci zamýšleli.

• Platforma: PS5 (recenzovaná verze), PS4, X1, XSX|S, PC (EGS), Switch
  • Datum vydání: 15. 10. 2021
  • Výrobce: Saber Interactive (USA)
  • Žánr: FPS
  • Česká lokalizace: ano, titulky
  • Dat ke stažení: 50 GB
  • Herní doba: 30+ hodin
  • Cena: 1249 Kč (Xzone)

Crysis - evoluce Far Cry

Začátek série vám představí speciální jednotku Raptor tým, vyzbrojenou prototypem zbrusu nového nano-obleku, sloužícího nejen jako brnění proti střelám nepřátel, ale také jako posilující svaly nebo zneviditelňovací obal vojáka. Vaší misí je infiltrace ostrova, na kterém korejská armáda provádí tajemné vykopávky. Zatímco zpočátku celkem válcujete lidské nepřátele na pobřeží ostrova i hluboko v džungli, během hry se postupně ukáže, že vykopávky jsou mimozemského původu a jejich majitelé nejsou z lidských archeologů zrovna nadšeni. Představte si akčnější a výpravnější variaci na původní film Predátor.

První díl zřejmě poněkud "trpí" tím, že byl původně vyvíjen jako exkluzivně PC titul a navíc se jednalo o první remaster této série a technologie, na kterém studio Saber pracovalo. Ať už jsou přesné důvody jakékoliv, bohužel se jim nepovedlo tak docela zvládnout ani technickou stránku, ani ovládání hry. Na PS5 budete pravidelně narážet na velmi otravné zasekávání při ukládání checkpointu a pohyb i míření na ovladači je tak trochu za trest. Hra nicméně běží plynule a ve vysokém rozlišení, takže alespoň po této stránce ji lze pochválit. Jelikož na sebe příběh trilogie velmi těsně navazuje, dává smysl si ji zopakovat popořadě.

Crysis 2 - Hollywoodský trhák

Podobně jako filmový Predátor, také Crysis se pro druhý díl rozhodla vyměnit doslovnou tropickou džungli za příslovečnou džungli betonovou, tedy moderní velkoměsto, v tomto konkrétním případě New York. Jako voják s krycím jménem Alcatraz se v rámci jiné vojenské jednotky vydáváte zasahovat do eskalující virové pandemie v ulicích, kde po úvodní "nehodě" narazíte na umírajícího Proroka z minulé hry. Ten vám přenechá svůj nano-oblek, který od prvního dílu prošel mimořádnými mutacemi, asimilujícími stále více mimozemské tkáně a technologie. Nákaza ve městě je samozřejmě mimozemského původu a právě váš mutující oblek se stane klíčem k jejímu řešení. Je zajímavé si připomenout, jak inteligentně téma evoluce živoucího brnění spisovatelé zvládli v této hře zpracovat.

Crysis 2 svého času vyšla již jako multiplatformový titul (tehdy PC, PS3 a X360), což je možná jedním z důvodů, proč se remaster povedl citelně lépe, než u prvního, původně exkluzivně PC dílu. Ovládání je citelně preciznější a díky vylepšenému systému ovládání funkcí obleku (doprovázenému ještě lepšími efekty a ozvučením) je vyloženě radost hru na konzoli hrát, tím spíš, že PS5 zde využívá DualSense sice relativně málo, ale působivě (například elektrizující brnění, pokud si zapnete neviditelnost). Ukládání checkpointů je mnohem hladší a celkový dojem z hraní na konzoli nové generace je prostě velmi dobrý, což samozřejmě posiluje také skutečnost, že jde zřejmě o nejlepší díl série, ke kterému kromě jiného složil hudbu i Hans Zimmer.

Crysis 3 - Transcendence

Třetí díl série je opět citelně jiný. Svým prostředím i příběhem působí jako post-apokalyptické depresivní drama, čemuž pomáhá také zasazení do bývalého New Yorku, nyní hromady sutin zarostlých džunglí (nápadně místy připomínajíce prostředí z TLOU her). Lidská civilizace se drasticky změnila po válce z mimozemšťany a ti, kdo přežili, se nemohou shodnout, zda je větší hrozbou nová třídní válka, nebo proroctví o existenci vládce mimozemšťanů, chystajícího odvetu za minulou porážku. Hra zde ve svých ambicích zachází do velkých extrémů, ale přitom je rozsahem nejkratší ze všech tří a leckdo by ji mohl považovat jen ta jakýsi podivný datadisk. Její atmosféře dle mého škodí přílišná futurističnost a odtažitost od reálného světa, které pomáhaly atmosféře prvních dvou her.

Technicky je na tom remasterovaný třetí díl prakticky stejně jako en druhý, takže velmi dobře. Bohužel mu ale poněkud škodí estetika, která velkou část vypadá jako typicky nudná kombinace šedivých ruin, známých z mnoha válečných her. Výjimku představuje úvodní dvojice misí s noční bouří a pochodem podél rozvodněné řeky, stejně jako lehce šílené, ale působivé finále na oběžné dráze planety. Tvůrci zde poněkud upravili systém vylepšování schopností, který dle mého názoru není tak přehledný a účinný, jako ve druhém dílu. Přesto se ale stále budete na bojišti cítit jako nezastavitelný predátor.

Ačkoliv se na hrách po technické i obsahové stránce podepsal zub času, konzolisté mají poprvé šanci tuto kdysi velmi ambiciózní sérii ochutnat tak, jak ji tvůrci zamýšleli - plynulou a ve vysokém rozlišení, s řadou působivých efektů. Pro PC hráče je přínos remasterů diskutabilní. Každopádně jde pořád o zajímavý sci-fi příběh a slušnou akci, ve které se budete cítit jako příslovečný predátor.

Zábavná akční hratelnost
Zajímavý propojený příběh
Působivá "filmová" výprava