Recenze Red Faction: Guerrilla Re-Mars-tered
Recenze Recenze Red Faction: Guerrilla Re-Mars-tered

Martin Cvrček

Martin Cvrček

5

Destrukce Marsu je stále stejná zábava jako před lety. A nyní vypadá i o trochu lépe.

Když se řekne Red Faction, veteránům se možná vybaví původní hra z roku 2001. Někdo si jistě vzpomene i na poslední Armageddon nebo hůře přijímaný druhý díl. Mám však pocit, že nejčastěji by padalo jméno Guerrilla. Dodnes se jedná o suverénně nejoblíbenější součást série, a tak se není čemu divit, že když značka Red Faction spadla do rukou THQ Nordic, začalo se pomýšlet právě na remaster takřka kultovní Guerrilly. Možná chtějí hlavouni z čím dál rozsáhlejší společnosti značku jen nějak využít, možná chtějí sondovat, jestli má smysl pracovat na pokračování. Ať je to jak chce, remaster s milým podtitulem Re-Mars-tered je na světě, takže bychom si asi měli říct, co všechno přináší. Zvlášť když je zdarma po každého, kdo vlastní původní hru na Steamu.

• Vychází na: PC (testovaná verze), PS4, Xbox One
  • Datum vydání: 3. července 2018
  • Žánr: Akční adventura
  • Česká lokalizace: Ano

Znovu v ulicích Rudé planety

Jak už to tak v případě většiny remasterů bývá, na obsah původní hry, kterou má na svědomí studio Volition, se vůbec nesáhlo, a tak se znovu můžete ujmout role muže jménem Mason a vést partyzánskou frakci Red Faction, která chce osvobodit Mars od útlaku společnosti EDF. Buď to, nebo máte za úkol zorganizovat celoplanetární soutěž v pojídání párků, tím si dodnes nejsem úplně jistý. Příběh totiž v tomhle bratranci série Saints Row vždy hrál až padesáté housle, což se s ohledem na shodný herní obsah v remasteru rozhodně nijak nezměnilo. Dirigentem orchestru jménem Red Faction: Guerrilla je tak i nadále množství misí, činností a vedlejších aktivit, jejichž společným jmenovatelem je destrukce.

Je jen málo her, které se mohou pyšnit opravdu propracovanou, dynamickou, nenaskriptovanou destrukcí, a Guerilla by mohla být jejich královnou. I po letech zkrátka likvidace všech těch kancelářských budov, benzínek, garáží, staničních budek, komínů, větrných mlýnů a dalších staveb, které na Marsu najdete, vypadá skvěle. Nutno však podotknout, že ani v tomto ohledu Re-Mars-tered edice nic nezměnila. Proč také měnit něco, co funguje? Míra dynamické a fyzikálně založené destrukce je i beze změn něco, co nenabízí takřka žádná jiná hra, takže je na místě, že vše zůstalo při starém.

Jestli jste hráli původní hru, pak dobře víte, co vás v remasteru čeká a nemine a čím se lze zabavit. A pokud jste ji nehráli, alespoň můžete snadno zjistit, jak je možné zdárně a povětšinou zábavně podřídit veškerý herní obsah jedné jediné mechanice. Stále není nad to běhat nebo chodit po několika odlišně pojatých lokacích Marsu, házet kolem sebe nálože či máchat bouracím kladivem, tím likvidovat všechno, co vám přijde do cesty, a následně sledovat efektní destrukci. A že máte mapu posetou ukazateli misí a vedlejších úkolů? Dobře pro vás, občas asi není od věci splnit minimálně nějaké příběhové mise, ale nezapomínejte na to, že vy jste hybatelem všeho dění a otevřený herní svět se vašemu řádění rád podřídí. Red Faction: Guerrilla je zkrátka jednou z těch her, v nichž je hráč a jeho řádění tím nejdůležitějším.

"Míra dynamické a fyzikálně založené destrukce je i beze změn něco, co nenabízí takřka žádná jiná hra."

Když základní hra nestačí

Pokud by vám náhodou tohle všechno nestačilo, stejně jako v původní hře se můžete pustit do DLC, které se skrývá mezi bonusovými misemi. V tomto případě máte za úkol osvobodit Námořnické údolí. Hrajete za jinou postavu v jiné době a v jiném příběhu, i vozidla a prostředí se lehce liší, ale herní náplň je v zásadě srovnatelná se singleplayerovou kampaní. To už se nedá říct o multiplayeru. Když jsem se dostal k původní hře, byl už prakticky mrtvý, a tak jsem doufal, že remaster zájem o online složku Guerrilly oživí a já si ji konečně pořádně vyzkouším. Bohužel je tomu spíše jen zčásti. Ve veřejných zápasech je asi stejně živo jako na srazu příznivců dřevěných záchodových prkének, takže počítejte s tím, že se velmi často s nikým nespojíte. Nebo spojíte, ale nebude vás dost na založení zápasu. Naštěstí lze zakládat zápasy s přáteli, ale pokud nemáte nikoho, kdo by s vámi hrál, veřejný multiplayer vám může snadno zůstat zapovězen. I když nutno podotknout, že jsem měl občas štěstí na dostatek lidí a poměrně zábavné zápasy.

Jedna věc, kterou remaster zdědil po původní hře, je tak občas prakticky k ničemu, ale o jiné součásti Guerrilly se to naštěstí říct nedá. Mluvím o české lokalizaci, která v Re-Mars-tered edici zůstala zachována. Někdo by v ní mohl najít nějaké chyby, kupříkladu manuální ovládání divácké kamery v multiplayeru by nemuselo být přeloženo jako návod ke hře jen proto, že se v angličtině nazývá "manual". Celkově vzato je ale překlad na dostatečně vysoké úrovni a díky němu je hraní o něco příjemnější. Tentokrát jsou dokonce přeloženy i Steam achievementy, byť s několika překlepy. Člověk by řekl, že je jen logické, aby českou lokalizací disponoval remaster, když jí byla vybavena i původní hra. Po zkušenostech např. s remasterem Skyrimu se však něco takového nedá brát jako úplná samozřejmost.

Rád vidím i skutečnost, že jestli se někde v cloudovém éteru nebo na harddisku vašeho počítače stále válí uložené pozice původní hry, při prvním spuštění vám remaster nabídne jejich snadný import. Tudíž můžete pokračovat tam, kde jste třeba kdysi skončili. Jen možná zklamu sběratele achievementů. Re-Mars-tered edice má své vlastní a import uložené pozice neodemkne všechny, které jste dříve získali. Když jsem do remasteru přenesl svůj save z konce hry a následně jej načetl, získal jsem pouze achievement za osvobození Marsu a za stoprocentní morálku ve třech sektorech. Zbylé achievementy zůstaly zamčené, byť některé z nich naskočily, jakmile jsem alespoň jednou provedl s nimi spojenou činnost.

Počkat, proč se vlastně bavíme o remasteru?

Mám pocit, že teď už bych asi vážně měl začít řešit, co dělá tenhle remaster remasterem, když je herní obsah po všech směrech totožný. Abych pravdu řekl, těch novinek a změn až tolik není, ale něco se přeci jen dá najít, jak jinak než v oblasti vizuální stránky. Jestli znáte původní hru jako své boty, pravděpodobně si všimnete kvalitnějších textur země a nejspíš i několika dalších částí hry. Takřka nepřehlédnutelné je pak lepší osvětlení, obvykle reprezentované viditelnými slunečními paprsky. Ty dokážou zkrášlit nejednu cestu napříč krajinou či ulicemi na Marsu.

"Na nějaký drastický vizuální posun rozhodně zapomeňte."

Ke změnám k lepšímu došlo i v případě stínů, shaderů a postprocessingu. Tradiční chloubou je pak podpora rozlišení 4K, ačkoliv mám pocit, že i v dnešní době všechny ty 4K rozlišení, 4K textury, 4K assety, 4K televize, 4K hry, 4K vapor chambery, 4K teraflopy a 4K banány reálně využije jen malé procento hráčů. Faktem ale zůstává, že díky všem těmto grafickým zlepšovákům vypadá Guerrilla o něco lépe. Na nějaký drastický vizuální posun rozhodně zapomeňte, v mnoha případech hra stále vypadá jako titul z roku 2009, ale jsou chvíle, kdy se na něj kouká o něco lépe.

Dalo by se říct, že se vývojářům ze studia Kaiko Games podařilo zachovat poměrně střízlivou a čistou grafiku původní hry od Volitionu a jen sem tam něco zkrášlit. Jen mě trochu mrzí, že nesáhli také na dohlednost, která by zasloužila alespoň malé změny. Naskakování a zhmotňování poměrně nedalekých hor, kopců či stěn není vždy úplně hezké. To, co při hraní remasteru spatříte, vás tedy ani v nejmenším neohromí, ale stále vás většinou čeká slušná podívaná, která neurazí a která je stále oproštěná o celou řadu dnešních berliček a filtrů, zvlášť když si v nastavení vypnete motion blur. To však nic nemění na faktu, že jde spíše o grafický upgrade, nebo spíš o Marsgrade, abych zachoval terminologii tvůrců, než vyloženě o remaster/Re-Mars-ter.

Hra, kterou rozjede i marsovský kus skály

Skutečnost, že v porovnání s původní hrou došlo jen k několika změnám, má nejspíš za následek naprosto excelentní optimalizaci. Remaster tak může na maximální nastavení hravě rozjet i velmi starý hardware. Hru jsem testoval na stařičkém PC a stejně jsem při plném nastavení mohl sledovat ukazatel v průměru 116 snímků za sekundu. V některých chvílích, například při automatickém ukládání nebo načítání lokací, může dojít k velmi krátkým, byť viditelným poklesům, ale naštěstí nejde o nic, co by hraní mohlo skutečně narušovat. To už se však nedá říct o občasných pádech hry, zpravidla spojených s přechodem do nastavení nebo do hlavního menu. Opět nejde o nic častého, ale něco takového samozřejmě může naštvat. Také se připravte na to, že minimálně na PC budete muset stahovat zhruba 24 GB dat, takže remaster není úplný drobeček.

Když se na Red Faction: Guerrilla Re-Mars-tered podívám, vidím remaster, který díru do světa vážně neudělá. Opět mě napadá srovnání se Special Edition Skyrimu, s níž toho má tenhle projekt mnoho společného. Hlavní přínos je zjevně ve vydání o něco hezčí verze hry na aktuálních konzolích, takže pro majitele PS4 a Xboxu One, kteří s původní hrou neměli tu čest nebo si ji jen chtějí připomenout, může mít koupě jistý smysl, zvlášť když cena remasteru není nastavena přehnaně vysoko. Pro PC hráče, kteří si mohou z číselného hodnocení níže klidně odmyslet jeden bod, však představuje Guerrilla Re-Mars-tered nanejvýš příležitost zkusit si kultovní počin znovu a v trochu hezčí formě. Někomu to asi může stačit, zvlášť když je remaster pro majitele původní hry zdarma, ale přeci jen se nemohu zbavit pocitu, že toho šlo s nejoblíbenějším dílem série Red Faction podniknout víc.

Jak je na tom konzolová verze?

Napsal: Michal Burian

Měl jsem možnost otestovat Red Faction: Guerrilla Re-Mars-tered na konzoli PlayStation 4 Pro. Hra nabízí dva vizuální módy. Buď upřednostníte výkon nebo kvalitu. V obou případech ale dostanete velmi podobný zážitek, který na dnešní pecky zkrátka nemá. Pokud vám nejde pouze o grafickou kvalitu a přimhouříte oči před trháním cut-scén a delším a častějším načítáním, tak dostanete open-world akci s mohutnou destrukcí obohacenou o české titulky.

Je na každém, zda je ochotný za tento počin zaplatit 800 Kč. Z mého pohledu se měli vývojáři více snažit, větší měrou vylepšit grafiku, a hlavně udělat pořádný a nefalšovaný remake se spoustou změn, a ne pouze remaster s pár zásahy. Akce Red Faction: Guerrilla by si větší investici do vylepšení rozhodně zasloužila. Nezbývá než doufat, že jednoho dne dá vydavatelství THQ Nordic zelenou zbrusu novému Red Faction.

Red Faction: Guerrilla Re-Mars-tered koupíte na Xzone.cz a GameExpres.sk.

Další z vlny remasterů, které neurazí, ale původní hru nechávají do značné míry nedotčenou. Vizuální novinky mohou přijít vhod, zvlášť pro majitele konzolí, kteří přišli do styku maximálně s původní konzolovou verzí. Na PC hráče však čeká stále stejná hra, jejíž reálná vylepšení by se dala napočítat na prstech jedné ruky. I díky silnému odkazu původní Guerrilly a výtečné optimalizaci však Red Faction: Guerrilla Re-Mars-tered může stát za vyzkoušení. Kromě toho, jestli klasiku z roku 2009 vlastníte, dost možná na vás remaster čeká ve vaší Steam knihovně.

stále skvěle vypadající destrukce
hezčí textury, osvětlení či stíny
královská optimalizace