Recenze Re:Zero - Starting Life in Another World: The Prophecy of the Throne
Recenze Recenze Re:Zero - Starting Life in Another World: The Prophecy of the Throne

Ivan Jeziorek

Ivan Jeziorek

Platformy PlayStation PlayStation 4 Nintendo Switch Switch Windows PC

Spousty textu a málo akce nemusí nutně znamenat nudu.

U úvodu se vás hned na rovinu zeptám, jestli jste fanoušky série Re:ZERO. Pokud je vaše odpověď negativní v tom smyslu, že příběh série vůbec neznáte, pak možná nedělejte stejnou chybu jako já. Problém hry Re:Zero - Starting Life in Another World: The Prophecy of the Throne je totiž v tom, že jí chybí úvod. Tvůrci tak nějak počítají, že když se ji rozhodnete hrát, tak už sedíte v rozjetém vlaku a ne že se snažíte tento šinkanzen dohnat takříkajíc pěšky. Na rozdíl od našich Českých drah nejsou totiž japonské vlaky zvyklé někde postávat a nabírat opozdilce.

• Platforma: PlayStation 4, Nintendo Switch (recenzovaná verze) a PC
  • Datum vydání: 5.2. 2021
  • Výrobce: Chime
  • Distribuce: Spike Chunsoft
  • Žánr: vizuální román/adventura/RPG/strategie
  • Dat ke stažení: 3,7 GB
  • Přístupnost: 12+
  • Prodejní verze: Digitální
  • Cena: 1 599 Kč

Příjemný zmatek

V souvislosti s poznatkem, že hra Re:Zero - Starting Life in Another World: The Prophecy of the Throne pracuje se všeobecným povědomím o anime, může u tohoto vizuálního románu nastat problém hned v úvodu. Začnete totiž tak nějak uprostřed rozhovoru a trochu netušíte, o co jde nebo šlo. Osobně jsem tomu nepřikládal moc velkou váhu a očekával nějakou retrospektivní vsuvku, ale po pár hodinách mi došlo, že se ji nedočkám. Právě tohle může někoho od čtení vizuálního románu odradit. Rád hraju tyto věci s původním japonským dabingem, ale tady jsem se v rámci pochopení a usnadnění čtení přepnul po asi hodině do angličtiny. Ono kouzlo hry trošku polevilo, ale mi přidalo na tempu hraní.

Příběh hry Re:Zero - Starting Life in Another World: The Prophecy of the Throne je klasickým příkladem “isekai” zápletky, kdy je hlavní hrdina vytrhnut ze svého světa a přesunut do alternativní dimenze, do minulosti nebo prostě zjednodušeně do jiného světa. Podobných základních premis příběhu najdeme takřka tuny i v západní literatuře, filmu nebo hrách, ale Japonci k přesunu do alternativních světů přistupují tak nějak přirozeněji. A hlavně častěji.

Příběh hry Re:Zero - Starting Life in Another World: The Prophecy of the Throne je klasickým příkladem “isekai” zápletky.

Při hraní jsem se stále nemohl zbavit pocitu, že začínám sledovat druhou nebo třetí sezónu nějakého anime a nemám páru,co se děje. Doporučuji proto přelétnou aspoň info na wiki nebo navštívit AniDB, protože Re: Zero prý patří mezi jedno z nejpopulárnějších isekai a hra mne svým potenciálem přesvědčila, že to pravda. Nejde ani tak o hlavního hrdinu Subarua, který je na začátku tak trochu neschopný, a v průběhu hry se to moc nezmění, ale o opravdu hezky navržené ženské protagonistky. Ono by totiž dost vadilo, kdybyste se měli dívat na něco, co vašemu oku není úplně příjemné.

Tuny čtení

Re: Zero je přesně ten typ hry, která si lahodí v opravdu dlouhých interakcí mezi postavami. A to nemyslím zrovna akci, ale rozhovory. Ona většina té akce probíhá pouhým mačkáním “A” a posouváním se dopředu. Takže klidně berte Re:Zero jako alternativu ke čtení anglických textů a případně jako doplněk k distanční výuce angličtiny. Půlhodinový rozhovor není výjimkou, ale nudit se nebudete, vtipných situací je tu relativně dost. Dialogy jsou pro svůj účel napsány velmi dobře a hlavně jsou kvalitně společností Spike Chunsoft lokalizovány pro západ a nenarazíte na výrazy, díky kterým se o japonských hrách říkalo, že používají na západě místo angličtiny “engrish”.

Skutečný příběh hry začíná zjištěním, že král se svou rodinou podlehli blíže neurčené nemoci. Již tato informace je dostatečně špatná, ale jejich náhlé úmrtí ohrožuje přetrvání smlouvy s dračím králem Lugunice. Ta v posledních stoletích zajišťovala království ochranu a vlastně šlo o dohodu s drakem, který pomohl obyvatelům království přežít několik krizí. Její zachování vyžaduje, aby kněžka z královské rodiny provedla obřad který se jmenuje Dragonfriend Ceremony.

Tradičně by byla tato kněžka byla vybrána ze skupiny pěti kandidátů, kteří byli vybráni dračím drahokamem. Tentokrát se ale objevuje kandidátů šest a každý z nich na první pohled vypadá, že je vybrán správně a že jsou všechny dračí drahokamy pravé. Jedním z těchto kandidátů je stříbrovlasá dívka Emilia, která je napůl elfka a které je Subaru úplně oddán. Je do ní taky šíleně zamilovaný, ale bohužel se dost podobá jedné známé čarodějnici, takže ji lidé zpočátku podezřívají, že je falešným kandidátem na kněžku. Subaruovým jasným cílem se proto stalo očištění jejího jména.

Líbivý vzhled a zábavná akce

Ještě jednou musím ale zopakovat, že se mi líbila celková estetika a silný design postav a dobře navržené lokality. Na první pohled mne ale vyloženě zarazila podobnost Re:Zera se série Conception, takže jsem si časem potvrdil, že na obou hrách pracoval Shinichirou Otsuka. Všechny postavy jsou pěkně zpracované, jsou elegantní a příjemné na pohled. Ale hlavní hrdina Re:Zera Subaru jakoby z oka vypadnul Itsikimu z Conceptionu (navíc jsou obě hry isekai jako vyšité).

Trvá to dlouho, než se někam skutečně dostanete, ale pak to stojí za to.

Vizuální stránku hry Re:Zero - Starting Life in Another World: The Prophecy of the Throne máme za sebou, ale ještě stále nevíte prakticky nic o samotném gameplayi. Na rovinu je to hra, kde si na nějakou akci chvíli počkáte. Trvá to dlouho, než se někam skutečně dostanete, ale pak to stojí za to. Díky tomu, že nic o příběhu nevěděl, čekal jsem vizuální román s několika klasickými obrazovkami kde rozhodujete o dalším větvení příběhu, ale tady to funguje trochu jinak.

Sem tam totiž nastane skutečná akce, odehrávající se v kompletně 3D prostředí. Nečekejte ale žádný turn-based taktický boj jako to znáte ze série Utawarerumono, tedy na pohled roztomilé JRPG s chibi postavičkami. Tady skutečně pobíháte po bojišti a snažíte se něčeho dosáhnout. Jenže… Subaru není žádný velký hrdina, vaše postava je vůči ostatním docela slabá. Na rovinu jsou všechny ženy kolem něj fyzicky zdatnější a dokonce odolnější, takže musíte pochopit, že účastnit se přímo boje, je hloupost. Místo toho se musíte naučit používat lstí a znepříjemňovat nepřátelům pohyb po bojišti.

Vše se děje jednoduchým tahovým způsobem. Při svém kole můžete pobíhat po bojišti, najít ideální předměty nebo místa, kde se schováte, komunikovat s ostatními, nastražil pasti mnoho dalšího. vše se odvíjí od úkolu, který máte splnit. Každá vaše akce ale ukrajuje z měřáku akcí a když vám dojde, začnou konat všichni ostatní. To ale trvá v řádu několika sekund. Pokud jste byli úspěšní a změnili jste podmínky na bojišti tak, že vyhrajete, bitva končí. V opačném případě nastává konec. A pokud byste třeba měli v bitvě zemřít, posunete se kousek do minulosti a zase obživnete. Výhodou je, že vám zůstávají všechny vzpomínky na to, co se právě stalo. Subaru tak může využít své vzpomínky k dalšímu postupu a postupovat na bojišti trochu jinak. A tím může být třeba jen zabránění zloduchovi v zajetí svého cíle tím, že mu do cesty převrháváte na tržišti stánky.

Místo toho, abyste tak dostali vizuální román, kombinovaný s dalším klasickým soubojovým systémem nebo dungeon crawlerem, je vám naservírovaná tak trochu logická hra, která není úplně těžká. Asi vám vrásky nepřidá a šedou kůru mozkovou nezavaří, ale zábavná a jde o ideální přestávka od dialogů a tuny textu.

Hru Re:Zero - Starting Life in Another World: The Prophecy of the Throne poskytla pro recenzi společnost Spike Chunsoft.

Re:Zero - Starting Life in Another World: The Prophecy of the Throne je titulem určeným pro fanoušky série, ale pevně věřím, že si ji užijí i milovníci netradičních mixů herních žánrů, kde převládá složka vizuálních románů. Re:Zero nabízí ideální seznam postav, většinou jsou roztomilé, ale přitom není hlavní hrdina tím klasickým hrdinou, který vše zvládne sám. Bojový systém je silně originální, kreativní a hodně zábavný a pokud jste fanouškem Re:Zera, nakopne vás to k dalšímu sledování anime.