Recenze Forza Horizon 4 – čtyřikrát jinak
Forza Horizon 4 Recenze Recenze Forza Horizon 4 – čtyřikrát jinak

Michal Burian

Michal Burian

17
Platformy Windows PC Xbox Xbox One

Historická Velká Británie, čtyři roční období, dynamická změna počasí a sdílený on-line svět.

Před dvěma roky jsem nazval Forzu Horizon 3 vybroušeným diamantem (recenze). To jsem ale ještě netušil, jaké novinky si pro nás hráče připraví studio Playground Games v letošním roce. Čtvrtý díl využívá oblíbené a zábavné prvky z australského festivalu, vylepšuje je a přidává k nim další dobroty.

• Vychází na: Xbox One (testovaná verze) a Windows 10
  • Datum vydání: 2. října 2018 (28. září 2018 pro majitele dražších edic hry)
  • Žánr: Open-world závody
  • Česká lokalizace: Titulky

Po americkém Coloradu, jižní Francii/severní Itálii a Austrálii se přesouváme do fiktivní verze Velké Británie, která ve Forze Horizon 4 spojuje ikonické oblasti Anglie, Skotska a Walesu. Z těchto tří oblastí nám vyleze zajímavý mix s poklidným anglickým venkovem, skotskými vrchovinami s dálnicí a univerzitním skotským městem Edinburgh. Zamrzí snad jen absence ikonického Londýna, který autoři nezpracovali. Místo něho se věnovali různým historickým památkám (ty si můžete hezky zblízka prohlédnout) a hlavně změně ročního období. Ta je ve hře hodně důležitá. V rámci kampaně si postupně projdete všemi čtyřmi obdobími, abyste okusili jednotlivé disciplíny, seznámili se s různorodým prostředím a byli celkově připraveni na propojený on-line svět, kde se roční období mění jednou za týden. Do on-line naskočíte po pár hodinách hraní, pokud ale nechcete, můžete nadále pokračovat ve svém singleplayerovém závodění a stát se králem všech dostupných kategorií.

Těch je ve hře celá řada. Od klasických silničních závodů, offroadů a cross-country až po drifty a dragstery. Adrenalin zažijete ve všech z nich. Ten největší mi ale do žil vlily pouliční závody, které nejsou spjaté s festivalem a vy závodíte s dalšími na veřejných silnicích s provozem, a také speciální události. Exhibiční závod proti kroskám jsem tolik neprožíval (byl v demoverzi), ovšem utkání s historickou lokomotivou Flying Scotsman, která vozila cestující z Edinburghu do Londýna, a speciální úkol ze sci-fi střílečky Halo jsem si opravdu užíval. Potom tu jsou samozřejmě klasické radary, měřené úseky, cedule nebezpečí, bonusové tabule a v neposlední řadě auta ze stodoly. Když nebudete mít dostatek štěstí, při jejich pátrání se občas dost najezdíte. To známe z předešlého dílu. Ke změně ročního období se ale vážou některé nálezy ve stodole. Určité vozy se musíte vydat hledat ve stanoveném roční období, jinak nemáte šanci uspět.

Tohle všechno ještě doplňují mise kaskadéra. Filmový štáb si vás čas od času najme na nějakou trošku nebezpečnější prácičku. Vyžaduje po vás skok nebo ladně projet úsek a při tom se moc neloudat. Pokud by vám to přišlo málo, můžete si koupit půjčovnu aut, kde otestujete krásné, luxusní a velmi rychlé čtyřkolové bestie. Když jednotlivé mise splníte, můžete se pravidelně těšit na finance, které investujete do rozšíření svého vozového parku, tuningu nebo si za ně lze koupit jeden z mnoha baráků a honosných sídel ve Velké Británii. Jen škoda, že objekty nejsou více využity. Nemůžete se dostat dovnitř, zaparkovat tam svůj vůz, a dokonce ani rychle cestovat bez zaplacení poplatku nebo použití karty. Právě ono rychlé cestování by mělo být jedním z důvodů, proč vůbec za barák utrácet peníze. Bezplatné rychlé cestování se bohužel odemkne až v moment, kdy vlastníte všechny domy na mapě, což trvá hodně dlouho a nejsem si úplně jist, zda se investice do koupi vyplatí. Plusem jsou ale různé menší bonusy, třeba jedno otočení „kola štěstí“.

Všechny tyhle disciplíny jsou spjaté s vaší popularitou na festivalu. Za závodění, všelijaké aktivity, počet aut v garáži a další maličkosti získáváte vliv. Ten vás posouvá na vyšší a vyšší příčky a odemyká další porci zábavy v historické Velké Británii. Popularitu obdržíte i za jízdu po mapě, třeba za těsné míjení aut, drift s ruční brzdou, úpravu krajiny nebo za nepořádek, jenž cestou napácháte. Tohle vše už tu jednou bylo, ale fungovalo to, tak proč si to nedát znovu. Pokud vás nějaká kategorie závodů nebaví, nemusíte se s ní trápit. Progres je pro každou závodní disciplínu samostatný a je pouze na vás, čemu budete dávat přednost. Pokud vás například nebaví drifty, nemusíte je jezdit a místo nich se soustředíte na něco jiného.

Jak se sami můžete z mých předchozích řádků přesvědčit, mapa je naplněna k prasknutí obsahem, který vás buď baví, nebo vás omrzí a zážitek z hraní Forzy Horizon 4 sklouzne do stereotypu. Já jsem si hraní postupně dávkoval, a i díky povedenému jízdnímu modelu jsem si ty desítky a desítky hodin užil. Přispívá k tomu zejména změna ročního období. Nejde pouze o změnu textur, změní se nádech celé Velké Británie, a to krásně se vším všudy, a vy dostanete pocit, že závodíte někde úplně jinde. Není nad to se projet za nevyzpytatelného jarního počasí v dešti, užít si sluníčko, kouknout na podzim, který hraje všemi barvami a popadaným listím, nebo na mrazivou zimu se sněhem, kvůli němuž musíte malinko změnit svůj jízdní styl, být obezřetný v zatáčkách a pamatovat na kluzký povrch při brždění. To platí hlavně u nevyzpytatelných zadokolek. Osobně preferuji náhon na předek, případně 4x4. Naštěstí je ve hře přes 400 vozů, aby si každý vybral to, které mu nejvíce vyhovuje. A následně ho opečovával, ladil, vytvářel pro něj unikátní vzhled a investoval do něj bonusové perky, jež se vztahují vždy na určité auto.

Pokud máte svého „miláčka“, tak s ním můžete de facto prosvištět celou Forzou Horizon 4. Závody nejsou vázány na výkonnostní kategorii, respektive se vám většinou přizpůsobí, případně si vytvoříte vlastní, stejně jako v minulém díle. Tuhle možnost kvituji, je to něco, co by dle mého měla nabízet každá závodní hra, a ne nutit hráče, aby neustále přesedávali z jednoho vozu do druhého.

Dostávám se k tomu, jak se Forza Horizon 4 vlastně hraje. V nastavení máte spoustu možností. Každý by si měl najít to své, aby mu závody vyhovovaly a užil si je se vším všudy, ať už jste více arkádovější nebo naopak toužíte po trošce té okrajové simulace. Nastavení je dost podobné tomu z předešlého dílu, včetně obtížnosti Drivavatarů. Já jsem ze začátku jezdil na obtížnost velmi zkušený a poté na experta, kdy je AI už dosti agresivní, na druhou stranu je to větší výzva.

450 vozidel (v základní hře, další postupně v DLC) je pořádný výběr. Spousta z nich se chová odlišně a každému z vás bude vyhovovat jiné. V této souvislosti akorát zmíním, že chybí japonské značky Mitsubishi a Toyota, na druhou stranu je ve hře zastoupen německý Volkswagen, včetně klasického brouka a Golfa.

Po grafické stránce nemám Forze Horizon 4 téměř co vytknout. Vše vypadá krásně, automobily jsou detailní zvenku i zevnitř a efekty počasí jsou často dechberoucí. Bez nadsázky jde o jednu z nejkrásnějších her na Xboxu One X. Při hraní jsem měl pocit, že tohle je hra, která dokáže naplno využít nejvýkonnější konzoli na trhu, a to jak při zvolení výkonu, tak grafiky. S prvním jmenovaným si zajistíte stabilní snímky za sekundu, zatímco u druhého bude výkon dán více do efektů, což u závodní hry zase tolik nepotřeba není, ale máte na výběr. Já jsem upřednostnil výkon, snímky jen velmi zřídka viditelně klesaly, a i přesto byla grafika jednoduše řečeno nádherná.

Co mi opravdu vadí, tak je delší a na můj vkus častější načítání zdržující od hry, ale není to nic, kvůli čemu bych si trhal vlasy. Může za to jistě propojení se servery, kdy hra se musí synchronizovat, aby všem hráčům ve sdíleném světě nabídla totožný zážitek; stejné roční období, stejné podmínky, stejné závody a aktivity atd.

Než uzavřeme tuhle recenzi, vrátím se ještě ke sdílenému on-line světu, který je pro čtvrtou Forzu Horizon hodně důležitou součástí. Jde o část, která by měla u konzolí Xbox One a počítačů s Windows 10 udržet jádro komunity. V tomhle sdíleném světě potkáváte jiné hráče, můžete je vyzvat na duel a společně s nimi se účastnit online událostí, kde musíte plnit úkoly vztahující se na skoky do dálky, bourání všeho možného apod. Potom tu máme klasické závodní šampionáty a denní a týdenní výzvy. Důležité je, že s každou změnou ročního období přichází nová sezóna se svými specifickými závody a výzvami, včetně zpřístupnění nových cest. Jen v zimě se po zamrzlém jezeru dostanete na ostrůvky. Já jsem měl možnost takhle prožít dvě sezóny a troufám si tvrdit, že jde skutečně o obsah, který fanoušky u hry udrží hodně dlouho.

Bohužel se to nedá říct o zmíněných online událostech, ve hře pojmenovaných #Forzathon (případně Horizon živě). Ty jsou dle mého nudné a daly by se využít mnohem lépe. Fungují tak, že hra vás upozorní na blížící se událost a vy máte omezený čas, abyste se dostali na místo konání. Poté se všichni přesunete jinam, kde máte různé úkoly, například driftovat, ničit okolí, skákat do dálky atd.

Naštěstí je tohle je malinké zaváhání ze strany studia Playground Games. Forza Horizon 4 mě jinak baví. Jsou to závody, které jsem očekával. Sice nám vývojáři servírují to stejné, co už v minulosti, ale dokážou obsah vždy posunout a přijít s něčím novým. Pro letošek je to změna ročního období s dynamickým počasím, sdílený svět a nové aktivity. Ano, některé části hry by to chtělo ještě dotáhnout (viz zbytečná koupě domu), ale jinak je tohle žhavý kandidát na nejlepší hru nejen letošního roku, ale celé současné generace. Jsem zvědav, s čím se britské studio vytasí příště. Snad už nám konečně dovolí přejet slepice, které po každém kole přebíhají přes silnici, nebo zvířata na louce. To jim protentokrát odpustím, stejně jako - dle mého - zbytečné upravování své postavy, a vrátím se zpět do hry, abych potrápil vozy na silnicích, v bahně, sněhu a ledu. Uvidíme se ve hře?

Forza Horizon 4 koupíte na Xzone.cz a GameExpres.sk.

Forza Horizon 4

Znovu, znovu, znovu a znovu Playground Games dokazují, že závodní hry zkrátka umí. Forza Horizon 4 baví, nadchne vás napěchovaným obsahem a přidá k tomu změnu ročního období s dynamickým počasím, modifikátory obtížností, velký výběr vozidel a sdílený on-line svět.

Hratelnost, grafika a efekty
Možnost závodit podle svého
Komplexní změna ročního období a dynamické počasí