Nový fotbal od EA se hlásí o pozornost.
Pro mnohé to stále bude FIFA, nejvyhledávanější herní produkt z pole fotbalu se už ale druhý rok honosí názvem EA Sports FC. Letošní vydání s číslovkou 25 se do už dobře prověřeného schématu snaží přinést zajímavé novinky, převážně pro dění mimo samotné hřiště. Jak ale do toho všeho zvládá EA kočírovat do nejdůležitější – tedy samotnou hratelnost?
Nejpopulárnější sportovní hra má stále velice pevné místo v životech milionů hráčů. Pořídit si novou EA Sporst FC už je pro mnohé každoroční tradice, o které nemusí ani dvakrát přemýšlet. V EA to bezesporu ví, a rok co rok dělají drastických změn poskrovnu. Hráčskou základnu si drží a zajišťují si neustálý prostor pro zlepšení. Ani letos nejde o výjimku, v mnohém nový titul v mnohém navazuje na EA Sports FC 24.
Co se týče grafiky, úroveň se zase posunula a není nic šokujícího oznámit, že jde o nejlépe vypadající fotbalovou hru na světě. Reálné obličeje hráčů se objevují stále častěji a častěji, ale ani tady nečekejme žádnou revoluci. Pokud si zahrajete za jeden z trojice českých týmů (Slavia, Sparta, Plzeň), hodně se při poznávání tváří známých českých fotbalistů nasmějete. Horší je to i v méně populárních soutěžích, kam bohužel tuto sezonu kvůli ztrátě pár licencí spadá třeba i italská Serie A. Žádný AC Milán a ikonické červenočerné pruhy, ale Milano FC. Žádný Inter Milán a San Siro, ale Lombardia FC. To zamrzí, ale nutno říct, že grafiky vlajkových lodí (Premier League, Liga mistrů) vypadají výborně a hráče do hry vtáhnou.
V čem je dlouhodobě EA mistrem a v čem poslední roky povýšila svou úroveň, je realistický pocit z ovládání hráčů. Zvláště když si ještě pohrajete s určitým nastavením, engine Frostbite nabízí přesvědčivé změny směru, biomechaniky kopu, realistický pohyb balonu a celkově propracované chování těla fotbalisty. V simulaci zřejmě nejkomplexnějšího sportu na světě hrají tyto detaily ohromnou roli. Bohužel, jakkoliv jsou tyto základní kameny pevné, vytvářejí jen podklad pro nedotaženou stavbu.
FC IQ sráží hloupá AI
Problémy, které měly předchozí dva tituly s umělou inteligencí a chováním hráčů, se totiž nejen nepodařilo (nebo ani nechtělo podařit) vyřešit, ve spoustě fázích působí v EA Sports FC hůře než před rokem. Především pokud jste fanoušci offline módu a rádi se v režimu Kariéra pustíte do několikaletého zápolení s CPU (počítačem ovládaný soupeř), budete zklamaní. Hráči se nabídnou k náběhu, aby se následně těsně před vysláním přihrávky zastavili. Vaši středopolaři i záložníci soupeře vestoje sledují, jak se kolem nich prohání protihráči a návrat do vlastního vápna je pro ně sprostým slovem. Pohyb hráčů neintuitivní, pokud jim ho dopředu nenaordinujete nebo je sami páčkou neposunujete, jejich chování je na míle daleko od toho, co vidíme na opravdových stadionech.
Přitom asi ta největší změna, kterou EA do hry přidala, měla velký potenciál obraz hry v tomto kontextu přetvořit. FC IQ je na papíře fantastický nápad. I v reálném fotbale už slovo „formace“ pomalu propadá do pozadí za spojení „herní styl“, takže možnost, aby si hráči mohli navrhnout vlastní herní schéma včetně specifických rolí hráče při hře s balonem a bez balonu je na první dobrou parádním osvěžením. Ačkoliv se zprvu zdá, že nad vytvořením svých herních plánů, můžete strávit hodiny, brzy zjistíte, že je to vcelku jednoduché. Za to, že během zápasu můžete plynule měnit herní styly a rozestavení pár klepnutími, to rozhodně stojí. V konečném součtu, ale celý systém FC IQ paradoxně shodí právě nízké IQ umělé inteligence. Je to velká škoda, protože především fotbaloví fajnšmekři a studenti hry Pepa Guardioly ocení možnost nastavení invertovaných beků, nesymetrických útočných rozestavení či výběru hráčů „specialistů“, kteří role jako „falešná devítka“ či „stažený tvůrce hry“ zvládnou nejlépe.
Jakmile totiž začne zápas, brzy herně spadne k útočení nahoru dolu. Spoustu hráčů to bude bavit, fotbalové fajnšmekry méně. Hra je zkrátka vystavěná jako hodně nenáročná zábava, stolní fotbálek. Sice pozlacený, ale stále jen stolní fotbálek. Ve čtyřech lidech mnohdy útočíte, ve čtyřech mnohdy bráníte. O nějakých postupně vystavěných a komplexních ofenzivních výpadech si nechte zdát, v FC 25 rozhoduje rychlost, průniková přihrávka. Zápasy často končí vysokými skóre, protože jakmile zjistíte, jak na CPU vyzrát, budete mu dávat ten samý gól dokola. A když se poiksté řítíte od třetiny hřiště sami na bránu, není to už tak zábavné.
Herní módy si drží standard
Větší zábavu z tohoto pohledu nabízí další novinka, takzvaný mód Rush. Obyčejný zápas pět na pět na malém hřišti je zářným příkladem toho, jak prostá a efektivní může být inovace. Nestaví nic na hlavu, přesto je skvěle doplněna do hlavní herních módů. V režimu Kariéra si v módu Rush můžete trénovat mladíky ze své juniorské akademie, v online Ultimate Teamu a Klubech zase zažijete úplně nový způsob, jak se poměřovat s dalšími hráči. Celkově si hru více užijete při online soutěžení nebo multiplayeru. Eliminace aspektu CPU soupeře totiž mnohé herní nedostatky uhladí, a přeci jen panuje větší zadostiučinění, když zvítězíte proti opravdovému člověku a ne nebohé AI.
Vylepšení velice populárního offline režimu Kariéra, se točí kolem už zmíněné FC IQ, který ze stavby kádru dělá opět náročnější a komplexnější úkol. Velkým plusem je zjednodušené menu, na které si věrný spotřebitel hry sice asi bude chvíli zvykat, ale pak mu přijde dosti vhod. V Kariéře už se dotahují jen maličkosti, i tento režim nedostál výrazným změnám. I přesto je z čeho vybírat, EA už se v posledních letech nepouští do strategie rušení funkcí, aby je mohla za pár let s velkou pomou vrátit, takže nám mód během několik ročníků hezky nabobtnal a obsahuje opravdu zajímavý zážitek.
Od osobního nastavení tréninkového vytížení a dohled nad juniorkou, po skautování, jednání o posilách a neustálé vylepšování své herní strategie se hra stále více přibližuje takticky založenému Football Manageru. Škoda, že samotný herní zážitek se těmto aspektům „mimo hřiště“ nevyrovná. Člověk má při opakovaném hraní na jazyku slova „nevyužitý potenciál“, protože problém zmatené umělé inteligence je určitě řešitelný, ve zhruba osm let starých hrách FIFA nebyl tak patrný. Ale EA nedostatky přehlíží a v už zhruba třetím rokem z hlediska samotného gameplay nervózně přešlapuje na místě.
Verdikt
Letošní fotbalový nášup EA Sports FC 25 je v něčem nenáročná a v něčem mírně frustrující zábava. Pozlacený obal, vše hezky vypadá a s klasicky skvělým soundtrackem zní, ale uvnitř se skrývá jen počítačová verze stolního fotbálku, která těží především z aspektu multiplayeru. Určité fanoušky nasytí, ale toho, kdo čekal posun, nechá i v kontextu potenciálu herních módů poměrně hladového.