Recenze karetní hry PišK.O.rky
Speciály Článek Recenze karetní hry PišK.O.rky

Recenze karetní hry PišK.O.rky

Jednorožci to proti drakům dokáží roztočit.

Piškvorky zná asi každý. Minimálně u nás to byla jedna z her mého mládí, jež se hrála kdykoliv, když se jelo vlakem na výlet, či zkrátka nebylo úplně ideální počasí na nějaké ty venkovní aktivity. Během let vznikla řada alternativních verzí oblíbené hry a PišK.O.rky jsou ve své podstatě jednou z nich. Kolečka a křížky však nahrazují tvorové z mýtů a bájí. Partie se navíc neúčastní pouze duo, ale možnost se zúčastnit je dána až čtyřem hráčům. Jak to celé funguje, si můžete přečíst níže.

• Počet hráčů: 2 - 4
  • Herní doba: 60 – 90 min
  • Cena: 459 Kč (Tlama Games)
  • Poskytnuto: Asmodée-Blackfire
  • Věk: 8+

Cíle jsou v PišK.O.rky vždy odlišné

Naposledy jsem hrál 3D piškvorky, což nebylo špatné, avšak chtěl jsem něco osobitějšího, proto mě oznámení karetní hry PišK.O.rky dost zaujalo. Základní myšlenka této hry stojí na tom, že proti sobě bojují dvě „armády“. Na jedné straně jsou draci, zatímco na té druhé můžete najít jednorožce. Samotný střet probíhá na klasické mřížce, která je dostupná ve dvou variantách, nabízejících hrajícím větší škálu možností. Ta základní pracuje s myšlenkou 9 polí, zatímco komplexnější formát jich nabízí až 16. Vše startuje tak, že si vyberete stranu, zamícháte karty a vezmete si do ruky pět karet ze své hromádky.

Recenze karetní hry PišK.O.rky

Jakmile máte hotovo, vezmete si ze speciálních karet Cílů jeden kousek, s jehož pomocí fakticky určíte své priority. Rozhodně tu nepracujete s formátem tradičních piškvorek, takže čisté spojení řady rozhodně nemusí být vaší prioritou. Vlastně je možné říct, že občas si vytáhnete opravdu zajímavé variace jejichž realizace není vždy úplně jednoduchá, avšak při správné strategii je možné uskutečnit vše. Tedy strategii a užití dostupných karet. Škála „postaviček“ totiž není tvořena pouze základními piškvorkami, které podobně křížky a kolečka nic nedělají. Fakticky pouze čekají na to, až je někdo rozmetá, nebo s nimi udělá nějakou jinou neplechu.

Každá ze stran má své unikáty

Jeden z primárních faktorů hratelnosti stojí totiž právě na tom, že užíváte speciální karty k tomu, abyste změnili zavedené pořádky. Jednorožčí šampion Megas je kupříkladu schopen sousední karty ze svého týmu ochránit před zničením. Nedokáže však zachránit sebe, takže když jej zaměříte, má po srandě. Ochranou ruku nad sebou naopak drží Blyšťa, který jakožto koník z diamantů zkrátka nejde zničit. Zajímavý je pak Koněj, vedle nějž nesmí být žádné základní karty nepřítele, protože se jej prostě bojí natolik, že jeho přítomnost nevydrží.

Recenze karetní hry PišK.O.rky

Své šampiony nemají pouze jednorožci. Unikátní karty si do hry přinášejí také draci. Když například hodíte draka Trondu mezi karty a obětujete jej, automaticky zničí všechny karty ve svém okolí, což může být dost nepříjemné. Prastarý naopak může přesunout libovolnou kartu v sousedství. Některé kusy mají však podobné vlastnosti. Vilík umožňující vám po vynesení použít kouzlo, je alternativou za Plameňáka, který umí fakticky to samé. Nabídka postav je opravu pestrá, takže lze budovat různé strategie.

Ve finále jsou tu pak navíc ještě kouzla. Ano, čtete správně. Za draky můžete kupříkladu přehodit po vynesení správné karty dvě nepřátelské karty tak, aby specifická schopnost daného koníka více vyhovovala vašemu snažení. V nabídce u draků je také dračí dech, s nímž lze eliminovat kartičku, která vám vyloženě zavazí. Jednorožci jsou na tom dosti podobně, jejich magie má však jiné názvy. Vedle kouzel jsou v PišK.O.rky také protikouzla schopná negovat účinek zaříkadla protivníka. Myšlenka kouzel funguje slušně. Rozhodně dokáží občas slušně změnit rovnováhu sil.

Recenze karetní hry PišK.O.rky

Souboj draků a jednorožců má v PišK.O.rky grády

Příliš jsem od karetní hry PišK.O.rky nečekal. Nakonec jsem ale dostal slušnou karetní hru efektivně pracující se základy legendárních piškvorek. Ztvárnění jednorožců a draků je vskutku povedené, jejich schopnosti navíc dokáží obstojně narušit vaší strategii, díky čemuž si nemůžete být ani na moment jistí tím, že vyhrajete. A když náhodou přeci jen dojdete k tomu, že máte naději, ještě jsou tu kouzla, která mohou za jistých okolností představovat esa překlápějící misky vah na vaši stranu.

Zajímavá je pak myšlenka toho, že PišK.O.rky lze hrát jak ve dvou, tak ve čtyřech, či třech. Za sebe bych je doporučil i hráčům pod 8 let, avšak je třeba umět číst. Pro taktiku je tato schopnost totiž hodně zásadní a minimálně při nasazení všech karet životně důležitá.