Recenze Imperiums: Greek Wars
Recenze Recenze Imperiums: Greek Wars

Recenze Imperiums: Greek Wars

Jan Urbančík

Jan Urbančík

1

Příliš ambiciózní variace na Civilizaci.

Pokud jste zběhlí v žánru 4X tahových strategií, určitě vám název Civilizace nebude cizí. Tato série je tu s námi skoro 30 let a za tu dobu jsme se dočkali šesti hlavních dílů i několika spin-offů. Vybaví se vám však nějaká hra, která by Civilizaci konkurovala? Mě totiž napadá jen Humankind, které vyjde až příští rok, jinak je ale Civilizace tak populární, že uspět ve stejném žánru je pro ostatní tituly skutečně těžké. A přesto se právě o tohle pokusili čeští vývojáři z Kube Games se svou hrou Imperiums: Greek Wars. Nejsou to úplní nováčci, mají už za sebou hru Agressors: Ancient Rome, která vyšla před dvěma lety a snažila se prosadit ve stejném žánru, Imperiums jde ale ještě o kus dál. Jedná se opravdu o pokus vytvořit v malém týmu ambicióznější Civilizaci.

• Platformy: PC
  • Datum vydání: 30. 7. 2020
  • Vývojář: Kube Games
  • Vydavatel: Kube Games
  • Žánr: 4X, Tahová strategie
  • Česká lokalizace: Ano
  • Cena: 29,90€ (Steam)

Překvapivě bohaté nastavení

Hra je, jak už název napovídá, zasazena do starověkého Řecka, kde se ujmeme jednoho z mnoha tehdejších národů. Obrovská Makedonie, na kulturu bohaté Athény či válečně založená Sparta… výběr je opravdu velký. Hrát na této skutečné mapě však není nutnost. Imperiums totiž nabízí i náhodně generovanou mapu, která je nám z Civilizace dobře známá, a musím říct, že možnosti nastavení jsou vskutku bohaté. Můžete nastavit vzhled světa, jeho velikost, podnebí, počet národů, obtížnost, ale třeba i jakou chcete počáteční výhodu či nevýhodu oproti AI. Nechybí ani fanouškům strategií dobře známý Ironman režim, ve kterém hrajete bez možnosti si hru ukládat a vaše rozhodnutí tak nemůžete vrátit zpátky. Nakonec si ještě zvolíte, jaké mechaniky ve hře chcete. Nutno dodat, že jde o poměrně komplexní záležitost a hraní se vším už od začátku bych rozhodně nedoporučoval.

Zmatený úvod

Když se dostanete do samotné hry, nejspíš budete docela zmatení. A to nejenom kvůli tomu, že 4X je poměrně náročný žánr, ale hlavně proto, že celé uživatelské rozhraní je poněkud nepřehledné. I po dokončení tutoriálu jsem měl problém se do hry dostat a UI to ještě zhoršovalo. Na politické mapě jsem se pak nezorientoval doteď, ta je vyloženě nepřehledná. Hlavně kvůli tomu, že vlajky znázorňující jednotlivé státy jsou příliš velké a navzájem se překrývají. Tomu všemu pak rozhodně nepomáhá ani poměrně zastaralá grafika, která odpovídá spíš čtvrté Civilizaci než aktuálnímu dílu, hlavně co se týče modelů jednotek. Je nutné brát v potaz, že hru dělá menší studio, ale taková vizuální stránka určitě hře nedělá dobrou vizitku. A to jsem ještě nezmínil velice podivně (ne)fungující myš, která jako by reagovala s poměrně velkou odezvou. Po úplně prvním zapnutí se mi z nějakého důvodu dokonce kvůli hře přepnulo nastavení myši přímo ve Windowsech a musel jsem ho následně přenastavit. Ani optimalizace na tom pak není kdovíjak dobře a při menším oddálení mapy se mi vždy hra začala sekat, což na zážitku také příliš nepřidá.

Více je někdy méně

Nicméně přesuňme se k samotnému hraní. To má opravdu nejblíž k Civilizaci. Máte svá města, která musíte spravovat a následně ovládáte jednotky, jak vojenské, tak ty řekněme mírumilovné. Tedy hlavně osadníky, kteří mohou stavět pole či zakládat nová města. Na rozdíl od Civilizace je v Imperiums velice propracovaná diplomacie, kde máte opravdu spoustu možností. Ať už jde o všemožné dohody či smlouvy, obchod, ve kterém skutečně musíte vyjednávat a podle toho si také nastavíte, kolik toho a onoho zboží jste ochotni dát. Anebo vojenské tažení, které můžete hezky naplánovat a říct jinému státu, ať dobudou tohle město, zatímco vy se postaráte o ty zbývající. Možnosti jsou minimálně na první pohled bohaté, ať už se chcete zaměřit na prosperitu vašeho aktuálního území nebo co nejrychlejšího rozpínání a dobývání všech států okolo. Kromě těch klasických navíc ve hře najdete také městské státy, které jsou mírumilovné. Tedy alespoň do té doby, než vkročíte na jejich území.

K tomu všemu se samozřejmě musíte starat o to, abyste měli dostatek zdrojů, budete vydávat vládní nařízení, zkoumat nové technologie v klasickém výzkumném stromu nebo třeba budete podporovat porodnost. Mezi tím vším pak třeba zjistíte, že vaše armáda, co se vydala dobýt další město, hladoví, a nakonec přeběhla k nepříteli, protože už má příliš nízkou morálku a nechce hájit zájmy vaší země. Když už si chcete odpočinout během toho, co hraje AI, začne na vás vyskakovat neuvěřitelné množství nabídek obchodů, které jsou pro vás mnohdy nevýhodné, anebo požadavky od nějakého neznámého státu, abyste uzavřeli mír s někým, o kom ani nevíte, že s ním válčíte. Hra se na vás snaží házet obsah neustále, ale otázka zní, není toho už moc? Mám rád komplexní hry, přesto jsem vždy po několikátém nesmyslném požadavku od jiného státu jen nevěřícně kroutil hlavou. I po vypnutí některých mechanik jsem se přistihl při tom, že vlastně moc nevím, co se děje a prostě jsem jen slepě útočil na města, abych zvětšil své území. Nakonec byl totiž boj tou jedinou činností, která mě bavila. Pokud se tedy vyloženě nevyžíváte v micromanagementu, tato hra opravdu není pro vás a radši bych tak zůstal u zavedené Civilizace, která je, hlavně pro nováčky, o hodně přívětivější.

Recenze Imperiums: Greek Wars

Imperiums: Greek Wars je až příliš ambiciózní variace na populární sérii Civilizace. Všechny mechaniky jdou opravdu do hloubky, přesto to ale není směr, kterým se dle mého měli vývojáři vydat. Nepřehledné UI a nehezky vypadající grafika také mohou někoho odradit. Samotná komplexnost ubírá na zážitku nejvíc, protože je všechno tak překombinované, že už samotné hraní zkrátka není zábavné. Tudíž žádné „Ještě jeden tah“ tady nečekejte.

Bohaté možnosti nastavení mapy a obtížnosti
Propracovaná diplomacie a obchod
Velký výběr národů