Recenze Pokémon Legends: Arceus - změna je život
Recenze Recenze Pokémon Legends: Arceus - změna je život

Recenze Pokémon Legends: Arceus - změna je život

Pavel Leňko

Pavel Leňko

8
Platformy Nintendo Switch Switch

Krok vpřed pro dlouhou dobu stagnující značku.

Reklama

Když jsem v prosinci hrál Pokémon Brilliant Diamond, stěžoval jsem si na stagnaci, žádné nové nápady, co by stály za řeč, a celkovou nezajímavost hry. To se u Pokémon Legends: Arceus (dále PLA) naštěstí rozhodně říci nedá a tvůrci tentokrát zkusili přistoupit k tématu z krapet jiného úhlu. Ne vždy bohužel k dobru věci, ale ve výsledku se asi dá titul považovat za úspěšnou inovaci, která doufejme odstartuje novou éru pokémon her.

  • Platforma: Switch
  • Datum vydání: 28. 01. 2022
  • Vývojář: GameFreak
  • Vydavatel: Nintendo/The Pokémon Company
  • Žánr: JRPG
  • Česká lokalizace: Ne
  • Multiplayer: Ano (omezený)
  • Dat ke stažení: 6 GB
  • Herní doba: 30+ hodin
  • Prodejní verze: Digitální i krabicová
  • Cena: 1 399 Kč v Xzone

Isekai výlet do minulosti

V PLA se hráčova postava ocitá v zajímavé situaci. Po vzoru tzv. Isekai Anime (hlavní postava se ocitne v jiném - povětšinou fantasy - světě) je teleportována ze svého světa tajemnou entitou do pokémoního světa, a to konkrétně na Hisui kontinent, kde jediný cíl, co dostane, je “získat všechny pokémony”. Trik je ale v tom, že se ocitne v období, kdy je soužití pokémonů a lidí bylo ještě neprozkoumané téma a po naverbování do tzv. Galaxy výzkumné expedice dostane za úkol vytvořit vůbec první Pokédex. Hisui region se ještě nestihl přejmenovat na Sinnoh, pryč jsou tedy všechny zavedené tropy jako například Route systém a hypermoderní technologie. Vítejte ve světě inspirovaném feudálním Japonskem.

Herních změn je spousta. Nejdůležitější je nejspíše změna bojového systému. Ve hře je tentokrát implementovaný systém ze starších Final Fantasy her, tzv. Active Time Battle (dále ATB). Ne vždy se tudíž střídáte v poměru 1:1. Na pozadí hry je neviditelný ATB měřák, který se dobíjí, a jakmile se naplní, daný pokémon může provést akci. Během soubojů se může postava libovolně hýbat a sledovat souboj z různých úhlů, což velmi pomáhá pocitu vžití se do role pokémon sběratele. Kromě normálních soubojů a bojů se silnějšími "frenzied" pokémony jsou tu ještě souboje s bossy. V jejich případě je hráčská postava zapojena i aktivně - musíte uskakovat před útoky a přitom se snažit běsnícího pokémona uklidnit jeho oblíbeným pokrmem ve formě vrhatelných granátů. Tentokrát ale není třeba bojovat se všemi pokémony. Pokud si vás váš cíl nevšiml, můžete po něm hodit pokéball a se štěstím ho chytit bez boje. Pokud se trefíte do zad, šance na úspěch je razantně vyšší. Což mimochodem znamená, že jsou pryč zastaralé náhodné souboje ve vysoké trávě (ta teď slouží pro plížení) a všichni pokémoni jsou jasně viditelní v otevřeném světě. Stejně jako výše zmíněná absence Route systému (protože kontinent není ještě zkrocen, tudíž cesty a silnice ještě neexistují) ze hry zmizely tzv. TMs a HMs. Místo toho vaše pokémony může extra schopnosti naučit za poplatek šéf bezpečnostních složek Galaxy expedice. Nebo pokémoni dostanou nápad na nový útok sami. Tyto dovednosti jde potom i měnit ve formě presetu, tudíž staré schopnosti nenahrazujete novými, jen je deaktivujete, abyste měli ony klasické čtyři aktivní. A změnou prošly i evoluce pokémonů. Už se nedějí automaticky. Hra vám oznámí, že daný pokémon má možnost evoluce a je jen na vás, zdali ji v menu spustíte nebo ne.

"Ve hře je implementovaný bojový systém ze starších Final Fantasy her."

Co se herního světa týče, tvůrci se velmi mohutně inspirovali Monster Hunter hrami. Jubilife vesnice funguje jako HUB, kde lze najít vše potřebné - od výběhu s chycenými pokémony, přes obchody, až po centrálu Galaxy výpravy. Z vesnice pak jde vycestovat do jedné z pěti rozlehlých zón, a v každé zóně začínáte v základním kempu a postupně si otevíráte další. Kempy fungují jako místo pro spánek (uzdravování), změny v týmu, nákup základních zásob nebo odevzdání reportu Profesorovi. Každá zóna je rozdělena na několik území, každé s vlastním listem pokémonů, co se na něm vyskytují. List se mění podle denní doby, kterou můžete kromě vyčkání ještě měnit spánkem v kempu. Jednou za čas se může otevřít rift, ve kterém najdete zajímavé předměty a vzácnější pokémony, ale pozor, je tam také zvýšené nebezpečí. Pokud vaše postava utrpí opakované zranění od agresivních pokémonů, omdlí a probudí se v kempu, ochuzena o náhodné předměty, které při omdlení ztratila. Jednotlivé zóny jsou rozlehlé a cestování vám ulehčí možnost rychlého cestování a jízdy na pokémonech. Kromě tradiční jízdy je tu ještě schopnost lézt po skalách ve stylu Breath of the Wild nebo Genshin Impact, plavání i létání (nebo spíše plachtění).

Cesta vpřed je občas plná zbytečných odboček

Ne vše se bohužel v nových Pokémonech povedlo. Do očí bijící je samozřejmě grafické zpracování hry. Nedokážu si už vzpomenout, kdy naposledy jsem hrál hru, která mi přišla tak ošklivá. V roce 2022 bych nečekal, že AAA hra bude vypadat jako TES: Oblivion. Nedá se tu ani vymlouvat na hardware. Hra vypadá mnohem hůř než launch titul Breath of the Wild nebo Monster Hunter Rise. Otřesné textury ani hrozivě kostnaté hrany hře nepomůžou, a nový “artstyle” se taky moc nepovedl. Cíl byl asi konkurovat stylu BOTW, nicméně se obávám, že se extrémně nepovedlo. Barvy jsou přetažené jakýmsi zvláštním filtrem, prostředí vypadá jedno jako druhé a celkově vizuálně hra prostě nikoho nemůže uspokojit. Audio stránka je na tom podobně. Pokémoní zvuky jsou minimalistické variace na pípání a vrčení, hudba je buďto nevýrazná nebo úplně chybějící - no jednoduše velmi slabé.

Nedokážu si už vzpomenout, kdy naposledy jsem hrál hru, která mi přišla tak ošklivá.

Další problémy vidím v nuceném grindu. Pro postup v příběhu je třeba zvyšovat si svůj status (počet hvězd) v Galaxy organizaci. Za výzkum pokémonů dostáváte body a po určitém množství jste povýšen. Problém nastává v okamžiku, kdy vás příběh nepustí dál, dokud nebudete mít daný počet hvězdiček. A za co získáváte body? Za vedlejší questy ne. Jen a pouze za aktivity spojené s pokémony - chytání za určitých podmínek, množství chycených kusů, opakované použití specifické schopnosti (nebo být svědkem jejího použití), chycení velkého či malého kusu a podobně. Ve finále je z toho absolutně otřesný a nudný grind, a raději bych aby hra byla kratší než toto nucené utrpení za účelem prodloužení herního času. Další výtka je k multiplayeru a jeho podivné absenci. Jediná možnost, jak komunikovat s jinými hráči, je ve formě výměny pokémonů a to jen pokud máte kód od vašeho protějšku. Souboje úplně chybí. Podivná je také nutnost vrátit se do vesnice v případě, že chcete přejít z jedné zóny do druhé.

Recenze Pokémon Legends: Arceus - změna je život

Tak jak?

Abych to ale shrnul, tak Pokémon Legends: Arceus jsou určitě dobrým krokem vpřed. Přináší opravdu výborné nápady a změny, ovšem trpí na nepochopitelně odfláknutou technickou stránku a nucený grind, který hře velmi ubírá na zábavnosti. I přesto jsem se většinu času bavil a nemohu jinak než se těšit na následující hru. Tedy za předpokladu, že naváže na změny v PLA.

Recenze Pokémon Legends: Arceus - změna je život
Nintendo Switch Switch

Verdikt

Titul do série přináší svěží vítr, a to za pomoci skvělých nových nápadů a změn, které výrazně mění pravidla hry. Je ale škoda, že autoři také nabízí nepříliš okouzlující audiovizuální stránku a hráče zatěžují nuceným grindem, což jsou dva výrazné prvky, jenž narušují jinak dobrou zábavu.

Hodnocení

Co se nám líbí a nelíbí?

Velké množství Pokémonů a speciální variace klasik
Active Time Battle systém
Změny ohledně TMs a HMs systému
Konec náhodných soubojů
Aktivace schopností Pokémonů místo jejich výměny
Otřesný audiovizuál
Nucený grind
Absence multiplayeru (mimo výměnu)
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama