Recenze Multiversus
Recenze Recenze Multiversus

Recenze Multiversus

David Bernard

David Bernard

7

Rubej, mlať a kopej!

Mnoho z vás zajisté zná situaci, kdy se s přáteli sejdete u někoho na párty a jakmile se setmí, zima vás od grilu vyžene do vnitřních prostor. Pokud hostitel vlastní herní konzoli, tak je o zábavu postaráno. Otázkou ale zůstává, jakou hru zvolit. Určitě nebudete vybírat z titulů pro jednoho hráče a raději se uchýlíte k tzv. párty hrám. Jednou z nich je i právě vydaný Multiversus. Dvourozměrný Brawler, chcte-li bojovka, vyšla toto úterý pro PC a minulou i současnou generaci konzolí. Ačkoliv se jedná o Open Betu, tak sami tvůrci ze studia Player First Games hovoří spíše o Soft Launchi, tudíž jsme se v redakci mohli vrhnout do recenzování. Stojí nová mela za to?

• Platforma: PC (recenzovaná verze), Xbox One a Series S/X, PlayStation 4 a 5
  • Datum vydání: 26. 7. 2022 (Open Beta)
  • Výrobce: Player First Games (USA)
  • Žánr: Brawler / Bojovka / Plošinovka
  • Multiplayer: Ano, lokální i online
  • Dat ke stažení: cca 5 GB
  • Herní doba: Dle chuti
  • Cena: Free to Play (mikrotransakce)

Síla licence

Oproti konkurenčním titulům v žánru, sází Multiversus na brutálně silnou licenci Warner Bros. Postavy, které hra nabízí, zcela jistě znáte. Řeč je o stálicích, jakými jsou např. Bugs Bunny, Batman, Superman, Tom a Jerry, Harley Quinn, Wonder Woman a dokonce si zabojujeme i za basketbalového boha Lebrona Jamese či Aryu Stark z Game of Thrones. Tím ale zdaleka nekončíme. Autoři spolu se společností Warner Bros. chtějí licenci samozřejmě využít naplno, a tak nás v budoucnu zajisté čekají další známé tváře.

Multiversus sází na brutálně silnou licenci.

Již v srpnu by měli dorazit Rick a jeho synovec Morty a já se již těším na jejich nekorektní hlášky. U hlášek ještě chvíli zůstaneme. Všechny postavy jsou namluvené a dění na obrazovce neustále komentují. Např. Aryu Stark dabuje přímo její skutečná herečka Maisie Williams. V nastavení lze vypnout tzv. Profanity Filter, po čemž postavičky používají poněkud peprnější výrazivo, což ocení hlavně ti z nás, kteří mají školní léta již za sebou. Nečekejte ale žádné velké vulgarity. Spíše se jedná o ostřejší ironické poznámky a vtípky na adresu soupeřů.

Recenze Multiversus

Aktuálně herní roster čítá 17 postav a věřte mi, že je z čeho vybírat. Bojovníci se dělí na Bruisery (zápasí v první linii a pro ránu si nejdou daleko), Tanky (oproti Bruiserům jsou pomalejší, ale vydrží znatelně více), Supporty (podporují spolubojovníky, ale nedělají příliš velký damage), Assassiny (hbití bojovníci, kteří spoléhají na svá udělátka a zákeřnou taktiku) a v neposlední řadě Mage (fanoušci kouzel a triků si přijdou na své). Každá postava je jedinečná a musím uznat, že naučit se je, zabere notnou dávku času.

Pro sólisty, týmy i partu kamarádů

Mimo párty hraní na jednom gauči, lze Multiversus hrát mnoha jinými způsoby. A to jak lokálně, tak i online. Pokud jste spíše samotářem, bude vám pravděpodobně vyhovovat mód 1v1. Formát 2v2 ocení milovníci kooperace. Potrénovat můžete v Co-op módu proti AI a pokud chcete zažít opravdový chaos, můžete se pustit do Free For All, ve kterém se proti sobě utkají čtyři hráči. Samostatnou částí je poté tzv. The Lab - tréninková místnost, ve které si můžete vyzkoušet veškeré dostupné charaktery. A to i pokud je nemáte odemčeny. Věřte, že pokud Multiversus myslíte alespoň trošku seriózně, budete v The Lab trávit hodně času. V budoucnu do hry přibude Ranked mód, ve kterém budeme měřit sílu s celou komunitou.

Levelem to nekončí

Postup ve hře probíhá následovně. Za odehrané zápasy získáváte zkušenosti a herní zlaťáky v závislosti na vašem výkonu. Levelujete jak každou postavu zvlášť, tak i celý svůj účet, při čemž za každou novou úroveň získáte nějakou tu odměnu. Postavy mají tzv. soft cap, který je nastavený na level patnáct. Poté již odměny za úroveň nezískáváte, ale protivníci se při pohledu na Bugse Bunnyho s levelem třicet budou zajisté třást strachy. Velmi důležitým aspektem jsou tzv. perky, tedy veskrze pasivní schopnosti, které si u postav odemykáte. Jsou jimi např. ability typu zvýšeného dmg při boji ve vzduchu či redukce inkasovaného poškození.

Velmi důležitým aspektem jsou perky.

Je tak možné vymyslet build, který sedne vašemu stylu hraní. Hrátky s perky nejvíce využijete ve formátu 2v2, a to nejlépe s kamarády, jelikož pokud oba zvolíte stejný perk, efekt se znásobí. Každý charakter může vybírat i ze dvou osobních perků. Např. takový Shaggy se po dosažení určité úrovně zranění sám přepne do "Super Saiyan" módu a vy ho tak nemusíte manuálně aktivovat. Některé postavy mají perky společné a pokud danou schopnost odemčete na jedné, bude dostupná i pro ostatní.

K odemykání samotných postav slouží již zmíněné zlaťáky. Cena charakterů se pohybuje od 1500 do 3000. V závislosti na vašem umu je tak možné odemčít vašeho vyvoleného bojovníka v řádu několika hodin. Žádná hrůza. U her tohoto žánru je také zvykem, že každý týden dochází k rotaci tzv. Free charakterů, které si po omezenou dobu můžete vyzkoušet. Multiversus není žádnou výjimkou. Pokud se tedy bojíte utratit těžce vydřené zlaťáky např. za Batmana, stačí si počkat a během doby, kdy bude k vyzkoušení zdarma zjistit, jestli se vám líbí či ne. Další možností jak si postavy odemčít, je nákup některého z tzv. Founders Packů, které obsahují character tickety. Jejich cena se ale pohybuje od 40 do 100 eur, což je z mého pohledu poměrně drahé. Našetřit zlaťáky není příliš těžké. Stačí pouze hrát a vašeho vysněného avatara získáte velmi brzy. Systém progresu se autorům povedl a hráči, kteří rádi odemykají odměny budou spokojeni.

Bez ovladače budete trpět

Hrát Multiversus na klávesnici je čirá noční můra. Osobně pro tyto případy využívám Xbox ovladač a pokud hodláte hrát na PC, radím vám totéž. Samotné ovládání je rychle pochopitelné. Některé postavy jsou přístupnější a některé jsou určeny opravdovým mágům, jejichž reakční doba si nic nezadá s piloty stíhaček. Možná je to tím, že jsem se již přehoupl do čtvrté dekády mého působení na světě, ale vím, že např. na Toma a Jerryho si hned tak netroufnu. Budete skákat, kopat, střílet a...padat.

Hrát Multiversus na klávesnici je čirá noční můra.

Cílem zápasu je dostat protivníka mimo arénu. A to všemi možnými prostředky. S inkasovaným poškozením se snižuje vaše schopnost útoky absorbovat a tím pádem hrozí, že vás protivník pošle na onen svět. Této situaci se říká Ringout a pokud jste hráli některý z dalších Brawlerů, určitě to znáte. První tým, který získá požadovaný počet Ringoutů (číslovka je závislá na zvoleném herním módu), vítězí. Zní to jednoduše, ale věřte, že se pořádně zapotíte. Aktuálně se ve hře mimo The Lab nachází pouze šest arén (Batcave, Scooby’s Haunted Mansion, Tree Fort, Trophy’s EDGE, Sky Arena a Cromulons Stage), což je žalostně málo. Obavy nicméně nemám a věřím, že nám tvůrci brzy přinesou další. Zamrzí i relativně dlouhé načítání zápasů.

Recenze Multiversus

Pay to Win? Naštěstí ne

Multiversus je sice Free to Play, ale jak je již zvykem, obsahuje mikrotransakce. Obchodní model je solidní, jelikož lze zakoupit výhradně kosmetické předměty, jakými jsou např. skiny pro postavy, bannery, Ringouty atd. Na samotnou hru nemají tedy reálné finance žádný vliv. Díky bohu. Klasikou pak zůstává Season Pass, ve kterém vybrané kosmetické předměty můžete získat. Základní verze Season Passu je zdarma, ale za poplatek si můžete pořídit i prémiovou verzi a tím pádem více odměn. Úroveň Season Passu zvyšujete plněním až šesti denních úkolů, z nichž jeden lze náhodně změnit. Ostatní změny je nutné zaplatit herními zlaťáky. Zažitá formule. Skiny samotné jsou nicméně z mého pohledu předražené. Dvacet euro za změnu vzhledu avatara je poněkud vysoká částka a hře by prospěl lidštější přístup.

Recenze Multiversus

Nikterak jednoduchá zábava

Multiversus se povedl a jeho potenciál je velmi silný. Autoři vsadili na světoznámou licenci a sklízí velmi chutné ovoce. O tom svědčí fakt, že titul během prvního dne hrálo na Steamu více jak 150 tisíc hráčů. Když k tomu přičteme konzole, tak se jedná o opravdu solidní číslo. Zvláště pak, když si uvědomíme o jak specifický žánr se jedná. Hra rozhodně není jednoduchá, ale pokud do ní investujete čas, odvděčí se vám královskou zábavou a skvělými pocity z porážky protivníků. Aktuálními vadami na kráse jsou předražené skiny, malý počet map a poměrně zdlouhavé načítání zápasů. Samotná hratelnost je nicméně skvělá. Multiversus vřele doporučujeme vyzkoušet. Minimálně jako v úvodu zmíněnou hru na párty s kamarády. Jen se spolu poté prosím nepoperte.

Recenze Multiversus

Výborný Brawler, který sází na opravdu silnou licenci. Ideální hra na párty s kamarády, která dokáže pocuchat vaše nervy, ale také přináší skvělou porci zábavy. Potenciál je v případě Multiversus velký a pokud tvůrci neusnou na vavřínech, čeká hru slibná budoucnost. Zážitek kazí pouze malý počet map, zdlouhavé načítání a předražené skiny postav.

Světoznámé postavy
Velký potenciál
Čirá hratelnost