Recenze deskové hry Koruna z popela
Speciály Článek Recenze deskové hry Koruna z popela

Recenze deskové hry Koruna z popela

Velkolepý souboj nekromantů.

Minulý týden byl náš text zaměřen na vyloženě nenáročnou záležitost, kterou si člověk zahraje i s dětmi. Tentokrát ovšem sáhneme po něčem náročnějším a především temnějším. Koruna z popela je taktéž worker placement, avšak tentokrát budete bojovat o území za pomoci nemrtvých stvůr. Jak funguje tento kousek v praxi, vám poví následující řádky.

Počet hráčů: 1 – 4 (čím více, tím lépe)

Herní doba: 120 minut

Cena: 1034 Kč (Alza)

Věk: 14+

Koruna z popela vás nechá bojovat o padlé království

Mají deskové strategie příběh? Moc často ne. Tentokrát ale dostanete zajímavou premisu o padlém království a snaze získat Citadelu, která je zdrojem veškeré moci. Do boje o královský trůn se pouští čtveřice ponurých postav majících za sebou nekonečná muka. Každý z vás má celkem čtyři služebníky, s nimiž je možné pracovat ve jménu vašich zájmů. Dělníka je možné vyslat vstříc těžebním pozicím, které vám zajistí suroviny potřebné k expanzi. Pracovat budete s krví, popelem, sírou a také kostmi. Žádný nekromant přeci nemůže fungovat bez kostí, že?

Recenze deskové hry Koruna z popela

Jak už to tak bývá, ziskem surovin vše pouze začíná, protože jen málokdy vyhrajete strategii tak, že pouze shromažďujete materiály. Další možností, po které můžete sáhnout, je proto výstavba budov. Ty můžete realizovat v prostoru, kde zatím nikdo své budovy nemá, nebo tam, kde stojí vaše budova, kterou tímto krokem nahradíte. Budova samozřejmě není zadarmo. Většinou vás její výstavba stojí peníze, když se vám ale podaří umístit a udržet, můžete se těšit na vítězné body, na kartě prezentované suroviny a také daně, které jsou spojeny s užíváním dané struktury.

To, že totiž něco postavíte, neznamená, že budete jediným uživatelem. Herní deska je plná bodů, na něž mohou služebníci vyrazit, takže často dost záleží na tom, kdo dříve přijde, protože v každém kole můžete umístit pouze jednoho služebníka. Budovy je možné navíc vylepšovat, takže práce před sebou budou mít posluhovači vždy dostatek. Když pak náhodou nebudou stavět, je možné je vyslat do boje, nebo je nechat obnovit karty boje, čímž si do ruky opět vezmete užité karty.

Recenze deskové hry Koruna z popela

Čím bojujete? Během svého kola máte možnost, předtím než předáte žeton dalšímu hráči, vyvolat bestii či nemrtvého ochotného bojovat za vaši věc. Jak už to ale tak bývá, nic není zadarmo, takže je třeba vynaložit na tuto akci určitý objem zdrojů. Pokud je máte, nic vám v povolávání nemrtvých nebrání. K dispozici jsou vám různé typy bojovníků, na což je hra výborně připravená, takže vám nic nebrání efektivně je kombinovat a tak získávat benefity s tím spojené. Každý z nich má pak určitou sílu. Bitva pak probíhá tak, že si útočník vybere jednu až dvě karty bojovníků, zatímco obránce čeká na výpad. Do boje jsou pak zapojeny i stejnojmenné karty, s jejichž pomocí je možné taktéž ovlivnit to, jakým směrem se střet bude ubírat. Vítěz bere vše, zatímco jednotky poraženého míří vesele na pohřebiště.

Vedle jednotek, které máte „permanentně“, jsou tu také ty, u nichž je věrnost dána počtem tahů. Jedním z nejlepších bodů k obsazení na mapě pak není nic menšího než Citadela, do jejíhož dobývání se je možné pustit. Držitel této pozice na konci kola vždy dostane slušný objem vítězných bodů. Hratelnost si pak lze slušně vylepšit skrze přidání speciálních schopností pro dané lordy. Špatnou volbou pak nejsou ani sólový formát či dodatečné deluxe komponenty, které ve své podstatě vylepšují celkový zážitek. Minimálně tedy přidání kostek a žetonů mi přišlo dost zásadní, protože kartonové verze nejsou občas úplně ideální, takže se dle mého vyplatí.

Recenze deskové hry Koruna z popela

Nemrtvé armády to na bojištích hry Koruna z popela dokáží roztočit

Po asi desítce partií hry Koruna z popela musím uznat, že je to skutečně povedená záležitost. Člověka hned na první pohled zaujme to, jak je tato hra zpracována. Herní plocha už od počátku evokuje, že se bude jednat o brutální střet v temných kulisách. Základní myšlenka hratelnosti se příliš neliší od podobně laděných strategií, takže na hráče čeká práce s jeho dělníky a válečníky. Jen správným operováním s oběma skupinami totiž dokážete dosáhnout vítězství.

Koruna z popela patří mezi zajímavé worker placement strategie. Těšit se v ní můžete na velkolepou výpravu do světa, v němž se střetávají „velkolepé“ nemrtvé armády. V případě, že máte rádi tento formát a aktuálně nemáte do čeho píchnout, je to jasná volba. Dost celkový zážitek navyšuje samotné zasazení, které bylo zvoleno výborně. Cenovka navíc není nikterak vysoká, takže komplet rozhodně stojí za pozornost.

Za poskytnutí kopie hry Koruna z popela děkujeme českému distributorovi, společnosti Tlama Games.