Recenze knihy Assassin’s Creed – 2 500 let historie
Assassin's Creed: Origins Recenze Recenze knihy Assassin’s Creed – 2 500 let historie

2
Platformy PlayStation PlayStation 4 Nintendo Switch Switch Xbox Xbox Series X|S PlayStation PlayStation 5 Windows PC Xbox Xbox One

Historický výlet do epoch jedné z nejslavnějších videoherních sérií.

Videoherní série Assassin’s Creed od svého prvního dílu z roku 2007 (ten je stále mnohými fanoušky velice oblíbený) nabyla opravdu neskutečných rozměrů, kdy její vliv už dávno není pouze otázkou jednoho média, tedy digitálních her, avšak zasahuje už i do filmů, knih a jiných médií, tudíž se z ní stala globální značka, kterou poměrně bezpečně znají i naprostí nehráči. Jedním z největších trademarků celé série posléze je zasazení jejich dílů do vábných historických období, přičemž v nich sledujeme i různé skutečné události (ačkoliv častokrát upravené pro blaho scénáře) či historické postavy, které můžeme znát z hodin dějepisu.

Další díly posléze na tomto historickém prvku lpěli čím dál více, kdy se na samotné hře začali podílet i různí historikové, častokrát především z francouzského časopisu Historia. Duo autorů se jmény Aymar Araïza a Victor Barraggion následně napadlo, že by nebylo špatné vytvořit celou knihu, možná klidně i moderní učebnici, která by se za pomoci těchto historiků zaměřovala na vybraná období z několika hlavních dílů série, tedy by čtenáře seznamovala s pravým historickým pozadím, kdy jednotlivé výpovědi jsou založené na mnoha pramenech. A recenzi na výsledek jejich snahy právě čtete.

• Autoři: Aymar Araïza a Victor Barraggion
  • Překlad: Martin Hromek
  • Nakladatelství: JOTA
  • Počet stran: 432
  • Vazba: Pevná
  • Rok vydání: 2020
  • Jazyk: Čeština

Pořádná nálož stránek

Kniha zcela bez problémů vaši pozornost upoutá na první chycení do ruky. Ačkoliv její rozměry nejsou vyloženě obří (190 x 245 mm), tak se stále jedná o pořádnou cihlu, jejíž 432 stránek nabízí opravdu velkou porci čtení, což přichází i s faktem, že je kniha velice těžká, tudíž je jasné, že není stavěná na takové to sváteční počteníčko, jelikož ruce vás po chvíli držení rozhodně mít rády nebudou.

Kniha je bytelná a těžká, nabízející 432 stránek textu.

A dílo zaujme i vzhledem, kdy předním deskám (ano, kniha je to v pevné vazbě, která je skutečně bytelná a poctivá) dominuje výčet několika historických postav a samozřejmě samotný assassin, kdy se v tomto případě jedná o Edwarda Kenwaye z Black Flag (podle mého názoru nejlepší postava série, ale to sem úplně nepatří). Zapomenout se ovšem nesmí ani na výrazný znak, typický pro tuto sérii, a přirozeně na obrovský nápis „Assassin’s Creed“ v opět velice důvěrně známém fontu, jenž má dát okamžitě najevo, že se tady pracuje s tímto výrazným univerzem. Podnadpis „2500 let historie“ je však obdobně výrazný, přičemž se jedná o tu hlavní informaci, kterou od názvu této knihy chcete.

Procházka historií

Jak jsem totiž už předestřel, tato kniha není nějakou epickou skladbou, která by se chtěla nějakým bohapustým příběhem přiživit na populární sérii. Kdepak. Tato kniha je totiž takovou modernější učebnicí dějepisu se zaměřením na období, která známe z několika herních dílů. Podíváme se tak v rámci jednotlivých kapitol do doby Peloponéské války (431-404 př. n. l.), poté si skočíme do Egypta rozkrývat pravdu za Kleopatrou a Caesarem (69-30. př. n. l.), následuje dlouhý krok až do renesanční Itálie (1492-1507), vyplujeme s Černovousem a dalšími piráty na vlny Karibiku (1700-1725), prožijeme revoluci ve Francii (1789-1799) a naší poslední zastávkou bude industriální viktoriánský Londýn (1837-1901). Fanoušci her si pravděpodobně všimli, že absentuje období prvního dílu, který se odehrává v období křížových výprav (přesněji té třetí), což je podle mého škoda.

V knize naleznete šest velkých kapitol, každá se věnující jednomu období.

Ačkoliv jsou pod knihou následně podepsáni dva výše zmíněný autoři, tak je třeba upozornit, že jejich role byla spíše v seřazování jednotlivých příspěvků, jimiž do této knihy přispěli různí historikové. Ti nás následně seznámí s různými prvky těchto vybraných dob, jako jsou města, události či postavy. To dělají poměrně překvapivě velice čtivou formou, z níž je téměř ihned patrné zaměření knihy, kterou je mainstreamové publikum, případně trochu odrostlejší děti. S tím se pojí i fakt, že se povětšinou nedočkáme úplně sáhodlouhých popisů, které by šly opravdu do hloubky, avšak většinou jsme seznámeni s tím nejdůležitějším, což mi osobně nevadilo, jelikož i tak jsem se dozvěděl ohromnou porci informací o obrovském počtu věcí. Pokud se nicméně o dějiny aktivněji zajímáte, možná se nedozvíte příliš mnoho nových informací. Publikum, na které kniha míří, by si však podle mého zasloužilo (a určitě by uvítalo) nějaké občasné poznámky pod čarou, vysvětlující některé užité termíny, jenž nejsou vždy vysvětleny. Žel, ty tu chybí.

Celou ukázku naleznete na stránkách nakladatelství

Pohledné počtení

S tímto větším počtem přispěvatelů se nicméně pojí jedna nevýhoda, kterou je občas zmatečné řazení jednotlivých faktů, jenž se v jednotlivých příspěvcích relativně často opakují, což je docela problém při četbě knihy lineárním způsobem. Nicméně na toto čtení si myslím není kniha ani zamýšlena, kdy se spíše počítá s tím, že si přečtete příspěvek o dané problematice, která vás zajímá, případně se ke knize budete vracet během hraní samotných dílů, kdy tato publikace bude vytvářet takovou reálnou příručku pro větší pochopení světa. Zmatečnost se následně občas týká i vkládaných obrázků či doplňkových bonusů, které nepříjemným způsobem narušují samotný text dané podkapitoly (ty většinou mají od 3 do 6 stránek), takže je poměrně jednoduché se ztratit.

Jednotlivé fakty se občas opakují.

Každopádně i přes tuto občasnou nepřehlednost si formální stránka jednoznačně zasluhuje velký palec nahoru, jelikož téměř na každém listu naleznete nějakou vkusnou ilustraci, případně screenshoty ze samotných her. Kniha je navíc plnobarevná, což dotváří už tak skvělý pocit z nabízené formy. Následné bonusy v podobě časových os či úvodních map jsou posléze jen takovou třešničkou na pomyslném dortu.

A vyzdvihnout musím i kvalitní český překlad. Sice jsem se na začátku knihy poměrně vylekal, když se v předmluvě objevilo "Assassin's Creed IV Černá vlajka", tudíž jsem dostal trochu flashback z českého překladu Krev, pot a pixely (naše recenze zde), ale díky bohu takový prohřešek byl skutečně jen výjimečný a pravděpodobně se jednalo o zkrat překladatele Martina Hromka, jenž následně svůj přestupek napravil mírou vrchovatou. Ano, potkáte při svém čtení některé překlepy, avšak vzhledem k rozsahu knihy to je podle mého pochopitelné.

Poučná zábava, která za to stojí

Pokud by vás tedy alespoň trochu zajímala historie, přičemž by se vám s ní chtělo seznámit za pomoci čtivého textu, jenž doprovází obrázky z pro vás známé dobrodružné videoherní série, tak po Assassin’s Creed – 2 500 let historie rozhodně sáhněte, protože přesně to v ní naleznete. Navíc není vůbec třeba, abyste se samotnou sérií byli obeznámeni, jelikož alfou a omegou knihy je historie, kdy hrám patří v podstatě jen vizuální stránka a závěrečná kapitolka, která krátce seznamuje s hrdiny z jednotlivých dílů. Jednoduše velice příjemná poučná zábava, která vás nevyjde ani na moc peněz.

Publikaci můžete zakoupit v obchodě Xzone za příjemných 549 Kč.

Assassin's Creed: Origins

Zajímavý projekt, jenž seznamuje s několika historickými epochami, v nichž se odehrávají jednotlivé díly série Assassin’s Creed. To dělá za pomoci zábavného a čtivého textu od renomovaných historiků, jenž se ve svém oboru rozhodně vyznají. Jejich texty sice nejdou úplně do hloubky, tudíž zkušenému znalci historie nepřinesou asi nic nového, avšak pokud jste do dějin ještě příliš nepronikli, tak je toto vynikající nástupní můstek, jenž navíc zdobí velice povedená forma plná ilustrací a obrázků.