Recenze Persona 5 Royal
Persona 5 Recenze Recenze Persona 5 Royal

Recenze Persona 5 Royal

2
Platformy PlayStation PlayStation 4

Absolutní povinnost pro všechny fanoušky JRPG žánru.

Nejlépe hodnocená hra letošního roku kupodivu není nový Half-Life nebo Doom, ba ani Remake Final Fantasy 7 nebo druhý díl překrásné plošinovky Ori. Dosavadním vítězem podle oficiálního hodnocení Metacritic je totiž Persona 5 Royal, návrat již tak milovaného JRPG trháku z roku 2016, výrazně vylepšený po stránce hratelnosti i příběhu, navíc se zbrusu novým hratelným epilogem, který skoro všechny události z původní hry staví do ještě zajímavějšího světla.

Recenze Persona 5 Royal

Série JRPG od Atlusu je samozřejmě slavná už dlouhou dobu, sám si pamatuji na její fascinující začátky koncem devadesátých let, ještě pod křídly původní série Shin Megami Tensei. Od té doby nám ale stihla nadělit pět velkých her, z nichž bohužel některé vyšly pro kapesní konzole, což poněkud omezilo jejich popularitu oproti "velkým" platformám. Pátý díl je ale plnokrevné velkovýpravné stohodinové JRPG, které místy vypadá jako oživlý anime seriál. A kromě tradičně vynikajících postav i příběhu navíc disponuje úžasným hudebním soundtrackem s mnoha písněmi. Jelikož příběh na nic nenavazuje, můžete si hru naplno užít i jako úplní nováčci.

• Platforma: PS4
  • Datum vydání: 31. 3. 2020
  • Výrobce: P-Studio (Tokio, Japonsko)
  • Žánr: JRPG
  • Dat ke stažení: 38 GB
  • Herní doba: 100+ hodin
  • Přístupnost: 16+
  • Cena: 1.499,- Kč (Xzone)

Simulátor školáka v Tokiu

Jedním z nejoblíbenějších aspektů série je skutečnost, že celá hra je rozdělená na dvě části, citelně odlišné atmosférou i herními mechanikami. Přes den jste naprosto obyčejný japonský školák v Tokiu, který musí chodit do školy a plnit všechny povinnosti s tím související. Mezi ty nejdůležitější pak patří navazování vztahů s vašimi spolužáky i sousedy, z nichž postupně rekrutujete tým pro svoje noční aktivity. Je to právě každodenní courání se ulicemi skutečného současného Tokia se všemi jeho slavnými obchody či zábavními atrakcemi, do kterého se zřejmě při hraní nejlépe vžijete a rychle vám přiroste k srdci.

Každý herní den ale následuje noc, kdy na sebe vezmete kostým jako Neo z Matrixu a vyrazíte se svými parťáky do alternativní reality Tokia, přezdívané Metaverse. Zde se zhmotňují nejčernější tajemství a touhy nebezpečných zločinců, se kterými pak můžete bojovat a jejich poražením změnit jejich postoje následně i v reálném světě. Vše probíhá pěkně tradičně pomocí tahového soubojového systému, ale s naprosto unikátním audiovizuálním designem, kterému dominuje asi nejstylovější UI menu v historii her. Na rozdíl od minulých dílů série "paláce" zloduchů nejsou náhodně generované dungeony, ale pečlivě ručně vystavěné lokace, plné nápaditého designu, puzzlů i pořádných soubojů a bossů. Jelikož zde velkou roli hraje psychologie, celé to navíc nese pořádnou dávku symbolismu a hloubky, ve kterých si budou libovat i ti nejnáročnější z vás. A není to jen proto, že hra realisticky řeší náročná témata typu sexuálního zneužívání nebo sebevražd.

Velkovýpravné stohodinové JRPG, které místy vypadá jako oživlý anime seriál.

Royal verze hry přidala celou řadu vylepšení k tomuto výbornému mixu denní společenské adventury a nočních dungeonů. Mezi ty nejvýraznější patří vystřelovací kotva po vzoru Batmana a schopnost speciálního týmového útoku, nazvaná Showtime, která zajímavě mění rovnováhu v soubojích, ale navíc naprosto úžasně vypadá (oživlé anime, jak jsem říkal). Jelikož je ale Persona především silný příběh, fanoušky asi nejvíce potěší vylepšení příběhu, kdy nové situace, postavy i dialogy zahladily všemožné hrany originálu, vyzvedly do popředí původně zanedbané postavy a hlavně: parádně uvedly zbrusu nový epilog, který nabízí zřejmě nejlepší palác ze všech, nejlepšího zloducha a ve výsledku pak nový, hlubší význam pro všechny události i postavy ve hře.

Ukradne vám srdce

Je docela zábavný paradox, že jedním z klíčových témat hry jsou "krádeže srdcí", protože přesně to vám provede hraní hry samotné v reálu. Přesněji řečeno, provede vám to jedna z dívek nebo žen, které během příběhu poznáte. Není náhoda, že denní pasáže hry připomínají místy japonské "dating simulátory", kde pracujete na vztazích s vašimi parťáky a parťačkami prostřednictvím společných aktivit všeho druhu. Jednak tím odemykáte nové bojové schopnosti a bonusy pro noční dobrodružství... ale zároveň tím prohlubujete váš vztah, který v určitou chvíli můžete nechat přejít v lásku.

A právě tady mne Persona 5 Royal ohromila ze všeho nejvíc, protože zatímco vynikajících JRPG o záchraně světa jsem již hrál mnoho, snad nikde jsem nenarazil na tak pestrou a propracovanou družinu postav, které působí mnohem více jako skuteční lidé z každodenního života, než jako lehce karikaturní archetypy, na které jsem u podobných her zvyklý. Ať už je to zahořklá doktorka ze soukromé kliniky, věčně nevyspalá učitelka ze školy, předčasně dospělá předsedkyně vaší třídy nebo devastujícím způsobem hyperaktivní gamerka odvedle, budete mít problém se rozhodovat, se kterou chcete trávit čas. A když na to dojde, budete se za ni bít do posledního dechu.

Aniž bych si to uvědomoval, já si od začátku vybral zbrusu novou postavu, přidanou právě s Royale verzí hry. Gymnastka Kasumi Yoshizawa s její skromností, poruchovým mobilem a urputným odhodláním naplnit své sny ale není jedinou novou hrdinkou. Kromě ní se během školního roku dočkáte také dočasné přítomnosti psychologa, nabízejícího konzultace žákům. Vřele doporučuji nevynechat ani jednu příležitost sezení s ním, kromě jiného proto, že jde o jednu z podmínek pro otevření dodatečného třetího semestru, který vám prodlouží původní hru o nezapomenutelné tři měsíce. Je ale potřeba jedním dechem dodat, že už původní hra měla délku 100 hodin, takže pro některé hráče už toho chození do školy a plnění domácích povinností může být ke konci příliš. Pokud se ale budete držet rady "Take Your Time" (nespěchejte), zobrazující se ve hře při každém loadingu, máte možnost si vychutnat jedno z nejlepších JRPG všech dob.

Hru můžete zakoupit v Xzone.

Persona 5

Přes den budete žít jako běžný školák v Tokiu, chodit do školy, plnit domácí povinnosti a trávit čas s přáteli. V noci si ale nasadíte kabát jako z Matrixu a vyrazíte se svými parťáky do skvěle designovaných dungeonů, abyste porážkou zhmotněného zla ovlivnili reálný svět kolem vás. Royal edice vylepšila již tak vynikající hru a přidala do ní nové příběhové vrstvy i epilog, které zvedly již tak vysokou laťku.

Vynikající postavy a příběh
Oblíbené části současného Tokia
Vylepšená hratelnost, nové mechaniky