Recenze Monster Energy Supercross 2
Recenze Recenze Monster Energy Supercross 2

Recenze Monster Energy Supercross 2

Michal Jonáš

Michal Jonáš

4

Za oceán pro solidní motokros.

Skoro přesně před rokem italští Milestone vydali svoji značkovou odbočku z originální motokrosové série MXGP, která světové tratě nahradila pouze severoamerickými. Ani tento celkově pátý díl řady MXGP s názvem Monster Energy Supercross nebyl žádným šampiónem, nicméně smlouva s promotérem severoamerického mistrovství v motokrosu, zábavní společností Feld Entertainment z Floridy, zní na víceletou propagaci seriálu, takže po roce tu máme druhý díl toho samého.

A když píšu toho samého, vycházím z faktu, že Monster Energy Supercross 2 není žádnou zbrusu novou hrou, nýbrž na tom samém jádru z předchůdce postavený datadisk, no spíše kosmeticky vylepšený nástupce, který je znovu určen hlavně pro zámořské publikum. Podruhé to ale zas tolik nevadí, protože i když nic zásadního nepřibylo, Italové alespoň dokázali opravit skoro všechny závady minulého ročníku a navíc přidali i pár malých, ale praktických funkcí, že jsou nové „krosky” podstatně kvalitnějším titulem, než tomu bylo před rokem.

• Vychází na: PC (testovaná verze), PlayStation 4 a Xbox One
  • Datum vydání: 8. února 2019
  • Žánr: Závodní arkáda

Jen vyšší třídy

Monster Energy Supercross 2 přímo navazuje na svého předchůdce z uplynulého roku, takže zobrazuje mistrovství USA v halovém motokrosu ročníku 2018. Je velká škoda, že znovu chybí přípravné slabší třídy typu KTM Junior, Cup či Amateur All-Stars a tak v prakticky obšlehnuté kariéře začínáte až od prostřední kubatury dvěstěpadesátek s vrcholem ve čtyřistapadesátkách. Do oficiálního kalendáře šampionátu přípravky nepatří, tak je možné, že na ně Italové nedostali, nebo nedohodli licenci.

„Lokace prošly pečlivou a důkladnou modernizační kúrou.”

Kariéru nově občerstvily akce typu autogramiád či oficiálních prezentací a tiskovek, nicméně vždy se jedná jen o krátké animace, které vám drobně zvýší reputaci a kredity na nákup nových dílů a vybavení, takže se o nic podstatného nejedná. Jinak je kariéra za vlastního jezdce totožná s minulým rokem a vlastně obecně s tím, co Milánští používají ve všech svých licencovaných motocyklových titulech od MotoGP po SBK.

I hlína může být pěkná

Všechny haly byly beze zbytku převzaty z prvního Monster Energy Supercross, takže stadionů je opět 17, nicméně lokace prošly opravdu pečlivou a důkladnou modernizační kúrou, až jsem se nestačil divit, jak jsou stadiony oproti minulému dílu fakt pěkné! Textury doznaly vyššího rozlišení, použita byla jasnější a výraznější barevná paleta, grafika je viditelně ostřejší, detailnější a i to neustálé bahno nyní vypadá mnohem reálněji. Na hru se nyní vskutku dobře kouká, povrch se díky nové fyzice viditelněji tvaruje, i když k plně dynamickému utváření trati v reálném čase mají tvůrci stále pořádný kus cesty.

V blátě a hlíně se nyní docela pečlivě simuluje různá hustota a hloubka podkladu, takže v jedné části trati se klidně zahrabete, případně zpomalíte, zatímco v širší nevyježděné části se motorka tolik neboří a uhání s větrem o závod. Tam, kde dříve byla jen hnědě zbarvená textura stejného povrchu, nyní probleskuje např. písek či tmavší prohrabaná hlína, až jsem se věru nestačil divit, jak na podkladu tvůrci pekelně zamakali!

Stále jen arkáda

Ve dvojce jsem si jízdu užíval daleko víc než minule či ve všech starších MXGP titulech, i když se na fyziku motorky už nijak nesáhlo. Takže nadále platí, že Monster Energy Supercross 2 je, stejně jako všichni jeho předchůdci, poměrně jednoduchá arkáda, kdy se stále a znovu motorka klátí klidně o naprosto nereálných 60° na obě strany a přitom zatočí na dvou metrech nebo brutálně akceleruje či brzdí. Ale za ta léta jsem si na to už docela zvykl a když od této hry nečekáte žádnou pečlivou simulaci (což by od Milestone čekal jen blázen), tak použitý jízdní model, jež se za roky nikam neposouvá, ani nevadí.

Co je ale důležité, tak tvůrci oproti jedničce už tolik netlačí na pilu, takže umělí závodníci na všech 5 obtížností (škoda, že tu není plynulé nastavení v % jako u sousední série MotoGP) jezdí o pár vteřin delší časy, ale hlavně se tu již skoro vůbec nepadá. Minule létalo všechno a všude: vy, ostatní jezdci i měchuřiny a nafukovací banány kolem. Hra tyto držkopády nedokázala kočírovat, načež závod místy vypadal jako humorná variace na Nitro Circus Travise Pastrany než dospělý motokrosový zápas. Nyní dostal engine pokyn pro větší zdrženlivost, takže jsem za celé hraní sám spadl asi dvakrát, a to vlastní vinou, přičemž to samé se dá říci i o mém okolí.

„I podruhé nechybí editor vlastních tratí.”

Na druhou stranu až přílišná tendence udržet v sedle všechny za každou cenu opět hází vpravdě úsměvné historky, kdy po skoku na sebe napadá stoh jezdců, ale hra je bleskově teleportuje do připravených pozic na zemi, což při pohybu působí podivně. Globálně vzato ale lepší pocit z jízdy Milestone u žádné jiné terénní motorkářské hry doposud nepředvedli. Dobrému pocitu přispívají i pravidelně rozmístění a animovaní maršálkové s vlaječkami, kteří jezdcům vzadu signalizují, že by měli pečlivěji volit skokovou stopu, protože v dopadové zóně někdo skočil druhému na záda.

Rozšířená časovka

Ani v herních režimech se toho moc nezměnilo, velké novinky abych lupou pohledal. Tutoriál má nyní 6 lekcí, když dobrou formou seznamuje nejen se základy jízdy, jež je opravdu dost specifická, ale také s formáty soutěží, které jsou od světového, potažmo evropského motokrosu, odlišné. Telegraficky zmíním jeden rychlý závod, celý roční šampionát ve všech třech třídách, ale parádní je obyčejná časovka. Nechybí v ní totiž soupeření proti stínovému času, ale nově si můžete navolit jízdu proti stínu jiného živého hráče, jenž zajel danou trať o chloupek lépe. Pokud jeho čas překonáte, hra vám pro další kolo nahraje zase jiný a kratší čas a tak dále. Pro zlepšování jízdní stopy naprosto skvělá blbůstka!

Praktická je i nová pomůcka zvaná Flow Aid, což znamená, že vám hra před skoky promítá nejrychlejší stopu a radí vám, jak se které hupy jezdí, aby motorka byla co nejméně ve vzduchu a ladně plula po trati. I podruhé nechybí editor vlastních tratí, jež už můžete sdílet do celého světa, a tak k těm prve uvedeným 17 oficiálním a licencovaným lokacím můžete hnedka přičíst dalších 785 výtvorů jak od samotných vývojářů, tak hlavně od komunity. Šampionát si z komunitních tratí samozřejmě nepostavíte, ale pro jednorázové jízdy a závody je to super občerstvení, díky němuž má hra hodně dlouhou životnost.

Vaše osobní hřiště

Snad největší úpravy se dočkalo otevřené hřiště pro takové nezávazné poježdění, vlastně váš zkušební polygon nazvaný Compound. Od minula je nyní citelně rozlehlejší, má více nalajnovaných tratí a stezek, a samozřejmě vypadá o generaci lépe než šedý a nevýrazný zapadákov z jedničky. Herní režimy uzavírá úplně stejný online multiplayer jako dříve, takže stále nabízí jen jeden závod pro tucet hráčů, který skoro nikdo nehraje. Pokud jsem se do něj vůbec připojil, tak nás jelo maximálně 5. Rozdělenou obrazovku tady jinak samozřejmě nehledejte.

Ofiko tratí je sice stejně jako minule, ale do skutečného šampionátu v ročníku 2018 zasáhlo více jezdců, což reflektuje i Monster Energy Supercross 2. Závodníků je nyní o necelé dvě desítky více než předešlý rok, na výběr je nyní 80 jezdců rozdělených do těch tří tříd. K tomu si můžete přizpůsobit i svého vlastního, kterého využijete v kariéře, případně v multiplayeru. Značky a modely motocyklů zůstaly ve stejném počtu co minulý díl, tam se ani v reálu nic nezměnilo.

Startovní rošt zůstal u 22 jezdců, kteří nově dostali oslavné animace po průjezdu cílovým skokem. Vy si nejdříve v menu musíte nějakou vybrat a pak ji stisknutím příslušného tlačítka v závodě provedete. Našince jistě potěší „salut!” ve stylu Jaromíra Jágra. Foto režim znovu postrádá spoušť, takže musíte využít snímání třetích stran, např. Steamu, ale chválím uživatelsky nastavitelnou kameru zpoza motocyklu. Opět potvrzuji, že pohled v 1. osobě zpoza řidítek je zde plně funkční a použitelný, zatímco se Italové stále nenaučili plného přizpůsobení ovladače, pročež si změníte pouze přiřazení tlačítek.

Jen drobné pády

Za celou dobu hraní, když jsem dokončil rok kariéry a projel všechny samostatné mistráky, jsem se kupodivu nesetkal s žádným výraznějším nedodělkem, pokud prominu občasné propadávání motorky. Snad jen animované představovačky jezdců a tratí před závodem by měli tvůrci urychleně opravit, protože se velmi často brutálně zpomalovaly a škubaly. Při nich se totiž do paměti nahrává prostředí závodu a vývojáři zřejmě nemají ošetřeno, aby část výkonu zůstala i pro plynulé přehrávání animovaných sekvencí.

Monster Energy Supercross 2 nakonec velmi příjemně překvapil. Není to už žádný propadák ani průměr jako jeho starší bratříčci, nýbrž kvalitně vyprodukovaná, solidní a pohledná hra bez větších problémů, jež se vcelku příjemně hraje. V terénních motorkách tvůrci nic lepšího doposud nevyrobili, takže Monster Energy Supercross 2 je jejich nejlepší motokrosovou hrou.

Hru koupíte na Xzone.cz.

Recenze Monster Energy Supercross 2

Dobrá, pohledná a technicky zvládnutá hra, která je v podání Milestone silný nadprůměr. Z dosavadních šesti pokusů to je jasně nejlepší motokrosová hra.