Recenze Marvel's Spider-Man: Miles Morales
Recenze Recenze Marvel's Spider-Man: Miles Morales

22
Platformy PlayStation PlayStation 4 PlayStation PlayStation 5

Dycky Harlem!

Rok 2018 byl pro fanoušky pavoučího hrdiny z dílny komiksové stáje Marvel velice dobrým ročníkem, jelikož nejen, že jsme se na jeho konci dočkali jednoho z nejlepších filmů s tímto hrdinou vůbec (Spider-Man: Paralelní světy), ale i pravděpodobně té nejlepší videohry. Přirozeně mluvím o PlayStation 4 exkluzivitě Marvel’s Spider-Man od vývojářů z Insomniac Games (Ratchet & Clank), u níž se přiznám, že ve mně zanechala nesmírně pozitivní pocity, ať už to bylo díky zábavné hratelnosti či podařenému příběhu, který se odehrával v unikátním univerzu nazvaném Země-1048, dávající tvůrcům jistou svobodu v tom, jak nakládat se známými postavami.

Proto se asi nebudete příliš divit, když řeknu, že při oznámení samostatného „rozšíření“ Marvel’s Spider-Man: Miles Morales jsem skákal nadšením do stropu (a to já upřímně zase tak moc často nedělám, což by mohl být důvod mé nadváhy), jelikož další obsah v tomto světě si rozhodně nechám líbit. Samozřejmě ve vzduchu visela jistá forma skepse, jelikož předchozí dílo nastavilo laťku velice vysoko. Tato nedůvěřivost se při hraní ale víceméně rozplynula, avšak jistou pachuť přeci jen lehce zanechala.

• Platforma: PS4 a PS5 (testované obě verze)
  • Datum vydání: 12. 11. 2020
  • Výrobce: Insomniac Games
  • Žánr: Městská akce
  • Česká lokalizace: Ano (titulky)
  • Dat ke stažení: Zhruba 55 GB
  • Herní doba: 6 hodin příběh / 10 - 15 hodin 100 % / 20 hodin pro platinovou trofej
  • Přístupnost: 16+
  • Prodejní verze: Krabicová i digitální
  • Cena: 1 599 Kč standardní edice / 1 999 Kč ultimátní edice s remasterem původní hry - v obchodě Xzone

New York opět v nesnázích

Již z marketingových materiálů a názvu víme, že v této standalone hře nebude hlavní hvězdou všeobecně známý Peter Parker, nýbrž jeho mladší kolega, Miles Morales, jehož jsme potkali už v původní hře (dokonce ho i chvíli ovládali). Tento brooklynský rodák, jenž se aktuálně přestěhoval do Harlemu, si podobně jako Peter prodělal pár traumat, jelikož mu umřel otec a následně ho kousl zmutovaný pavouk, obdařujíc ho přitom nadpřirozenými schopnostmi. Jeho nově získaný dar na konci původního dílu odhalil Peterovi, jenž ho následně vzal pod svá křídla a učil potřebné věci, aby dostál oněm kultovním slovům, že s velkou mocí přichází i velká zodpovědnost. Nyní ale přišla řada na jeho křest ohněm, jelikož během Vánoc se ve městě začala angažovat teroristická organizace The Underground, jíž vede tajemný Tinkerer, jenž má zřejmě nevyřízené účty s energetickou korporací Roxxon, v jejímž čele stojí Simon Krieger.

Příběh Milese Moralese navazuje na předchozí díl

Příběh Milese Moralese (jenž je sám o sobě sympaťákem) navazuje na předchozí díl, respektive jeho finální DLC, což ovšem neznamená, že by si ho neužili lidé, kteří původní hru nehráli. Ano, nejspíše vám uniknou některé detaily, ale na všeobecném dojmu to příliš neubírá, jelikož místní vyprávění stojí na vlastních nohách (a také si můžete pustit krátké shrnutí předchozích událostí, což jistě uvítají nejenom nováčci). Škoda nicméně je scénáře, jenž jede po příliš vyjetých kolejích, kdy nechybí různé klišé momenty, které všichni důvěrně známe, tím spíše, pokud jste s jednotlivými postavami obeznámeni například z komiksů, takže předem jasně víte, kdo je kdo, tedy se nějakých překvapení moc nedočkáte. Nicméně je velice pravděpodobné, že to vám ani příliš vadit nebude, protože je vše vyprávěno působivými filmečky, jimž nechybí dynamika a spád, podtrhávaný quick-time eventy, které zde své místo podle mého obhájí. Jednoduše nenáročná výbušná blockbusterová zábava s vysokým tempem, jíž ale přeci jen trochu škodí její krátkost, kdy nestihnou jednotlivé postavy příliš přirůst k srdci, tudíž emocionální sekvence nemají úplně kýžený dopad a občas to vše působí poněkud zkratkovitě. Ale jako most mezi plnohodnotnou jedničkou a případnou dvojkou to funguje bez problémů.

Houpání mezi mrakodrapy

Z pohledu příběhu tedy mladší kolega Peter Parkera rozhodně ztrácí, ale jakmile se opět spustíte na pavoučím laně mezi budovy fiktivní verze New Yorku, tak vás znovu čeká ta stejná, ba možná ještě o trochu lepší zábava. Stejně jako minule zde hraje prim naprosto fenomenální pohyb po městě, kdy je neskutečná radost si klidně jen tak pro srandu prolétávat městem a do toho poslouchat vysílání podcastu ukřičeného John Jonaha Jamesona, kterého nově doplňuje o poznání pozitivnější druhý pořad v podobě Danikastu. Tento pohyb je pak oproti předchůdci ještě o něco málo vylepšen, za což mohou trochu přirozenější animace (ty krásně podtrhují Milesovu nezkušenost), pocitově lehce přesnější ovládání a také zcela nové schopnosti.

Stejně jako minule zde hraje prim naprosto fenomenální pohyb po městě

Milese sice taktéž kousl zmutovaný pavouk, avšak takový, jenž propůjčuje poněkud odlišnější síly, než jaké má původní „Spíďa“. Tyto jsou totiž založeny na bio-elektřině, která je schopna nadělat opravdu velkou paseku u dotěrných nepřátel v soubojích, jenž jsou postavené na kostře předchozího dílu, přičemž jsou opět nesmírně chytlavé, zábavné a odměňující pocitem dobře odvedené práce. Nové schopnosti, jenž lze vylepšovat v nepříliš košatém stromu dovedností a jejich český překlad mě bude strašit asi ještě dlouho (venomráčení, venomúder), pak velice rychle přejdou do krve, kdy s nimi záhy budete vytvářet efektní komba plné jisker, ale své uplatnění taktéž najdou při řešení jednoduchých hádanek. To následně platí i pro užívané gadgety, kterých má hrdina z Harlemu oproti svému mentoru o půlku méně, ale všechny najdou své uplatnění (ačkoliv nejčastěji stejně budete používat metače pavučin).

Nicméně nejen blýskavou elektřinou je tenhle pavouk živ a zdráv, jelikož mu do vínku byla přiložena ještě jedna zajímavá vlastnost, jíž je velice praktická neviditelnost. S její výpomocí dostanete další možnosti při kradmém postupu, kdy máte k dispozici příjemné časové okno, v němž se můžete vytratit z dohledu nepřátelských pěšáků, a tak se plížení stává zase o kousek příjemnější. Ba v některých pasážích mi dokonce přišlo, že je vyloženě nutností, protože akční přístup občas znamenal zástup neustále nabíhajících vojáků, jejichž odražení na vyšší z obtížností zvládne jen člověk s opravdu hbitými prsty a reakcemi (každopádně to není neproveditelné).

Pomoz mi, Spider-Mane!

Kamarád ústředního protagonisty, Ganke Lee, vám pak poměrně příjemně ulehčí život, jelikož vytvoří speciální mobilní aplikaci, do níž mohou měšťané posílat své prosby a žádosti, kterým se můžete rozhodnout vyhovět, což vždy skončí menším či větším dobrodružstvím. V aplikaci taktéž naleznete hlášení o právě probíhajících zločinech, takže je zbytečně nemusíte hledat po celém městě, ale lze si přímo zakliknout, jaký z nich se chcete vydat řešit, kdy vás na místo posléze dovede ukazatel. Kromě toho na mapě taktéž naleznete sběratelské předměty (časové schránky, pohledy, zvukové samply) a samozřejmě se můžete vrhnout na čistění nepřátelských základen či plnění hologramových výzev, kdy se vše odemyká postupně a v rozumné míře, takže se to ani přes jistou šablonovitost obsahu nestihne okoukat. Jak vám ale nejspíše došlo, v žádném případě nesmíte čekat nějakou velkou nápaditost, jelikož většina aktivit je pouhou variací těch, které se nacházely již v původní hře. Je ale příjemné, že do jejich plnění opět nejste nijak nuceni.

Většina aktivit je pouhou variací těch, které se nacházely již v původní hře

Plněním všech těchto úkonů následně sbíráte zkušenosti, za jejichž pomoci zvyšujete úroveň a kupujete nové dovednosti, případně vylepšujete ty staré. Kromě toho ještě dostáváte dva typy žetonů, které zde slouží jako měna, za níž si nakupujete obleky (těch je ve hře tentokrát 19 a favorita si jistě najde každý). Také si ale můžete zakoupit i různé oblekové moduly, oplývající různými dodatečnými bonusy, kdy za zmínku stojí dva speciální, jenž vaši postavu rozpohybují ve stylu zmiňovaného animáku z roku 2018 (sice trochu gimmick, ale já si ho zamiloval) a zobrazí výtvarné onomatopoie, stejně jako je tomu v komiksech.

Zasněžený New York potěchou pro oko

Hru jsem měl tu čest hrát jak na PlayStationu 4 (respektive na launchovém modelu), tak i na novém PlayStationu 5. Začnu u starší z konzolí, kdy opět musím Insomniac pochválit za to, že se jim znovu povedlo dosáhnout velice rychlých načítacích časů (v rámci možností konzole) i na tomto stroji. Z pohledu plynulosti si hra povětšinou drží stabilních 30 FPS, avšak občas se nevyhnete poklesům, jenž jsou dle mého názoru častější, než tomu bylo u předchůdce (hlavně částicové efekty jsou rozdýchávány s námahou). Kromě toho se mi za mé dva průchody celkově třikrát stalo, že mi hra spadla, a nevyhnuly se mi ani některé bugy, kdy poměrně často přestával fungovat hlas v dialozích. Jinak ale musím konstatovat, že vizuál je velice pohledný i na PlayStationu 4 a opět dostaneme pěknou virtuální verzi živého New Yorku, jenž je tentokrát oblečen do vánočního.

Vizuál je velice pohledný i na PlayStationu 4

Jak se ovšem dalo očekávat, tak hra běží lépe na novém PlayStationu 5. Na něm si můžete vybrat ze dvou výkonnostních režimů, kdy jeden upřednostní rozlišení (nativní 4K) a ray-tracing, ale za cenu 30 FPS. Druhý pak nabídne plynulých 60 FPS, ale pouze v upscalovaném 4K a na úkor některých detailů. Jelikož jsem ovšem majitelem pouze Full HD obrazovky, tak pro mě byl režim výkonu jasný favoritem. A zcela upřímně jsem si při pohybu ani moc toho ray tracingu nevšiml. Všeobecně ale PS5 varianta nabízí o něco ostřejší textury a jednoduše více detailů. K tomu je rozhodně zajímavým přídavkem haptická odezva a adaptivní spouště, díky nimž cítíte každý výstřel svého pavoučího vlákna. Ovšem nevím, jestli to byl problém pouze na mé straně, ale uložené pozice z PS4 mi nefungovaly na PS5 verzi hry, kdy je hra jednoduše nenalezla a tvářila se, jakoby tam vůbec nebyly.

Pokud ve vás posléze dřímá duše mladého Parkera a máte sklony k fotografování, tak rozhodně uvítáte povedený foto režim, jenž doznal příjemných vylepšení, kdy nově můžete pro svou fotku nastavit až tři světelné zdroje, případně v něm přímo naleznete možnost změny obleku. Tuzemští hráči jistě ocení i přítomnost českých titulků, které udělají svou práci, ale nevyhnuly se jim různé menší chybky a občas poněkud nešťastně přeložené věty.

Zábavný mezičlánek

Jako takový mezičlánek tedy Spider-Man: Miles Morales funguje velmi dobře a svou existenci si rozhodně obhájí, jelikož se opět skvěle hraje a je radost se jen tak pohybovat po městě, užívat nové schopnosti a pouštět se do dynamických soubojů. A na tomto faktu nezmění nic ani to, že se v kulisách krásného New Yorku tentokrát odehrává nepříliš zajímavý příběh, jenž za srdéčko úplně nevezme, a vedlejší aktivity si jsou ve většině případů příliš podobné těm z minula. Příště už ale očekávám výraznější změny.

Na úplný závěr si musím postěžovat na novou podobu Petera Parkera, na níž si zřejmě jen tak nezvyknu a vůbec se mi do role dospělejšího Spider-Mana nehodí. Jestli je toto vzhled i do dalšího pokračování (jakože zřejmě ano), tak spokojen úplně nebudu.

Nová podoba Petera Parkera
Nová podoba Petera Parkera

Marvel's Spider-Man: Miles Morales zakoupíte pro PlayStation 4 i PlayStation 5 v obchodě Xzone.

Mladičkého Milese čeká křest ohněm potom, co se ve městě rozpoutá válka mezi teroristickou organizací The Underground a energetickou společností Roxxon, kdy za pomoci svých pavoučích schopností musí předejít velké katastrofě. A ačkoliv je toto dobrodružství poměrně zkratkovité a předvídatelné, tak si ho díky neskutečně zábavné hratelnosti určitě užijí nejen všichni fanoušci původního dílu, ale i kompletně noví hráči.

Pohyb po městě
Maskování
Opět skvěle odladěný soubojový systém